Den store økonomi og sparetråd

Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Maoam » 13. jan 2016, 07:46

Wizzze skrev:
Krølle skrev:Nå!

Inspireret af tråden har jeg taget mig sammen til at læse tilbudsaviser. Må prøve at lave madplan og købe ind derefter - største problem er, at jeg her svært ved at gennemskue, om tilbud reelt er attraktive, fordi jeg så sjældent køber struktureret ind og ikke har åbnet en reklame i flere år :blush:

Kan vi ikke lave en tråd til tips om gode basistilbud for noobs som mig? :D


En god indikator for om et tilbud er godt eller ej, er om der er begrænsning på hvor mange man må købe.

Men ellers er gode tilbud jo også meget personlige, i forhold til hvad man kan lige og hvad man bruger. Så der er ingen vej uden om, du må blive ved at læse tilbud, så får du efterhånden en god idee om priser.


Ting på forsiden af tilbudsaviserne er også ofte gode tilbud.

Jeg bruger meget tilbudsugen.dk for hurtigt at sammenligne tilbud på en vare i forskellige butikker.

Men som Wizzze siger, så handler det om være bevidst om, hvad man bruger, og at lære butikkernes normalpriser at kende, så man ved, hvornår noget er en god pris.

Nogle amerikanske hjemmesider anbefaler, at man skriver priserne ned i en bog for alle de varer, man bruger mest, i butikkerne i nærheden, så man nemt kan se om det er et "rigtigt" tilbud. Det tager noget tid, men jeg kan se fordelen ved det - især i starten. Jeg har det nogenlunde i hovedet.

Købe datovarer, men heller ikke købe noget bare fordi det er billigt, hvis man ikke får det brugt. Og ikke alle dato-priser er et godt tilbud. Fx er en pakke dato-pålæg til 10 kr. Eller mere for dyrt i forhold til normalprisen og tilbudsprisen.

Lære sine butikker at kende. Nogle steder sætter prisen på datovarer meget ned og andre er fedtede. Også være opmærksom på, hvornår det bliver sat ned.

Jeg har en Netto i nærheden, der ofte sælger deres gamle spotvarer billigere end andre steder. Den har også nogen gange særlige tilbud, der ikke er i avisen. Fx AXA müsli til 10 kr. Normalprisen er over 30 kr., og tilbudsprisen har jeg aldrig før eller siden set til under 20 kr. Der købte jeg 6 pakker, og da de var spist ærgerede jeg mig over, ikke at have købt flere.
3
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Torn » 11. feb 2016, 16:28

Jeg prøver lige at lave en oversigt over hvor og hvordan jeg sparer. Hvis nu I har nogle brandgode spare-ideer eller opdager noget, jeg har overset, så sig til :-D Min liste må meget gerne udvides.


Jeg køber discount dagligvarer og tilbud
Jeg kører strengt efter stop-madspil-reglerne
Jeg har et shoppestop, der fungerer og jeg slider tøjet ned/reparerer om nødvendigt. Jeg køber kvalitet, når det kan betale sig.
Jeg har det billigste el, telefoni, TV, internet, forsikring og transport
Jeg har en fornuftig bank - jeg har en studiekonto
Min bolig er relativt billig og jeg er villig til at betale for den. Jeg har ikke længere mulighed for boligsikring.
Jeg sparer op til ferier og køber alt kontant
1
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Sukisaki » 19. feb 2016, 08:12

Jeg bruger spiir, hvor man kan lave "luksusfælden" på sig selv, og se hvad man reelt bruger sine penge på. Den gør det meste af arbejdet for mig, så jeg bare kan se resultaterne. Jeg har også lagt et "forbrugsbudget" derinde, så man kan få røde eller grønne tal..

