Nååå nej, Disney samle-kort

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Muuh » 2. sep 2015, 09:18

Jeg troede at vi havde styret os i en pæn buen uden om at samle på diverse kort. Dyrekortene var der heldigvis ingen interesse for herhjemme, men nu er de skide Disney kort kommet, der var egentlig ikke nogen interesse for dem til at starte med, men så begyndte de at blive et hit i yngstesønnens klasse og pludselig ville han også samle på dem.

Jeg har forsøgt mig med at vi jo hverken handler i Kiwi eller Menu, men det kan vi jo bare begynde med ifølge ham og det har han jo sådan set ret i.
Men jeg gider ikke samle på dem, men det kommer jo nok til alligevel.

Hvorfor skal de dog også begyndte med sådan noget :evil:
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Aima » 2. sep 2015, 15:27

Men hvis kortene fås i Kiwi og Meny, og I ikke handler dér, så begynder han vel ikke at samle? Jeg mener, I kan jo ikke 'bare' begynde at handle der, hvis I som de voksne, som jeg antager tager den slags beslutninger, ikke synes det.

Eller er det fordi du føler, du er nødt til at bakke op om de der kort, fordi der ellers er seriøs risiko for en eller anden social konsekvens eller sådan noget? For hvis det er tilfældet, synes jeg faktisk det er lidt vildt...
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf icelady » 2. sep 2015, 15:32

De gør det da, så børn kan overtale deres forældre til at handle i netop deres butikker.

Jeg ville forklare sønnike "Niks, dem må du så undvære. Vi begynder ikke at handle der, udelukkende for at få de kort."

Og ja, jeg ved godt at nu kommer argumentet "jamen så risikerer de at blive mobbet, hvis de ikke har de kort"...men så er det på tide med en seriøs opsang til forældre og også lærere. Man må jo formode at meget bytten-kort foregår i skoletiden.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Muuh » 2. sep 2015, 16:03

Aima skrev:Men hvis kortene fås i Kiwi og Meny, og I ikke handler dér, så begynder han vel ikke at samle? Jeg mener, I kan jo ikke 'bare' begynde at handle der, hvis I som de voksne, som jeg antager tager den slags beslutninger, ikke synes det.

Eller er det fordi du føler, du er nødt til at bakke op om de der kort, fordi der ellers er seriøs risiko for en eller anden social konsekvens eller sådan noget? For hvis det er tilfældet, synes jeg faktisk det er lidt vildt...


Min søn føler sig "udenfor" fordi alle de andre samler på kortene og frikvarterne bliver brugt på at bytte kort med hinanden.
Det er den helt store dille fortiden og den vil han også gerne være en del af.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Aima » 2. sep 2015, 16:32

Muuh skrev:
Aima skrev:Men hvis kortene fås i Kiwi og Meny, og I ikke handler dér, så begynder han vel ikke at samle? Jeg mener, I kan jo ikke 'bare' begynde at handle der, hvis I som de voksne, som jeg antager tager den slags beslutninger, ikke synes det.

Eller er det fordi du føler, du er nødt til at bakke op om de der kort, fordi der ellers er seriøs risiko for en eller anden social konsekvens eller sådan noget? For hvis det er tilfældet, synes jeg faktisk det er lidt vildt...


Min søn føler sig "udenfor" fordi alle de andre samler på kortene og frikvarterne bliver brugt på at bytte kort med hinanden.
Det er den helt store dille fortiden og den vil han også gerne være en del af.


Altså jeg følte mig også udenfor da alle de andre piger i klassen gik til ridning eller dans, og ingen af delene var en mulighed for mig, men sådan er det vel bare sommetider at være barn. Eller voksen, for den sags skyld, at man ikke altid kan det hele. Det er meget nemt for mig at sige, for det er jo ikke mig der skal tage tesen med at forklare og sige fra overfor mit barn, men jeg tænker alligevel det trods alt bare er nødvendigt ind i mellem, når man er forælder.

Og er det virkeligt alle andre i klassen der har forældre, der samler på de kort til deres børn? Der må da næsten være andre, der ikke bare ændrer handle-vaner, fordi børnene pludselig får et nyt behov for disney-kort?

Hvis det er tilfældet, at et barn reelt bliver ekskluderet fra det sociale fællesskab, fordi hans forældre ikke handler i Kiwi eller Meny, synes jeg faktisk det er noget der bør vendes med skolen.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Flora » 2. sep 2015, 16:55

Jeg synes altså også det virker forkert at begynde at handle et andet sted end man plejer bare for at børnene kan samle på nogen kort. Børn har vel også godt af at få et nej en gang imellem. Tænk hvis man bor et sted så man skal køre en kæmpe omvej for at handle i Kiwi eller Meny. Gør man så bare det, hvis ungen forlanger det? I så fald er der da godt noget der har ændret sig siden jeg var barn...
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. sep 2015, 17:12

Rakel skrev:Det er nødvendigt at tage den snak med børnene om ikke at kunne få det hele/gå til alt visa versa - men jo der er børn, der ekskluderes fra fællesskabet i perioder med de her kortdiller - det er stort umuligt at løse og det gør, at mange forældre ender med at gå med til det.

