Moderne myter.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Moderne myter.

Indlægaf Studsgaard » 14. feb 2016, 20:42

adagio skrev:
Studsgaard skrev:
Skumfidusen skrev:
adagio skrev:Man kan sige det er en selvopfyldende myte. Det har ikke været tænkt som noget hemmeligt, men hvis nok tror på det, kan det i sig selv gøre det nødvendigt at holde det hemmeligt. Hvis jeg stødte på en offentlig instans der tillod mig at gøre noget væsentligt med cpr alene, ville jeg prompte skrive en klage. Et cpr-nummer er så let at udlede fra fødselsdato at alle der bruger det som bevis på identitet i forbindelse med f.eks. lån skulle have en væsentlig straf. Långiver burde ved lov skulle afskrive lånet hvis han ikke har bedre bevis for låntagers identitet end cpr

Jeg har adgang til hundredetusindevis af cpr-numre igennem mit arbejde, og det har tusindevis af andre danske funktionærer også, så på den måde er det ikke hemmeligt overhovedet.

Jeg behandler det som adresseinformation.


Jamen - du anbefaler at vi skal opføre os som om tingene er anderledes end de rent faktisk er. Hvis andre får adgang til ens cpr-nummer, så kan det give en en hulens masse problemer. Og det kan give andre adgang til oplysninger, der ikke rager dem. Som du har jeg også adgang til 100.000vis af personnumre og herunder adgang til virkelig mange personlige oplysninger. Har du lyst til at give mig dit cpr-nummer?

Jeg behandler cprnumre - mig og andres - som særdeles personfølsomme oplysninger og er virkelig kolerisk med det. INGEN cpr-numre forlader kontoret i ukrypteret form.


Når man har kontakt med eksempelvis kommunens socialrådgivere bliver alt da også slået op på cpr.
Jeg tror da også at det er navn, adresse og cpr man opgiver til de der hurtiglån? Eller tager jeg fejl, hvordan kan man ellers få lån på x-antal minutter som der står på alle reklamerne (jeg mindes ikke det var ret svært da jeg i min ungdom var så tosset at få sådan et)


Nu googlede jeg lige og klikkede ind på to tilfældige, vivus og kvikautomaten. De krævede begge NemID. Det gør de forhåbentlig alle, men jeg vil da gerne udfordre jer til at finde et sted man kan optage lån med cpr alene. Jeg tror ikke I finder det. Jo, måske hos Hells Angels.


Hvad med de fysiske i butikkerne? Er det ikke bare en underskrift?
Altså jeg ved det ikke, det er vildt mange år siden jeg prøvede det, men dengang. Udfyldte vi bare noget og skrev under, men måske er det altsammen digitalt idag
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Moderne myter.

Indlægaf lulu-p » 14. feb 2016, 21:33

Som andre her har jeg også adgange til rigtig mange cpr-numre. Der er fuldstændige stringente ognstramme regler for hvordan man må håndtere dem, og der falder i den grad brænde ned fra de øverste hylder hvis man sløser.

Så nej. Et cpr er ikke bare et navn. Hvis du fortæller mig dit navn, så kan jeg muligvis finde din adresse og tlf nummer på krak, måske en facebookprofil. Men giver du mig dit cpr er der adgang til helt andre og følsomme oplysninger.
6
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Moderne myter.

Indlægaf Velvet-Goldmine » 14. feb 2016, 21:38

Jeg har været ved at skrive i denne tråd flere gange, men min hjerne soder helt til i udredninger mellem myter og konspirationsteorier.
Oftest synes jeg at det er 'gammel viden' der bliver myter efterhånden som videnskaben gør os klogere. Konspirationerne kommer så frem når mennesker bare har brug for at tilføre deres liv noget farligt i en ellers forholdsvis tryg hverdag (som div. antivaccinations- og helsefanatikere), eller hvis det handler om penge og magt (miljøpåvirkninger mv).
Jeg kan faktisk ikke komme på en myte som mange jeg kender, decideret tror på.

