Moderne myter.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Moderne myter.

Indlægaf Buller » 16. feb 2016, 05:43

kidkomb skrev:
adagio skrev:
kidkomb skrev:De dygtigste videnskabsmænd er agnostikere. Ikke ateister.


Problemet med betegnelsen agnostiker er at det er en legitimering af religion. Hvis du siger at Jorden går under i morgen fordi du har læst det i en gammel bog, vil jeg sige at du er en tosse, og jeg tror dig ikke over en dørtærskel selv om jeg aldrig vil udelukke noget 100%, og derfor heller ikke at Jorden går under i morgen. Men at jeg udelukker det 99,99999999% er nok til at jeg vælger betegnelsen ateist fremfor agnostiker.

Agnostiker er overhovedet ikke en legitimering af religion.
Det er en erkendelse af, at vi aldrig kan være helt sikre.
Ateist er at være religiøs. For så bekender man sig til den religion der hedder videnskab. Det er den smarteste, klogeste og mest underbyggede religion i verden (efter min mening), men det der kendetegner en dygtig videnskabsmand er netop den konstante stræben efter en endegyldig sandhed under samtidig erkendelse af, at man ikke kan finde den.


EDIT: Eller snarere, at der kan være mere til den endegyldige sandhed end man har nu.


øøøh nej.

Ateist er fravalget af en gud. Man behøver ikke sætte en anden afgud op for at fylde hullet.... for nogle af os er der slet ikke noget hul der skal fyldes, det er netop derfor vi er ateister.

Jeg behøver ikke en religion for at forklare mig hvad meningen er med livet, den skal jeg nok selv bestemme.

Og altså...sandheden... hvem har nogensinde sluppet af sted med at opfinde den løgn?
1
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Moderne myter.

Indlægaf GoGetter » 16. feb 2016, 07:06

Ikke for at blande Ninka alt for meget ind i denne tråd, men dét at den dame kan leve af at udsprede diverse sundhedsmyter, viser vel, at verden i et eller andet omfang vil bedrages.
7
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Moderne myter.

Indlægaf Zombie » 16. feb 2016, 08:10

adagio skrev:
Men jeg ville ikke desto mindre have haft ret, og jeg havde været bedre tjent med at følge min mavefornemmelse end med at følge forskningen. Så det er vel ikke helt gakket at forestille sig at det stadig kan være sådan i dag.


Forskellen er så bare, at du ved at følge det du tror men ikke kan bevise, bare laver et skud i tågen. Måske er du heldig, men ud af alskens uvidenskabelige teorier, er det kun et meget lille få-tal der rent faktisk holder stik.

Set i dét lys, giver det lige så meget mening at følge sin mavefornemmelse, som at få en 8-ball til at tage alle sine beslutninger for én.

NOGEN vinder jo også i Lotto, men det betyder ikke at det er hverken sandsynligt det er lige dig eller en god idé at satse hele sit liv, at det sker for én.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Moderne myter.

Indlægaf kidkomb » 16. feb 2016, 08:39

Tak for udredningen, Skum.
Det er det helt samme jeg mener, jeg har åbenbart bare ikke styr på den nøjagtige definition af ordene så.

Og tak Kommode, som præcis også forklarede det bedre end jeg.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Moderne myter.

Indlægaf LaScrooge » 16. feb 2016, 08:46

adagio skrev:
Det har du lov til at mene, og der er selvfølgelig altid en risiko ved at udlevere personlige data. Det ændrer dog ikke ved det jeg oprindeligt skrev: Det er en myte at cpr-nummeret skal holdes hemmeligt, cpr-nummeret er et navn, og navne eksisterer for at man kan kaldes ved dem, det er deres eneste formål. Hemmeligholdelsen af cpr er derfor et paradoks. Den bedste kur mod vrangforestillingen er at folk holder op med at beskytte det som særlig hemmelig information, men jeg anerkender at dem der løber foran med den mission, løber en vis risiko. Ville det ikke være smart hvis man f.eks. kunne bruge sit cpr-nummer som postadresse, emailadresse og telefonnummer?

At det er en myte, er ikke i modstrid med at man i dag kan mere med cpr-nummeret end man burde kunne.


Jeg har prøvet at blive kontaktet af et inkassofirma, fordi der var en der havde oprettet et telefonabonnement i mit navn (omend stavet underligt) og med mit cpr, men med en anden adresse end min. Da jeg ringede ind og var uforstående overfor den opkrævning jeg pludseligt havde fået tilsendt til min rigtige adresse var de sådan, tja, det kan godt være, at dit navn ikke staves præcis sådan og at du aldrig har boet på pågældende adresse, men det kan jo bare være noget du finder på for at slippe for at betale. Identitetstyveri er en meget alvorlig sag og der skal ikke andet til end et navn og et cpr-nummer, så kan man være i dybe problemer.

