Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. sep 2015, 06:50

Nej, men jeg har nogle ret faste ideer om, hvad jeg vil betale for hvad, medmindre der er tale om noget ekstraordinært, samt om hyppigheden for indkøb af fx. tøj, og det fungerer udmærket.

Jeg overvejer dog at lave unikke månedsbudgetter, da en måned med fødselsdagsgaver, nye kontaktlinser og studiebøger godt kan komme til at føles meget dyr, selvom alt er planlagt og sparet op til. Den følelse kunne nok mindskes ved også at være på forkant planlægningsmæssigt i stedet for bare at have en løs ide om, at det og det skal der bruges penge på "i løbet af efteråret".
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf dykkersild » 3. sep 2015, 07:39

Nej - det havde vi for en del år siden, da min mand og jeg flyttede sammen, for at få en idé om hvor vi lå med udgifterne. SPecielt jeg kan godt lide at købe god mad og det kan godt tage en lille, bitte, smule overhånd. Nu er det ikke nødvendigt - jeg ved nogenlunde hvor vi ligger og vi har nok penge til det. Vi har hver vores lønkonto og overfører så til budgetkontoen. Resten bruges i løbet af mdr. og evt. overskud overføres til opsparing. Det er som oftes mig, der handler ind så det tages fra min konto - men det er i princippet ligegyldigt. Vi har fællesøkonomi - så mi casa es su casa...
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf wh1971 » 3. sep 2015, 08:40

Skumfidusen skrev:Det er et spørgsmål om at plusset er stort nok. For mig var det et mellemstadie. Den uansvarlige lever bare fra hånden til munden og mangler penge hver måned. Så selvdisciplinerer man med budgetter og lærer at holde styr på pengene så elregningen ikke kommer som et chock. Når man så har styr på pengene, så er budgettet overflødigt, for der ER penge. Min budgetlægning har i årevis været at jeg har flere års løn stående. Hvorfor hulen skulle jeg bruge tid på at lave et regneark hvor jeg kan se hvornår ejendomsskatten og licensen skal betales? Jeg betaler dem når de kommer og tænker ikke mere over det.


Hjemme hos os har vi også et pænt stort plus, men jeg er stadig nidkær omkring mit budget fordi vi er 5 i husstanden, har eget hus, bil osv. Medmindre min økonomi når dertil hvor det vitterligt er ligegyldigt hvor meget jeg bruger (det når jeg nok aldrig) så fortsætter jeg med at holde 110% styr på budgettet.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf wh1971 » 3. sep 2015, 08:57

Skumfidusen skrev:Dit behov for at holde 110% styr på budgettet forpligter bare ikke andre eller gør det underligt de ikke gider. For mig ville så præcist et budget være så unødvendigt som at vide ned på gram hvor meget mel, sukker og sukat jeg har i køkkenskuffen. Hvis der er nok til at bage en kringle og jeg skal bage kringle, så er det fint. Min økonomi er opdelt i privat og firma og firmaet er måske 8-10 gange større end privatøkonomien. Privat ser jeg på om beløbet på kontoen går op eller ned. Går den ned vil jeg vide hvorfor og ellers er det alt sammen fint nok.


Tja, det er jo ikke mere præcist end jeg kan se de overordnede linier: Hvor meget bruges på realkredit, husholdningen, forsikringer, bilen osv osv. Det er heller ikke ligefrem en tidsrøver, men er vel noget jeg samlet set maksimalt bruger 1-2 timer på årligt. Dybest set er det blot at opdatere nogle tal i et regneark med jævne mellemrum.

Men hvis det andet fungerer for dig er det fint. Intet ondt ord om det. Mit generelle indtryk er blot, at har man ikke et budget så er der ofte tendens til at økonomien skrider i ét eller andet omfang. Det er blot det jeg gerne vil undgå. Desuden er det en meget stor hjælp (nærmest uundværligt) når jeg efter planen skal lægge mit realkreditlån om med virkning fra 1/1-2019.
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Fillie » 3. sep 2015, 09:21

Min mand og jeg har fælles løn- og budgetkonto, og vores budgetkonto fungerer nok som de fleste andres, hvor vi har lavet en fast, månedlig overførsel, som svarer til 1/12 af vores årlige udgifter til bolig, bil, forsikringer etc. Vi har dog aldrig haft et husholdningsbudget og lever nok efter "den skumfiduske model", hvor vi ikke foretager os noget, så længe plusset er nogenlunde det samme.
Senest rettet af Fillie 3. sep 2015, 09:26, rettet i alt 2 gange.
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf dykkersild » 3. sep 2015, 09:22

Vi gennemgår vores budget 1 gang om året - men reelt er det pt. unødvendigt. Vi har begge fast fuldtidsjob. Vi har betalt andelslejlighed, sommerhus og bil, har ingen børn, har ingen gæld og vi ved præcis hvad der står på vores konti. Et evt. skred i budgettet ville blot betyde, at vi tager penge fra vores opsparing og dækker derfra. Og så naturligvis finde årsagen - men det er altså ikke sket i de sidste 10 år.

