Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 07:07

Gud ja. Det lyder som en noget bedre ide - så kan jeg supplere med "selvplant" fra de gode træer. Grunden megastor, og det må gerne blive et stort krat på sigt, og det har jeg vist ikke råd til at købe mig til. Til gengæld skal vi aldrig af med huset, så det gør ikke noget, at det måske først opnår fuld størrelse om 5-10 år. Måske skulle jeg også købe et valnøddetræ og lidt frugtbuske, nu jeg er i gang.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. sep 2015, 08:01

Krølle skrev:Gud ja. Det lyder som en noget bedre ide - så kan jeg supplere med "selvplant" fra de gode træer. Grunden megastor, og det må gerne blive et stort krat på sigt, og det har jeg vist ikke råd til at købe mig til. Til gengæld skal vi aldrig af med huset, så det gør ikke noget, at det måske først opnår fuld størrelse om 5-10 år. Måske skulle jeg også købe et valnøddetræ og lidt frugtbuske, nu jeg er i gang.



Bilka, Silvan, Bauhaus har faktisk ofte billige frugttræer, både æble, pærer, blommer, i alskens sorter!
en 100-150 kr er ikke ualmindeligt :) - Så får man alligevel meget frugt for pengene, på sigt :)

Netto plejer hvert forår at have div. frugtbuske, stikkelsbær, hindbær, brombær, ribs, solbær, til en 20-25 kr.
Vi købte for en del år siden 4 hindbær buske, og allerede første år havde de udviklet sig markant og bar en del gode store lækre hindbær.
- hindbær skal man dog være obs på breder sig en del, så de er bedst at have i bede ved plæne som man giver en overhaling med jævne mellemrum, så man klipper skuddene ned :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf dykkersild » 2. sep 2015, 10:02

Krølle skrev:Gud ja. Det lyder som en noget bedre ide - så kan jeg supplere med "selvplant" fra de gode træer. Grunden megastor, og det må gerne blive et stort krat på sigt, og det har jeg vist ikke råd til at købe mig til. Til gengæld skal vi aldrig af med huset, så det gør ikke noget, at det måske først opnår fuld størrelse om 5-10 år. Måske skulle jeg også købe et valnøddetræ og lidt frugtbuske, nu jeg er i gang.


I vores hus i Sverige - har vi to vilde hasselbuske - de vokser som sindsyge.
Vi har en grund der lever efter princippet: hvad der kommer op, kommer op og hvad der overlever, overlever. Eneste undtagelser er krydderurter og rabarber. Det og så at vi har en græsplæne som vi slår, så vi kan holde de flyvende sataner lidt på afstand.

Vi har en enkelt gang plantet et pæretræ - haps sagde elgen - det var en lækkerbisken.

Jeg plukkede blåbær til syltetøj i weekenden og lidt kantareller til omelet og kartofler. Jeg fandt ingen tragtkantareller endnu på "mine steder" - men giv lyd når du finder så vi kan komme afsted.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 12:27

dykkersild skrev:
Krølle skrev:Gud ja. Det lyder som en noget bedre ide - så kan jeg supplere med "selvplant" fra de gode træer. Grunden megastor, og det må gerne blive et stort krat på sigt, og det har jeg vist ikke råd til at købe mig til. Til gengæld skal vi aldrig af med huset, så det gør ikke noget, at det måske først opnår fuld størrelse om 5-10 år. Måske skulle jeg også købe et valnøddetræ og lidt frugtbuske, nu jeg er i gang.


I vores hus i Sverige - har vi to vilde hasselbuske - de vokser som sindsyge.
Vi har en grund der lever efter princippet: hvad der kommer op, kommer op og hvad der overlever, overlever. Eneste undtagelser er krydderurter og rabarber. Det og så at vi har en græsplæne som vi slår, så vi kan holde de flyvende sataner lidt på afstand.

Vi har en enkelt gang plantet et pæretræ - haps sagde elgen - det var en lækkerbisken.

Jeg plukkede blåbær til syltetøj i weekenden og lidt kantareller til omelet og kartofler. Jeg fandt ingen tragtkantareller endnu på "mine steder" - men giv lyd når du finder så vi kan komme afsted.


