Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Wizzze » 8. feb 2016, 22:36

Eller måske har de faktisk eksisteret længe :gruble:;

Politikken har med baggrund i en ny rapport fra Rockwool fonden, et par interessante artikler om arbejdsliv, prioriteter og børn.

"Studiet sammenligner den ulighed, man normalt måler, nemlig i familiernes indkomst, med den ulighed, der findes, hvis man måler forældrenes tidsforbrug med børnene, forklarer seniorforsker Jens Bonke.
»Tid er interessant, for selv om vi principielt alle har lige meget af den, nemlig 24 timer i døgnet, så er der store forskelle, når vi ser på, hvordan vi agerer overfor vores børn«.
Jens Bonke forklarer, at alle tidsmålinger viser, at det traditionelt er veluddannede, som bruger mest tid på deres børn.
»De veluddannedes børn er en luksusgruppe. De veluddannede arbejder mere og bruger mere tid på deres børn, så tiden bliver taget fra den tid, forældrene har til sig selv. Det handler både om holdninger til børneomsorg, og om at højtuddannede ofte har job med mere fleksible arbejdstider«, siger Jens Bonke.
http://politiken.dk/forbrugogliv/livsst ... res-boern/

Er der ved at udvikle sig (endnu) et A- og et B-hold, på baggrund af uddannelse? De veluddannede har job med fleksible arbejdstider, mulighed for perioder med nedsat tid, eller bare økonomisk overskud til at arbejde mindre i perioder. Mens dem uden, eller med kort uddannelse, ikke har samme mulighed for at planlægge og styre deres tid med børnene? :gruble:
Måske er det ikke engang noget nyt? måske har det altid været sådan? :gruble:

Et par cases fra hverdagen, jeg synes især at den første er interessant, hvor personens mor bliver ked af, at det hun kæmpede for i 70´erne, at kvinder kunne komme ud på arbejdsmarkedet og væk fra at passe børnene, nu ser ud til at blive reverseret, og kvinderne vender tilbage til børnepasningen. :gruble:
http://politiken.dk/forbrugogliv/livsst ... lokken-15/

http://politiken.dk/forbrugogliv/livsst ... m-aftenen/

http://politiken.dk/forbrugogliv/livsst ... ndermotor/

Hvad siger I? Er en ny ulighed ved at udvikle sig, eller er det en der har eksisteret længe, der nu kastes lidt lys mod? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf No_Link » 9. feb 2016, 05:45

Det har været sådan længe. Der er endda en antropolog, der har skrevet om det.

http://www.information.dk/558725
2
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Wizzze » 9. feb 2016, 06:39

No_Link skrev:Det har været sådan længe. Der er endda en antropolog, der har skrevet om det.

http://www.information.dk/558725


Interessant artikel :gogo:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Fru Sunshine » 9. feb 2016, 06:59

Det handler jo ikke bare om uddannelse for en selv, men også for en partner, der tjener nok til at man kan gå ned i tid.

Jeg var enlig mor på understøttelse - ikke den høje - og så er man nødt til at aflevere børn for at stå til rådighed. Der var ikke råd til at lade være.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. feb 2016, 07:03

Temaet minder mig om hvorfor, jeg i mange år ment, at det er vigtigere, at unge kvinder får en ungdomsuddannelse, end at unge mænd gør. Principielt er det underordnet, men hvis man ser på, hvad de to køn typisk vælger af job, er der for unge kvinder uden studentereksamen en større sandsynlighed for at komme ind i et erhverv, hvor lønnen er lav, fleksibiliteten lille og risikoen for nedslidning i en ung alder overhængende.
Kombineret med, at det især er moderens muligheder og prioriteringer, der tegner de vilkår, et barn vokser op under, kan uddannelse hurtigt blive en meget mere afgørende faktor end økonomi.

For den butiksansatte mor synes det umuligt at uddanne sig og dermed kvalificere sig til en bedre løn, da hun, gætter jeg på, til trods for, at hun arbejder fuldtid, har svært ved at spare større beløb op, så medmindre hun er villig til stort set resten af sine børns barndom at klare sig for en minimal indtægt, er hendes eneste chance for at få mere tid med børnene at finde sammen med en partner, der til dels kan og vil forsørge hende, og det er jo ikke noget, man selv kan planlægge.

De vilkår er virkeligheden oldgamle. Det nye er, at de ikke længere er gældende for alle, og at der dermed opstår en ekstra ulighed oveni den økonomiske.