Sker der store ændringer i vores indkomst, sygdom eller død - skal vi naturligvis regulerer/ændre adfærd - men indtil da, er der ikke behov for at hold 110% styr på budgettet, som dig.
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Fillie » 3. sep 2015, 09:24

Beklager dobbeltpost men jeg kunne ikke se det første indlæg, så derfor skrev jeg et nyt - og pludselig dukkede det første op. Mystisk...
Senest rettet af Fillie 3. sep 2015, 09:29, rettet i alt 3 gange.
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf wh1971 » 3. sep 2015, 09:27

Fillie skrev:Min mand og jeg har fælles løn- og budgetkonto, og vores budgetkonto fungerer nok som de fleste andres, hvor vi har lavet en fast, månedlig overførsel, som svarer til 1/12 af vores årlige udgifter til bolig, bil, forsikringer etc. Vi har dog aldrig haft et husholdningsbudget og lever nok efter "den skumfiduske model", hvor vi ikke foretager os noget, så længe plusset er nogenlunde det samme.


Altså, hvis I har en budgetkonto må I jo også have lagt et budget på et tidspunkt?! Hvordan finder I ellers ud af hvor meget I skal overføre hver måned? En budgetkonto kan umuligt fungere ordentligt uden et opdateret budget.

Nu ved jeg så heller ikke præcist om vi alle definerer "husholdningsbudget" ens. For mig er det et samlet budget med alle udgifter inkluderet.
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Fillie » 3. sep 2015, 09:35

wh1971 skrev:
Fillie skrev:Min mand og jeg har fælles løn- og budgetkonto, og vores budgetkonto fungerer nok som de fleste andres, hvor vi har lavet en fast, månedlig overførsel, som svarer til 1/12 af vores årlige udgifter til bolig, bil, forsikringer etc. Vi har dog aldrig haft et husholdningsbudget og lever nok efter "den skumfiduske model", hvor vi ikke foretager os noget, så længe plusset er nogenlunde det samme.


Altså, hvis I har en budgetkonto må I jo også have lagt et budget på et tidspunkt?! Hvordan finder I ellers ud af hvor meget I skal overføre hver måned? En budgetkonto kan umuligt fungere ordentligt uden et opdateret budget.

Nu ved jeg så heller ikke præcist om vi alle definerer "husholdningsbudget" ens. For mig er det et samlet budget med alle udgifter inkluderet.


Ja, vi har et budget til de faste, "hårde" udgifter såsom bolig, bil og forsikringer, men et "husholdningsbudget", som TS beskriver, der favner mad, nips og oplevelser, har vi ikke. Dog kan jeg sagtens forstå din definition; alt, familien bruger, tilhører vel ret beset dens husholdning.
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Akehurst2 » 3. sep 2015, 10:17

wh1971 skrev:
Fillie skrev:Min mand og jeg har fælles løn- og budgetkonto, og vores budgetkonto fungerer nok som de fleste andres, hvor vi har lavet en fast, månedlig overførsel, som svarer til 1/12 af vores årlige udgifter til bolig, bil, forsikringer etc. Vi har dog aldrig haft et husholdningsbudget og lever nok efter "den skumfiduske model", hvor vi ikke foretager os noget, så længe plusset er nogenlunde det samme.


Altså, hvis I har en budgetkonto må I jo også have lagt et budget på et tidspunkt?! Hvordan finder I ellers ud af hvor meget I skal overføre hver måned? En budgetkonto kan umuligt fungere ordentligt uden et opdateret budget.

Nu ved jeg så heller ikke præcist om vi alle definerer "husholdningsbudget" ens. For mig er det et samlet budget med alle udgifter inkluderet.


Vi kiggede bare på det , da vi flyttede og fastlagde et beløb, vi hver især skulle overføre til budgetkontoen og det går så fint her fem år efter. Så meget udsving er der jo ikke i priserne på de forskellige ting.

Beløbene er også bare fastlagt til at være rigelig store, så vi ikke kører på kanten af noget. Større særskilte udgifter som fx ombygninger eller større møbelindkøb betaler vi så bare ekstra ind til, hvis det er nødvendigt.

Vi behøver ikke at trække alle udgifter ud hver måned og kigge på dem for at sikre, at der er penge til det hele.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Filipai » 4. sep 2015, 06:31

Vi har ikke fællesøkonomi, men overfører samme beløb den 1. i hver måned til en fælleskonto. De penge er så til alt i løbet af en måned, benzin, mad, take-away, cafe-besøg, rengøringsmidler, og hvad der ellers er fælleskøb.

