Lyd på Spotify

Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Lyd på Spotify

Indlægaf Velvet-Goldmine » 12. feb 2016, 16:20

Jeg ved egentlig ikke helt om dette indlæg bør være i Musik eller Computer, men here it goes:
Kan man ikke ændre på lydbilledet inde på Spotify? :gruble:
Jeg synes, at når jeg spiller musik derfra er lyden 'flad', lidt metallisk og lys, og musikken lyder bare ikke ret godt, hvor imod det er helt anderledes hvis jeg spiller fra Youtube eller smider en CD i computeren - så er lyden dybere, mere rummelig og facetteret.
Jeg har (selvf.) højtalere tilsluttet, men i og med at disse har samme indstillinger hele tiden (såvel som computerens lydbillede har det), uanset hvilken kanal jeg spiller fra, så undrer det mig at lyden er så mærkbart ringere fra Spotify.
Nu har jeg siddet og ledt i jeg ved ikke hvor længe uden at finde nogle knapper jeg kan skure på, på min Spotify og jeg skal ikke kunne afvise at det er mig, der er et fjols - er det bare et møgsite indenfor afspilning, eller kan jeg gøre noget?

Håber der er nogen der kan afhjælpe mit presserende lydproblem - hvad er weekenden uden ordentlig lyd??? :nerve:
0
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Dime » 12. feb 2016, 16:35

Er det ikke fordi gratis Spotify bruger en forholdsvis lav bitrate?
Det ville i hvert fald forklare de ting du nævner.
2
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Velvet-Goldmine » 12. feb 2016, 22:11

Dime skrev:Er det ikke fordi gratis Spotify bruger en forholdsvis lav bitrate?
Det ville i hvert fald forklare de ting du nævner.


Det skal jeg overhovedet ikke kunne vurdere, men hvis du siger det! :lol:
Jeg er totalt embecil på det område, jeg kan kun høre om det lyder godt elle ej men hvordan jeg ændrer på det, aner jeg ikke.
Kan du høre forskel på gratis Spotify og betalingsditto?
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Aima » 12. feb 2016, 22:19

Velvet-Goldmine skrev:
Dime skrev:Er det ikke fordi gratis Spotify bruger en forholdsvis lav bitrate?
Det ville i hvert fald forklare de ting du nævner.


Det skal jeg overhovedet ikke kunne vurdere, men hvis du siger det! :lol:
Jeg er totalt embecil på det område, jeg kan kun høre om det lyder godt elle ej men hvordan jeg ændrer på det, aner jeg ikke.
Kan du høre forskel på gratis Spotify og betalingsditto?


Gratisudgaven streames i lavere kbit/s end premiumversionen, så der er ret stor forskel på lydkvaliteten.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Velvet-Goldmine » 12. feb 2016, 22:28

Aima skrev:[
Gratisudgaven streames i lavere kbit/s end premiumversionen, så der er ret stor forskel på lydkvaliteten.


Årh, jeg tænkte nok at man skulle betale for ordentlig kvalitet. Jeg har faktisk haft pro på et tidspunkt fordi jeg var træt af reklamerne mellem numrene, men det droppede jeg igen fordi.... øhm... det kan jeg ikke helt huske hvorfor. Måske jeg ikke har lyttet ordentligt efter på kvaliteten dengang. Jeg prøver med pro igen og ser om det har en effekt - tak til jer begge :gogo:
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Aima » 12. feb 2016, 22:37

Velvet-Goldmine skrev:
Aima skrev:[
Gratisudgaven streames i lavere kbit/s end premiumversionen, så der er ret stor forskel på lydkvaliteten.


Årh, jeg tænkte nok at man skulle betale for ordentlig kvalitet. Jeg har faktisk haft pro på et tidspunkt fordi jeg var træt af reklamerne mellem numrene, men det droppede jeg igen fordi.... øhm... det kan jeg ikke helt huske hvorfor. Måske jeg ikke har lyttet ordentligt efter på kvaliteten dengang. Jeg prøver med pro igen og ser om det har en effekt - tak til jer begge :gogo:


Selv tak :)
Og i øvrigt, hvis du ender med at blive sådan helt lydkvalitetsbevidst nu, kan du også tjekke TIDAL ud. De er vist den tjeneste der topper på det område, da de tilbyder streaming i FLAC, som, rent lydmæssigt, læner sig ret meget op ad WAV-formatet (som er dét CD'er er indspillet i). Spotify og de andre streamer så vidt jeg ved allesammen i komprimerede formater.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Velvet-Goldmine » 12. feb 2016, 22:44

Aima skrev:Selv tak :)
Og i øvrigt, hvis du ender med at blive sådan helt lydkvalitetsbevidst nu, kan du også tjekke TIDAL ud. De er vist den tjeneste der topper på det område, da de tilbyder streaming i FLAC, som, rent lydmæssigt, læner sig ret meget op ad WAV-formatet (som er dét CD'er er indspillet i). Spotify og de andre streamer så vidt jeg ved allesammen i komprimerede formater.


