En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 14. jan 2016, 10:17

Sunbeam skrev:Det er da mega sejt, at du er nået så langt!! Godt gået! Hvor mange klip har du tilbage med din træner? Altså hvor langt i forløbet er du?


Jeg har faktisk ikke talt, hvor mange af mine timer, jeg har brugt.

Men umiddelbart forestiller jeg mig, at jeg fortsætter et godt stykke tid endnu med at have en træner, men muligvis sjældnere efterhånden. Jeg er virkelig nødt til at have en at stå til regnskab overfor :tie:
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2016, 13:05

Nå, jeg har været helt vildt sløv i min tråd og også lidt i virkeligheden.

Var jo på ski henover nytår, hvilket medførte pause i almindelig træning og så ramte januar bare med tusind kilometer i timen i forhold til arbejde og en tvungen træningspause grundet udtrækning af visdomstand, så det er først her for en uge siden, jeg er kommet i gang med styrketræningen igen. Heldigvis cykler jeg en del i min hverdag og har holdt fast i ridning en gang om ugen, så det er ikke stukket helt af. Kosten har været sådan nogenlunde okay, hverken storslået eller det modsatte.

Det er godt at komme i gang med træningen igen, men nøj, hvor er det hårdt! Stakkels, stakkels lår efter første gang. Men så kan jeg lære at holde pause i over en måned :tie:

Vægten har det egentlig fint. Der var røget halvandet kg. på henover julen og dem har jeg sagt pænt farvel til igen og den sidste uges tid har vægten ligget ml. 67-68 kg. Jeg er meget opmærksom på det med at holde vægten, som altid har været mit store problem (at tabe sig er jo nemt nok...), så jeg synes det har været meget tilfredsstillende at se, at jeg selv mens jeg har haft så travlt har kunnet undgå vægtstigning. Vejer mig stadig hver eneste dag - det fungerer virkelig godt i forhold til daglig behovsudsættelse - er tallet højere end dagen før er det meget nemmere at sige nej til kage (selvom jeg godt ved, at der altid er udsving og noget med cyklus og toiletbesøg og kroppens almindelige mystik, så synes jeg alligevel, det er bedst for mig at veje mig dagligt).

Kosten har ikke været så havregrynsdomineret som tidligere. Morgenmaden er stadig troligt havregrynene, men aftenen veksler mellem havregryn eller noget tilsvarende småt. Lille grovbolle med flødeost og laks, en omelet naturel eller sådan noget - og så grøntsager til. Jeg tror egentlig, det har været noget af det vigtigste i processen at vænne mig til kun at spise et stort måltid om dagen og lære, hvor meget mad, der skal til at føle sig tilpas mæt og at jeg ikke skal være forædt, før det er nok. Men mit problem har også altid snarere været at spise for meget end at spise forkert.

Nu er det bare med at komme ind i god træningsrytme igen og guffe nogle havregryn. Eller noget, der ligner :-D

Og så er det forbandede jakkesæt i øvrigt gudhjælpemig ved at være for stort. Armen, altså!
4
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2016, 13:19

Hallo, hvor er du sej! Nu har jeg ikke læst hele tråden - det gik op for mig, at den var af ældre dato så jeg spoleede frem for ikke at lave nogle debat-faux pas'er - men har det hjulpet på madfokuseringen at spise havregrynene? Jeg synes det lød som en virkeligt god idé da jeg læste det. Jeg har også brugt uanede mængder af tid på at tænke på mad og planlægge måltider, og selvom jeg ikke har problemer med vægten (længere - har været undervægtig tidligere), så kender jeg til den opslugthed og ikke mindst den energi den tager. Jeg har næsten altid været ængstelig for min vægt og for om jeg fik nok næring, og har stresset enormt meget over at skulle have nok af det hele. Her har lykken været måltidskasser fra Aarstiderne. Kæft, det har frigivet meget at af-komplicere maddelen af tilværelsen.
0
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2016, 15:51

Ja, jeg synes det hjælper meget på madfokus, at jeg på forhånd beslutter mig for, at nu spiser jeg havregryn og så ikke nogen diskussion eller overvejelser derfra.