Problemet forsvinder ikke som følge af at folk holder op med at tro, at deres cpr-numre skal være hemmelige, det stopper først den dag kendskab til det ikke kan udnyttes.

Jeg har i øvrigt aldrig hørt andet end at man skal passe på med at udlevere sit cpr, men det er måske dét der er myten? Hvorfor er den opstået, hvis der ikke er noget om at det er problematisk at gøre?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Moderne myter.

Indlægaf Spasserinde » 16. feb 2016, 09:03

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Altså - det er jo sådan set videnskabens vilkår. Den konstante søgen efter mere præcise svar. Det medfører justeringer - og indimellem at man må tage ting tilbage. Men det er stadig det bedste bud, og langt bedre end folks hjemmebryggede "kure".


Tjoh. Hvis jeg havde siddet i 80'erne og sagt at stenaldermad med grøntsager, nødder, fisk og kød var meget bedre end kostpyramiden med pasta og ris i bunden, ville jeg vel have været i konflikt med datidens videnskab, men jeg ville ikke desto mindre have vidst bedre end dem (i hvert fald ifølge nutidens videnskab).


Muligvis - men med så mange mennesker, der findes, og som alle sammen synes noget om 1000 forskellige ting, så vil der indimellem være nogen, der rammer rigtigt med deres "mavefornemmelse". Og rigtigt rigtigt mange, der rammer forkert. Såsom alle de anti-vaxxers vi ser p.t.

Et af problemerne er, at mennesker overhovedet ikke er klar over, hvor dårlige vi i virkeligheden er til at vurdere virkeligheden. Vi leder efter de ting, der bekræfter vores egen holdning, vi tillægger ting mere vægt, hvis vi ikke kan styre dem (såsom terror), men undervurderer ting, vi KAN styre (såsom rygning), vi er overoptimistiske på egne vegne og tror vi kan mere end gennemsnittet, og vi tillægger ting mere vægt hvis de er sket for nyligt. Konsekvensen er, som jeg ser det, at folk tror, at deres mavefornemmelse er en god guide for hvad der er sandt her i verden - men din mavefornemmelse er ikke evolutionært udviklet til at kunne overskue videnskab, den er udviklet til at kunne sjusse dig frem i nogle langt simplere omgivelser.

Videnskaben rammer ikke rigtigt hver gang. Men gennemsnitligt har den stadig mere ret end enkeltpersoner. ;)
Senest rettet af Spasserinde 16. feb 2016, 09:07, rettet i alt 2 gange.
4
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Moderne myter.

Indlægaf Spasserinde » 16. feb 2016, 09:03

Folk husker også den ENE gang, lægen tog fejl, men ikke de 100 gange, hvor vaccinen blev givet korrekt, hvor de rent faktisk kun HAVDE influenza og ikke dødelig whatever, alle de gange deres brækkede ben blev sat rigtigt sammen og medicinen virkede. Men de husker den ENE gang, hvor lægen sagde, det var forkølelse, men viste sig at være lungebetændelse.
8
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Moderne myter.

Indlægaf Spasserinde » 16. feb 2016, 09:06

Her er i øvrigt en lang liste over kognitive bias, som mennesker enten som hovedregel eller i nogle tilfælde ligger under for. Listen indikerer, hvorfor det er en meget dårlig idé, at random mennesker føler de er autoriteter inden for tilfældige områder, fordi de har en "følelse" af at tingene hænger sammen på en særlig måde.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Moderne myter.

Indlægaf LaScrooge » 16. feb 2016, 09:10

Spasserinde skrev:
adagio skrev:
Spasserinde skrev:Men så kommer hele mistroen til sundhedsindustrien ind, og i stedet har vi tusinder af frisører og butiksmedarbejdere, som pludselig mener, at de ved mere end dem, der er uddannet i sundhed.


Det synes jeg egentlig ikke man kan bebrejde dem al den stund sundhedsindustrien ændrer holdning til hvad der er sundt hver anden dag. Eller de har endnu til gode at sige at broccoli er usundt, men det er da ikke mange år siden at man bare skulle proppe sig med pasta. De forskellige religioner omkring LCHF, Paleo, 5-2-kure og hvad der ellers er, udspringer i mine øjne af at sundhedsindustrien tilsyneladende også famler lidt rundt.


At forskere jævnligt producerer studier med forskellige resultater er muligvis medvirkende til, at folk bliver forvirrede. Verden ER kompleks, og videnskab afspejler dette. Det bliver man altså nødt til at acceptere, selv om det muligvis er skræmmende især for folk, der ikke er vant til at beskæftige sig med det.