Manner jeg er dårlig til denne tråd, jeg lukker bare døren efter mig :lol:
2
DGrayish
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1. sep 2015, 14:01
Kort karma: 30
Likede indlæg: 430

Re: Moderne myter.

Indlægaf DGrayish » 15. feb 2016, 03:23

Jeg er træt af nogle af mine spelt-venners fuldstændige ukritiske tilgang til kokosolie. Kokosolie kan kurere alt og er det bedste fedt at tilberede stort set alt slags mad i.

Spis nu bare varieret istedet for at gå fuldstændig amok i månedens mirakelmiddel.
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Moderne myter.

Indlægaf dgd2007 » 15. feb 2016, 03:44

Hvis der er nogen, der kan se BBC Entertainment, så følg crazy-quizzen "QI" (står for "Quite Interesting").
Mange af spørgsmålene og de svar, der giver minuspoint, går netop sådan noget her. Og så er den generelt rimeligt morsom :)
Den kan også ses på Youtube.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Moderne myter.

Indlægaf Delfin » 15. feb 2016, 04:43

At medicinalindustrien har opfundet psykisk sygdom for at tjene penge, og at de holder en kræftkur tilbage, for ikke at miste indtjeningen på anden medicin.
7
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Moderne myter.

Indlægaf dgd2007 » 15. feb 2016, 06:01

Men apropos det med myte om global omvarmning ...
Altså jeg går helt ind for miljøtiltag og bæredygtig energi osv. Også fordi der er jo simpelthen ikke ubegrænset olje, og det sviner ad H til osv.
Men man skal også passe på, det ikke udvikler sig til en ny myte, at vi mennesker kan styre jordens klima helt selv ved at køre mere eller mindre i bil.
Der er trods alt også andre faktorer.
Bare tænk på, dengang indlandsisen i Jylland smeltede for 15.000 år siden ... hvis huleboerne havde siddet og tænkt: "OMG! Det er nok, fordi vi har opfundet ilden ..." :)
ponderingcaveman.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Moderne myter.

Indlægaf fisken80 » 15. feb 2016, 08:35

DGrayish skrev:Jeg er træt af nogle af mine spelt-venners fuldstændige ukritiske tilgang til kokosolie. Kokosolie kan kurere alt og er det bedste fedt at tilberede stort set alt slags mad i.

Spis nu bare varieret istedet for at gå fuldstændig amok i månedens mirakelmiddel.


Åh ja, en ven på facebook mente, at man skulle bruge det til at børste tænder i, fordi det kunne faktisk kurere paradentose.... OG fluor i tandpasta var desuden enormt skadeligt.

Men måske er der egentlig mere tale om en konspirationsteori, der er trods alt og heldigvis ikke særlig mange, der tror på det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Moderne myter.

Indlægaf Nicolait » 15. feb 2016, 09:09

Guldlok skrev:
fisken80 skrev:
DGrayish skrev:Jeg er træt af nogle af mine spelt-venners fuldstændige ukritiske tilgang til kokosolie. Kokosolie kan kurere alt og er det bedste fedt at tilberede stort set alt slags mad i.

Spis nu bare varieret istedet for at gå fuldstændig amok i månedens mirakelmiddel.


Åh ja, en ven på facebook mente, at man skulle bruge det til at børste tænder i, fordi det kunne faktisk kurere paradentose.... OG fluor i tandpasta var desuden enormt skadeligt.

Men måske er der egentlig mere tale om en konspirationsteori, der er trods alt og heldigvis ikke særlig mange, der tror på det.


Ah ja, jeg har kendskab til flere af den type mennesker. Tandpasta af kokosolie (den rigtige økologiske mv.) blandet med pebermyntedråber. Det lyder slet ikke klistret. :lol:


En ting er klistret, men blandingen af kokosolie og pebermynte, lyder heller ikke for appetitlig.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Moderne myter.

