Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
 
Afgivne stemmer: 117
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 17:49

Precaseptica skrev:
Modesty Blame skrev:Når jeg sammenligner med at straffe for utroskab, så er det fordi der er tale om at straffe for noget, som mest af alt er moralsk anstødeligt. Utroskab kan have voldsomme konsekvenser, faktisk også (i meget sjældne og sikkert søgte tilfælde) værre end at blive far til et barn, som man ikke vil have. Man kan jo blive smittet med HIV, eller med klamydia.


Jeg tror ikke jeg tør gå ind i en subjektiv vurdering af hvorvidt HIV kan måle sig med uønsket faderskab.

Det er nok også en dårlig ide - sådan umiddelbart. Men pointen er (og jeg ved godt, at hiv-smitteri kan straffes), at snyd med reproduktion er et moralsk spørgsmål, som - lige så lidt som utroskab og dårlig dating adfærd - skal reguleres ved dårlig lovgivning. Der er ikke nogen måde, der ikke kræver underskreven kontrakt inden samleje (og det er umiddelbart stadig ikke nok i min optik), der kan sikre mod dårlig moral ved sexpartneren. Og dermed bliver det svært at bevise, at nogen har undladt p-pillen, eller at kondomet ikke gik i stykker af sig selv.
2
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Precaseptica » 5. feb 2016, 17:51

Modesty Blame skrev:Det er nok også en dårlig ide - sådan umiddelbart. Men pointen er (og jeg ved godt, at hiv-smitteri kan straffes), at snyd med reproduktion er et moralsk spørgsmål, som - lige så lidt som utroskab og dårlig dating adfærd - skal reguleres ved dårlig lovgivning. Der er ikke nogen måde, der ikke kræver underskreven kontrakt inden samleje (og det er umiddelbart stadig ikke nok i min optik), der kan sikre mod dårlig moral ved sexpartneren. Og dermed bliver det svært at bevise, at nogen har undladt p-pillen, eller at kondomet ikke gik i stykker af sig selv.


Men som udgangspunkt har jeg jo også skrevet igen og igen at jeg synes det fortsat skal være umuligt at få en juridisk abort blot fordi man vil. Jeg er blot uenig i, at der ingen særlige omstændigheder skulle findes, som kunne legitimere det.
Senest rettet af Precaseptica 5. feb 2016, 17:55, rettet i alt 2 gange.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 17:53

Modesty Blame skrev:
Precaseptica skrev:Jeg tror ikke jeg tør gå ind i en subjektiv vurdering af hvorvidt HIV kan måle sig med uønsket faderskab.

Det er nok også en dårlig ide - sådan umiddelbart. Men pointen er (og jeg ved godt, at hiv-smitteri kan straffes), at snyd med reproduktion er et moralsk spørgsmål, som - lige så lidt som utroskab og dårlig dating adfærd - skal reguleres ved dårlig lovgivning. Der er ikke nogen måde, der ikke kræver underskreven kontrakt inden samleje (og det er umiddelbart stadig ikke nok i min optik), der kan sikre mod dårlig moral ved sexpartneren. Og dermed bliver det svært at bevise, at nogen har undladt p-pillen, eller at kondomet ikke gik i stykker af sig selv.
Precaseptica skrev:Jeg tror ikke jeg tør gå ind i en subjektiv vurdering af hvorvidt HIV kan måle sig med uønsket

Men som udgangspunkt har jeg jo også skrevet igen og igen at jeg synes det fortsat skal være umuligt at få en juridisk abort. Jeg er blot uenig i, at der ingen særlige omstændigheder skulle findes, som kunne legitimere det.

