Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
MissB
Indlæg: 2379
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 256
Likede indlæg: 2196

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf MissB » 10. aug 2020, 03:45

Hewlett skrev:
MissB skrev:Er der nogen der kan anbefale en lille plante (med eller uden blomst) som vi kan have stående ude i vores opgang, hvor der er begrænset lys?

Vi har netop haft en brændende kærlighed, men den havde det ikke godt derude.


Guldranke og Svigermors skarpe tunge fungerer begge i lidt mørkere placeringer :)


Tak. Dem vil jeg kigge nærmere på.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf AgentPixie » 11. aug 2020, 13:26

Hvis du gerne vil af med nogle fregnestiklinger, skal jeg gerne hjælpe dig af med dem :D
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf AgentPixie » 11. aug 2020, 13:27

Magic In The Sky skrev:
MissB skrev:
MissB skrev:Er der nogen der kan anbefale en lille plante (med eller uden blomst) som vi kan have stående ude i vores opgang, hvor der er begrænset lys?

Vi har netop haft en brændende kærlighed, men den havde det ikke godt derude.


10-15 cm i diameter :)

“Min” Kvickly har dem de kalder miniplanter, men de fleste bliver store. Pt. har de forskellige Sansevieria’er.

Væddeløbere er også okay uden meget lys.
De forskellige Pothos kan også vokse nogenlunde, men de bliver mest grønne uden ret meget mønster på bladene hvis de ikke får inddirekte sollys.

Planter har generelt brug for dagslys fordi de skal lave fotosyntese, men væddeløberen og de forskellige Sansevieria er nok dem der trives bedst uden dagslys.
Efeu gør nok også men det er nok mest ukrudt :D

Væddeløberen findes i forskellige varianter, men jeg ville tage den der hedder Chlorophytum Comosum.
Den er super nem og bliver mintgrøn når den trænger til vand.

PS.
Hvis du ikke kan finde små væddeløbere i en butik så har jeg en masse “børn”.
Du må få nogen gratis hvis du bare betaler porto (hvis de skal sendes).

Hvad gør du med væddeløberstiklinger? Vi har en i opgangen, har taget stiklinger med de dør. Har både prøvet med at sætte dem i vand og direkte i jord :gruble:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf godtnavn » 28. aug 2020, 22:23

Nogen bud på hvor man kan købe en stor bregne i København og helst uden den koster alt for meget. Og vi snakker rigtig stor, har kun set små fesne bregner.

Det skal være nogle af dem med pæne "flade" blade, ikke alt for krøllet sammen hvis det giver mening.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf RavenClaw » 29. aug 2020, 17:15

Jeg fandt en Rema 1000 med fregnefjæs til 10 Kr. :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf RavenClaw » 30. aug 2020, 04:52

Magic In The Sky skrev:
RavenClaw skrev:Jeg fandt en Rema 1000 med fregnefjæs til 10 Kr. :D

De to øverste blade ser lidt sjove ud. Sådan lidt half-half :D
Det har jeg ikke set før.

Har dine også forskellige farver? Den lyserødes nederste blade er hvidspættede på undersiden og lyserøde på oversiden :gruble:

Jeg har aldrig haft en fregnefjæs før :D
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf AgentPixie » 30. aug 2020, 05:22

Magic In The Sky skrev:
AgentPixie skrev:Hvis du gerne vil af med nogle fregnestiklinger, skal jeg gerne hjælpe dig af med dem :D

Hvor mange vil du have?

Jeg har 2-3 der har fået små rødder.
De kan godt flytte hjemmefra nu, men det er bedst at vente lidt :D
Skal bare lige vide om du stadig er interesseret eller om du har fundet voksne planter :P

Jeg er skam stadig interesseret :banan: synes de lige skal have lov til at gro sig stærkere, så de kan overleve turen til Århus :p
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf RavenClaw » 30. aug 2020, 06:34

Magic In The Sky skrev:
Magic In The Sky skrev:
RavenClaw skrev:
Magic In The Sky skrev:
RavenClaw skrev:Jeg fandt en Rema 1000 med fregnefjæs til 10 Kr. :D

De to øverste blade ser lidt sjove ud. Sådan lidt half-half :D
Det har jeg ikke set før.

Har dine også forskellige farver? Den lyserødes nederste blade er hvidspættede på undersiden og lyserøde på oversiden :gruble:

Jeg har aldrig haft en fregnefjæs før :D

Det har jeg aldrig lagt mærke til. Jeg må lige huske at tjekke næste gang jeg går forbi dem :P
De ændrer ret meget farve alt efter hvor meget sollys de får. De får kraftigere farve af sollys. De kan dog godt blive ret grønne når de vokser - med mindre man har vækstlys.
2 af mine bryder sig ikke om at stå i direkte sol. Den tredie kan godt lide det :forvirret:

Det er en ret nem plante som “besvimer” når den skal have vand. Den kan godt tåle at tørre lidt ud.

Mener du sådan?

Min er mere spættet
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf AgentPixie » 30. aug 2020, 06:49

Magic In The Sky skrev:
AgentPixie skrev:
Magic In The Sky skrev:
AgentPixie skrev:Hvis du gerne vil af med nogle fregnestiklinger, skal jeg gerne hjælpe dig af med dem :D

Hvor mange vil du have?

Jeg har 2-3 der har fået små rødder.
De kan godt flytte hjemmefra nu, men det er bedst at vente lidt :D
Skal bare lige vide om du stadig er interesseret eller om du har fundet voksne planter :P

Jeg er skam stadig interesseret :banan: synes de lige skal have lov til at gro sig stærkere, så de kan overleve turen til Århus :p

Jeg er helt enig :P

Så gemmer jeg nogle til dig.
Skal de være hvide eller lyserøde?