Når vi vil købe noget stort fælles, sparer vi bare hver især halvdelen op.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Hunkat » 4. sep 2015, 06:36

Jeg har et budget som fordeler sig på fire konti. Løn/opsparing, budget, visakort og boligopsparing.

Der går et fast beløb ind på budget, boligopsparing og visakortet (som er til fornøjelser og husholdning) og resten bliver på opsparingen. Jeg hæver kontanter til indkøb med et fast ugentligt beløb men jeg laver ikke madplaner, så maden er ofte en blanding af hvad har jeg lyst til og hvor mange penge er der tilbage i denne uge.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Stars » 5. sep 2015, 05:35

wh1971 skrev:
Fillie skrev:Min mand og jeg har fælles løn- og budgetkonto, og vores budgetkonto fungerer nok som de fleste andres, hvor vi har lavet en fast, månedlig overførsel, som svarer til 1/12 af vores årlige udgifter til bolig, bil, forsikringer etc. Vi har dog aldrig haft et husholdningsbudget og lever nok efter "den skumfiduske model", hvor vi ikke foretager os noget, så længe plusset er nogenlunde det samme.


Altså, hvis I har en budgetkonto må I jo også have lagt et budget på et tidspunkt?! Hvordan finder I ellers ud af hvor meget I skal overføre hver måned? En budgetkonto kan umuligt fungere ordentligt uden et opdateret budget.

Nu ved jeg så heller ikke præcist om vi alle definerer "husholdningsbudget" ens. For mig er det et samlet budget med alle udgifter inkluderet.


Man leger "gæt et tal" :-D
Jeg lagde ikke budget, da jeg blev enlig. Jeg gættede mig frem til et tal til faste udgifter, og så holdt jeg godt øje med saldoen på budgetkontoen det første år eller to, så jeg kunne overføre mere, hvis der ikke var penge nok.
For ikke så længe siden er mine faste udgifter faldet, så saldoen på budgetten voksede med raketfart. Så jeg har sat overførslen 2.500 kr ned, og holder igen øje med, at der er penge nok til regningerne.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 06:32

Stars skrev:Man leger "gæt et tal" :-D
Jeg lagde ikke budget, da jeg blev enlig. Jeg gættede mig frem til et tal til faste udgifter, og så holdt jeg godt øje med saldoen på budgetkontoen det første år eller to, så jeg kunne overføre mere, hvis der ikke var penge nok.
For ikke så længe siden er mine faste udgifter faldet, så saldoen på budgetten voksede med raketfart. Så jeg har sat overførslen 2.500 kr ned, og holder igen øje med, at der er penge nok til regningerne.


Ja ok... så forstår jeg ikke lige idéen i at have en budgetkonto overhovedet må jeg indrømme. Hele konceptet er jo, at man fordeler sine faste udgifter over 12 mdr, men hvis man bare ligger og leger "skæg med tal" så kan det vist være lidt ligegyldigt og så kan man ligeså godt trække det hele fra lønkontoen direkte.

Personligt har jeg aldrig haft en budgetkonto.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Stars » 5. sep 2015, 07:19

wh1971 skrev:
Stars skrev:Man leger "gæt et tal" :-D
Jeg lagde ikke budget, da jeg blev enlig. Jeg gættede mig frem til et tal til faste udgifter, og så holdt jeg godt øje med saldoen på budgetkontoen det første år eller to, så jeg kunne overføre mere, hvis der ikke var penge nok.
For ikke så længe siden er mine faste udgifter faldet, så saldoen på budgetten voksede med raketfart. Så jeg har sat overførslen 2.500 kr ned, og holder igen øje med, at der er penge nok til regningerne.


Ja ok... så forstår jeg ikke lige idéen i at have en budgetkonto overhovedet må jeg indrømme. Hele konceptet er jo, at man fordeler sine faste udgifter over 12 mdr, men hvis man bare ligger og leger "skæg med tal" så kan det vist være lidt ligegyldigt og så kan man ligeså godt trække det hele fra lønkontoen direkte.

Personligt har jeg aldrig haft en budgetkonto.

Jeg havde jo en ide om, at de faste udgifter var mellem 9-11.000 - så jeg lagde ud med en fast overførsel på 10.000, som jeg så kunne regulere lidt op eller ned, hvis gættet var skævt.

Og mit oprindelige formål med budgetkontoen var egentlig bare, at det var nemmere at holde øje med, at de faste udgifter blev betalt, når jeg ikke skulle lede efter dem mellem alle dankortkøbene, men stod pænt på en konto for sig selv.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Privatøkonomi"