Samtidig bruger jeg også appen lommebudget, og i modsætning til spiir kan jeg selv lave kategorier, så jeg f.eks. kan opdele mine indkøb lidt mere præcist, og f.eks. se hvor meget jeg bruger på take-away-kaffe, cola, slik eller hvad der nu lige er ens last. Man kan også opdele i hvad der er "luksus". Her skal man selv gøre det hele, og jeg bruger den egentlig mest til holde mig selv i ørene og hele tiden vide hvor meget der står på kontoen.
1
Brugeravatar
PinkLady
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. feb 2016, 09:01
Kort karma: 3
Geografisk sted: Skanderborg
Likede indlæg: 11

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf PinkLady » 28. feb 2016, 11:19

Tror jeg skal følge godt med her, er lige blevet single og skal blive boende i en ret dyr lejlighed. Så der skal virkelig laves nogle markante ændringer!

Skal have søgt boligstøtte som noget af det første.
Skal have ændret tv-pakken til den mindste, så snart min eks er flytter.
Har sat træning i FW på pause, og sat løbeskoene frem i stedet.
Tror ikke mit mobil abb. kan gøre meget billigere, men regner også musiktjenesten Spotify med, da den er inkluderet.
Skal have tjekket mit bredbånd, giver 249,- nu, synes det er svært at overskue priserne ved de forskellige firmaer.

Er der meget at spare på forsikringerne? Synes den slags virker totalt uoverskueligt for mig. Har Aros nu, men findes der billigere selskaber? Servicen ved Aros har været i top de par gange jeg har haft brug for deres hjælp.

Og så skal jeg vist i gang med madplan og tilbudsjagt.

Alle gode råd modtages med kyshånd :)
0
I'd rather be a freak than a fake...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf lulu-p » 28. feb 2016, 16:01

I forhold til abonnement på udenlandske magasiner. Kender i Zinio? Mange af de lokale biblioteker har et samarbejde med Zinio, så man via bibliotekernes hjemmeside kan låne og downloade udenlandske magasiner til sin iPad. Der er ikke begrænsning på antal lån, så man kan bare låne løs. Man downloader via bibliotekets hjemmeside (man skal selvfølgelig have lånerkort til det pågældende biblioteket), men læser via ZInios egen app. Lige nu har jeg Vogue, Nationela geographic Travel, The Newyorker og The Economist liggende....og det engelske Hello!.. :blush:

Det er altså ret fantastisk.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf avdotja » 28. feb 2016, 17:06

PinkLady skrev:Tror jeg skal følge godt med her, er lige blevet single og skal blive boende i en ret dyr lejlighed. Så der skal virkelig laves nogle markante ændringer!

Skal have søgt boligstøtte som noget af det første.
Skal have ændret tv-pakken til den mindste, så snart min eks er flytter.
Har sat træning i FW på pause, og sat løbeskoene frem i stedet.
Tror ikke mit mobil abb. kan gøre meget billigere, men regner også musiktjenesten Spotify med, da den er inkluderet.
Skal have tjekket mit bredbånd, giver 249,- nu, synes det er svært at overskue priserne ved de forskellige firmaer.

Er der meget at spare på forsikringerne? Synes den slags virker totalt uoverskueligt for mig. Har Aros nu, men findes der billigere selskaber? Servicen ved Aros har været i top de par gange jeg har haft brug for deres hjælp.

Og så skal jeg vist i gang med madplan og tilbudsjagt.

Alle gode råd modtages med kyshånd :)

Jeg tror det vigtigste er at få overblik over hvad pengene reelt bliver brugt på. Jeg laver (alt for sjældent) øvelsen med at gå alle månedens posteringer igennem for at tjekke hvad pengene egentlig bliver brugt til. Selv om jeg på forhånd har tænkt "det kan ikke være det store den her måned", så bliver jeg altid negativ overrasket :tie: For mit vedkommende ryger der f.eks. væsentlig flere penge på mad man umiddelbart ville forvente for en person og tror mange har den slags skjulte pengeslugere :)

Men ser det ellers fornuftigt ud, når du trækker husleje samt andre faste udgifter fra din udbetalte løn? Eller skal der virkelig skæres helt ind til benet?
0
Brugeravatar
PinkLady
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. feb 2016, 09:01
Kort karma: 3
Geografisk sted: Skanderborg
Likede indlæg: 11

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf PinkLady » 28. feb 2016, 18:56

avdotja skrev:
PinkLady skrev:Tror jeg skal følge godt med her, er lige blevet single og skal blive boende i en ret dyr lejlighed. Så der skal virkelig laves nogle markante ændringer!