Edit: Samtidig er undersøgelsen også tidstypisk. At have mulighed for mere tid sammen med sine børn behøver ikke at betyde, at man automatisk vælger at benytte sig af det. I perioder med stor materialisme ville man måske i stedet tale om et A- og B-hold indenfor forbrugsgoder, rejser og luksus-oplevelser.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2016, 09:13

Det er vel bare endnu et punkt, hvor ressourcestærke forældre har en fordel.

Det er også en fordel af vokse op et sted, hvor man har gode boligforhold, sund kost, korrekt påklædning, stimulerende fritidsinteresser, støtte til skolegangen, tryghed i hverdagen og så videre.

Spørgsmålet er så, hvordan man kan rette op på lige netop det her med tid til børnene. Lektiecafeer og skolemad og medlemsskaber i fodboldklubben, nærværende lærere og pædagoger, boligstøtte og børnetilskud til lavindkomstfamilier er jo alle tiltag, der kan bidrage til at skellet mellem børnene udjævnes (kan, siger jeg - ikke at det nødvendigvis sker), men det er virkelig svært at sikre, at alle har fleksible arbejdsvilkår og/eller mulighed for at gå ned i tid. Og man kan jo dårligt tilpligte de forældre, der kan tilbringe mere tid med deres børn, at lade være med det af hensyn til de andre børn.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Wizzze » 9. feb 2016, 09:50

DetSorteCirkus skrev:Temaet minder mig om hvorfor, jeg i mange år ment, at det er vigtigere, at unge kvinder får en ungdomsuddannelse, end at unge mænd gør. Principielt er det underordnet, men hvis man ser på, hvad de to køn typisk vælger af job, er der for unge kvinder uden studentereksamen en større sandsynlighed for at komme ind i et erhverv, hvor lønnen er lav, fleksibiliteten lille og risikoen for nedslidning i en ung alder overhængende.
Kombineret med, at det især er moderens muligheder og prioriteringer, der tegner de vilkår, et barn vokser op under, kan uddannelse hurtigt blive en meget mere afgørende faktor end økonomi.

For den butiksansatte mor synes det umuligt at uddanne sig og dermed kvalificere sig til en bedre løn, da hun, gætter jeg på, til trods for, at hun arbejder fuldtid, har svært ved at spare større beløb op, så medmindre hun er villig til stort set resten af sine børns barndom at klare sig for en minimal indtægt, er hendes eneste chance for at få mere tid med børnene at finde sammen med en partner, der til dels kan og vil forsørge hende, og det er jo ikke noget, man selv kan planlægge.

De vilkår er virkeligheden oldgamle. Det nye er, at de ikke længere er gældende for alle, og at der dermed opstår en ekstra ulighed oveni den økonomiske.

Edit: Samtidig er undersøgelsen også tidstypisk. At have mulighed for mere tid sammen med sine børn behøver ikke at betyde, at man automatisk vælger at benytte sig af det. I perioder med stor materialisme ville man måske i stedet tale om et A- og B-hold indenfor forbrugsgoder, rejser og luksus-oplevelser.


Den situation har vi vel været i, mere eller mindre siden yuppie 80´erne ? :gruble: Hvor A- & B-holds debatten meget har gået på dem der har, og dem der ikke har, og det meget handlede om hvem der kunne give sine børn hvad, og om man var en dårlig forældre, hvis barnet ikke kom på ferie i udlandet, eller gik i tøj med små krokodiller :gruble: Nu er det så tid, overskud, at bage kager osv. der er statussymbolet.
2
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2016, 09:56

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Edit: Samtidig er undersøgelsen også tidstypisk. At have mulighed for mere tid sammen med sine børn behøver ikke at betyde, at man automatisk vælger at benytte sig af det. I perioder med stor materialisme ville man måske i stedet tale om et A- og B-hold indenfor forbrugsgoder, rejser og luksus-oplevelser.


Den situation har vi vel været i, mere eller mindre siden yuppie 80´erne ? :gruble: Hvor A- & B-holds debatten meget har gået på dem der har, og dem der ikke har, og det meget handlede om hvem der kunne give sine børn hvad, og om man var en dårlig forældre, hvis barnet ikke kom på ferie i udlandet, eller gik i tøj med små krokodiller :gruble: Nu er det så tid, overskud, at bage kager osv. der er statussymbolet.


Netop - i 80'erne og 90'erne var det jo smart at have vildt travlt og en fyldt kalender, for så var man vigtig. Nu er det så et andet ideal.

