Italien - where to go? Evt. Firenze

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Chachacha » 15. feb 2016, 10:29

Jeg er ved at planlægge en hyggelig kærestetur til Italien til næste måned. Vi har talt om lidt forskelligt, men jeg er ved at blive skør over at kigge på hoteller, fly, transfer osv. :stoned:

SÅ: Vil I ikke dele jeres erfaringer med at rejse i Italien? Det skal være lidt romantisk og hyggeligt, så Rom og Milano, som jeg oplevede som lidt hektiske, er udelukket umiddelbart.

Hvis nogen er så heldige at have besøgt Firenze, vil jeg meget gerne høre om det - også hvor I boede :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Wizzze » 15. feb 2016, 12:20

Chachacha skrev:Jeg er ved at planlægge en hyggelig kærestetur til Italien til næste måned. Vi har talt om lidt forskelligt, men jeg er ved at blive skør over at kigge på hoteller, fly, transfer osv. :stoned:

SÅ: Vil I ikke dele jeres erfaringer med at rejse i Italien? Det skal være lidt romantisk og hyggeligt, så Rom og Milano, som jeg oplevede som lidt hektiske, er udelukket umiddelbart.

Hvis nogen er så heldige at have besøgt Firenze, vil jeg meget gerne høre om det - også hvor I boede :)


I Firenze kan jeg anbefale St.Regis nede ved floden, på kanten til den gamle middelalderby. Det ligger kun kort fra banegården, er nemt at komme til og fra i en taxa, modsat hoteller inde i den gamle bykerne. Og så er der højt til loftet, og fine store værelser. Det ligger som sagt nede ved floden, lidt på kanten, så der er ikke så overrendt og støjende som helt i centrum, men det tager kun omkring 10min. at gå langs floden ned til Ponte Vecchio og Uffizi museet. (En rute hvor man iøvrigt også kommer forbi en række udmærkede vandingshuller og gelatosælgere :savl:).

Firenze er mest arkitektur, pladser og paladser, kirker og museer og så selvfølgelig det vigtigste, den gode mad og vin. Men de har også Via Tornabuoni, hvor Fendi, Ferragamo, Gucci, Prada og alle de andre kendte mærker har deres butikker. Indgangen til omtalte gade passerer man i øvrigt også på turen fra hotellet og ned til Ponte Vecchio. Om man så har disciplin til at fortsætte lige ud mod broen, eller drejer fra skal jeg lade være usagt :-D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf HappyPaww » 15. feb 2016, 12:26

Vi skal til Bergamo udenfor Milano (super billige billetter med Ryanair) om to uger, og det skulle være en super dejlig og romantisk lille by :) Jeg skal nok anmelde, når vi rent faktisk har været der!

Ellers er Firenze virkelig skøn :)
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Wizzze » 15. feb 2016, 12:31

Skal det ikke være Firenze, så kan jeg også stærkt anbefale Amalfikysten syd for Napoli, der er utrolig smukt, maden er god (men det gælder næsten hele Italien), og der er mange små hyggelige landsbyer, og så har man jo vandet. Pompei og Vulkanen Vesuv er de 2 store turist attraktioner ud over selve naturen og kysten. Man skal næsten leje bil, for at få mest ud af at besøge området.

En anden ofte overset Italiensk by er Ravenna. Byen der tog over som hovedstad fra Rom. Har en masse imponerende ruiner og fortidslevn fra romertiden, og det efterfølgende Byzans. Ligger tæt ud til Adriaterhavet, og kun en kort tur fra Venedig. Og igen man spiser og drikker godt.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Chachacha » 15. feb 2016, 13:10

Wizzze skrev:I Firenze kan jeg anbefale St.Regis nede ved floden, på kanten til den gamle middelalderby. Det ligger kun kort fra banegården, er nemt at komme til og fra i en taxa, modsat hoteller inde i den gamle bykerne. Og så er der højt til loftet, og fine store værelser. Det ligger som sagt nede ved floden, lidt på kanten, så der er ikke så overrendt og støjende som helt i centrum, men det tager kun omkring 10min. at gå langs floden ned til Ponte Vecchio og Uffizi museet. (En rute hvor man iøvrigt også kommer forbi en række udmærkede vandingshuller og gelatosælgere :savl:).

Firenze er mest arkitektur, pladser og paladser, kirker og museer og så selvfølgelig det vigtigste, den gode mad og vin. Men de har også Via Tornabuoni, hvor Fendi, Ferragamo, Gucci, Prada og alle de andre kendte mærker har deres butikker. Indgangen til omtalte gade passerer man i øvrigt også på turen fra hotellet og ned til Ponte Vecchio. Om man så har disciplin til at fortsætte lige ud mod broen, eller drejer fra skal jeg lade være usagt :-D

Jeg håbede du ville svare! Tak for gode tips as always :gogo:

St.Regis hotel ligger godt nok lækkert - men det er lidt pompøst indrettet til mig :fløjt:

Kan du/I andre sige noget om beliggenhed ved disse hoteller? Jeg har svært ved at danne mig et overblik over hvor det er godt at bo!