Skal have søgt boligstøtte som noget af det første.
Skal have ændret tv-pakken til den mindste, så snart min eks er flytter.
Har sat træning i FW på pause, og sat løbeskoene frem i stedet.
Tror ikke mit mobil abb. kan gøre meget billigere, men regner også musiktjenesten Spotify med, da den er inkluderet.
Skal have tjekket mit bredbånd, giver 249,- nu, synes det er svært at overskue priserne ved de forskellige firmaer.

Er der meget at spare på forsikringerne? Synes den slags virker totalt uoverskueligt for mig. Har Aros nu, men findes der billigere selskaber? Servicen ved Aros har været i top de par gange jeg har haft brug for deres hjælp.

Og så skal jeg vist i gang med madplan og tilbudsjagt.

Alle gode råd modtages med kyshånd :)

Jeg tror det vigtigste er at få overblik over hvad pengene reelt bliver brugt på. Jeg laver (alt for sjældent) øvelsen med at gå alle månedens posteringer igennem for at tjekke hvad pengene egentlig bliver brugt til. Selv om jeg på forhånd har tænkt "det kan ikke være det store den her måned", så bliver jeg altid negativ overrasket :tie: For mit vedkommende ryger der f.eks. væsentlig flere penge på mad man umiddelbart ville forvente for en person og tror mange har den slags skjulte pengeslugere :)

Men ser det ellers fornuftigt ud, når du trækker husleje samt andre faste udgifter fra din udbetalte løn? Eller skal der virkelig skæres helt ind til benet?


Altså med boligstøtte og besparelser på træning og tvpakke, så vil jeg ca have 2500 at leve for når alt er betalt. Det er meget skrabet men har gjort det før, og er heldigvis færdig uddannet om ca 4 mdr. (Er dog ikke voldsomt meget jeg stiger, men en smule har også ret ).

Men tror du har ret i, at det er alle de andre udgifter man skal holde øje med. Synes nogle gange at pengene forsvinder alt for hurtigt, uden jeg egentligt aner hvad jeg har brugt dem på. Her ryger der nemlig også for mange penge på mad, og alt for mange på søde sager. Så vil så vidt muligt prøve med madplaner og at handle en gang om ugen.

Det optimale ville selvfølgelig være en billigere lejlighed, men det koster også bare hver gang man flytter.
0
I'd rather be a freak than a fake...
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Juliet » 28. feb 2016, 22:34

PinkLady skrev:Er der meget at spare på forsikringerne? Synes den slags virker totalt uoverskueligt for mig. Har Aros nu, men findes der billigere selskaber? Servicen ved Aros har været i top de par gange jeg har haft brug for deres hjælp.


Jeg kender ikke Aros forsikring, men kiggede lige hurtigt på deres prisberegner og jeg synes umiddelbart det så lidt dyrt ud. Der findes en hjemmeside der vist hedder forsikringsguiden hvor du kan sammenligne priser ud fra dine behov. Det kan måske hjælpe med at give lidt overblik over hvilke muligheder der er.
Hvis du er i fagforening eller lignende kan du også se om der er en form for gruppeforsikring der igennem, bare være obs på at det ikke altid er en billigere løsning, men ind imellem er det trods alt.
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf 2SHY » 28. feb 2016, 23:31

Wizzze skrev:
Man kan få kontoformer man kun kan sætte ind på, ikke hæve fra ;)