Og at det nu er mere prestigefyldt at tage sig tid til børnene og familien er i mine øjne mere positivt end det modsatte. Ikke dermed sagt at man skal være blind for det pres, det lægger på andre forældre uden samme både økonomiske og tidsmæssige overskud (der måske i overforbrugstiden kunne støtte sig til, at de i det mindste var nærværende hos børnene).
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Bimmerdyret » 10. feb 2016, 10:18

Akehurst2 skrev:Det er vel bare endnu et punkt, hvor ressourcestærke forældre har en fordel.

Det er også en fordel af vokse op et sted, hvor man har gode boligforhold, sund kost, korrekt påklædning, stimulerende fritidsinteresser, støtte til skolegangen, tryghed i hverdagen og så videre.

Spørgsmålet er så, hvordan man kan rette op på lige netop det her med tid til børnene. Lektiecafeer og skolemad og medlemsskaber i fodboldklubben, nærværende lærere og pædagoger, boligstøtte og børnetilskud til lavindkomstfamilier er jo alle tiltag, der kan bidrage til at skellet mellem børnene udjævnes (kan, siger jeg - ikke at det nødvendigvis sker), men det er virkelig svært at sikre, at alle har fleksible arbejdsvilkår og/eller mulighed for at gå ned i tid. Og man kan jo dårligt tilpligte de forældre, der kan tilbringe mere tid med deres børn, at lade være med det af hensyn til de andre børn.


Selvom jeg kan sagtens kan følge det du skriver, så er der nogle pseudo-opfattelser (ikke af dig), men generelt der tilkobles en udjævning, men ikke nødvendigvis på den måde, man forventer.
Skolemaden kan give nogle et bedre kostindtag, men i ligeså høj grad det modsatte.
Det samme med lektiecafér, hvor mange kan bruge tiden og mange vil spilde tiden.

Det er et dilemma, at man gerne vil hæve et område og den eneste måde man kan gøre det på er ved den politiske korrekthed, at lade en del få ringere vilkår.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Bimmerdyret » 10. feb 2016, 10:21

Egentlig, så synes jeg at det ofte er så markant at man beskæftiger sig med de småbørnsfamilierne.
Jo, det er da vigtigt at være der når børnene er små, men det er da i høj grad - og måske endnu mere (hvis man spørger de unge selv) vigtigt at man er der som forældre når ungerne kommer i teenagealderen.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Akehurst2 » 10. feb 2016, 10:21

Bimmerdyret skrev:Selvom jeg kan sagtens kan følge det du skriver, så er der nogle pseudo-opfattelser (ikke af dig), men generelt der tilkobles en udjævning, men ikke nødvendigvis på den måde, man forventer.
Skolemaden kan give nogle et bedre kostindtag, men i ligeså høj grad det modsatte.
Det samme med lektiecafér, hvor mange kan bruge tiden og mange vil spilde tiden.

Det er et dilemma, at man gerne vil hæve et område og den eneste måde man kan gøre det på er ved den politiske korrekthed, at lade en del få ringere vilkår.


Jeg er fuldstændig enig i, at fælles løsninger kan blive laveste fællesnævner og bestemt ikke hæve niveauet for dele af gruppen.

Det var mere som eksempler på områder, hvor "samfundet" kan gå ind og påvirke, hvor det er virkelig svært at tvinge nogen til at tilbringe mindre tid med deres børn end de har mulighed for og lyst til.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Børn - Er nye A- & B-hold ved at udvikle sig

Indlægaf Bimmerdyret » 10. feb 2016, 10:30

Akehurst2 skrev:
Bimmerdyret skrev:Selvom jeg kan sagtens kan følge det du skriver, så er der nogle pseudo-opfattelser (ikke af dig), men generelt der tilkobles en udjævning, men ikke nødvendigvis på den måde, man forventer.
Skolemaden kan give nogle et bedre kostindtag, men i ligeså høj grad det modsatte.
Det samme med lektiecafér, hvor mange kan bruge tiden og mange vil spilde tiden.

Det er et dilemma, at man gerne vil hæve et område og den eneste måde man kan gøre det på er ved den politiske korrekthed, at lade en del få ringere vilkår.


Jeg er fuldstændig enig i, at fælles løsninger kan blive laveste fællesnævner og bestemt ikke hæve niveauet for dele af gruppen.

Det var mere som eksempler på områder, hvor "samfundet" kan gå ind og påvirke, hvor det er virkelig svært at tvinge nogen til at tilbringe mindre tid med deres børn end de har mulighed for og lyst til.


Folkeskolereformen er desværre et eksempel på at forældre har fået tvangsmæssigt mindre tid med deres børn :(
0

Tilbage til "Livets forhold"