Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 18:39

Ja, er der?

Jeg skal have én i morgen, og jeg er ved at dø ved tanken :panik:

Jeg har angst og lettere klaustrofobi, og både det med konstrastvæsken og at man skal ligge fastspændt i et stykke tid giver mig virkelig uro på forhånd.

Hvis du har prøvet det, hvordan oplevede du det så? (her leder jeg selvfølgelig efter historier om, at det slet ikke var slemt :-D ). Hvordan føltes det at få injiceret væsken? Blev du dårlig af den? Og hvor stort er det dér rør, man køres ind i? På nogle beskrivelser lyder det som om, selve scanneren ikke er specielt stor og kun dækker en lille del af ens krop ad gangen, på andre kalder de det et rør, man køres ind i.

Gys.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7797

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Filipai » 8. feb 2016, 18:43

Fræksak skrev:Ja, er der?

Jeg skal have én i morgen, og jeg er ved at dø ved tanken :panik:

Jeg har angst og lettere klaustrofobi, og både det med konstrastvæsken og at man skal ligge fastspændt i et stykke tid giver mig virkelig uro på forhånd.

Hvis du har prøvet det, hvordan oplevede du det så? (her leder jeg selvfølgelig efter historier om, at det slet ikke var slemt :-D ). Hvordan føltes det at få injiceret væsken? Blev du dårlig af den? Og hvor stort er det dér rør, man køres ind i? På nogle beskrivelser lyder det som om, selve scanneren ikke er specielt stor og kun dækker en lille del af ens krop ad gangen, på andre kalder de det et rør, man køres ind i.

Gys.


Nu er det ved at være 10 år siden, og var meget meget afkræftet da det skete, men selve scanningen var ikke ubehagelig, og det føltes ikke slemt at få væsken ind i kroppen. Jeg blev lidt dårlig, men det var mest en kombi af at have lavt blodsukker og have fastet så længe, og så fordi jeg er ekstremt nåleskræk.

Det ct-scanner jeg blev kørt igennem var ikke et rør, men sådan en her, så intet slemt der.
Screen Shot 2016-02-08 at 19.42.05.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Krølle » 8. feb 2016, 18:44

Jeg ved ikke med CT men MR er efterhånden en vanesag. Kontrasten giver ingen bivirkninger, og jeg kan nærmest sove mig igennem :-)

De første gange hjalp det en del på den klaustrofobiske fornemmelse at lukke øjnene INDEN de kørte mig ind i scanneren og holde dem lukkede. På den måde havde jeg ingen ide om, hvor tight der evt var :D

Jeg skal igennem endnu en tur i morgen. Det irriterer mig at skulle til Hvidovre, men udover det rører det mig ikke :)
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Krølle » 8. feb 2016, 18:46

Nå ja, MR-røret er en helt anden historie. CT ser nærmest hyggelig ud :love:
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Delfin » 8. feb 2016, 18:55

Valget af scanner kommer vist an på, hvilken del af kroppen, der skal scannes. Jeg har været i forskellige dimser. Det er ikke så fedt at være fastspændt og skulle ligge stille i lang tid på en umagelig briks, men de kan hele tiden høre dig, så du kan bare råbe op, hvis det bliver for meget for dig.

Hov tilføjelse: Det er kun den del af kroppen, der skal scannes, som er fastspændt, resten skal du bare holde i ro.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Sophies-mor » 8. feb 2016, 18:59

Det er desværre udbredt, at CT scanning medfører at man skal ind i et rør.
Det skal man ikke!
Det er sådan en "dims" som der er afbilledet tidligere i tråden.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf landsbytossen » 8. feb 2016, 19:00

Jeg har vist prøvet både CT og MR scanning indtil flere gange.

Jeg har både fået en vædske ca. 1 liter, der skulle drikkes inden jævnt fordelt over en halv time før. Det lignede mælk men smagte absolut ikke sådan. Føj for h.. det gav brækfornemmelser, hver gang jeg tog en slurk

Nogle gange har jeg også fået sprøjtet kontrastvædske ind. Det gav varmen og lettere ubehag, men ikke specielt slem.

Tag ikke alle juvelerne på. Du skal lægge det hele inden du scannes. Selv en metalknap i jeans vil de ikke have i nærheden af det, der skal scannes
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Sophies-mor » 8. feb 2016, 19:25

landsbytossen skrev:Jeg har vist prøvet både CT og MR scanning indtil flere gange.

Jeg har både fået en vædske ca. 1 liter, der skulle drikkes inden jævnt fordelt over en halv time før. Det lignede mælk men smagte absolut ikke sådan. Føj for h.. det gav brækfornemmelser, hver gang jeg tog en slurk

Nogle gange har jeg også fået sprøjtet kontrastvædske ind. Det gav varmen og lettere ubehag, men ikke specielt slem.

Tag ikke alle juvelerne på. Du skal lægge det hele inden du scannes. Selv en metalknap i jeans vil de ikke have i nærheden af det, der skal scannes

Det er ved en CT-scanning KUN fordi, den vil komme med på billedet.
I en MR-scanner er det pga. magnetisme.