Kan man det? :gruble: Jeg har nemlig spurgt min bankrådgiver flere gang og han siger at det kan man ikke :gruble:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Juliet » 29. feb 2016, 06:09

2SHY skrev:
Wizzze skrev:
Man kan få kontoformer man kun kan sætte ind på, ikke hæve fra ;)

Kan man det? :gruble: Jeg har nemlig spurgt min bankrådgiver flere gang og han siger at det kan man ikke :gruble:


Jeg har en lukket konto (godt nok til et engangsbeløb) hvor det kræver jeg kontakter banken for at få pengene frigivet. Umiddelbart forestiller jeg mig fint at jeg ville kunne få en lignende konto til en fast overførsel, men måske det skulle sættes op fra bankens side. Men det kan jo være forskelligt fra bank til bank, for det kræver jo også resourcer fra bankens side.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 06:21

Juliet skrev:
2SHY skrev:
Wizzze skrev:
Man kan få kontoformer man kun kan sætte ind på, ikke hæve fra ;)

Kan man det? :gruble: Jeg har nemlig spurgt min bankrådgiver flere gang og han siger at det kan man ikke :gruble:


Jeg har en lukket konto (godt nok til et engangsbeløb) hvor det kræver jeg kontakter banken for at få pengene frigivet. Umiddelbart forestiller jeg mig fint at jeg ville kunne få en lignende konto til en fast overførsel, men måske det skulle sættes op fra bankens side. Men det kan jo være forskelligt fra bank til bank, for det kræver jo også resourcer fra bankens side.

Gad vide hvorfor jeg får at vide det ikke kan lade sig gøre :gruble: Jeg ville ellers rigtig gerne have en der kunne gå til uforudsete udgifter som f.eks. bil reparationer og dyrlæge
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Juliet » 29. feb 2016, 11:35

2SHY skrev:
Juliet skrev:
2SHY skrev:
Wizzze skrev:
Man kan få kontoformer man kun kan sætte ind på, ikke hæve fra ;)

Kan man det? :gruble: Jeg har nemlig spurgt min bankrådgiver flere gang og han siger at det kan man ikke :gruble:


Jeg har en lukket konto (godt nok til et engangsbeløb) hvor det kræver jeg kontakter banken for at få pengene frigivet. Umiddelbart forestiller jeg mig fint at jeg ville kunne få en lignende konto til en fast overførsel, men måske det skulle sættes op fra bankens side. Men det kan jo være forskelligt fra bank til bank, for det kræver jo også resourcer fra bankens side.

Gad vide hvorfor jeg får at vide det ikke kan lade sig gøre :gruble: Jeg ville ellers rigtig gerne have en der kunne gå til uforudsete udgifter som f.eks. bil reparationer og dyrlæge


altså jeg ved egentlig ikke om jeg reelt ikke kan hæve fra min, det kan godt være de bare har snydt mig, ved at sige det da den blev oprettet ,og jeg bare ikke har været desperat nok efter penge, til at prøve dem af :lol:
Men det kan selvfølgelig også bare være min bank, de vil enormt gerne beholde folk når de er færdiguddannede så kan være derfor de yder super service også til studerende.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf avdotja » 29. feb 2016, 22:31

2SHY skrev:
Juliet skrev:
2SHY skrev:
Wizzze skrev:
Man kan få kontoformer man kun kan sætte ind på, ikke hæve fra ;)

Kan man det? :gruble: Jeg har nemlig spurgt min bankrådgiver flere gang og han siger at det kan man ikke :gruble:


Jeg har en lukket konto (godt nok til et engangsbeløb) hvor det kræver jeg kontakter banken for at få pengene frigivet. Umiddelbart forestiller jeg mig fint at jeg ville kunne få en lignende konto til en fast overførsel, men måske det skulle sættes op fra bankens side. Men det kan jo være forskelligt fra bank til bank, for det kræver jo også resourcer fra bankens side.