Kan ikke lade være med at tænke på mad i forhold til hvis vi skal ud eller have gæster, men det er okay synes jeg, forstået som at der handler det om, hvad der kunne være lækkert og ikke noget om, hvad der passer ind i en kostplan.
0
SofieP
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:12
Kort karma: 14
Likede indlæg: 159

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf SofieP » 25. feb 2016, 13:52

Nu har jeg lige læst hele din tråd (hej overspringshandling fra speciale...!) og må sige at jeg er blevet ret inspireret! Jeg har også altid været glad for havregryn, men er gået lidt til og fra.. Jeg tror skisme jeg skal prøve! Nu her når jeg sidder hjemme og skriver, er det ret nemt at komme til at gå virkelig meget op i hvad jeg skal spise til frokost, og ofte bliver det aftensmad gange to i løbet af en dag.. Jeg tror skisme det skal have et forsøg! :D

Hvordan går det med dig?
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2016, 12:16

Jeg spiser stadig maser af havregryn. Og almindelig mad også :-D

Jeg er kommet godt i gang med styrketræningen igen, og så småt også med cardio. Men der skal mere cardio på, og et strengere kostfokus, for det går lidt langsomt med vægttabet, faktisk som i at det er gået noget i stå.

Holder den på omkring 67 kg. og nogle dage smutter den ned på 66,noget, men det vil ligesom ikke stabilisere sig på 66 og fortsætte ned. Det er selvfølgelig fint, at vægten ikke stiger (faktisk rigtig fint!), og der skulle jo også gerne komme lidt muskelmasse til erstatning for fedtet, men jeg vil gerne snart se lidt lavere tal.

Nu står den snart på en lille uges ski, hvor jeg vil forsøge ikke at gå amok i tartiflette, crepes med saltkaramel og flødeskum, croissanter, rødvin og lyst brød med ost. En det bliver godt nok svært i Frankrig :tie: Heldigvis ser det dejlig koldt og snefyldt ud, så jeg kan få kørt nogle kalorier af.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 9. mar 2016, 17:22

Akehurst2 skrev:
Nu står den snart på en lille uges ski, hvor jeg vil forsøge ikke at gå amok i tartiflette, crepes med saltkaramel og flødeskum, croissanter, rødvin og lyst brød med ost. En det bliver godt nok svært i Frankrig :tie: Heldigvis ser det dejlig koldt og snefyldt ud, så jeg kan få kørt nogle kalorier af.


Øj, jeg kan stadig spise solen sort, når jeg er på ski :tie:

Har spist kolossale mængder af lige præcis det, jeg ikke skulle gå amok i og har sjovt nok heller ikke tabt mig i den sidste uge :sarkasme: Har stået meget på ski, så har heller ikke taget på, men det er vist godt, der er 10 måneder til jeg skal på ski igen med det madindtag, jeg præsterer hver gang, jeg er i nærheden af sne og bjerge.

Jeg kører videre med havregryn og træning...
2
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 15. mar 2016, 09:50

Nå, men nu står vægten da på et tal, der starter med 66 og har gjort det i nogle dage - så det nye/genvundne fokus på kost og træning begynder så småt at give lidt afkast :)
4
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Torn » 18. mar 2016, 09:27

Akehurst2 skrev:Nå, men nu står vægten da på et tal, der starter med 66 og har gjort det i nogle dage - så det nye/genvundne fokus på kost og træning begynder så småt at give lidt afkast :)


Fedt! Jeg har selv en plan om at skulle veje 65 kg, så jeg følger troligt med i den tråd.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 29. mar 2016, 07:56

Torn skrev:
Akehurst2 skrev:Nå, men nu står vægten da på et tal, der starter med 66 og har gjort det i nogle dage - så det nye/genvundne fokus på kost og træning begynder så småt at give lidt afkast :)


Fedt! Jeg har selv en plan om at skulle veje 65 kg, så jeg følger troligt med i den tråd.


Jeg var også ret tilfreds, men det er ligesom om, vægten ikke havde forstået, at nu hed det 66 kg. Så den siger igen 67 og jeg skuler ondt af den hver morgen.

