Moderne myter.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8897

Re: Moderne myter.

Indlægaf D.itsen » 15. feb 2016, 18:11

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Men så kommer hele mistroen til sundhedsindustrien ind, og i stedet har vi tusinder af frisører og butiksmedarbejdere, som pludselig mener, at de ved mere end dem, der er uddannet i sundhed.


Det synes jeg egentlig ikke man kan bebrejde dem al den stund sundhedsindustrien ændrer holdning til hvad der er sundt hver anden dag. Eller de har endnu til gode at sige at broccoli er usundt, men det er da ikke mange år siden at man bare skulle proppe sig med pasta. De forskellige religioner omkring LCHF, Paleo, 5-2-kure og hvad der ellers er, udspringer i mine øjne af at sundhedsindustrien tilsyneladende også famler lidt rundt.

At medierne blæser enkelt-undersøgelser helt ud af proportioner, kan man dårligt bebrejde sundshedsindustrien (jeg ville nu heller snakke om forskere, end om sundshedsindustrien, da det sidste for mig er dem der lever af de forskellige trends, uden Videnskabelige belæg)
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Moderne myter.

Indlægaf HappyHippo » 15. feb 2016, 18:14

jeg ville lige skrive noget om fluor, men I kom mig i forkøbet.

Nu skal vi alle børste tænder i kokosolie, det er meget bedre. Faktisk virker kokosolie mod alt. ALT!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Moderne myter.

Indlægaf Mulan » 15. feb 2016, 18:19

Jeg må fluks anskaffe mig noget kokosolie til bankkontoen, tror jeg.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Moderne myter.

Indlægaf kidkomb » 15. feb 2016, 18:28

Åh, den med fluor. Den er jeg også stødt på.

Til gengæld, så er jeg altså enig med DGD. Man skal også passe på med, at ophøje videnskab til noget absolut.
Man må gerne holde sig informeret, bestemt, men det er rigtig svært, at klandre folk for hele tiden at "opfinde" sandheder.
Jeg tror mange føler, at der ikke er nogen grund til, at have meget fidus til videnskaben, fordi der i vores levetid har været så mange ændringer i hvad der er "sundt". Og så er det jo spændende at snakke om.
Man skal bare afholde sig fra, at udbrede pseudovidenskab. Det er dumt og det kan være sundhedsskadeligt og det vidner om en sær mangel på realitetsans.

De dygtigste videnskabsmænd er agnostikere. Ikke ateister.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Moderne myter.

Indlægaf kidkomb » 15. feb 2016, 19:19

adagio skrev:
kidkomb skrev:De dygtigste videnskabsmænd er agnostikere. Ikke ateister.


Problemet med betegnelsen agnostiker er at det er en legitimering af religion. Hvis du siger at Jorden går under i morgen fordi du har læst det i en gammel bog, vil jeg sige at du er en tosse, og jeg tror dig ikke over en dørtærskel selv om jeg aldrig vil udelukke noget 100%, og derfor heller ikke at Jorden går under i morgen. Men at jeg udelukker det 99,99999999% er nok til at jeg vælger betegnelsen ateist fremfor agnostiker.

Agnostiker er overhovedet ikke en legitimering af religion.
Det er en erkendelse af, at vi aldrig kan være helt sikre.
Ateist er at være religiøs. For så bekender man sig til den religion der hedder videnskab. Det er den smarteste, klogeste og mest underbyggede religion i verden (efter min mening), men det der kendetegner en dygtig videnskabsmand er netop den konstante stræben efter en endegyldig sandhed under samtidig erkendelse af, at man ikke kan finde den.

EDIT: Eller snarere, at der kan være mere til den endegyldige sandhed end man har nu.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Moderne myter.

Indlægaf kidkomb » 15. feb 2016, 19:24

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Altså - det er jo sådan set videnskabens vilkår. Den konstante søgen efter mere præcise svar. Det medfører justeringer - og indimellem at man må tage ting tilbage. Men det er stadig det bedste bud, og langt bedre end folks hjemmebryggede "kure".


Tjoh. Hvis jeg havde siddet i 80'erne og sagt at stenaldermad med grøntsager, nødder, fisk og kød var meget bedre end kostpyramiden med pasta og ris i bunden, ville jeg vel have været i konflikt med datidens videnskab, men jeg ville ikke desto mindre have vidst bedre end dem (i hvert fald ifølge nutidens videnskab).

Du ville netop ikke have vist det. Det ville være en mening, en ræsonnering, en mavefornemmelse der viste sig at holde stik.
Ikke en viden. Som er baseret på videnskab.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Moderne myter.

Indlægaf avdotja » 15. feb 2016, 23:17

kidkomb skrev:Åh, den med fluor. Den er jeg også stødt på.