I know. Det indlæg, hvor jeg citerede dig, fortsatte bare, efter at jeg havde svaret på dit citat - and so on and so forth.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 8. feb 2016, 06:42

Tænk engang, hvis de der tre mænd fra tv-programmet (og alle andre mænd) havde taget ansvar for deres egen prævention? Så havde Anna Sophie Hermansen haft svært ved at stå og se filosofisk ud, mens hun bekræftede sine egne holdninger.
7
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 15:05

Til gengæld burde en mand kunne fraskrive sig al ansvar og finansielle forpligtelser til uægte børn uanset alder. Om det er 3 måneder eller 17 år. Med mindre der er en eksplicit kontrakt der angiver han er bevidst om at barnet er uægte og han aligevel frivilligt forpligter sig. Som det er i dag hænger han på det hvis han ikke har klaget før ret hurtigt efter fødslen.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Animi » 8. feb 2016, 15:18

Vlad Kalashnikov skrev:Til gengæld burde en mand kunne fraskrive sig al ansvar og finansielle forpligtelser til uægte børn uanset alder. Om det er 3 måneder eller 17 år. Med mindre der er en eksplicit kontrakt der angiver han er bevidst om at barnet er uægte og han aligevel frivilligt forpligter sig. Som det er i dag hænger han på det hvis han ikke har klaget før ret hurtigt efter fødslen.


"Uægte børn"? :stoned: Du ved godt at vi ikke lever i middelalderen mere, right?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 15:27

Animi skrev:"Uægte børn"? :stoned: Du ved godt at vi ikke lever i middelalderen mere, right?
Ja og? Er der et andet dansk ord der ikke er to gange så langt (og som ikke er bastard), og vil du virkelig bruge tiden på at diskuterer ord?
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Animi » 8. feb 2016, 15:30

Vlad Kalashnikov skrev:
Animi skrev:"Uægte børn"? :stoned: Du ved godt at vi ikke lever i middelalderen mere, right?
Ja og? Er der et andet dansk ord der ikke er to gange så langt (og som ikke er bastard), og vil du virkelig bruge tiden på at diskuterer ord?


Det er nok mere livssynet end ordet jeg vil diskutere - man skulle jo umiddelbart tro at vi var kommet videre her i 2016, e. d at kalde andre mennesker for uægte :lol2:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 15:32

Animi skrev:Det er nok mere livssynet end ordet jeg vil diskutere - man skulle jo umiddelbart tro at vi var kommet videre her i 2016, e. d at kalde andre mennesker for uægte :lol2:
Så det er et nej. Ikke noget andet ord. :lol2:
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 15:35

Allmost_Famous skrev:Så vidt jeg husker, har manden seks måneder til at beslutte om han vil have en faderskabstest eller ej. Hvis man skriver under uden, har man også forpligtet sig, uanset biologi. Hvis man er i tvivl, er det da bare med at få lavet en test med det samme.

Det synes jeg er helt rimeligt.
Det syntes jeg absolut ikke er rimeligt. I og med mange tilsyneladende er blevet så godt snydt og bedraget at de ikke er i tvivl. Desuden, hvis der har været børnepenge ind over burde hun dømmes til at betale tilbage med renter, de de er blever indkrævet på falsk grundlag.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46090

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 16:08

Vlad Kalashnikov skrev:
Allmost_Famous skrev:Så vidt jeg husker, har manden seks måneder til at beslutte om han vil have en faderskabstest eller ej. Hvis man skriver under uden, har man også forpligtet sig, uanset biologi. Hvis man er i tvivl, er det da bare med at få lavet en test med det samme.

Det synes jeg er helt rimeligt.
Det syntes jeg absolut ikke er rimeligt. I og med mange tilsyneladende er blevet så godt snydt og bedraget at de ikke er i tvivl. Desuden, hvis der har været børnepenge ind over burde hun dømmes til at betale tilbage med renter, de de er blever indkrævet på falsk grundlag.

