Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Fuck.exe » 12. feb 2016, 10:46

På min ungdomsuddannelse snød jeg meget, men dog ikke til eksamen men til afleveringer. Ikke fordi jeg ikke kunne stoffet, jeg gad bare ikke. Jeg var mester i omskrivning af andres opgaver, og matematikafleveringer blev altid kopieret.

På universitetet har jeg semi-snydt til en 24 timers hjemme-eksamen hvor jeg løbende diskuterede opgaven med nogle af mine medstuderende. Selvom vi ikke kopierede fra hinanden, så er det jo stadig snyd at hjælpe hinanden med at løse en individuel opgave. Jeg så aldrig de andres opgaver, og de så aldrig min. Vores karakterer for denne eksamen lå spredt på hele skalaen, så nogle har selvfølgelig gjort det bedre end andre :D

Generelt forstår jeg ikke hjemme-eksaminer. Det er alt for nemt at snyde, og jeg kender et par stykker der har fået andre til at skrive opgaven for sig. Jeg kender en del der har skrevet opgaverne sammen, men bare har sørget for at skrive nogle sætninger om og bruge egne ord. Det blev ikke opdaget.
Det har aldrig faldet mig ind at snyde til skriftlige eksaminer hvor vi sidder samlet. Jeg kunne nok sagtens have gjort det uden problemer da det jo bare indebærer at dele opgaven over dropbox og så vente på svar. Der er overhovedet ingen kontrol med det.
0
Gulvaber er også mennesker.
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf MOGA » 13. feb 2016, 13:54

Nej, jeg har aldrig snydt til en eksamen.

Jeg har altid klaret mig godt i dansk i folkeskolen og gymnasiet, så da jeg i 2.G fik en ny dansklærer og mine karakterer pludselig dumpede fra 9-10 til 6-7, havde jeg på fornemmelsen, at det var noget personligt. Jeg overtalte derfor en veninde, som altid fik 9-10, til, at vi hver især skulle skrive en stil som vi plejede, sætte den andens navn på og aflevere. Og jeg fik ret - min veninde fik 10 for min aflevering, jeg fik 7 for hendes.

Derudover har jeg aldrig snydt, men har på min videregående uddannelse oplevet, at en medstuderende kopierede mig. Der fik jeg ørene i saksen og blev noget mere opmærksom på, hvem jeg lod hvad se. Det fik dog aldrig konsekvenser for mit studie.
1
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf fisken80 » 13. feb 2016, 17:15

MOGA skrev:Nej, jeg har aldrig snydt til en eksamen.

Jeg har altid klaret mig godt i dansk i folkeskolen og gymnasiet, så da jeg i 2.G fik en ny dansklærer og mine karakterer pludselig dumpede fra 9-10 til 6-7, havde jeg på fornemmelsen, at det var noget personligt. Jeg overtalte derfor en veninde, som altid fik 9-10, til, at vi hver især skulle skrive en stil som vi plejede, sætte den andens navn på og aflevere. Og jeg fik ret - min veninde fik 10 for min aflevering, jeg fik 7 for hendes.

Derudover har jeg aldrig snydt, men har på min videregående uddannelse oplevet, at en medstuderende kopierede mig. Der fik jeg ørene i saksen og blev noget mere opmærksom på, hvem jeg lod hvad se. Det fik dog aldrig konsekvenser for mit studie.


Du kan ikke fortælle sådan en historie uden en slutning :D

Konfronterede I læreren? Hvis I gjorde, hvordan reagerede vedkommende så?

Jeg er selv gymnasielærer og for nogle år siden havde jeg en elev, som jeg simpelthen ikke kunne få til at forstå, hvorfor hun fik dumpekarakter for sine stile.
Til sidst blev jeg helt usikker på, om jeg virkelig havde dannet mig en forudindtaget mening om hendes opgaver, og derfor ikke bedømte dem retfærdigt, og derfor fik jeg to kolleger til at læse en af hendes stile igennem, uden at de selvfølgelig vidste, hvad jeg ville bedømme den til og uden at de fik grunden at vide. Jeg sagde bare, at jeg var i tvivl om karakteren og ønskede en sekond opinion.

