Linux - og hvorfor ?

Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Jørn » 11. jan 2016, 09:03

Er der nogen her, som bruger Linux - og hvorfor gør du så det ?

Fordele og ulemper ....

:fløjt:
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Fuck.exe » 11. jan 2016, 10:30

Jeg har i mange år kørt ubuntu som jo er den bløde Linux. Fordelen er at det næsten er umuligt at få virus på computeren, at det kører meget stabilt og ikke trækker så meget som fx Windows gør.
Ulempen er at hvis man skal det mindste så skal man fedte med wine eller bøvle på anden vis. Det er ikke altid det gider virke. Derfor kører jeg Windows på min studie PC.

Nu er jeg kvinde, så jeg oplever en lidt anden feedback end Skumfidusen når jeg beder om hjælp på div. fora :lol:
1
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
DollsLiveForever
Indlæg: 113
Tilmeldt: 3. sep 2015, 20:57
Kort karma: 13
Likede indlæg: 102

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf DollsLiveForever » 12. jan 2016, 07:06

Jeg har kørt Linux i mange år. Men det er min far der er ekspertnørden. Så jeg har altid haft gennemtestede distributioner og de har altid fungeret uden problemer. Det eneste jeg selv har pillet ved var at installere noget kode så jeg kunne køre netflix for nogle år siden, men med den distribution jeg har nu kører netflix i Chrome browseren uden problemer.

Men jeg synes det var rimeligt nemt at finde koden og en vejledning til installation. Det krævede noget googling, et rimeligt engelsk niveau og at man ikke er bange for at nørder lidt.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Tobywan » 12. jan 2016, 17:51

Mine medieafspillere og storage (NAS) kører begge variationer af Linux. RasPlex og Synology.

De løser alle nogle meget specifikke roller og er strippet ned til kun at gøre det de skal. I begge tilfælde har andre gjort arbejdet for mig, så min del af konfigurationen primært kan klares grafisk. Det kører stabilt, virker altid og skal praktisk talt aldrig genstartes.

Som almindelig klientmaskine har jeg altid kørt windows, da det er den bredeste platform i forhold til software/spil/hardware understøttelse.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 18:50

Fuck.exe skrev:Jeg har i mange år kørt ubuntu som jo er den bløde Linux. Fordelen er at det næsten er umuligt at få virus på computeren, at det kører meget stabilt og ikke trækker så meget som fx Windows gør.
Ulempen er at hvis man skal det mindste så skal man fedte med wine eller bøvle på anden vis. Det er ikke altid det gider virke. Derfor kører jeg Windows på min studie PC.

Nu er jeg kvinde, så jeg oplever en lidt anden feedback end Skumfidusen når jeg beder om hjælp på div. fora :lol:


Stort set de samme, bortset fra et det var min fætter der installerede det for mig. Bruger ikke andet end browser og officepakke (ubuntuversionen der er det samme som Microsofts), så det er ikke et problem for mig at få det til ting.

Skiftede til Ubuntu fordi jeg ikke kunne lide Windows 8. Ubuntu er bedre for mig, fordi man slipper for virus, samt der er ikke alt det hejs med opdateringer. Windows er sådan ÅH GUD ÅH GUD OPDATER NU VI DØR ALLE SAMMEN I EN ILDSTORM HVIS DU IKKE OPDATERER NUUUUUU! med en masse irriterende ikoner der popper op hele tiden. Linux der er bare en ting der bliver grøn når der er opdateringer klar, og så gør man det når man føler for det.

Når jeg skal købe en ny computer nupper jeg nok en billig windows 10 maskine og betaler en computerbiks for at fjerne alt windows og sætte ubuntu på i stedet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 19:41

Tja, det er jo heller ikke bare den grund. Kan slet ikke huske noget ved Windows 8 eller 8.1 jeg kunne lide overhovedet. Hele miljøet irriterer mig bare. Har ellers haft windows siden 3.1 :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 22:10

Skumfidusen skrev:
eks-Maupassant skrev:Tja, det er jo heller ikke bare den grund. Kan slet ikke huske noget ved Windows 8 eller 8.1 jeg kunne lide overhovedet. Hele miljøet irriterer mig bare. Har ellers haft windows siden 3.1 :)


Det er godt Linux efterhånden er blevet et reelt alternativ til Windows. I tidligere tider var det virkelig vanskeligt at installere, men det kører jo helt smertefrit nu.