1) https://da.hotels.com/ho498415/palazzo- ... escription

2) https://da.hotels.com/ho254079/c-hotels ... escription
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Chachacha » 15. feb 2016, 13:13

HappyPaww skrev:Vi skal til Bergamo udenfor Milano (super billige billetter med Ryanair) om to uger, og det skulle være en super dejlig og romantisk lille by :) Jeg skal nok anmelde, når vi rent faktisk har været der!

Ellers er Firenze virkelig skøn :)

Det lyder også godt! To uger er nok for længe at vente inden vi bestiller, men jeg vil stadig gerne høre om det til inspiration til en anden italienstur :)
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Wizzze » 15. feb 2016, 14:15

Chachacha skrev:
Wizzze skrev:I Firenze kan jeg anbefale St.Regis nede ved floden, på kanten til den gamle middelalderby. Det ligger kun kort fra banegården, er nemt at komme til og fra i en taxa, modsat hoteller inde i den gamle bykerne. Og så er der højt til loftet, og fine store værelser. Det ligger som sagt nede ved floden, lidt på kanten, så der er ikke så overrendt og støjende som helt i centrum, men det tager kun omkring 10min. at gå langs floden ned til Ponte Vecchio og Uffizi museet. (En rute hvor man iøvrigt også kommer forbi en række udmærkede vandingshuller og gelatosælgere :savl:).

Firenze er mest arkitektur, pladser og paladser, kirker og museer og så selvfølgelig det vigtigste, den gode mad og vin. Men de har også Via Tornabuoni, hvor Fendi, Ferragamo, Gucci, Prada og alle de andre kendte mærker har deres butikker. Indgangen til omtalte gade passerer man i øvrigt også på turen fra hotellet og ned til Ponte Vecchio. Om man så har disciplin til at fortsætte lige ud mod broen, eller drejer fra skal jeg lade være usagt :-D

Jeg håbede du ville svare! Tak for gode tips as always :gogo:

St.Regis hotel ligger godt nok lækkert - men det er lidt pompøst indrettet til mig :fløjt:

Kan du/I andre sige noget om beliggenhed ved disse hoteller? Jeg har svært ved at danne mig et overblik over hvor det er godt at bo!

1) https://da.hotels.com/ho498415/palazzo- ... escription

2) https://da.hotels.com/ho254079/c-hotels ... escription


Af de 2 ville jeg nok gå efter det første, det kvarter (San Lorenzo/Mercato) er lidt ala Vesterbro i København, turistet, ungt, hipt og happening. Men nok ikke det mest stille og rolige, men mere afdæmpet og mindre trafikeret end banegårdspladsen, og med flere gode valgmuligheder når det kommer til mad, spisning og livsnyderi :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Chachacha » 15. feb 2016, 14:21

Wizzze skrev:Af de 2 ville jeg nok gå efter det første, det kvarter (San Lorenzo/Mercato) er lidt ala Vesterbro i København, turistet, ungt, hipt og happening. Men nok ikke det mest stille og rolige, men mere afdæmpet og mindre trafikeret end banegårdspladsen, og med flere gode valgmuligheder når det kommer til mad, spisning og livsnyderi :D

Alle de hoteller jeg kan søge frem på Hotels ligger åbenbart i San Lorenzo :gruble: Altså i den valgte tidsperiode... Men det lyder lidt mere vildt end romantisk :P
0
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Modesty Blame » 15. feb 2016, 21:06

Jeg har været i Venedig, Rom og Firenze, og Firenze er absolut mit favoritsted. Vi boede megabilligt, men tæt på alt, så hoteldelen kan jeg ikke sige så meget om. Men der er bare fantastisk i Firenze, og ikke så stopfyldt som i Venedig. Vi tager til et sted tæt på Rom om halvanden måned, fordi vi har en lejlighed, der hvor vi skal hen. Og jeg kan såmænd også godt anbefale området syd for Rom. Men det kræver altså en bil og mod på at køre rundt i Italien.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Mani » 15. feb 2016, 21:10

Firenze er skøn, men jeg elsker også de mindre byer i Toscana: Lucca, Pisa, Sienna, Pistoia eller Volterra.

Ellers er Genova også en skøn by.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Lurende Peber » 15. feb 2016, 21:29

Den gamle (høje) by Citta Alta i Bergamo er klart et besøg værd.
Siena husker jeg også som havende en meget flot bymidte. Med banen på den store plads, hvor der afholdes et legendarisk hestevæddeløb.
Ellers holder jeg meget af Lago Maggiore området, men det er nok bedre om sommeren ;)
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Chachacha » 16. feb 2016, 12:03

Modesty Blame skrev:Jeg har været i Venedig, Rom og Firenze, og Firenze er absolut mit favoritsted. Vi boede megabilligt, men tæt på alt, så hoteldelen kan jeg ikke sige så meget om. Men der er bare fantastisk i Firenze, og ikke så stopfyldt som i Venedig. Vi tager til et sted tæt på Rom om halvanden måned, fordi vi har en lejlighed, der hvor vi skal hen. Og jeg kan såmænd også godt anbefale området syd for Rom. Men det kræver altså en bil og mod på at køre rundt i Italien.

