Terminstråd - alle er velkomne :)

DGrayish
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1. sep 2015, 14:01
Kort karma: 30
Likede indlæg: 430

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf DGrayish » 13. feb 2016, 08:54

Wow, Kat. Hvor er det bare fint!
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 13. feb 2016, 12:05

Du laver så fine ting Katten :love:.

Primle, I får godt nok kort tid mellem vinterferien og påsken i år (ikke at det gør noget :-D).

Håber, datteren er ved at være frisk.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 13. feb 2016, 12:07

Vi slapper af herhjemme i dag. Jeg var stadig træt og underlig i kroppen, da jeg vågnede i morges, så formiddagen blev tilbragt i sengen.

Jeg kom dog op til frokost, da mand og barn var hjemme fra indkøb. Tror måske bare min krop trænger til hvile efter nogle lidt travle uger på arbejde.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 13. feb 2016, 12:25

Sorenspige skrev:Du laver så fine ting Katten :love:.

Primle, I får godt nok kort tid mellem vinterferien og påsken i år (ikke at det gør noget :-D).

Håber, datteren er ved at være frisk.


Ja det er helt vildt. Det er vel tre uger vi skal arbejde og så er der ferie igen. Det bliver fantastisk :klap:
2
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 13. feb 2016, 12:28

Træls at du ikke er ovenpå endnu sorenspige. Vi har brugt formiddagen på at rydde op og gøre rent. Der trængte virkelig. Det har ikke været prioriteret de sidste par uger. Mine forældre kommer i eftermiddag og bliver til aftensmad.
Vi skal spise stjerneskud og se Melodi Grand Prix :banan:
1
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 13. feb 2016, 17:49

primle skrev:Træls at du ikke er ovenpå endnu sorenspige. Vi har brugt formiddagen på at rydde op og gøre rent. Der trængte virkelig. Det har ikke været prioriteret de sidste par uger. Mine forældre kommer i eftermiddag og bliver til aftensmad.
Vi skal spise stjerneskud og se Melodi Grand Prix :banan:


Nu du siger stjerneskud (og MUMS i øvrigt :savl: ) - hvordan er det lige med koldrøget laks og gravad laks? "Må" vi egentlig spise det? :gruble:

Blev så meget i tvivl, at da jeg i sidste uge havde taget en bagel med hjem med laks, så endte jeg med at pille laksen ud og stege det :genert:
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 13. feb 2016, 18:14

Snowdrop skrev:
primle skrev:Træls at du ikke er ovenpå endnu sorenspige. Vi har brugt formiddagen på at rydde op og gøre rent. Der trængte virkelig. Det har ikke været prioriteret de sidste par uger. Mine forældre kommer i eftermiddag og bliver til aftensmad.
Vi skal spise stjerneskud og se Melodi Grand Prix :banan:


Nu du siger stjerneskud (og MUMS i øvrigt :savl: ) - hvordan er det lige med koldrøget laks og gravad laks? "Må" vi egentlig spise det? :gruble:

Blev så meget i tvivl, at da jeg i sidste uge havde taget en bagel med hjem med laks, så endte jeg med at pille laksen ud og stege det :genert:


Jeg gav laksen til min mand. Egentlig fordi jeg ikke havde lyst til den. Men aner ikke om man 'må' spise det. Tror det godt.
Jeg endte i øvrigt med næsten ikke at spise noget af stjerneskuddet og kastede mig over min datters slatne fritter i stedet :blush:
Jeg glæder mig virkelig til at få normale madvaner igen.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 13. feb 2016, 18:47

Jeg spiser glad og gerne røget laks. Der er vist et maximum, men det tror jeg ikke, at jeg kommer over, når jeg ikke spiser det ugentligt.

Jeg spiser også sushi og brie :genert:. Det eneste jeg holder mig fra er egentlig tun, men i julen kom jeg til at spise tunmousse uden at tænke over det.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 13. feb 2016, 18:49

Jeg spiser også lakrids og nok for meget slik :genert:.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 13. feb 2016, 18:55

Sorenspige skrev:Jeg spiser glad og gerne røget laks. Der er vist et maximum, men det tror jeg ikke, at jeg kommer over, når jeg ikke spiser det ugentligt.

Jeg spiser også sushi og brie :genert:. Det eneste jeg holder mig fra er egentlig tun, men i julen kom jeg til at spise tunmousse uden at tænke over det.


Det var nu heller ikke tungmetallerne jeg tænkte på. Mere på den der parasit eller hvad det nu er, som kan være i fisk der ikke er varmebehandlet. Synes jeg får modstridende svar når jeg googler efter det. Er ikke hysterisk (selvom det sikkert lyder sådan når man spørger, haha) men en parasit er nu pænt ulækkert alligevel.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 13. feb 2016, 19:12

Jeg spiser også det meste. Undgår alkohol, store mængder tun, helt rødt kød og lidt for mærkelige oste uden deklaration. Hvis du googler nok kan du sikkert finde nogen der mener det er farligt. Min amerikanske gravid-app advarer fx om at spise koldt kødpålæg... Pt spiser jeg dog mest knækbrød og yoghurt, så tror ikke ligefrem jeg er i fare.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 13. feb 2016, 19:15

Jeg har brugt dagen i sengen, er så dårlig igen. Æv, nu skal det altså snart holde op, er jo forbi de magiske 12+0 nu. Savner mit gamle liv, min søn og at have et socialt liv.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 13. feb 2016, 19:22

Nå, nu læste jeg lige op på det. Man kan principielt få listeria fra både røget og gravet laks, brie og skåret kødpålæg. Dog er risikoen ret lille, specielt hvis maden er frisk, dvs ikke har stået i køleskabet indtil sidste holdbarhedsdato er meget nær. Tror bare jeg bliver ved med at spise alle tre ting, skulle jeg en dag få lyst til det igen!
0
DGrayish
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1. sep 2015, 14:01
Kort karma: 30
Likede indlæg: 430

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf DGrayish » 13. feb 2016, 19:38

Snowdrop skrev:
Sorenspige skrev:Jeg spiser glad og gerne røget laks. Der er vist et maximum, men det tror jeg ikke, at jeg kommer over, når jeg ikke spiser det ugentligt.

Jeg spiser også sushi og brie :genert:. Det eneste jeg holder mig fra er egentlig tun, men i julen kom jeg til at spise tunmousse uden at tænke over det.


Det var nu heller ikke tungmetallerne jeg tænkte på. Mere på den der parasit eller hvad det nu er, som kan være i fisk der ikke er varmebehandlet. Synes jeg får modstridende svar når jeg googler efter det. Er ikke hysterisk (selvom det sikkert lyder sådan når man spørger, haha) men en parasit er nu pænt ulækkert alligevel.


I princippet er der procedurer der gør at koldrøget og gravad fisk burde være fint at spise, men der har været en del nylige tilbagekaldelser af koldrøget laks, primært på grund af listeria, så jeg ville holde mig fra det, så længe producenterne ikke overholder de regler og kasserer det fisk som har listeria.

Hvis man fryser laksen ned til -20 grader i 24 timer er den sikker at spise, da både parasitter og listeria går i dvale.

Dåse tun er forresten helt fint at spise. De tun man kommer på dåse er meget små og har et væsentligt lavere indhold af tungmetaller end de tun der bliver solgt ferske.

/kokkenørd out :genert:
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 13. feb 2016, 19:53

Fødevarestyrelsen anbefaler max 1 dåse tun om ugen, og noget dåsetun fraråder de helt. Der er vist mere tungmetal i dåsetun end man hidtil har troet.
0

Tilbage til "Graviditet"