Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 20:01

godtnavn skrev:
LadyFox skrev:Hvordan har du jordbær på altanen, bare i enaltankasse? Det lyder virkelig lækkert.

Brøndkarse, krusemynte, rosmarin eller timian måske?


Rosmarin :love: Det ender det nok med! Ja, jordbærrene er i altankasser, planterne ville sikkert blive større hvis de havde mere jord, men de giver mange jordbær selvom det ikke bliver kæmpe planter :)

Ej, det bliver jeg simpelten nødt til at prøve :D
0
...
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 8. feb 2016, 20:03

musel skrev:
Vidste ikke at auberginer gør sig godt i krukker. Det kan være, at jeg osgå skulle kaste mig ud i det!

Mht. krydderurter, så regner jeg med at skulle have koriander og pebermynte. ELSKER de to krydderier i madlavning, og pebermynten er desuden super lækker at lave te af. Men jeg ved, at det er urter der deler vandende, så måske det ikke er noget for dig :)


Det er en auberginesort der hedder aubergine pot black, det bliver små frugter, men de kan sætte mange, jeg bruger nogle metalspande fra tiger der er på en 10 liter, kan melde tilbage til efteråret hvor det endte med at gå :) Her et billede af planten som mine forhåbentlig også bliver:

aub.jpg


Jeg elsker koriander, men kæresten er ikke fan, så bruger det aldrig i maden, desværre. Mynte kan jeg i princippet godt lide, og har haft før, jeg får det bare ikke brugt, så det har jeg droppet i år :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 8. feb 2016, 20:04

Wow billedet blev meget stort og sløret, det så småt og skarpt ud på googlesøgning :lol:
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf billiebean » 8. feb 2016, 20:27

Jeg har en del planter men mine babyer er følgende:

En 4 meter høj fingerfilodendron som er en aflægger fra min afdøde bedstemors plante som er over 100 år gammel og velsagtens 10 meter lang.

Ligeledes en stor clivia som også er et "arvestykke", som dog står hos mine forældre, da jeg ikke har plads!

Så har jeg en hængesukkulent, en "vandrende jøde" der er 3 meter lang.

Og en enorm elefantfod, som også er en taknemmelig plante.

Dertil kommer en del væddeløbere, pletter i luften, pileaer, en yuccapalme og en masse krukker på altanen med krydderurter og forårsløg.

Og en kolonihave fyldt med plantedims. Elsker planter!
1
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Craver » 9. feb 2016, 12:36

musel skrev:Craver, jeg craver dine planter! :savl: :love:


Tak for grønt og kort :kys:
Jeg er også vildt glad for dem og vil gerne have mange flere. Når min kæreste og jeg engang skal flytte, skal jeg have fat i en Monstera.
Desuden er en pilea en god investering - jeg har givet 60 kr for den hos en blomsterhandler, og indtil videre har jeg kunnet tage 9 spirer fra den i varierende størrelser. Det er lidt hyggeligt med pileababyer :lun: #crazyplantlady
1
... I would name her Rock'N'Roll
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Alphilia » 9. feb 2016, 12:46

Vi har fransk altan i det meste af stuen så det giver lidt mangel på plads til blomster dér. Jeg håber på, at i år er året hvor jeg får nogle altankasser.
I stuen har jeg pt: 1 orkidé, 1 pilea og 3 små kaktusser.
I soveværelset: 2 orkideer og en novemberkaktus der åbenbart er stillet det helt rigtige sted, den vokser i hvert fald som betalt.
I vores lille værelse står der i vindueskarmen 3 orkideer til overvintring og i venteposition til de danner nye grene/knopper

Jeg har haft en lang periode hvor det er lykkes mig at få orkideer til at blomstre igen, det tager bare så lang tid......
Prøver at fikse billeder senere
1
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf MyIdea » 13. feb 2016, 10:04

Jeg har lige sået basilikum og dild i det lille drivhus - kom forår :blomst:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Flora » 20. feb 2016, 11:37

Min lokale Aldi havde lykkebambus til en tier, så nu har jeg købt 3 og sat dem i vand. Når de slår rødder vil jeg plante dem sammen i en potte med jord. Har hørt de vokser ret meget når først de kommer i jord, så er spændt på at se hvor store de bliver :)
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Krølle » 20. feb 2016, 13:55

godtnavn skrev:Har ikke billeder af noget, men plejer at have en masse krydderurter i vinduet, og på altanen har jeg jordbær :) I år har jeg købt aubergine frø, en art der vokser godt i krukker, så får forhåbentlig auberginer i år! Og så skal jeg også have et par kartoffelspande på altanen :)

Af krydderurter regner jeg med i år at få:

Basilikum - en stor spand med forskellige sorter
Persille - både bred og krus
Purløg
Kinapurløg
Oregano
Løvstikke
Dild

Har en potte jeg endnu ikke ved hvad der ender i, har I nogle krydderurter jeg burde så?


Citronmelisse
Mynte
Koriander
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Krølle » 20. feb 2016, 13:59

Ups. Læs tråden inden du svarer i vildskab... :genert:
Nå, rosmarin er nemt og lækkert. Måske rød skovsyre også var en lidt anderledes ide?
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf 2SHY » 21. feb 2016, 11:39

Jeg har næsten udelukkende orkideer af forskellig art stående i vindueskarmen. Ellers har jeg gang i at forsøge at få avokadokerner til at spire men der går nok lige et par uger endnu før der kommer rødder :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. feb 2016, 16:32

Jeg søger planter, der gør sig godt på badeværelset, og hvor jorden ikke er for synlig. Jeg bryder mig bare ikke om, når man kan se jorden for meget, fordi jeg føler, det er uhygiejnisk. Jeg ved godt, det er noget pjat. :D

Men hvad kan man finde på, som dækker jorden, tåler fugt og ikke er afhængig af sollys?

Den må gerne være ret stor i bladene - enten hængende eller strittende. Men den skal kunne være i en krukke på 14 cm.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Pandesteg » 21. feb 2016, 19:03

POCKETKITTEN skrev:Jeg søger planter, der gør sig godt på badeværelset, og hvor jorden ikke er for synlig. Jeg bryder mig bare ikke om, når man kan se jorden for meget, fordi jeg føler, det er uhygiejnisk. Jeg ved godt, det er noget pjat. :D

Men hvad kan man finde på, som dækker jorden, tåler fugt og ikke er afhængig af sollys?

Den må gerne være ret stor i bladene - enten hængende eller strittende. Men den skal kunne være i en krukke på 14 cm.


Guldranke - men man kan godt se jorden lidt på mine. Men det kan løses ved at man lægger rankerne op over jorden i starten, til de dækker.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. feb 2016, 19:20

Den er flot! Kan bedre lide den end efeu. Andre bud? Jeg har nemlig to krukker. :D
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Undtagelsen » 21. feb 2016, 20:15

POCKETKITTEN skrev:Den er flot! Kan bedre lide den end efeu. Andre bud? Jeg har nemlig to krukker. :D



Fredsliljer.
1

Tilbage til "Bolig"