Jeg har kun været kort tid i Venedig og det var absolut et turisthelvede :panik:

Ja, vi er ikke til at køre rundt i bil. Men fedt at du var vild med Firenze! :gogo: Det lyder til at være et godt valg så!

Mani skrev:Firenze er skøn, men jeg elsker også de mindre byer i Toscana: Lucca, Pisa, Sienna, Pistoia eller Volterra.

Ellers er Genova også en skøn by.

Ah, ja alle de byer er også på listen nu! Det er umuligt at beslutte sig jo, så det bliver nok også lidt hvad der er lettest i forhold til at rejse uden at ville køre i bil dernede men som afhængig af tog/taxa. Umiddelbart er Firenze nem, fordi det kun tager 35 minutter med tog fra Bologna, hvor vi kan flyve direkte til.

Lurende Peber skrev:Den gamle (høje) by Citta Alta i Bergamo er klart et besøg værd.
Siena husker jeg også som havende en meget flot bymidte. Med banen på den store plads, hvor der afholdes et legendarisk hestevæddeløb.
Ellers holder jeg meget af Lago Maggiore området, men det er nok bedre om sommeren ;)

Tak for tippet :) Jeg må lige undersøge om det er nemt at tage rundt dertil fra Firenze, hvis vi lander på den.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Akehurst2 » 16. feb 2016, 13:02

Chachacha skrev:
Mani skrev:Firenze er skøn, men jeg elsker også de mindre byer i Toscana: Lucca, Pisa, Sienna, Pistoia eller Volterra.



Ah, ja alle de byer er også på listen nu! Det er umuligt at beslutte sig jo, så det bliver nok også lidt hvad der er lettest i forhold til at rejse uden at ville køre i bil dernede men som afhængig af tog/taxa. Umiddelbart er Firenze nem, fordi det kun tager 35 minutter med tog fra Bologna, hvor vi kan flyve direkte til.



Både Siena og Luca er fint mulige at nå på dagstur fra Firenze, hvis man lejer en bil. Begge byer er rimelig overskuelige, så man kan sagtens opleve dem nok på en dagstur til at det er det værd.

Er man til shopping, er outlettet The Mall i øvrigt et kæmpe hit. Der går busser fra Firenze.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Mani » 16. feb 2016, 16:29

Akehurst2 skrev:
Chachacha skrev:
Mani skrev:Firenze er skøn, men jeg elsker også de mindre byer i Toscana: Lucca, Pisa, Sienna, Pistoia eller Volterra.



Ah, ja alle de byer er også på listen nu! Det er umuligt at beslutte sig jo, så det bliver nok også lidt hvad der er lettest i forhold til at rejse uden at ville køre i bil dernede men som afhængig af tog/taxa. Umiddelbart er Firenze nem, fordi det kun tager 35 minutter med tog fra Bologna, hvor vi kan flyve direkte til.



Både Siena og Luca er fint mulige at nå på dagstur fra Firenze, hvis man lejer en bil. Begge byer er rimelig overskuelige, så man kan sagtens opleve dem nok på en dagstur til at det er det værd.

Er man til shopping, er outlettet The Mall i øvrigt et kæmpe hit. Der går busser fra Firenze.

Man kan også snildt tage toget - det går i al fald direkte fra Firenze til både Sienna og Pisa. Der er også direkte fra Pisa til Lucca - så måske også til Firenze :gruble: Sidst vi boede i Pisa var vi på dagsture til både Lucca :love: og Firenze.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Italien - where to go? Evt. Firenze

Indlægaf Chachacha » 17. feb 2016, 16:29

Mani skrev:
Akehurst2 skrev:Både Siena og Luca er fint mulige at nå på dagstur fra Firenze, hvis man lejer en bil. Begge byer er rimelig overskuelige, så man kan sagtens opleve dem nok på en dagstur til at det er det værd.

Er man til shopping, er outlettet The Mall i øvrigt et kæmpe hit. Der går busser fra Firenze.

Man kan også snildt tage toget - det går i al fald direkte fra Firenze til både Sienna og Pisa. Der er også direkte fra Pisa til Lucca - så måske også til Firenze :gruble: Sidst vi boede i Pisa var vi på dagsture til både Lucca :love: og Firenze.

Det må jeg undersøge :gogo: Det ville være fedt at bruge en dag i en af de fine byer omkring. Vi har lige udvidet, så vi har 5 dage :)

Vi har dog stadig ikke bestilt, og er lidt i tvivl om hotel. Vi vil gerne have et lækkert et med spa, som det første jeg linkede til. Men er det dyrt med 8.000 + turisttax for 4 nætter ifht. Firenze?! Det kan jeg ikke helt finde ud af...
0

Tilbage til "Rejser"