Jeg er helt sikker på, at det kaster pænt af sig for de butikker - det er ikke for deres blå øjnes skyld. Det er ren profit.

Jeg er meget tilfreds med, at vores UKskoler ikke tillader dens slags gejl i frikvarteret og ville bakke op om, at det også var sådan i Danmark, men reelt tror jeg ikke på, at skolerne forstår problematikken for de børn, hvis forældre ikke handler i what-ever kortbutikkerne eller har et netværk, der bidrager med kort.


Det har vi nu gjort på de skoler, hvor jeg har arbejdet.
Bl.a. fordi det lort også er en pest for os ansatte. Sådan formulerer vi det dog selvfølgelig ikke overfor børnene!
Der, hvor jeg har været, har kortmapperne som udgangspunkt ikke måtte komme frem i skoletiden, og social eksklusion pga. manglende kort er ikke blevet accepteret. I praksis forholder det sig ofte også sådan i indskolingen, at der allerede i nogle frikvarter er faste legegrupper, hvor "rigtige" lege prioriteres højt. Det burde derfor slet ikke være muligt at blive ensom pga. kort/ikke-kort.

For mig er det meget enkelt. Folkeskolen gør meget ud af at forhindre reklamer i undervisningsmateriale, fællesområder, osv., så selvfølgelig skal supermarkedskæder ikke have succes med at snige dem ind af bagdøren. Jeg havde også en lang snak med nogle elever dengang, ipad-spillet "Logo" var et stort hit.

Jeg må indrømme, at jeg også undrer mig over, at SÅ mange danske forældre pludselig skulle handle i Meny og Kiwi. De kæder er ikke særlig udbredte.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Stars » 2. sep 2015, 17:16

Aima skrev:
Muuh skrev:
Aima skrev:Men hvis kortene fås i Kiwi og Meny, og I ikke handler dér, så begynder han vel ikke at samle? Jeg mener, I kan jo ikke 'bare' begynde at handle der, hvis I som de voksne, som jeg antager tager den slags beslutninger, ikke synes det.

Eller er det fordi du føler, du er nødt til at bakke op om de der kort, fordi der ellers er seriøs risiko for en eller anden social konsekvens eller sådan noget? For hvis det er tilfældet, synes jeg faktisk det er lidt vildt...


Min søn føler sig "udenfor" fordi alle de andre samler på kortene og frikvarterne bliver brugt på at bytte kort med hinanden.
Det er den helt store dille fortiden og den vil han også gerne være en del af.


Altså jeg følte mig også udenfor da alle de andre piger i klassen gik til ridning eller dans, og ingen af delene var en mulighed for mig, men sådan er det vel bare sommetider at være barn. Eller voksen, for den sags skyld, at man ikke altid kan det hele. Det er meget nemt for mig at sige, for det er jo ikke mig der skal tage tesen med at forklare og sige fra overfor mit barn, men jeg tænker alligevel det trods alt bare er nødvendigt ind i mellem, når man er forælder.

Og er det virkeligt alle andre i klassen der har forældre, der samler på de kort til deres børn? Der må da næsten være andre, der ikke bare ændrer handle-vaner, fordi børnene pludselig får et nyt behov for disney-kort?

Hvis det er tilfældet, at et barn reelt bliver ekskluderet fra det sociale fællesskab, fordi hans forældre ikke handler i Kiwi eller Meny, synes jeg faktisk det er noget der bør vendes med skolen.

Ikke nødvendigvis. Nu er mine børn så store at de ikke samler kort, men mine niecer nærmer sig den alder. Jeg har fået 13 pakker af kollegaer, der ikke har børn, der samler
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. sep 2015, 18:06

Rakel skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Rakel skrev:Det er nødvendigt at tage den snak med børnene om ikke at kunne få det hele/gå til alt visa versa - men jo der er børn, der ekskluderes fra fællesskabet i perioder med de her kortdiller - det er stort umuligt at løse og det gør, at mange forældre ender med at gå med til det.

Jeg er helt sikker på, at det kaster pænt af sig for de butikker - det er ikke for deres blå øjnes skyld. Det er ren profit.

Jeg er meget tilfreds med, at vores UKskoler ikke tillader dens slags gejl i frikvarteret og ville bakke op om, at det også var sådan i Danmark, men reelt tror jeg ikke på, at skolerne forstår problematikken for de børn, hvis forældre ikke handler i what-ever kortbutikkerne eller har et netværk, der bidrager med kort.