Jeps. Det minder meget mere om min favoritudgave af Windows, Windows XP, end Windows selv gør nu.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Anilara » 13. jan 2016, 03:24

:-D Jeg installerede og brugte linux mint i gymnasiet, fordi det var nemt at imponere fyrene fra HTX når de så, jeg havde det og kunne finde ud af det basale. :-p Så stor fordel, hvis man vil have kontakt med teen-nørder inden for it.
Men det er 8 år siden nu, så kan sgu ikke længere tale for det nuværende Linux. Win10 gør det fint for mig.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf ExCoastal » 13. jan 2016, 06:22

Jeg har brugt Linux meget, men primært ifm. med arbejde og oftest som server OS. Egentligt startede jeg med Sun og IBM Unix på store servere, men Linux endte jo med at blive udbredt mange steder.

Jeg er ikke noget stort Linux talent, men jeg kan da finde rundt, konfigurere netværk og installere software Jeg vil tro, at jeg har brugt mest tid på CentOS.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Precaseptica » 13. feb 2016, 22:26

Jeg er vild med Linux. Jeg ville køre det på både min laptop og min desktop - hvis ikke det var fordi Windows stadig er det optimale styresystem til gaming. Beklageligvis. Det ser ud til at ændre sig indenfor de næste 5-10 år, men indtil da må jeg leve med Microsofts tosserier.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf avdotja » 13. feb 2016, 22:50

Efter køb af ny computer, har jeg ikke fået skiftet tilbage, men har ellers brugt ubuntu i mange år. Før det var der nogle, hm mindre brugervenlige, distroer, men ubuntu har altid fungeret let og smertefrit for mig.

Den største ulempe har faktisk været de gange jeg har installeret det hos familie/venner. Det er altid sket i forbindelse med at de har fået virus de ikke kan komme af med/windows opfører sig mærkeligt/maskinen er ulideligt langsom/hvad det nu måtte være og efter en ubuntu installation har det hele kørt problemfrit - problemet opstår når de vil et eller andet nyt, hvilket som ofte kræver min hjælp. Ikke at det er vanvittig kompliceret; men for brugere helt uden nogen former for it-kompetencer er det en udfordring. Det ville et-eller-andet-på-windows sikkert også være, men her er det lettere at få hjælp i vennekredsen - ved ubuntu er de afhængige af mig :P
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf avdotja » 13. feb 2016, 22:58

eks-Maupassant skrev:...
Når jeg skal købe en ny computer nupper jeg nok en billig windows 10 maskine og betaler en computerbiks for at fjerne alt windows og sætte ubuntu på i stedet.

Nu ved jeg ikke hvad det koster at få gjort det professionelt, men det er meget simpelt at gøre selv, så hvis det koster mere end et par hundrede kroner, synes jeg du skulle tage et kig på en af de utallige guides der findes, bl.a.:
  • http://www.wikihow.com/Install-Ubuntu-Linux
  • http://www.ubuntu.com/download/desktop/install-ubuntu-desktop
1
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf kokkenok » 27. mar 2016, 00:27

Linux-Mint (kde)på en 7 år gammel bærbar - da den efterhånden bare er for langsom til det meste, herunder windows - om end win 7 kan køres hæderligt, rækker de 3gb ram bare ikke til meget - Men er en fortrinlig server ,og regner jeg med, NAS-platform.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Only Me » 28. mar 2016, 12:32

Man kan have både Windows og Linux på samme pc.
Når man installerer Linux så får man valget at bibeholde Windows.
Hvis man vælger at bibeholde Windows sammen med Linux, så for man valget at starte pc med Windows eller Linux ved opstart af pc.

Denne distro ligner meget Windows og er nem at overskue og bruge hvis man kommer fra Windows. :)

http://zorinos.com/index.html
http://mylinuxexplore.blogspot.dk/2014/08/zorin-os-9-core-review-as-good-as-linux.html
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
Kantstenen Knud
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. apr 2016, 17:19
Kort karma: 3
Geografisk sted: Langå
Likede indlæg: 17
Kontakt:

Re: Linux - og hvorfor ?

Indlægaf Kantstenen Knud » 4. apr 2016, 18:11

Jeg kører windows på min hovedcomputer, mest pga. spil kompatibilitet og fordi jeg ofte bruger det på arbejde, så jeg er forventet at kunne det meste herpå.

Ud over det har jeg linux på min Raspberry Pi, som er en micro computer, her brigt som webserver, jeg har kørt med tonsvis af linux distributioner på min bærbare og lige pt. kører jeg ubuntu igen, fordi jeg kan se der kommer en ubuntu distro til telefoner som muligvis kan laves så den kan komme på min android telefon. (Android er baseret på linux)

Det skal siges jeg er uddannet indenfor IT, men har så skiftet fag siden, men man holder det vel lidt ved lige. Det er sjovt når man, lovligt, kan sætte et fungerende wireless multimediecenter op for 250 kroner.
0
-------------
Rock and Roll

Tilbage til "Computere, spil og internet"