Og man får typisk patienttøj på, ikke sit eget tøj.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 19:31

Rikke skrev:Jeg fik en CT-scanning i sommer i NY pga en blodprop i benet. Jeg blev ikke dårlig af væsken - og det var altså en ganske lille ting at blive kørt ind i. Det var ikke et "fuldkrops-rør". Efter hukommelsen var den måske en halv meter?
Jeg har overværet min eks blive CT-scannet også (på Herlev), og den var samme størrelse.

Hvilken del af kroppen skal du have scannet? Eller hele kroppen?


Bughulen og bækkenet, så vidt jeg forstår.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 19:31

Krølle skrev:Jeg ved ikke med CT men MR er efterhånden en vanesag. Kontrasten giver ingen bivirkninger, og jeg kan nærmest sove mig igennem :-)

De første gange hjalp det en del på den klaustrofobiske fornemmelse at lukke øjnene INDEN de kørte mig ind i scanneren og holde dem lukkede. På den måde havde jeg ingen ide om, hvor tight der evt var :D

Jeg skal igennem endnu en tur i morgen. Det irriterer mig at skulle til Hvidovre, men udover det rører det mig ikke :)


Jeg skulle til at skrive "din stakkel" (fordi jeg synes MR lyder 1000 gange værre :genert:), men hvor er det fedt, at du er OK med det! :)
Senest rettet af Fræksak 8. feb 2016, 19:36, rettet i alt 2 gange.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 19:35

Tusind tak for alle jeres svar! :kys: Det hjalp faktisk lidt.

Før i tiden var jeg slet ikke sådan en pivskid. Jeg havde kun foragt til overs for folk, der blev dårlige af ingenting ... at få taget blodprøve, blive scannet og den slags ting. Efter jeg har fået angst er alting 100 gange sværere og jeg er selv blevet en pivskid. Suk, altså.

Men jeg vil tænke på, at I fx allesammen overlevede :-D Og så er det trods alt et begrænset tidsrum, det drejer sig om.

Tak igen :) .
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55901
Kontakt:

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Ado » 8. feb 2016, 19:37

Det er ikke slemt overhovedet. Jeg fik en lidt besynderlig smag i munden, da kontrastvæsken blev sprøjtet ind, men det var også det.
1
Donna Martin Graduates!
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Juliet » 8. feb 2016, 19:43

En CT scanning går virkelig hurtig i forhold til en MR, og som andre skriver så er det ikke et rør, men nærmest bare en bue man køres ind under. Kontrasten kan give følelsen af at tisse i bukserne, men ud over det synes jeg virkelig CT er piece of cake.
Hvis det er bækkenet du skal have scannet kan det måske betale sig at tage bukser uden nogen form for metal i på, jeg havde selv natbukser på, så kan man lynhurtigt komme på benene efter scanningen uden at stå i et koldt rum i bar røv. På en eller anden måde kan det føles lidt rart at man ikke føler sig så "udsat" der, for det er jo en lidt speciel situation især hvis man i forvejen er lidt nervøs.

edit: som en anden skriver kan man også få en mærkelig smag i munden når kontrasten gives, sådan lidt hen af metal.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf landsbytossen » 8. feb 2016, 19:44

Sophies-mor skrev:
landsbytossen skrev:Jeg har vist prøvet både CT og MR scanning indtil flere gange.

Jeg har både fået en vædske ca. 1 liter, der skulle drikkes inden jævnt fordelt over en halv time før. Det lignede mælk men smagte absolut ikke sådan. Føj for h.. det gav brækfornemmelser, hver gang jeg tog en slurk

Nogle gange har jeg også fået sprøjtet kontrastvædske ind. Det gav varmen og lettere ubehag, men ikke specielt slem.

Tag ikke alle juvelerne på. Du skal lægge det hele inden du scannes. Selv en metalknap i jeans vil de ikke have i nærheden af det, der skal scannes

Det er ved en CT-scanning KUN fordi, den vil komme med på billedet.
I en MR-scanner er det pga. magnetisme.

Og man får typisk patienttøj på, ikke sit eget tøj.

Jeg har altid haft eget tøj på undtagen jeans. Jeg kan ikke huske, om der var tilbud om et par af hospitalets Jens-Lyn, men jeg brugte dem ikke.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 19:54

Juliet skrev:En CT scanning går virkelig hurtig i forhold til en MR, og som andre skriver så er det ikke et rør, men nærmest bare en bue man køres ind under. Kontrasten kan give følelsen af at tisse i bukserne, men ud over det synes jeg virkelig CT er piece of cake.
Hvis det er bækkenet du skal have scannet kan det måske betale sig at tage bukser uden nogen form for metal i på, jeg havde selv natbukser på, så kan man lynhurtigt komme på benene efter scanningen uden at stå i et koldt rum i bar røv. På en eller anden måde kan det føles lidt rart at man ikke føler sig så "udsat" der, for det er jo en lidt speciel situation især hvis man i forvejen er lidt nervøs.

edit: som en anden skriver kan man også få en mærkelig smag i munden når kontrasten gives, sådan lidt hen af metal.


Jeg har planer om at tage et par joggingagtige bukser på netop for at undgå knapper og lynlås.

Godt I skriver dét med at tisse i bukserne (altså fornemmelsen, ik :afro: ), for det er jeg ikke stødt på i nogle af de brochurer, jeg har læst. Meget rart at vide, hvis fornemmelsen skulle komme! :-D
0

Tilbage til "Helbred"