Begge dumpede også hendes stil og dermed vidste jeg, at der ikke var tale om noget personligt. Det havde jeg nu heller ikke forventet, men jeg synes det er enormt vigtigt, at man som lærer altid er opmærksom på den slags.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Joe » 13. feb 2016, 17:37

Ikke eksamener.
Jeg har ved i gymnasiet lånt andres biologiopgaver og lignende, og skrevet dem om, så det så ud som, det var mig der var nået frem til resultaterne. En anden gang lavede min daværende kæreste en hel opgave for mig. Og andre gange lavede jeg dem så selv, og klarede mig stadig udmærket.

Men det har aldrig faldet mig ind at snyde til eksamener. I virkeligheden var jeg også langt mere doven end jeg var dum, så jeg kunne jo i virkeligheden godt selv, jeg gad bare ikke lige.

På min videregående uddannelse har jeg aldrig snydt. Mulighederne for snyd var vist også ret begrænsede, så skulle vi i hvert fald være ude i noget med at opfinde kilder, og det har jeg aldrig lige følt for.
0
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf MOGA » 13. feb 2016, 21:21

fisken80 skrev:
MOGA skrev:Nej, jeg har aldrig snydt til en eksamen.

Jeg har altid klaret mig godt i dansk i folkeskolen og gymnasiet, så da jeg i 2.G fik en ny dansklærer og mine karakterer pludselig dumpede fra 9-10 til 6-7, havde jeg på fornemmelsen, at det var noget personligt. Jeg overtalte derfor en veninde, som altid fik 9-10, til, at vi hver især skulle skrive en stil som vi plejede, sætte den andens navn på og aflevere. Og jeg fik ret - min veninde fik 10 for min aflevering, jeg fik 7 for hendes.

Derudover har jeg aldrig snydt, men har på min videregående uddannelse oplevet, at en medstuderende kopierede mig. Der fik jeg ørene i saksen og blev noget mere opmærksom på, hvem jeg lod hvad se. Det fik dog aldrig konsekvenser for mit studie.


Du kan ikke fortælle sådan en historie uden en slutning :D

Konfronterede I læreren? Hvis I gjorde, hvordan reagerede vedkommende så?

Jeg er selv gymnasielærer og for nogle år siden havde jeg en elev, som jeg simpelthen ikke kunne få til at forstå, hvorfor hun fik dumpekarakter for sine stile.
Til sidst blev jeg helt usikker på, om jeg virkelig havde dannet mig en forudindtaget mening om hendes opgaver, og derfor ikke bedømte dem retfærdigt, og derfor fik jeg to kolleger til at læse en af hendes stile igennem, uden at de selvfølgelig vidste, hvad jeg ville bedømme den til og uden at de fik grunden at vide. Jeg sagde bare, at jeg var i tvivl om karakteren og ønskede en sekond opinion.

Begge dumpede også hendes stil og dermed vidste jeg, at der ikke var tale om noget personligt. Det havde jeg nu heller ikke forventet, men jeg synes det er enormt vigtigt, at man som lærer altid er opmærksom på den slags.


Vi gjorde ikke noget ved det, det var vist først midt i 3.G jeg kom på det. Egentlig handlede det mest om at få bevist overfor mig selv, at der ikke var noget galt med det, jeg skrev. Jeg fik da også 9 til skriftlig eksamen, hvor der jo var censor på.

Derudover tror jeg ikke min veninde havde været vild med at afsløre vores lille eksperiment, det var jo ikke helt fint i kanten.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Delfin » 13. feb 2016, 22:40

Nej.

I 3. real var der en del snak om, hvor man kunne skrive et par formler i matematik. Det var sådan lidt sejt at finde på smarte steder, men jeg tror reelt ikke, der var ret mange, der gjorde det.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Dingo
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. aug 2015, 06:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 16

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Dingo » 14. feb 2016, 20:32

-
Senest rettet af Dingo 22. maj 2016, 11:48, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1551
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2158

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Lucia » 14. feb 2016, 20:56

Jeg har aldrig haft behov for at snyde (eller samvittighed til det).

Det nærmeste jeg kommer er, at jeg til skriftlig spansk eksamen genbrugte et par sætninger fra en stil, jeg tidligere havde skrevet og dermed fået rettet, så jeg vidste de var rigtige, men det var tilladt at medbringe hjælpemidler inkl. gamle opgaver, så der var jo ikke noget snyd i det som sådan.