Men jeg tror også at det i meget høj grad handler om, at folk er naive - på samme måde som jeg var - og simpelthen ikke fatter, at der sidder mennesker der ude, som fabrikerer på livet løs ud fra deres mavefornemmelse. Folk er simpelthen for godtroende og tror, at hvis det står på en hjemmeside eller vises i en dokumentar, så må det jo være rigtigt. Og JA, det er sgu da svært at fatte, hvor mange både velmenende amatører og professionelle svindlere, der åbenbart sidder derude og forurener verden med deres ævl. "Kokosolie kan bruges som tandpasta, for det føler jeg i min mave. Jeg må hellere oprette en hjemmeside om det."


Jeg tror i høj grad problemet opstår som følge af at journalister formidler forskningsresultater uden samtidig at være i stand til at formidle kompleksiteten af dem. De fleste naturvidenskabelige forskningsresultater udtaler sig meget smalt og betinget og det er ikke helt in sync med nyhedskriterierne at formidle, at der er en indikation på at noget gør sig gældende på muligvis disse betingelser, såfremt følgende forhold er opfyldt og dette samtidig ikke gør sig gældende. Journalisterne formidler overskriften men er ikke i stand til at forstå at resultaterne er betingede og hvordan og det kan man godt forstå, for det har måske taget samlet 50 år og 400 forskeres forskningsresultater at kunne sige noget om den betingede korrelation mellem x og y.

Og fordi folk ikke er kompetente til selv at vurdere det flejner de over risikoen alene og vil have, at det er en enten-eller-sag. Enten er riskiks farlige eller også er de ikke. Man bliver så bange for at tage fejl, at "med måde" og "sund fornuft" mister sin mening. Også selvom det jo er komplet usandsynligt, at riskiks er dødelige, når så mange mennesker verden over dagligt og gennem de sidste mange århundrede har haft ris som primære næringskilde.

I virkeligheden er informationsniveauet for højt i forhold til de fleste menneskers evne til at bearbejde det. Jeg er overbevist om, at hele det der antiautoritære gejl er et forsøg på at vinde kontrollen tilbage. Falsk tryghed er måske bedre end ingen tryghed overhovedet,
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Moderne myter.

Indlægaf lulu-p » 16. feb 2016, 09:42

Zombie skrev:
adagio skrev:
Men jeg ville ikke desto mindre have haft ret, og jeg havde været bedre tjent med at følge min mavefornemmelse end med at følge forskningen. Så det er vel ikke helt gakket at forestille sig at det stadig kan være sådan i dag.


Forskellen er så bare, at du ved at følge det du tror men ikke kan bevise, bare laver et skud i tågen. Måske er du heldig, men ud af alskens uvidenskabelige teorier, er det kun et meget lille få-tal der rent faktisk holder stik.

Set i dét lys, giver det lige så meget mening at følge sin mavefornemmelse, som at få en 8-ball til at tage alle sine beslutninger for én.

NOGEN vinder jo også i Lotto, men det betyder ikke at det er hverken sandsynligt det er lige dig eller en god idé at satse hele sit liv, at det sker for én.


Det er jo skrækkeligt forsimplet. De ting vi i dag beviseligt ved er korrekte. De var sådan set også korrekte inden det blev bevist. Som jeg skrev i en tidligere tråd "absence of evidence is not evidence of absence".

Jeg bryder mig ikke om vidensfundamentalisme, jeg synes det er indsnævrende og slår folk i hovedet hvis de oplever noget som ikke er beskrevet i " et eller andet "journal of bla bla.."
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Moderne myter.

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 16. feb 2016, 09:46

Skumfidusen skrev:Det er lodret forkert. Videnskab er IKKE en tro.
Alt er baseret på tro. Også videnskab. Helt basalt er videnskab baseret på den tro at det vores sanser fortæller os er korrekt. Det er en flere tusinde år gammel erkendelse. Descartes beskrev det som: jeg tænker derfor er jeg. Senest er det begyndt at blive mere udbredt at mene at vi lever i en simulation, og der er udført nogle eksperimentere for at se om det kunne verificeres. Se også: solipsism. Det er i bund og grund en ufrugtbar tankerejse der ender blindt, men man slipper ikke for den grundlæggende erkendelse at alt er baserer på tro.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Moderne myter.

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 16. feb 2016, 09:57

Skumfidusen skrev:Niks - videnskaben anerkender fuldt ud at vores sanser begrænser os. Det er en forklaringsmodel af den verden vi har adgang til gennem vores sanser; ikke nødvendigvis til den virkelighed der findes uden for os. Videnskaben lever fint med at det er "Ding für uns" og ikke "Ding ann sich" vi undersøger.
Nej, det gør den ikke. Før det giver mening skal man først accepterer den grundlæggende leap of faith at det hele ikke bare er en illusion. Ligesom når jeg skriver til dig, at jeg accepterer at tro på du (og resten af verdenen) ikke bare er en illusion der er opstået i mit eget sind. Ellers er det formålsløst som at debatterer hvor mange engle der kan danse på en nålespids.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Moderne myter.