Der var "minigraver" hos os allerede for et par uger siden, så jeg håber, de er kommet, og at de almindelige er gået amok :banan:

Vores sted ligger lige på grænsen til Blekinge 60 km fra Kalmar (tæt på Emmaboda). Er I i nærheden, skulle der være godt med svampe nu. Skal nok lige give en opdatering i weekenden :kys:
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf dykkersild » 2. sep 2015, 12:48

Krølle skrev:
dykkersild skrev:
Krølle skrev:Gud ja. Det lyder som en noget bedre ide - så kan jeg supplere med "selvplant" fra de gode træer. Grunden megastor, og det må gerne blive et stort krat på sigt, og det har jeg vist ikke råd til at købe mig til. Til gengæld skal vi aldrig af med huset, så det gør ikke noget, at det måske først opnår fuld størrelse om 5-10 år. Måske skulle jeg også købe et valnøddetræ og lidt frugtbuske, nu jeg er i gang.


I vores hus i Sverige - har vi to vilde hasselbuske - de vokser som sindsyge.
Vi har en grund der lever efter princippet: hvad der kommer op, kommer op og hvad der overlever, overlever. Eneste undtagelser er krydderurter og rabarber. Det og så at vi har en græsplæne som vi slår, så vi kan holde de flyvende sataner lidt på afstand.

Vi har en enkelt gang plantet et pæretræ - haps sagde elgen - det var en lækkerbisken.

Jeg plukkede blåbær til syltetøj i weekenden og lidt kantareller til omelet og kartofler. Jeg fandt ingen tragtkantareller endnu på "mine steder" - men giv lyd når du finder så vi kan komme afsted.


Der var "minigraver" hos os allerede for et par uger siden, så jeg håber, de er kommet, og at de almindelige er gået amok :banan:

Vores sted ligger lige på grænsen til Blekinge 60 km fra Kalmar (tæt på Emmaboda). Er I i nærheden, skulle der være godt med svampe nu. Skal nok lige give en opdatering i weekenden :kys:


Vi skal først af sted igen om 2.5 uge - vi plukkede rigtig mange almindelige i vores sommerferie i uge 31 og 32 men "nogle åndsvage idioter" må have været forbi mine 2 steder siden da for der var støvsuget. Man må vist gerne slå dem der stjæler kantareller - mega hårdt! Tragtkantareller plejer vi at kunne plukke max. af - et år forærede vi over 70L til en restaurant - det tog lidt overhånd da vi først gik i gang.

Vi er 40km nord/øst for Halland - så det er nogenlunde det samme.

Nu vi taler om det - hvad med tyttebær, nogen erfaring? Der kommer flere og flere hos os og ingen plukker dem. Det er noget jeg forbinder med kødretter og sødt til og det hader jeg. Kan man mon lave almindelig "sylt" og hvornår skal de plukkes - er det noget om, at de skal have lidt nattefrost først?
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 13:47

Aner det ikke. Jeg er i gang med at udvide samlermani-horisonten, men tyttebær har jeg ingen erfaringer med.

Jeg har fra pålidelige kilder, at man visse (gode) steder i Kbh, kan bytte svampe for mad. Det satser jeg på at lukrere voldsomt på i år :slem: Fandt et nyt "tragtsted" sidste år, som er komplet sindssygt - det er seriøst en hel skråning, der er tæt besat. Jeg opgav at få dem med hjem sidste år efter at have plukket de første fire bæreposer. Jeg havde simpelthen ikke tid nok :whine:

I år er jeg bedre forberedt. Fuck de små områder med 5m2 tragter :lol:
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 13:50

Jeg tror for øvrigt, at ham, der stjæler i mit område, er en ældre major, der har boet der i 40 år. Må hellere lade være med at slå på ham - på trods af den fremskredne alder er han sandsynligvis i markant bedre fysisk form end mig :genert:
Er dog svært tilfreds med, at mit "nye" sted var helt jomfrueligt sidste år - det tyder på, at det er hemmeligt og ukendt :devil:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 2. sep 2015, 14:00

Der burde også stadig være mange ægte blåbær i det svenske? :gruble:

Der skulle også være mange Kræge´er i det sydsvenske, en slags miniblomme der gror i små klaser, og skulle være enormt gode både friske og som mammeplut. https://da.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A6geblomme
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 14:06

Jeg har vist misset blåbærsæsonen i år. Det skal der rådes bod på næste år - jeg forudser spam af tråden, hvor jeg så passende kan diskutere med mig selv :D

Er der for øvrigt nogen af jer, der ser frisk havtorn til salg i butikkerne? Det undrer mig, at jeg ikke er faldet over det - helsefanatikere bør være vilde for at få fingre i dem, og de findes i rå mængder.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 2. sep 2015, 14:12

Krølle skrev:Jeg har vist misset blåbærsæsonen i år. Det skal der rådes bod på næste år - jeg forudser spam af tråden, hvor jeg så passende kan diskutere med mig selv :D

Er der for øvrigt nogen af jer, der ser frisk havtorn til salg i butikkerne? Det undrer mig, at jeg ikke er faldet over det - helsefanatikere bør være vilde for at få fingre i dem, og de findes i rå mængder.


Blåbærsøsonen burde strække sig ind i september, så måske kan du stadig være heldig. Jeg har set lidt havtorn ved Torvehallerne, men ellers ikke.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 14:16

Wizzze skrev:
Krølle skrev:Jeg har vist misset blåbærsæsonen i år. Det skal der rådes bod på næste år - jeg forudser spam af tråden, hvor jeg så passende kan diskutere med mig selv :D

Er der for øvrigt nogen af jer, der ser frisk havtorn til salg i butikkerne? Det undrer mig, at jeg ikke er faldet over det - helsefanatikere bør være vilde for at få fingre i dem, og de findes i rå mængder.


Blåbærsøsonen burde strække sig ind i september, så måske kan du stadig være heldig. Jeg har set lidt havtorn ved Torvehallerne, men ellers ikke.


Det må tjekkes :savl:

But of course - hvor ellers :lol: Var de klar til brug eller på grene? Pillearbejdet er klart det værste :tie:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 2. sep 2015, 14:17

Krølle skrev:
Wizzze skrev:
Krølle skrev:Jeg har vist misset blåbærsæsonen i år. Det skal der rådes bod på næste år - jeg forudser spam af tråden, hvor jeg så passende kan diskutere med mig selv :D

Er der for øvrigt nogen af jer, der ser frisk havtorn til salg i butikkerne? Det undrer mig, at jeg ikke er faldet over det - helsefanatikere bør være vilde for at få fingre i dem, og de findes i rå mængder.


Blåbærsøsonen burde strække sig ind i september, så måske kan du stadig være heldig. Jeg har set lidt havtorn ved Torvehallerne, men ellers ikke.


Det må tjekkes :savl:

But of course - hvor ellers :lol: Var de klar til brug eller på grene? Pillearbejdet er klart det værste :tie:


Har set både og
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf dykkersild » 2. sep 2015, 14:32

Lavede 5 glas blåbærsyltetøj i weekende ala sweden - så jeg kan bekræfte, at der er masser af blåbær og mosebøllebær. Sæt i gang Krølle - more to to about syltning.

Wizze - kræger har jeg aldrig hørt om. Lige nu må jeg finde ud af det der tyttebær mysterium - mest af alt om der er farligt forvekslingsmuligheder. Hvis ikke - så er der max. mange i skoven ved mit hus.
1
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Daflo » 2. sep 2015, 17:05

Jeg er pjattet med havtorn, vil I fortælle hvor i har fundet dem i naturen? Jeg har aldrig set dem nogen steder.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 2. sep 2015, 19:06

dykkersild skrev:Lavede 5 glas blåbærsyltetøj i weekende ala sweden - så jeg kan bekræfte, at der er masser af blåbær og mosebøllebær. Sæt i gang Krølle - more to to about syltning.

Wizze - kræger har jeg aldrig hørt om. Lige nu må jeg finde ud af det der tyttebær mysterium - mest af alt om der er farligt forvekslingsmuligheder. Hvis ikke - så er der max. mange i skoven ved mit hus.


De kan godt minde om store blå druer, og gror i en slags klaser.

image.jpg


image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"