Ellers har jeg også en enkelt gang genbrugt en af mine egne folkeskolestile, da vi havde fristil i gymnasiet. Der følte jeg mig godt nok lidt lusket, men i situationen var jeg doven nok til at springe over hvor gærdet var lavest. Og så længe det bare var mig selv jeg kopierede, led samvittigheden ikke så voldsomt under den manøvre.
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf fisken80 » 15. feb 2016, 19:29

Lucia skrev:Jeg har aldrig haft behov for at snyde (eller samvittighed til det).

Det nærmeste jeg kommer er, at jeg til skriftlig spansk eksamen genbrugte et par sætninger fra en stil, jeg tidligere havde skrevet og dermed fået rettet, så jeg vidste de var rigtige, men det var tilladt at medbringe hjælpemidler inkl. gamle opgaver, så der var jo ikke noget snyd i det som sådan.

Ellers har jeg også en enkelt gang genbrugt en af mine egne folkeskolestile, da vi havde fristil i gymnasiet. Der følte jeg mig godt nok lidt lusket, men i situationen var jeg doven nok til at springe over hvor gærdet var lavest. Og så længe det bare var mig selv jeg kopierede, led samvittigheden ikke så voldsomt under den manøvre.


Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden, men i dag er det at betragte som snyd at bruge noget, der tidligere har været bedømt.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1551
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2158

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Lucia » 15. feb 2016, 19:52

fisken80 skrev:
Lucia skrev:Jeg har aldrig haft behov for at snyde (eller samvittighed til det).

Det nærmeste jeg kommer er, at jeg til skriftlig spansk eksamen genbrugte et par sætninger fra en stil, jeg tidligere havde skrevet og dermed fået rettet, så jeg vidste de var rigtige, men det var tilladt at medbringe hjælpemidler inkl. gamle opgaver, så der var jo ikke noget snyd i det som sådan.

Ellers har jeg også en enkelt gang genbrugt en af mine egne folkeskolestile, da vi havde fristil i gymnasiet. Der følte jeg mig godt nok lidt lusket, men i situationen var jeg doven nok til at springe over hvor gærdet var lavest. Og så længe det bare var mig selv jeg kopierede, led samvittigheden ikke så voldsomt under den manøvre.


Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden, men i dag er det at betragte som snyd at bruge noget, der tidligere har været bedømt.

Det fik vi intet at vide om dengang, men det er også ved at være en del år siden. Tror heller ikke jeg afskrev sætningerne fuldstændig, men det blev i hvert fald ikke påtalt på noget tidspunkt.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Precaseptica » 17. feb 2016, 13:05

Nej.

Men jeg har konstateret at det trådløse netværk stadig var så ganske funktionelt og anvendeligt under vores skriftlige eksamener på mit universitet. Så hvis jeg ville snyde kunne jeg helt sikkert have både gjort det og være sluppet godt fra det.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Thestral » 17. feb 2016, 13:39

Nej
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf OberstNasig » 19. feb 2016, 23:35

Naaaaarhj, men jeg har da brugt metoder, der kan diskuteres. Blandt andet kontaktede jeg manden bag en artikel, jeg skulle analysere. Jeg ville gerne vide, hvad hans formål med den var. Så var det ligesom lettere for mig at analysere den. Den var nok lige på kanten.
I skriftlig spansk var jeg på røven, så jeg hapsede bare sætninger fra min bog og satte andre ord ind strategiske steder. Jeg fik da 7 efter den nye skala, så det har været en god investering.

Sådan begrænser mit snyderi sig.
0
Brugeravatar
tregetours
Indlæg: 9
Tilmeldt: 11. apr 2016, 13:50
Kort karma: 0

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf tregetours » 20. apr 2016, 21:03

Nej, men jeg har haft lyst til det.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Har du nogensinde snydt til en eksamen?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. apr 2016, 21:31

Never...
Men på seminariet til engelsk bestået/ikke bestået eksamensprøve i lydskrift, gik læreren bare ud af lokalet og var væk stort set hele prøvetiden.
Så folk snakkede da.
Den indfødte englænder og 3 andre bestod ikke..hvilket kan undre..
0

Tilbage til "Studie"