Til gengæld, så er jeg altså enig med DGD. Man skal også passe på med, at ophøje videnskab til noget absolut.
Man må gerne holde sig informeret, bestemt, men det er rigtig svært, at klandre folk for hele tiden at "opfinde" sandheder.
Jeg tror mange føler, at der ikke er nogen grund til, at have meget fidus til videnskaben, fordi der i vores levetid har været så mange ændringer i hvad der er "sundt". Og så er det jo spændende at snakke om.
Man skal bare afholde sig fra, at udbrede pseudovidenskab. Det er dumt og det kan være sundhedsskadeligt og det vidner om en sær mangel på realitetsans.

De dygtigste videnskabsmænd er agnostikere. Ikke ateister.

Okay, det var ellers noget af en påstand - man opnår simpelthen ikke sit fulde potentiale som videnskabsmand m/k, hvis man ikke er åben over for alt hvad der bliver lukket ud - uanset hvor tosset og selvmodsigende det så er - og uagtet at ens forskningsområde f.eks. begrænser sig til topologi eller at finde en kur mod HIV?
2
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Moderne myter.

Indlægaf Kommodedyret » 15. feb 2016, 23:25

Behøver den her tråd virkelig udvikle sig til endnu en videnskab >< religion -diskussion?
7
Closure, closure, closure closure closure
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Moderne myter.

Indlægaf avdotja » 15. feb 2016, 23:27

kidkomb skrev:...
Agnostiker er overhovedet ikke en legitimering af religion.
Det er en erkendelse af, at vi aldrig kan være helt sikre.
Ateist er at være religiøs. For så bekender man sig til den religion der hedder videnskab. Det er den smarteste, klogeste og mest underbyggede religion i verden (efter min mening), men det der kendetegner en dygtig videnskabsmand er netop den konstante stræben efter en endegyldig sandhed under samtidig erkendelse af, at man ikke kan finde den.

EDIT: Eller snarere, at der kan være mere til den endegyldige sandhed end man har nu.

Så fraværet af tro gør simpelthen en religiøs i sig selv og videnskab er bare en delmængde af begrebet "religion"; på lige fod med f.eks. kristendommen og islam? Jeg må sige at du har nogle interessante definitioner af visse ord...
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Moderne myter.

Indlægaf avdotja » 15. feb 2016, 23:34

Kommodedyret skrev:Behøver den her tråd virkelig udvikle sig til endnu en videnskab >< religion -diskussion?

Tja...konstateringen "ikke at tro på noget er bare en anden form for religion" er vel en moderne myte i sig selv? I USA findes der i endnu højere grad kræfter der mener der skal undervises i alternativer til evolutionen da det jo "bare er en teori ud af flere".
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Moderne myter.

Indlægaf kidkomb » 15. feb 2016, 23:41

avdotja skrev:
kidkomb skrev:Åh, den med fluor. Den er jeg også stødt på.

Til gengæld, så er jeg altså enig med DGD. Man skal også passe på med, at ophøje videnskab til noget absolut.
Man må gerne holde sig informeret, bestemt, men det er rigtig svært, at klandre folk for hele tiden at "opfinde" sandheder.
Jeg tror mange føler, at der ikke er nogen grund til, at have meget fidus til videnskaben, fordi der i vores levetid har været så mange ændringer i hvad der er "sundt". Og så er det jo spændende at snakke om.
Man skal bare afholde sig fra, at udbrede pseudovidenskab. Det er dumt og det kan være sundhedsskadeligt og det vidner om en sær mangel på realitetsans.

De dygtigste videnskabsmænd er agnostikere. Ikke ateister.

Okay, det var ellers noget af en påstand - man opnår simpelthen ikke sit fulde potentiale som videnskabsmand m/k, hvis man ikke er åben over for alt hvad der bliver lukket ud - uanset hvor tosset og selvmodsigende det så er - og uagtet at ens forskningsområde f.eks. begrænser sig til topologi eller at finde en kur mod HIV?

Stråmand. At være åben er ikke det samme som at være dum og naiv.
Svaret på dit andet spørgsmål i et andet indlæg: Ja, for det er ikke fravær af tro at tro på at noget ikke findes.
En god videnskabsmand ved at han med overvejende sandsynlighed har ret, men at man en dag kan tænkes at blive klogere. Det er blandt derfor man bliver ved at forske i ting man allerede "ved"...?
Og så har jeg sagt mit sidste i den sag.
Senest rettet af kidkomb 15. feb 2016, 23:47, rettet i alt 2 gange.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Moderne myter.

Indlægaf avdotja » 15. feb 2016, 23:45

adagio skrev:Tjoh. Hvis jeg havde siddet i 80'erne og sagt at stenaldermad med grøntsager, nødder, fisk og kød var meget bedre end kostpyramiden med pasta og ris i bunden, ville jeg vel have været i konflikt med datidens videnskab, men jeg ville ikke desto mindre have vidst bedre end dem (i hvert fald ifølge nutidens videnskab).