Indlægaf Spasserinde » 15. feb 2016, 10:21

fisken80 skrev:
DGrayish skrev:Jeg er træt af nogle af mine spelt-venners fuldstændige ukritiske tilgang til kokosolie. Kokosolie kan kurere alt og er det bedste fedt at tilberede stort set alt slags mad i.

Spis nu bare varieret istedet for at gå fuldstændig amok i månedens mirakelmiddel.


Åh ja, en ven på facebook mente, at man skulle bruge det til at børste tænder i, fordi det kunne faktisk kurere paradentose.... OG fluor i tandpasta var desuden enormt skadeligt.

Men måske er der egentlig mere tale om en konspirationsteori, der er trods alt og heldigvis ikke særlig mange, der tror på det.

Jeg kender en, der nu er gået over til fluor-løs tandpasta. Jeg håber hun har gode tænder, ellers held og lykke...

Men ja, fluor er jo ikke et stof man sådan skal smovse i, men det virker som om der har udbredt sig en meget sort-hvid tilgang til ingredienser. Enten er de TOTALT forfærdelige og sundhedsskadelige og skal for alt i verden undgås til noget formål - eller også er de sundhedsfremmende og skal bruges til alt fra tandpasta til solcreme og madlavning og hårkur. Det ironiske er jo så, at denne opdeling overhovedet ikke er meningsfuld, da en del af de stoffer der er blevet dæmoniseret indgår i små doser eller i andre kemiske "udgaver" i ting, der ellers anses for ok. Fx er der formaldehyd i frugt. Der kræver det så altså bare, at man ved en del om emnet for at kunne afgøre, i hvilke doser, hvilke kemiske udgaver/sammensætninger og hvilke situationer, stoffet er sundhedsskadeligt eller hvor ulemper overstiger fordele. Men så kommer hele mistroen til sundhedsindustrien ind, og i stedet har vi tusinder af frisører og butiksmedarbejdere, som pludselig mener, at de ved mere end dem, der er uddannet i sundhed. Sjovt nok køber mange af disse helsefreaks løs af alle produkter, der bruger ordet "naturlig" eller "økologisk", men som så til gengæld er propfyldt af parfume, som er allergifremkalende.

Det er dog lidt ironisk, for den viden folk tror de kan "researche" sig frem til, når de sidder og kigger på skumle sider, den "viden" er vel dybest set også produceret af selv samme forskere og industri, som de ikke selv tror på. Når man henviser til at "mange studier har vist at dit og dat er sundhedsskadeligt", så henviser man jo til selv samme forskningsmiljø som man nægter at tro på, når de siger, at noget er ufarligt eller i hvert fald har sjældne bivirkninger. Hvordan giver det lige mening?
Senest rettet af Spasserinde 15. feb 2016, 11:10, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Moderne myter.

Indlægaf Spasserinde » 15. feb 2016, 11:07

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Men så kommer hele mistroen til sundhedsindustrien ind, og i stedet har vi tusinder af frisører og butiksmedarbejdere, som pludselig mener, at de ved mere end dem, der er uddannet i sundhed.


Det synes jeg egentlig ikke man kan bebrejde dem al den stund sundhedsindustrien ændrer holdning til hvad der er sundt hver anden dag. Eller de har endnu til gode at sige at broccoli er usundt, men det er da ikke mange år siden at man bare skulle proppe sig med pasta. De forskellige religioner omkring LCHF, Paleo, 5-2-kure og hvad der ellers er, udspringer i mine øjne af at sundhedsindustrien tilsyneladende også famler lidt rundt.


Altså - det er jo sådan set videnskabens vilkår. Den konstante søgen efter mere præcise svar. Det medfører justeringer - og indimellem at man må tage ting tilbage. Men det er stadig det bedste bud, og langt bedre end folks hjemmebryggede "kure".

Og at de selv synes de er "klogere" giver stadig ingen mening, givet at deres information jo stadig er baseret på selv samme forskningsmiljø, som de tager afstand fra.
4
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Moderne myter.