Fedt, tak!!!
Jeg er, som sagt, helt uvidende om det tekniske aspekt, men jeg ved hvornår lyd er i orden (derfor jeg også elsker min pladespiller og mine LP'er - DE LYDER GODT!! :lol: ), så jeg vil meget gerne vide mere om steder med god lyd, da jeg jo ikke har alt det gode musik på hverken LP'er eller CD'er.
Jeg undersøger TIDAL med det samme!
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Aima » 12. feb 2016, 22:59

Velvet-Goldmine skrev:
Aima skrev:Selv tak :)
Og i øvrigt, hvis du ender med at blive sådan helt lydkvalitetsbevidst nu, kan du også tjekke TIDAL ud. De er vist den tjeneste der topper på det område, da de tilbyder streaming i FLAC, som, rent lydmæssigt, læner sig ret meget op ad WAV-formatet (som er dét CD'er er indspillet i). Spotify og de andre streamer så vidt jeg ved allesammen i komprimerede formater.


Fedt, tak!!!
Jeg er, som sagt, helt uvidende om det tekniske aspekt, men jeg ved hvornår lyd er i orden (derfor jeg også elsker min pladespiller og mine LP'er - DE LYDER GODT!! :lol: ), så jeg vil meget gerne vide mere om steder med god lyd, da jeg jo ikke har alt det gode musik på hverken LP'er eller CD'er.
Jeg undersøger TIDAL med det samme!


Kvaliteten er nemlig vigtig! :)
TIDAL har (endnu) ikke helt så stort et udvalg som Spotify, så det er lidt et spørgsmål om hvad man vægter mest.

Jeg læste vist forresten et sted, at Apples streamingtjeneste, Apple Music, også tilbyder streaming i en højere kvalitet, jeg har dog ikke selv prøvet den endnu.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Velvet-Goldmine » 12. feb 2016, 23:06

Aima skrev:Kvaliteten er nemlig vigtig! :)
TIDAL har (endnu) ikke helt så stort et udvalg som Spotify, så det er lidt et spørgsmål om hvad man vægter mest.

Jeg læste vist forresten et sted, at Apples streamingtjeneste, Apple Music, også tilbyder streaming i en højere kvalitet, jeg har dog ikke selv prøvet den endnu.


Det er selvfølgelig et dilemma, men jeg kan jo beholde Spotify som gratis tjeneste hvis der er kunstnere eller numre jeg bare ikke KAN undvære, for jeg synes faktisk kvaliteten er det vigtigste - og så køber jeg mig gerne til LP eller CD :-)

Jeg har ikke Apple-apperater, men har dog brugt ITunes førhen. Måske jeg bare skulle benytte det igen.
0
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Dime » 13. feb 2016, 03:52

Faksys så er FLAC fuldstændig identisk med WAV, rent kvalitetsmæssigt.
FLAC står for Free Lossless Audio Codec, og kan sågar vistnok nok dekomprimeres tilbage til en WAV der er 100% identisk med den der blev komprimeret.

Jeg har kigget på TIDAL og jeg er vild med lydkvaliteten, men deres udvalg er simpelthen for ringe indenfor min musiksmag.
Spotify med FLAC ville være en streaming-drøm :)
1
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Lyd på Spotify

Indlægaf Kasper » 13. feb 2016, 18:22

Inden du betaler for bedre teknisk kvalitet hos Tidal, så test lige om du overhovedet kan høre forskel.

De har en sjov, lille test man kan tage, hvor deres "high fidelity"-format (lossless FLAC, der svarer til CD-kvalitet) kan sammenlignes med deres bedste komprimerede format (320kbps AAC) - som ca. er samme kvalitet som Spotifys bedste, hvis man er betalende kunde.

Selv meget gode ører har svært ved at høre forskel: http://test.tidalhifi.com

Og lidt mere baggrund fra min yndlingsmusikblog: http://createdigitalmusic.com/2015/03/t ... streaming/
0

Tilbage til "Musik"