Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 20:05

Jer der har fået kontrast: fik I det, mens I lå på lejet? Eller kommer man ind at sidde og vente, mens det "siver ind"?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Sophies-mor » 8. feb 2016, 20:06

Fræksak skrev:Jer der har fået kontrast: fik I det, mens I lå på lejet? Eller kommer man ind at sidde og vente, mens det "siver ind"?

Mens jeg lå på lejet.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Juliet » 8. feb 2016, 20:11

Fræksak skrev:
Juliet skrev:En CT scanning går virkelig hurtig i forhold til en MR, og som andre skriver så er det ikke et rør, men nærmest bare en bue man køres ind under. Kontrasten kan give følelsen af at tisse i bukserne, men ud over det synes jeg virkelig CT er piece of cake.
Hvis det er bækkenet du skal have scannet kan det måske betale sig at tage bukser uden nogen form for metal i på, jeg havde selv natbukser på, så kan man lynhurtigt komme på benene efter scanningen uden at stå i et koldt rum i bar røv. På en eller anden måde kan det føles lidt rart at man ikke føler sig så "udsat" der, for det er jo en lidt speciel situation især hvis man i forvejen er lidt nervøs.

edit: som en anden skriver kan man også få en mærkelig smag i munden når kontrasten gives, sådan lidt hen af metal.


Jeg har planer om at tage et par joggingagtige bukser på netop for at undgå knapper og lynlås.

Godt I skriver dét med at tisse i bukserne (altså fornemmelsen, ik :afro: ), for det er jeg ikke stødt på i nogle af de brochurer, jeg har læst. Meget rart at vide, hvis fornemmelsen skulle komme! :-D


Jeg kan så fortælle dig at selvom vi har sagt det, kan jeg næsten garantere at du ender med at tjekke når du rejser dig (jeg var blevet advaret lige inden jeg gik ind, og havde endda lige været på toilettet, og jeg måtte stadig lige mærke efter for at være sikker :genert: )
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 20:16

Sophies-mor skrev:
Fræksak skrev:Jer der har fået kontrast: fik I det, mens I lå på lejet? Eller kommer man ind at sidde og vente, mens det "siver ind"?

Mens jeg lå på lejet.


Øv. Jeg vil ellers gerne ligge så kort tid som muligt - føler tit ikke jeg kan få vejret, når jeg ligger ned uden hovedpude.

Nå, men tak for svar igen - allesammen!
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 20:17

Lyder virkelig weird det med tisset - vældig glad for, at jeg ved det nu på forhånd. Også selv om jeg formentlig alligevel kommer til at tjekke det, som Juliet skriver :-D.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Delfin » 8. feb 2016, 20:20

Fræksak skrev:
Sophies-mor skrev:
Fræksak skrev:Jer der har fået kontrast: fik I det, mens I lå på lejet? Eller kommer man ind at sidde og vente, mens det "siver ind"?

Mens jeg lå på lejet.


Øv. Jeg vil ellers gerne ligge så kort tid som muligt - føler tit ikke jeg kan få vejret, når jeg ligger ned uden hovedpude.

Nå, men tak for svar igen - allesammen!


Du kan godt få en pude, hvis den ikke hindrer noget i forhold til det, der skal scannes. Jeg fik også en aflastende pude under knæene.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Sophies-mor » 8. feb 2016, 20:24

Fræksak skrev:
Sophies-mor skrev:
Fræksak skrev:Jer der har fået kontrast: fik I det, mens I lå på lejet? Eller kommer man ind at sidde og vente, mens det "siver ind"?

Mens jeg lå på lejet.


Øv. Jeg vil ellers gerne ligge så kort tid som muligt - føler tit ikke jeg kan få vejret, når jeg ligger ned uden hovedpude.

Nå, men tak for svar igen - allesammen!

Det er jo altså kun 1 lille sprøjte, man får.

Har du nogensinde fået morfin i.v.? Eks. i forbindelse med operation eller lign.
Den fornemmelse fra de giver støddosis, og efterfølgende den rigtige dosis.... er varme, og i løbet af... 2-3 minutter så er det jo nået hele vejen rundt i kroppen. Og der indstiller de alligevel maskinen, så man venter ikke længe.
Og jeg har altid fået en form for pude.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Juliet » 8. feb 2016, 20:24

Fræksak skrev:
Sophies-mor skrev:
Fræksak skrev:Jer der har fået kontrast: fik I det, mens I lå på lejet? Eller kommer man ind at sidde og vente, mens det "siver ind"?

Mens jeg lå på lejet.


Øv. Jeg vil ellers gerne ligge så kort tid som muligt - føler tit ikke jeg kan få vejret, når jeg ligger ned uden hovedpude.

Nå, men tak for svar igen - allesammen!


Det tager generelt ikke særlig lang tid, de plejer at lave en scanning uden kontrasten først og så en efter du har fået kontrasten. Tror jeg til en helkropsscanning maks var inde i 10-15 min, det går virkelig hurtigt.
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 20:29

Det lyder måske latterligt, men jeg er virkelig glad for at høre om jeres erfaringer! Ville fx ikke selv have tænkt på, at man måske kunne bede om en pude.

Og så lader det til, at det går lidt hurtigere, end jeg havde forestillet mig. Kæmpe plus!
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 20:30

Sophies-mor skrev:
Fræksak skrev:
Sophies-mor skrev:
Fræksak skrev:Jer der har fået kontrast: fik I det, mens I lå på lejet? Eller kommer man ind at sidde og vente, mens det "siver ind"?

Mens jeg lå på lejet.


Øv. Jeg vil ellers gerne ligge så kort tid som muligt - føler tit ikke jeg kan få vejret, når jeg ligger ned uden hovedpude.

Nå, men tak for svar igen - allesammen!

Det er jo altså kun 1 lille sprøjte, man får.

Har du nogensinde fået morfin i.v.? Eks. i forbindelse med operation eller lign.
Den fornemmelse fra de giver støddosis, og efterfølgende den rigtige dosis.... er varme, og i løbet af... 2-3 minutter så er det jo nået hele vejen rundt i kroppen. Og der indstiller de alligevel maskinen, så man venter ikke længe.
Og jeg har altid fået en form for pude.


Nej, jeg har aldrig fået morfin og er kun blevet opereret to gange som teenager, så jeg kender/husker ikke fornemmelsen. Når man læser om det, står der, at nogen bliver dårlige og kaster op osv, og det har jeg (selvfølgelig :blush: ) hæftet mig ved.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Krølle » 8. feb 2016, 20:35

Jeg mærker absolut intet til kontrasten. Nada.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Filipai » 8. feb 2016, 20:42

Skal du drikke kontrasten eller får du det med sprøjte ?
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Panton » 8. feb 2016, 20:46

Held og lykke fræksak, det skal nok gå og du beder om en pude og vupti så er du færdig :kys:
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 20:51

Filipai skrev:Skal du drikke kontrasten eller får du det med sprøjte ?


Jeg er ikke helt sikker, faktisk, men jeg vil tro det bliver givet intravenøst.
Senest rettet af Fræksak 8. feb 2016, 20:55, rettet i alt 1 gang.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Er der nogen, der har fået en CT-scanning?

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 20:52

Panton skrev:Held og lykke fræksak, det skal nok gå og du beder om en pude og vupti så er du færdig :kys:


Tak, søde :kys:

(og ikke et ord om, at det slemme efterfølgende bliver at vente på resultatet - men én ting ad gangen ...)
0

Tilbage til "Helbred"