Gad vide hvorfor jeg får at vide det ikke kan lade sig gøre :gruble: Jeg ville ellers rigtig gerne have en der kunne gå til uforudsete udgifter som f.eks. bil reparationer og dyrlæge

Du skal lige være opmærksom på at nogle banker tager gebyr hvis man ønsker at hæve fra en bunden konto, før tid. Jeg tænker det er bedre med en ekstra konto, uden kort, som du simpelthen holder ude af dit daglige budget, men kan overføre penge fra når det er nødvendigt. Eller er problemet at du ender med at overføre for tit, så?
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 23:13

avdotja skrev:
2SHY skrev:
Juliet skrev:
2SHY skrev:
Wizzze skrev:
Man kan få kontoformer man kun kan sætte ind på, ikke hæve fra ;)

Kan man det? :gruble: Jeg har nemlig spurgt min bankrådgiver flere gang og han siger at det kan man ikke :gruble:


Jeg har en lukket konto (godt nok til et engangsbeløb) hvor det kræver jeg kontakter banken for at få pengene frigivet. Umiddelbart forestiller jeg mig fint at jeg ville kunne få en lignende konto til en fast overførsel, men måske det skulle sættes op fra bankens side. Men det kan jo være forskelligt fra bank til bank, for det kræver jo også resourcer fra bankens side.

Gad vide hvorfor jeg får at vide det ikke kan lade sig gøre :gruble: Jeg ville ellers rigtig gerne have en der kunne gå til uforudsete udgifter som f.eks. bil reparationer og dyrlæge

Du skal lige være opmærksom på at nogle banker tager gebyr hvis man ønsker at hæve fra en bunden konto, før tid. Jeg tænker det er bedre med en ekstra konto, uden kort, som du simpelthen holder ude af dit daglige budget, men kan overføre penge fra når det er nødvendigt. Eller er problemet at du ender med at overføre for tit, så?

Problemet er bare at hvis det er tilgængeligt så bruger jeg det :blush2: Jep jeg ville være den perfekte kandidat til Luksusfælden selvom jeg ikke ryger
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Juliet » 29. feb 2016, 23:47

2SHY skrev:
avdotja skrev:
2SHY skrev:
Juliet skrev:
2SHY skrev:
Wizzze skrev:
Man kan få kontoformer man kun kan sætte ind på, ikke hæve fra ;)

Kan man det? :gruble: Jeg har nemlig spurgt min bankrådgiver flere gang og han siger at det kan man ikke :gruble:


Jeg har en lukket konto (godt nok til et engangsbeløb) hvor det kræver jeg kontakter banken for at få pengene frigivet. Umiddelbart forestiller jeg mig fint at jeg ville kunne få en lignende konto til en fast overførsel, men måske det skulle sættes op fra bankens side. Men det kan jo være forskelligt fra bank til bank, for det kræver jo også resourcer fra bankens side.

Gad vide hvorfor jeg får at vide det ikke kan lade sig gøre :gruble: Jeg ville ellers rigtig gerne have en der kunne gå til uforudsete udgifter som f.eks. bil reparationer og dyrlæge

Du skal lige være opmærksom på at nogle banker tager gebyr hvis man ønsker at hæve fra en bunden konto, før tid. Jeg tænker det er bedre med en ekstra konto, uden kort, som du simpelthen holder ude af dit daglige budget, men kan overføre penge fra når det er nødvendigt. Eller er problemet at du ender med at overføre for tit, så?

Problemet er bare at hvis det er tilgængeligt så bruger jeg det :blush2: Jep jeg ville være den perfekte kandidat til Luksusfælden selvom jeg ikke ryger


kunne det være en ide at få en dedikeret opsparingskonto i en anden bank så du i hverdagen ikke har overblik over hvor meget der står og derfor ikke bliver fristet?
0

Tilbage til "Privatøkonomi"