Men... Jeg kan da lige så vel snyde og bedrage min kæreste efter vi er blevet gift, som jeg kan nu?
1
...
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 16:36

LadyFox skrev:Men... Jeg kan da lige så vel snyde og bedrage min kæreste efter vi er blevet gift, som jeg kan nu?
Jov. Og hvis du ved eller er i tvivl om et barn er hans eller en andens kan i jo få foretaget en prøve og måske du aligevel kan overtale ham til at påtage sig en faderskabsrolle hvis det viser sig ikke at være hans. Så får du ingen overraskelser på et senere tidspunkt, og det er jo ikke sådan at kvinden ikke altid kan være 100% sikker på at en bestemt person er faderen. Hun kan bare vælge kun at være sammen med en.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46090

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 17:26

Vlad Kalashnikov skrev:
LadyFox skrev:Men... Jeg kan da lige så vel snyde og bedrage min kæreste efter vi er blevet gift, som jeg kan nu?
Jov. Og hvis du ved eller er i tvivl om et barn er hans eller en andens kan i jo få foretaget en prøve og måske du aligevel kan overtale ham til at påtage sig en faderskabsrolle hvis det viser sig ikke at være hans. Så får du ingen overraskelser på et senere tidspunkt, og det er jo ikke sådan at kvinden ikke altid kan være 100% sikker på at en bestemt person er faderen. Hun kan bare vælge kun at være sammen med en.

Ja, det kan man jo uanset om man er ægtefolk eller ej. Derfor forstår jeg ikke dit argument for at børn født inden for ægteskab skulle have anderledes regler på det her punkt end børn uden for ægteskab. En svindler bliver jo sjældent mindre en svindler af at få ring på fingeren?
0
...
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Stars » 8. feb 2016, 17:37

LadyFox skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
LadyFox skrev:Men... Jeg kan da lige så vel snyde og bedrage min kæreste efter vi er blevet gift, som jeg kan nu?
Jov. Og hvis du ved eller er i tvivl om et barn er hans eller en andens kan i jo få foretaget en prøve og måske du aligevel kan overtale ham til at påtage sig en faderskabsrolle hvis det viser sig ikke at være hans. Så får du ingen overraskelser på et senere tidspunkt, og det er jo ikke sådan at kvinden ikke altid kan være 100% sikker på at en bestemt person er faderen. Hun kan bare vælge kun at være sammen med en.

Ja, det kan man jo uanset om man er ægtefolk eller ej. Derfor forstår jeg ikke dit argument for at børn født inden for ægteskab skulle have anderledes regler på det her punkt end børn uden for ægteskab. En svindler bliver jo sjældent mindre en svindler af at få ring på fingeren?

Det var nu heller ikke sådan, jeg forstod brugen af uægte børn - men at der var tale om børn født i det forhold (uanset om det er med papir eller på polsk) med en anden far end manden i forholdet.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46090

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 17:41

Stars skrev:
LadyFox skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
LadyFox skrev:Men... Jeg kan da lige så vel snyde og bedrage min kæreste efter vi er blevet gift, som jeg kan nu?
Jov. Og hvis du ved eller er i tvivl om et barn er hans eller en andens kan i jo få foretaget en prøve og måske du aligevel kan overtale ham til at påtage sig en faderskabsrolle hvis det viser sig ikke at være hans. Så får du ingen overraskelser på et senere tidspunkt, og det er jo ikke sådan at kvinden ikke altid kan være 100% sikker på at en bestemt person er faderen. Hun kan bare vælge kun at være sammen med en.

Ja, det kan man jo uanset om man er ægtefolk eller ej. Derfor forstår jeg ikke dit argument for at børn født inden for ægteskab skulle have anderledes regler på det her punkt end børn uden for ægteskab. En svindler bliver jo sjældent mindre en svindler af at få ring på fingeren?

Det var nu heller ikke sådan, jeg forstod brugen af uægte børn - men at der var tale om børn født i det forhold (uanset om det er med papir eller på polsk) med en anden far end manden i forholdet.

Det kan godt være at jeg har misforstået :)

Men man har vel heller ikke pligt til at betale til børn der ikke er ens egne den dag i dag?
0
...

Tilbage til "Forhold og sex"