Indlægaf Spasserinde » 15. feb 2016, 11:17

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Men så kommer hele mistroen til sundhedsindustrien ind, og i stedet har vi tusinder af frisører og butiksmedarbejdere, som pludselig mener, at de ved mere end dem, der er uddannet i sundhed.


Det synes jeg egentlig ikke man kan bebrejde dem al den stund sundhedsindustrien ændrer holdning til hvad der er sundt hver anden dag. Eller de har endnu til gode at sige at broccoli er usundt, men det er da ikke mange år siden at man bare skulle proppe sig med pasta. De forskellige religioner omkring LCHF, Paleo, 5-2-kure og hvad der ellers er, udspringer i mine øjne af at sundhedsindustrien tilsyneladende også famler lidt rundt.


At forskere jævnligt producerer studier med forskellige resultater er muligvis medvirkende til, at folk bliver forvirrede. Verden ER kompleks, og videnskab afspejler dette. Det bliver man altså nødt til at acceptere, selv om det muligvis er skræmmende især for folk, der ikke er vant til at beskæftige sig med det.

Men jeg tror også at det i meget høj grad handler om, at folk er naive - på samme måde som jeg var - og simpelthen ikke fatter, at der sidder mennesker der ude, som fabrikerer på livet løs ud fra deres mavefornemmelse. Folk er simpelthen for godtroende og tror, at hvis det står på en hjemmeside eller vises i en dokumentar, så må det jo være rigtigt. Og JA, det er sgu da svært at fatte, hvor mange både velmenende amatører og professionelle svindlere, der åbenbart sidder derude og forurener verden med deres ævl. "Kokosolie kan bruges som tandpasta, for det føler jeg i min mave. Jeg må hellere oprette en hjemmeside om det."
4
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Moderne myter.

Indlægaf Nicolait » 15. feb 2016, 11:49

Guldlok skrev:
Nicolait skrev:
En ting er klistret, men blandingen af kokosolie og pebermynte, lyder heller ikke for appetitlig.


Hold da op. Det er vel som at slutte dagen med en pebermyntedessert :lol:

Dem jeg læste om fravalgte tandpasta med fluor, bl.a. fordi
"fluor er nervegift, som bruges til på sigt at kunne kontrollere (mind control) os alle sammen" opfulgt af
"det tilsættes også vores drikkevand i al hemmelighed for at kontrollere os".

:panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik:


Du kan få den dessert helt for dig selv.

Hvis de så gerne ville kontrollere vores sind, så burde de nok øge dosis, for det virker, da vist ikke helt, bare se på alle de modstridende holdninger folk har.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Moderne myter.

Indlægaf fisken80 » 15. feb 2016, 12:41

Nicolait skrev:
Guldlok skrev:
Nicolait skrev:
En ting er klistret, men blandingen af kokosolie og pebermynte, lyder heller ikke for appetitlig.


Hold da op. Det er vel som at slutte dagen med en pebermyntedessert :lol:

Dem jeg læste om fravalgte tandpasta med fluor, bl.a. fordi
"fluor er nervegift, som bruges til på sigt at kunne kontrollere (mind control) os alle sammen" opfulgt af
"det tilsættes også vores drikkevand i al hemmelighed for at kontrollere os".

:panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik:


Du kan få den dessert helt for dig selv.

Hvis de så gerne ville kontrollere vores sind, så burde de nok øge dosis, for det virker, da vist ikke helt, bare se på alle de modstridende holdninger folk har.


De prøver, det er bare ikke kun med fluor. Faktisk så prøver de jo at slå os ihjel: http://www.transformation.dk/chemtrails ... ifter.html
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Moderne myter.

Indlægaf Mulan » 15. feb 2016, 18:06

Detox er ikke en synderlig god ide. Det er en ret fastforankret myte, at detox skulle være særlig godt for kroppen. Der er meget få til ingen dokumenterede positive effekter af det. Til gengæld er der en del dokumentation omkring negative effekter såsom tab af vores tarmflora og andet godt.
5
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "

Tilbage til "Livets forhold"