Uh, gerne lyserøde :D
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Misantropen » 30. aug 2020, 07:00

RavenClaw skrev:
Magic In The Sky skrev:
Magic In The Sky skrev:
RavenClaw skrev:
Magic In The Sky skrev:
RavenClaw skrev:Jeg fandt en Rema 1000 med fregnefjæs til 10 Kr. :D

De to øverste blade ser lidt sjove ud. Sådan lidt half-half :D
Det har jeg ikke set før.

Har dine også forskellige farver? Den lyserødes nederste blade er hvidspættede på undersiden og lyserøde på oversiden :gruble:

Jeg har aldrig haft en fregnefjæs før :D

Det har jeg aldrig lagt mærke til. Jeg må lige huske at tjekke næste gang jeg går forbi dem :P
De ændrer ret meget farve alt efter hvor meget sollys de får. De får kraftigere farve af sollys. De kan dog godt blive ret grønne når de vokser - med mindre man har vækstlys.
2 af mine bryder sig ikke om at stå i direkte sol. Den tredie kan godt lide det :forvirret:

Det er en ret nem plante som “besvimer” når den skal have vand. Den kan godt tåle at tørre lidt ud.

Mener du sådan?

Min er mere spættet

Det kan være fordi den har fået for meget (direkte) sollys eller er vandet forkert. Bladene ser noget visne ud i spidserne.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Misantropen » 30. aug 2020, 08:11

Kan I anbefale nogle små sukkulenter og planter der forbliver små? Pottestørrelsen skal være 10-20 cm i højden og diameteren.

Det skal ikke være hængeplanter, men der må gerne være noget fylde i formen eller bladene.

Nu hvor det er ved at blive efterår vil de nok ikke komme til få fuld sol og så meget varme. De skal også kunne tåle at få kulde/træk når der luftes ud.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Misantropen » 3. sep 2020, 15:02

Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:Kan I anbefale nogle små sukkulenter og planter der forbliver små? Pottestørrelsen skal være 10-20 cm i højden og diameteren.

Det skal ikke være hængeplanter, men der må gerne være noget fylde i formen eller bladene.

Nu hvor det er ved at blive efterår vil de nok ikke komme til få fuld sol og så meget varme. De skal også kunne tåle at få kulde/træk når der luftes ud.

Jeg har ikke forstand på sukkulenter, men måske noget a la denne.
Har modtaget den i dag sammen med en masse stiklinger. Den har rod og hvis du vil have den så sig til :-)
Du skal ikke give noget for den - Kun porto.
Jeg er ikke til sukkulenter og vidste ikke den kom med.

Tak, det er pænt af dig :)

Ved du hvad den hedder? Så vil jeg lige tjekke om den egner sig til at stå i min stue.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Misantropen » 3. sep 2020, 16:23

Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:
Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:Kan I anbefale nogle små sukkulenter og planter der forbliver små? Pottestørrelsen skal være 10-20 cm i højden og diameteren.

Det skal ikke være hængeplanter, men der må gerne være noget fylde i formen eller bladene.

Nu hvor det er ved at blive efterår vil de nok ikke komme til få fuld sol og så meget varme. De skal også kunne tåle at få kulde/træk når der luftes ud.

Jeg har ikke forstand på sukkulenter, men måske noget a la denne.
Har modtaget den i dag sammen med en masse stiklinger. Den har rod og hvis du vil have den så sig til :-)
Du skal ikke give noget for den - Kun porto.
Jeg er ikke til sukkulenter og vidste ikke den kom med.

Tak, det er pænt af dig :)

Ved du hvad den hedder? Så vil jeg lige tjekke om den egner sig til at stå i min stue.

Jeg tror nok den hedder noget med Eche-et-eller-andet. Jeg er dog langt fra sikker.

Echeveria? :D
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Misantropen » 3. sep 2020, 17:24

Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:
Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:
Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:Kan I anbefale nogle små sukkulenter og planter der forbliver små? Pottestørrelsen skal være 10-20 cm i højden og diameteren.

Det skal ikke være hængeplanter, men der må gerne være noget fylde i formen eller bladene.

Nu hvor det er ved at blive efterår vil de nok ikke komme til få fuld sol og så meget varme. De skal også kunne tåle at få kulde/træk når der luftes ud.

Jeg har ikke forstand på sukkulenter, men måske noget a la denne.
Har modtaget den i dag sammen med en masse stiklinger. Den har rod og hvis du vil have den så sig til :-)
Du skal ikke give noget for den - Kun porto.
Jeg er ikke til sukkulenter og vidste ikke den kom med.

Tak, det er pænt af dig :)

Ved du hvad den hedder? Så vil jeg lige tjekke om den egner sig til at stå i min stue.

Jeg tror nok den hedder noget med Eche-et-eller-andet. Jeg er dog langt fra sikker.

Echeveria? :D

Det kan godt passe :P

Jeg tjekker det senere :)
0
MissB
Indlæg: 2379
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 256
Likede indlæg: 2196

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf MissB » 9. sep 2020, 12:23

Er der nogen der kan anbefale en plante som kan klare at stå i et rum hvor det kun får indirekte lys. Den skal stå på en reol bag et skab og kommer ikke til at få direkte sol. Den må meget gerne fylde lidt, men ikke hænge ud over reolen, for så er den lidt for spændende for en to-årig :D og så må den heller ikke være giftig pga selv samme to-årige.
0

Tilbage til "Bolig"