Siger du # Neger# ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf landsbytossen » 15. feb 2016, 00:22

FruitFly skrev:Jeg prøver at undgå at sige neger. Jeg tror jeg siger "mørk i huden" i stedet, når jeg taler om hudfarve, men hvad er der galt med at sige spanioler?

Tja, jeg forstår heller ikke, spaniol skal være forkert.

http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... ol-spaniak
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Aima » 15. feb 2016, 00:30

Jeg bruger det sommetider, når jeg taler med en ven der er farvet, det er intern humor og helt undtagelsesvist, for nej, jeg bruger det ikke ellers, heller ikke selvom det var den betegnelse jeg lærte som barn og voksede op med, det har ikke været en udfordring at lade være, sådan overhovedet, lissom det heller ikke har været en udfordring at lade være med at omtale mennesker med Downs som mongoler, min bekendte der fik nyt numerolognavn med det gamle navn, eller min kønskifteoperede tidligere nabo som hun fremfor han. Jeg fatter ikke, den slags kan være svært at undgå, faktisk.

Og jeg fravælger at bruge neger, fordi en stor del af de mennesker det ord peger på, ikke bryder sig om det, fordi der findes ganske fine alternativer som lige så fint kan benyttes og fordi det derfor er omtrent lige så simpelt som at klø sig i røven at udvise den smule respekt for andre mennesker. Og selv hvis det ikke var, gjorde jeg mig gerne lidt umage. Jeg har intet principielt behov for at være kontrær, og slet ikke, hvis det potentiekt støder nogen.
5
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf dgd2007 » 15. feb 2016, 01:42

landsbytossen skrev:Tja, jeg forstår heller ikke, spaniol skal være forkert.

http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... ol-spaniak

Hmm ... ja, det har jeg jo aldrig stillet spørgsmålstegn ved :genert: Det sagde min mor nemlig! Og i modsætning til, hvad der står i artiklen (at det kom i løbet af 1990'erne), så har dette været i begyndelse af eller midt i 60'erne. I samme klasse var, ifølge hende, POlak (med tryk på første stavelse). Jeg tror ikke, det nødvendigvis indebar, at spaniere ville blive fornærmede, men bare at man udtrykte modvilje mod ved at sige det på den måde.

Det omvendte med "neger". Der var jeg 30+, da det blev lavet om til at være et fyord. Folk på min alder er vokset op med, at det var det fuldstændig normale, neutrale ord. Selv vores leksikon fra slutningen af 70'erne har det som sådan. Så for mange af os er det nok sådan lidt "hvad er nu det for noget pjat"-agrtigt, at det er blevet omdefineret som skældsord. Også lidt fordi der ikke er en god erstatning. "De sorte" lyder i mine ører nedsættende eller afstandtagende, og det er meget godt, at man kan sige "afro-amerikaner", men hvad så med en, der rent faktisk bor i Afrika ... en "afro-afrikaner"? Nej vel ;)

Så for mig er det det rene pjat. Martin Luther King sagde jo også "negro", så hvad er problemet! Men jeg er da opmærksom på, at nogen slår syv kors for sig, hvis de hører ordet, og vil da være varsom med, hvornår jeg bruger det. Herhjemme er det dog stadigvæk et ganske normalt, neutralt ord. Men hvis jeg skulle sige noget på debatten eller andre offentlige fora, er jeg opmærksom på, at det er blevet kontroversielt.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf dgd2007 » 15. feb 2016, 01:48

Delvist OT: "en vild krabat" kommer af en "kroat" (hravat).
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Delfin » 15. feb 2016, 02:06

ShuruQ skrev:[
Jeg gør det som sagt selv, jeg forsøger ikke at gøre det, men som med "spanioler" så smutter den, fordi det var det jeg lærte og fordi jeg synes sort/mørk lyder ligeså "hånende". Hvilket onde er så bedste?


Sort kan jeg slet ikke klare, fordi jeg forbinder det med "sorte svin", som i mit tidligere nabolag blev brugt om alle, der hørte tilgruppen af sortsmuskede krakemuter.


... og disclameren: Nej, naturligvis siger jeg ikke sortsmuskede krakemutter, men det var ord, som også blev brugt af nogle af de hvide i ghettoen
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf dgd2007 » 15. feb 2016, 03:32

Delfin skrev:Sort kan jeg slet ikke klare, fordi jeg forbinder det med "sorte svin", som i mit tidligere nabolag blev brugt om alle, der hørte tilgruppen af sortsmuskede krakemuter. [...]

Ja, og "Tal dansk, din sorte hund!" fra Holberg.
(Det skal dog bemærkes, at dette ikke var en hentydning til hudfarve, men til sorte universitetskapper - og det, der blev talt i modsætning til dansk, var latin :))
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Tux » 15. feb 2016, 07:17

Nej ikke i daglig tale.. Hvorfor skulle jeg bruge et ord der støder mange, når jeg lige så godt kan bruge "sort" eller lignende?

Hvad jeg mener om ordet eller med hvilken mening jeg bruger det er for så vidt irellevant, når mange forbinder det med noget negativt.

Bruger heller ikke et ord som Muhamedaner, selv om det før i tiden var det ord man brugt om en muslim..