Det er ret dumt, for jeg ved jo godt, at det er under et kg. i forskel og at vægten jo snildt svinger med den vægt bare fra dag til dag, men jeg var lige blevet så glad for 66 kg. at 67,2 kg. kan slå mig helt ud.

Så lige pt. prøver jeg bare at køre videre på fornuftig, rolig vis og ikke enten tænke "at så kan det hele være lige meget" (AKA - der hvor jeg henter pizza og Toms skildpadder til aftensmad) eller "nu skal det fandme være for alvor" (AKA - lever af kogt kylling og dampet broccoli til jeg giver fortabt af kedsomhed og derefter alligevel ender i pizza-chokoladefælden).

Min største lærdom siden jeg startede projektet er, at hvis jeg vil veje normalt, så skal jeg spise normalt og det betyder, at jeg ikke skal gå til ekstremer i nogen retning. Heller ikke selvom tallene på vægten ikke er min ven i disse dage.
1
Brugeravatar
MissHindenburg
Indlæg: 1470
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:33
Kort karma: 157
Likede indlæg: 1865

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf MissHindenburg » 29. mar 2016, 08:16

Du er sej!!!! Jeg hepper på dig! :-)
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. maj 2016, 09:46

Har godt nok ignoreret min tråd længe.... Det går ellers sådan ret okay.

Jeg ville gerne tabe sådan ca. 3-4 kg. mere (har sjusset mig frem til, at det vil være en god slutvægt), men kan ikke rigtig finde motivationen til at sætte ind på kost. Selvom jeg egentlig havde tænkt mig at gå i gang med kalorietælling for at blive lidt klogere på, hvad jeg egentlig får ind. Men vægten er stabil og har været det de sidste to måneder - aldrig højere end 67,5 og aldrig lavere end 66,2 - så stabil en vægt tror jeg nærmest aldrig, jeg har haft igennem flere måneder før. Og det er på mange måder noget af det allerbedste ved hele projektet, for jeg har virkelig været dronning af yoyo-vægt. Det burde så også bare motivere mig til at smide de sidste par kg. og så ellers fortsætte med at være stabil. Men det er åbenbart sværere at tage sig sammen, når nu jeg er sådan ret normalvægtig og er blevet en gennemsnitlig størrelse 38 - såååååååå vigtigt er det jo ikke med de sidste kg. Og så alligevel, for jeg er for blød om livet og vil jo gerne se nogenlunde ud i bikini om 6 uger (hjælp!!), når vi skal på ferie.

Jeg spiser slet ikke så mange havregryn som tidligere (bortset fra om morgenen), men bruger det mest de dage, hvor jeg ikke gider tage stilling til mad (hvilket er en gigantisk forbedring fra tidligere, hvor "gider ikke overveje hvad jeg skal spise" som regel var = pizza). Men havregrynene har virkelig lært mig noget om mængder af mad og fordeling af større og mindre måltider over dagen, så jeg har kunnet holde mig fra at spise for meget generelt, så jeg tror, det i høj grad har været medvirkende til at jeg har kunnet holde vægten.

Træningen kører ikke snorlige, men ret udmærket. Jeg er ved at løbe tør for timer med træneren, så har besluttet mig for at købe nogen flere. Er ikke klar til at stå på egne ben :genert: Og så udvikler jeg mig også bare mere ved at have en, der presser mig og introducerer nye øvelser. Om end, Bulgarian Split Squat nok mest er at karakterisere som tortur efter min mening. Avavavav, hvor har jeg da nærmest aldrig haft så ømme lår og baller nogensinde før.

Har også vovet mig ud i at melde mig til DHL-stafetten med arbejde, så jeg har en motivation til at få løbet lidt mere. Selvom jeg egentlig synes, det er kedeligt, så er det jo godt og effektivt i forhold til at lægge noget motion ind også på travle dage, så jeg håber, jeg blive lidt bedre til det.