Det har vi nu gjort på de skoler, hvor jeg har arbejdet.
Bl.a. fordi det lort også er en pest for os ansatte. Sådan formulerer vi det dog selvfølgelig ikke overfor børnene!
Der, hvor jeg har været, har kortmapperne som udgangspunkt ikke måtte komme frem i skoletiden, og social eksklusion pga. manglende kort er ikke blevet accepteret. I praksis forholder det sig ofte også sådan i indskolingen, at der allerede i nogle frikvarter er faste legegrupper, hvor "rigtige" lege prioriteres højt. Det burde derfor slet ikke være muligt at blive ensom pga. kort/ikke-kort.

For mig er det meget enkelt. Folkeskolen gør meget ud af at forhindre reklamer i undervisningsmateriale, fællesområder, osv., så selvfølgelig skal supermarkedskæder ikke have succes med at snige dem ind af bagdøren. Jeg havde også en lang snak med nogle elever dengang, ipad-spillet "Logo" var et stort hit.

Jeg må indrømme, at jeg også undrer mig over, at SÅ mange danske forældre pludselig skulle handle i Meny og Kiwi. De kæder er ikke særlig udbredte.



I KBH er Kiwi og Meny ret udbredte, hvor vi har en del netværk - det glæder mig rigtig meget at høre om, hvordan at lærere og skoler også tager det op - i modsætning til de steder, som vi hører om fra venner og familie med andre oplevelser. Det gør mig glad, at der også er den tilgang i folkeskolen, som du og din arbejdsplads meget velovervejet står for.


Tak :)

Jeg vil lige tilføje, at en sådan indsats også kræver forældresamarbejde. Det nytter ikke, som jeg har oplevet, at man sender sine børn i skole med samlemapper, skrøbeligt legetøj, osv. og så samtidig påpeger, at skolen skal ændre politik på området. Nogle forældre helgarderer sig på den måde, og det er ikke videre konstruktivt.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Muuh » 3. sep 2015, 04:53

Jeg har egentlig ikke noget problem med at sige nej til mine børn, men jeg synes faktisk denne situation er svær. For jeg kan sagsten forstå at han gerne vil være en del af fællesskabet.
Han har fået nogle få kort af hans kammerater, som han kom meget glad hjem og viste mig

Vi har snakket om det og han ved godt at vi ikke handler der, han vil så gerne have lov til at bruge sine egne penge der, så han kan få kort.

Jeg tror mange forældre er tilbøjelig til at handle der, for at få kort eller også forhører de sig hos familie og venner, som måske handler der.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Stars » 4. sep 2015, 10:16

Muuh skrev:Jeg har egentlig ikke noget problem med at sige nej til mine børn, men jeg synes faktisk denne situation er svær. For jeg kan sagsten forstå at han gerne vil være en del af fællesskabet.
Han har fået nogle få kort af hans kammerater, som han kom meget glad hjem og viste mig

Vi har snakket om det og han ved godt at vi ikke handler der, han vil så gerne have lov til at bruge sine egne penge der, så han kan få kort.

Jeg tror mange forældre er tilbøjelig til at handle der, for at få kort eller også forhører de sig hos familie og venner, som måske handler der.


Det lød helt vildt, da jeg læste det første gang - man skal jo handle for 100 kr for at få en pakke.
Jeg kan så se i dag, at man kan købe en pakke kort for 5 kr. Det lyder mere rimeligt rent lommepengemæssigt.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Nååå nej, Disney samle-kort

Indlægaf Muuh » 4. sep 2015, 11:03

Stars skrev:
Muuh skrev:Jeg har egentlig ikke noget problem med at sige nej til mine børn, men jeg synes faktisk denne situation er svær. For jeg kan sagsten forstå at han gerne vil være en del af fællesskabet.
Han har fået nogle få kort af hans kammerater, som han kom meget glad hjem og viste mig

Vi har snakket om det og han ved godt at vi ikke handler der, han vil så gerne have lov til at bruge sine egne penge der, så han kan få kort.

Jeg tror mange forældre er tilbøjelig til at handle der, for at få kort eller også forhører de sig hos familie og venner, som måske handler der.


Det lød helt vildt, da jeg læste det første gang - man skal jo handle for 100 kr for at få en pakke.
Jeg kan så se i dag, at man kan købe en pakke kort for 5 kr. Det lyder mere rimeligt rent lommepengemæssigt.


I går gik han selv i Menu for at pante flaske, så han kunne købe nogle kort.
Han kom meget glad hjem og fortalte at manden i kassen havde givet ham kortene i stedet for, så hjem kom han med 5 pakker kort og lidt over 50,-


Jeg har så taget det op med klassen og lærerne. Klasselæren ville gerne forbyde dem, da det faktisk skabte stor drama, så hun ville tage det op med resten af årgangen og hvis alle er enige, skriver de det på Intra. Hun var ret sikker på at de andre lærer ville bakke op om et forbud.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils

Tilbage til "Generelt"