Indlægaf LaScrooge » 16. feb 2016, 10:04

lulu-p skrev:
Zombie skrev:
adagio skrev:
Men jeg ville ikke desto mindre have haft ret, og jeg havde været bedre tjent med at følge min mavefornemmelse end med at følge forskningen. Så det er vel ikke helt gakket at forestille sig at det stadig kan være sådan i dag.


Forskellen er så bare, at du ved at følge det du tror men ikke kan bevise, bare laver et skud i tågen. Måske er du heldig, men ud af alskens uvidenskabelige teorier, er det kun et meget lille få-tal der rent faktisk holder stik.

Set i dét lys, giver det lige så meget mening at følge sin mavefornemmelse, som at få en 8-ball til at tage alle sine beslutninger for én.

NOGEN vinder jo også i Lotto, men det betyder ikke at det er hverken sandsynligt det er lige dig eller en god idé at satse hele sit liv, at det sker for én.


Det er jo skrækkeligt forsimplet. De ting vi i dag beviseligt ved er korrekte. De var sådan set også korrekte inden det blev bevist. Som jeg skrev i en tidligere tråd "absence of evidence is not evidence of absence".

Jeg bryder mig ikke om vidensfundamentalisme, jeg synes det er indsnævrende og slår folk i hovedet hvis de oplever noget som ikke er beskrevet i " et eller andet "journal of bla bla.."


I mine øjne vil en dygtig, videnskabelig tænker ikke reagere dogmatisk på andres oplevelser og fx insistere på, at de umuligt kunne have fundet sted. De vil undersøge fænomenet og fænomenet vil defineres forskelligt alt afhængigt af hvilket forskningsfelt de beskæftiger sig indenfor. Det kræver kreativitet og en smidig hjerne at forske.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Moderne myter.

Indlægaf dgd2007 » 16. feb 2016, 10:06

dgd2007 skrev:[...]
Fælles for alle disse film og forekommende i dem alle var den højtideligt udtalte sætningsindledning: "I menneskehedens sejrrige kamp mod naturen ..." ;)
Det er der vist ingen der siger mere.

Kom bagefter til at tænke på, at det faktisk var lidt forkert citeret. Det, de ordret sagde i alle de film, var. "menneskets sejrrige kamp mod naturen". Ikke at det gør den store forskel, men det var sådan, de sagde det.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Moderne myter.

Indlægaf LaScrooge » 16. feb 2016, 10:18

Skumfidusen skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Skumfidusen skrev:Niks - videnskaben anerkender fuldt ud at vores sanser begrænser os. Det er en forklaringsmodel af den verden vi har adgang til gennem vores sanser; ikke nødvendigvis til den virkelighed der findes uden for os. Videnskaben lever fint med at det er "Ding für uns" og ikke "Ding ann sich" vi undersøger.
Nej, det gør den ikke. Før det giver mening skal man først accepterer den grundlæggende leap of faith at det hele ikke bare er en illusion. Ligesom når jeg skriver til dig, at jeg accepterer at tro på du (og resten af verdenen) ikke bare er en illusion der er opstået i mit eget sind. Ellers er det formålsløst som at debatterer hvor mange engle der kan danse på en nålespids.


Det har videnskaben altså ikke den store holdning til - den forholder sig til det vi sanser; ikke til om virkeligheden virkelig findes. Og det er stadig ikke en trosbaseret opfattelse.


Nemlig. Alle med kendskab til begrebet uendelig regress vil vide, at der som udgangspunkt for al forskning ligger et pragmatisk aksiom om at verden eksisterer, "samfundet" eksisterer, vand eksisterer etc og at det er en forudsætning for at man kan forholde sig til noget som helst. Det er kun indenfor filosofien at man beskæftiger sig med de metafysiske problemer der knytter sig til at bevise menneskelig eksistens overhovedet, alle andre retninger sætter det som et fundamentalt vilkår, også uden at have bevist det. Det er ikke det samme som at videnskab er en tro, eller fundamentalt trosbaseret. Det er at misbruge begrebet tro og at udvande alt man regner som forholdsvis sikker viden overhovedet. Desuden er kriterierne for hvornår noget er sand begrundet overbevisning forskellig for de forskellige videnskabelige retninger. Man kan godt iagttage partiklers bevægelser uden at skulle forholde sig til om man er en hjerne i et kar. "Sand" skal i den sammenhæng udelukkende forstås formallogisk.
2
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"