Samlet set, så synes jeg faktisk, jeg er ved at blive sådan en, der lever så aktivt og sundt, som det er nødvendigt for at holde en normal vægt. Og det er godt. Og lidt mærkeligt ikke at veksle mellem ultra streng slankekur og afsavn og giv los kombineret med selvhad over kost- og motionsvaner. Nu er jeg mere bare sådan en, der nogle gange spiser kage og nogen gange ikke gør, og som regel får rørt mig hver eneste dag og i ny og næ bare ligger på sofaen. Sådan gennemsnitligt fornuftigt - og hurra for det :-D
4
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 12:03

Tråden har ligget stille igen - men status er nogenlunde det samme som ved sidste indlæg.

Er blevet lidt bedre med træningen og vægten er fortsat stabil omkring 66-67 kg.

Nu har jeg lige været på ferie og det var lidt en test, men jeg var god :-D

Som jeg skrev i blæretråden:

Jeg har været på ferie i to uger uden at gå i æde- og slappe-mode.

Har sejlet hver dag (hvilket ikke rigtig er træning, for det meste af tiden sidder man jo bare på en båd og nyheder livet, men der skal da trækkes spiler op indimellem og det er hårdt arbejde, og i det mindste ligger man ikke fladt på en solseng) og deltaget i både holdtræning og lavet andet. Har faktisk været ude og løbe, til stand up paddleboard, cyklet på mountainbike og været til fem gange holdtræning samt svømmet en del i løbet af de to uger.

Er helt sindssygt stolt af mig selv.


Og jeg holdt også lidt igen på kosten. Der er blevet drukket masser af rosé og spist is, men jeg har haft fokus på ikke at slippe tøjlerne helt og holde daglig kulhydratfest, og det virkede! Vejede 66,8 kg den dag, jeg tog af sted og 66,6 kg den dag, jeg kom hjem.

Så nu er det bare sædvanlige gode vaner og tilbage i mit eget træningscenter. Træneren kommer hjem om et par uger, DHL er om en god måneds tid og det er mit første mål at blive klar til en nogenlunde præstation der (bare nok til ikke at blive drillet for meget på kontoret - selvom jeg har advaret mit hold om at jeg regner med en skrækkelig tid :genert:) og så vil jeg forsøge at få smidt de sidste kg frem mod jul. Har lovet mig selv, at hvis jeg vejer 62 kg eller derunder når jeg går på juleferie, hvor vi skal på ski, så må jeg købe mig et nyt sæt skitøj :P
6
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 12:58

Dikus skrev:Jeg har overtaget dit fif. Dog ikke med at spise havregryn, da jeg er sådan en, der ikke skal kigge på en skål af den slags uden at tage på - og så bor jeg i Grønland og kan ikke med det der langtidsbare mælk :tie:

Men jeg er gået over til vanilleyoughurt. Det smager fantastisk, tager toppen af den søde tand og mætter. På ni dage har jeg tabt 5 kg!!! (Altså, jeg har også gjort andet, men alligevel...)

Jeg bukker og takker for dit gode råd og eksempel. Det virker helt sikkert meget bedre for mig!

I går aftes gad jeg ikke lave mad - og det ville normalt kaste mig i "syndekrise". Men jeg snuppede to skål youghurt og var glad.

Derudover er hytteost, fisk og æg blevet faste bestanddele. Det smager jo syndigt godt (og fisk, rejer, kammuslinger m.m. er vanvittigt billigt her).

Summasummarum: Tak for at hjælpe mig til at finde en "kur", der virker for mig og ikke er baseret på et hav af benspænd!


Øj, jeg savnede også mælk, da jeg boede i Grønland. Men jeg fik (blandt andet) en liter økoletmælk af min daværende i kæreste i fødselsdagsgave :-D

Og selv tak - det er jo ikke mig selv, der har fundet på det, men jeg tager gerne æren. Tænk at det skulle være så nemt at lægge kosten om, men det viser måske mest, at det "bare" handler om at finde ud af hvad der er ens problem, og for mig var det vist bare særligt mængder - og det er jo virkelig til at lave om på. Meget lettere end at undgå alle kulhydrater for evigt eller sådan noget :tie:
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf FruKuk » 18. jul 2016, 10:36

Hvor er du sej :worship: Jeg drømmer om at finde et leje, hvor jeg kan holde kost og træning nogenlunde stabilt.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"