Ville du? Reelt er det vel ikke blevet ændret så pokkers meget på det anbefalede: officielt har man aldrig taget afstand fra kulhydrater på samme måde som store dele af sundhedsindustrien gør/gjorde og der kommer da også flere og flere læger/forskere som fraråder mod den ensidige fokus på proteiner. Officielt skal man stadig indtage masser af brød/kartofler/ris/pasta (dog er der større fokus på at vælge de fiberrige udgaver), spise masse af grønt (med det tvist at der nu skelnes mellem grøntsager og frugt) og ikke gøre kødet til hovedingrediensen. Sådan husker jeg også ca rådene da jeg lærte om dem i folkeskolen
6
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Moderne myter.

Indlægaf Kommodedyret » 16. feb 2016, 00:10

avdotja skrev:
Kommodedyret skrev:Behøver den her tråd virkelig udvikle sig til endnu en videnskab >< religion -diskussion?

Tja...konstateringen "ikke at tro på noget er bare en anden form for religion" er vel en moderne myte i sig selv? I USA findes der i endnu højere grad kræfter der mener der skal undervises i alternativer til evolutionen da det jo "bare er en teori ud af flere".


Det er vel som man tager det. Personligt mener jeg at ordet "religion" er fejlanvendt i denne kontekst, det er at strække betegnelsen religion for langt. Men så kan man jo bruge "livssyn" i stedet.
Det der med at ateisme enten er et livssyn, eller et fravær på livssyn, det er en uendelig diskussion, fordi i virkeligheden er det begge dele på een gang. IMHO. :D


Jeg synes dog stadig at man burde oprette en ny tråd hvis man gerne vil diskutere videnskabens begrænsninger og religionens ditto.
Man kan sagtens sige at der er tale om myter når man adresserer henholdsvis religionens og videnskabens versioner af verdens skabelse. Men der er tale om myter i en anden betydning end det som indtil nu har været sigtet med tråden. Jeg opfatter trådens sigte som en opremsning af misforståelser og fejltagelser, altså et helt moderne mytebegreb som ikke betegner verdenskonstituerende teorier og historier, men blot beskriver brainfarts som folk vælger at tro på.

Helt sikkert, emnet religion vs videnskab er spændende, men det er også et meget bredt emne som har det med at gribe om sig.
Derfor mener jeg blot at det kunne være fint at starte en separat tråd om emnet, eftersom det jo viser sig her at der er interesse for at diskutere det. :)
Senest rettet af Kommodedyret 16. feb 2016, 00:34, rettet i alt 1 gang.
2
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Moderne myter.

Indlægaf dgd2007 » 16. feb 2016, 00:30

En enkelt myte, der vist er blevet eftertrykkelig aflivet ... Billede
Op gennem 60'erne havde vi jo diverse naturvidenskablige fag, såsom naturhistorie, geografi og sådan noget. Og der var det typisk et højdepunkt, når læreren kunne fremtrylle en filmrulle fra Statens Filmcentral, der havde en eller anden form for relevans for emnet.

Fælles for alle disse film og forekommende i dem alle var den højtideligt udtalte sætningsindledning: "I menneskehedens sejrrige kamp mod naturen ..." ;)

Det er der vist ingen der siger mere.
2
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Moderne myter.

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 16. feb 2016, 04:13

eks-Maupassant skrev:Nogen historiske.

1. At folk troede jorden var flad i middelalderen. Det er en eller anden nød fra 1800-tallet der satte gang i den ide. Det er umuligt at få den udryddet, selv om den bliver debunked. Myten har medført en masse sludder om at Columbus skulle overbevise folk om at jorden var rund, og at hans besætning troede de ville sejle ud over kanten, det er 100% opfundet.
Samme med Droit du seigneur, kyskhedsbælte, mm. Fordi de i viktoriatiden havde et behov for at afbilde middelalderen som mørk og idiotisk. Lidt på samme vis som vi idag har alle mulige mærkelige forestillinger om viktoriatiden.

eks-Maupassant skrev:2. "Julemanden er tyrker". Nopes han var græsk byzantiner. Myten stammer derfra, at den by St Nikolaus er født i idag er en del af Tyrkiet; han levede dog næsten 1000 år før tyrkerne kom til området. Der er dog ikke en kat mere idag der ved at det Byzantinske Imperium fandtes i omkring 1000 år, så folk går bare ud fra at han var tyrker, idet området idag ligger i Tyrkiet. Man ser den f.eks. på mælkekartoner op til jul, har også hørt Özlem Cekic viderebringe den på TV.
Og at Cleopatra var ægypter eller afrikaner.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Livets forhold"