I øvrigt er det ret sjældent jeg har behov for at beregne andres etniske afstamning..
0
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Marichen12 » 15. feb 2016, 07:55

Angelina skrev:Neger er for mig et fint ord til at beskrive en af afrikansk afstamning ... jeg synes hverken det er nedladende eller racistisk. Ligesom jeg også synes at det er ok at sige rullestol (hvor den politiske korrekte term åbenbart er kørestol) ... men da folk åbenbart finder det ret stødende, forsøger jeg at undlade at bruge ordet, selvom jeg synes det er noget fjollet politisk korrekt pjat.


This...
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Aima » 15. feb 2016, 08:22

Tux skrev:I øvrigt er det ret sjældent jeg har behov for at beregne andres etniske afstamning..


Det her slog mig også, da jeg læste oplægget. Jeg kan faktisk slet ikke huske, hvornår jeg sidst har haft en samtale, hvor det var relevant at betegne nogen med etnicitet.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Zilla
Indlæg: 39
Tilmeldt: 12. jan 2016, 08:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 18

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Zilla » 15. feb 2016, 09:04

Marichen12 skrev:
Angelina skrev:Neger er for mig et fint ord til at beskrive en af afrikansk afstamning ... jeg synes hverken det er nedladende eller racistisk. Ligesom jeg også synes at det er ok at sige rullestol (hvor den politiske korrekte term åbenbart er kørestol) ... men da folk åbenbart finder det ret stødende, forsøger jeg at undlade at bruge ordet, selvom jeg synes det er noget fjollet politisk korrekt pjat.


This...

Jeg er også med på denne bølge. Jeg kan dog ikke huske, hvornår jeg sidst har skulle bruge beskrivelsen.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf JoyNips » 15. feb 2016, 09:37

Ikke i daglig tale.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf vibbsen » 15. feb 2016, 14:18

Ja. Jeg kan sagtens finde på at sige neger. Og hvis jeg har fornærmet nogen med det,så har jeg indtil videre ikke opdaget det.

Jeg kunne imidlertid ALDRIG drømme om at sige Nigger på engelsk. Det er et virkelig virkelig grimt ord.

Vi har nogen gode venner, der har et sæt venner som har adopteret 2 børn fra afrika. Under en fælles ferie kom vores venner virkelig uheldigt afsted, da de havde købt flødeboller og uden at tænke nærmere over det, spørger om ungerne vil have en negerbolle....Det udløste en irettesættelse hvor de i en særdeles skarp tone fik besked om, at de gerne ville have sig frabedt at man brugte ordet neger i deres børns påhør. Og stemningen blev noget træls resten af dagen.
Vores venner synes at det var totalt hysterisk. Der var tale om en reference til noget slik. Ikke til deres børns hudfarve.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf vibbsen » 15. feb 2016, 14:42

Angelina skrev:Neger er for mig et fint ord til at beskrive en af afrikansk afstamning ... jeg synes hverken det er nedladende eller racistisk. Ligesom jeg også synes at det er ok at sige rullestol (hvor den politiske korrekte term åbenbart er kørestol) ... men da folk åbenbart finder det ret stødende, forsøger jeg at undlade at bruge ordet, selvom jeg synes det er noget fjollet politisk korrekt pjat.


Enig. Faktisk synes jeg at "sort" er mere nedladende end Neger. Neger er jo i bund og grund bare en henvisning til personer af afrikansk afstamning. Sort er en farve.

Jeg kender en fyr som sidder i rullestod. Ikke kørestol. Rullestol. Det har han altid gjort. Vi kalder ham Rulleras.

Skulle vi måske til at kalde ham for "Køreras" ??? Det tror jeg ikke lige....For det første lyder det åndssvagt og for det andet lyder det latterligt....Og for det tredje så ville ingen vide hvem det var....Man kan ikke skifte navn på den måde på folk. Det er uetisk :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. feb 2016, 14:45

ShuruQ skrev:
FruitFly skrev:Jeg prøver at undgå at sige neger. Jeg tror jeg siger "mørk i huden" i stedet, når jeg taler om hudfarve, men hvad er der galt med at sige spanioler?


Jeg ved det faktisk ikke. Det er bare ved flere lejligheder blevet gjort mig bekendt at det skulle være et skældsord :gruble:.

Jeg synes som sagt det ser virkelig smukt ud, eksotisk på en god måde. Men ja.


I skolen lærte vi, at spaniol/spanioler var en betegnelse for en efterkommer af de jødiske spaniere, der blev fordrevet fra landet i 1400-tallet.
Den Store Danske skriver det samme: http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... _-_Spanien

Jeg finder den nedsættende del lidt tvetydig. Jeg er enig i, at man ikke bør reproducere en betegnelse, som er opstået i forbindelse med etnisk udrensning (dem, der ikke nåede at flygte, blev kollektivt henrettet), men samtidig har jeg en mistanke om, at det måske til dels er blevet et skældsord, fordi kristne spaniere er blevet fornærmede over at blive slået i hartkorn med jøder.
At udfasningen af "spaniol" falder sammen med efterkrigstiden kunne dog tyde på, at den primære årsag har været, at ordet pludselig gav associationer til nazisternes på samme måde topstyrede forfølgelse af jødiske tyskere.

Med tiden vil "indianer" sandsynligvis også forsvinde som neutral betegnelse. Det er i forvejen et ret ubrugeligt og utrolig imperialistisk ord.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Delfin » 15. feb 2016, 16:40

DetSorteCirkus skrev:
Med tiden vil "indianer" sandsynligvis også forsvinde som neutral betegnelse. Det er i forvejen et ret ubrugeligt og utrolig imperialistisk ord.


Den har jeg ikke hørt før. Hvad siger man så i stedet?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"