Ifølge tv2 news, så får 24% af drengene i en årgang ikke en uddannelse inden de fylder 30år, dvs. de har kun folkeskolen.
Det tilsvarende tal for piger er 16%. Skal drengene indhente pigerne så skal 30.000 drenge pr årgang i gang med en ungdomsuddannelse eller erhvervsuddannelse, men det sker ikke, hvorfor?
Mangler folkeskolen fag/tilbud til de ikke boglige drenge, altså flere praktiske/håndværks timer?
Er det udvalget af tilbudte ungdoms-/erhvervsuddannelser der skal justeres?
Har verden bare udviklet sig, så man ikke kan undgå at være boglig for at kunne uddanne sig?
Eller er det bare for nemt for unge drenge at få noget ufaglært arbejde og dermed en indkomst af en art, så de ikke oplever problemet?
Samfundet vil blive mange milliarder rigere hvis drenge bare nåede op på siden af pigerne, til vores alles bedste.
mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
- Anne Droid
- Indlæg: 2190
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
- Kort karma: 127
- Likede indlæg: 5125
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Wizzze skrev:Ifølge tv2 news, så får 24% af drengene i en årgang ikke en uddannelse inden de fylder 30år, dvs. de har kun folkeskolen.
Det tilsvarende tal for piger er 16%. Skal drengene indhente pigerne så skal 30.000 drenge pr årgang i gang med en ungdomsuddannelse eller erhvervsuddannelse, men det sker ikke, hvorfor?
Mangler folkeskolen fag/tilbud til de ikke boglige drenge, altså flere praktiske/håndværks timer?
Er det udvalget af tilbudte ungdoms-/erhvervsuddannelser der skal justeres?
Har verden bare udviklet sig, så man ikke kan undgå at være boglig for at kunne uddanne sig?
Eller er det bare for nemt for unge drenge at få noget ufaglært arbejde og dermed en indkomst af en art, så de ikke oplever problemet?
Samfundet vil blive mange milliarder rigere hvis drenge bare nåede op på siden af pigerne, til vores alles bedste.
Dine tal holder ikke. Der er ikke 30.000 drenge pr årgang uden uddannelse. Det er vel sådan cirka hvad der fødes af drenge pr årgang.
2
Klimatosse
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Jeg læser Wizzzes oplæg, som at hvis drengene skulle være på samme niveau som pigerne, altså med kun 16 % uden en uddannelse som 30-årige, så skal 30.000 drenge pr. årgang have en uddannelse - altså ikke 30.000 mere end nu, men 30.000 totalt pr. årgangAnne Droid skrev:Wizzze skrev:Ifølge tv2 news, så får 24% af drengene i en årgang ikke en uddannelse inden de fylder 30år, dvs. de har kun folkeskolen.
Det tilsvarende tal for piger er 16%. Skal drengene indhente pigerne så skal 30.000 drenge pr årgang i gang med en ungdomsuddannelse eller erhvervsuddannelse, men det sker ikke, hvorfor?
Mangler folkeskolen fag/tilbud til de ikke boglige drenge, altså flere praktiske/håndværks timer?
Er det udvalget af tilbudte ungdoms-/erhvervsuddannelser der skal justeres?
Har verden bare udviklet sig, så man ikke kan undgå at være boglig for at kunne uddanne sig?
Eller er det bare for nemt for unge drenge at få noget ufaglært arbejde og dermed en indkomst af en art, så de ikke oplever problemet?
Samfundet vil blive mange milliarder rigere hvis drenge bare nåede op på siden af pigerne, til vores alles bedste.
Dine tal holder ikke. Der er ikke 30.000 drenge pr årgang uden uddannelse. Det er vel sådan cirka hvad der fødes af drenge pr årgang.
0
- billiebean
- Indlæg: 3418
- Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
- Kort karma: 332
- Likede indlæg: 4384
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Jeg ved ikke rigtig om det er et problem egentligt.. det ville det være hvis de samme drenge oplevede sociale eller økonomiske vanskeligheder. Men hvis det ikke er tilfældet kan det også være et udtryk for at drenge måske ikke er så påvirkede af en uddannelses-presset og måske “bare” fortsætter ved kassen i Fakta eller som ufaglært i en lokal virksomhed, indtil de finder ud af, at noget andet trækker.. og det er måske faktisk ganske fint.
6
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Nesnay skrev:Jeg læser Wizzzes oplæg, som at hvis drengene skulle være på samme niveau som pigerne, altså med kun 16 % uden en uddannelse som 30-årige, så skal 30.000 drenge pr. årgang have en uddannelse - altså ikke 30.000 mere end nu, men 30.000 totalt pr. årgangAnne Droid skrev:Wizzze skrev:Ifølge tv2 news, så får 24% af drengene i en årgang ikke en uddannelse inden de fylder 30år, dvs. de har kun folkeskolen.
Det tilsvarende tal for piger er 16%. Skal drengene indhente pigerne så skal 30.000 drenge pr årgang i gang med en ungdomsuddannelse eller erhvervsuddannelse, men det sker ikke, hvorfor?
Mangler folkeskolen fag/tilbud til de ikke boglige drenge, altså flere praktiske/håndværks timer?
Er det udvalget af tilbudte ungdoms-/erhvervsuddannelser der skal justeres?
Har verden bare udviklet sig, så man ikke kan undgå at være boglig for at kunne uddanne sig?
Eller er det bare for nemt for unge drenge at få noget ufaglært arbejde og dermed en indkomst af en art, så de ikke oplever problemet?
Samfundet vil blive mange milliarder rigere hvis drenge bare nåede op på siden af pigerne, til vores alles bedste.
Dine tal holder ikke. Der er ikke 30.000 drenge pr årgang uden uddannelse. Det er vel sådan cirka hvad der fødes af drenge pr årgang.
Så hvis der fødes ca. +/- nogle tusinde, og totalt 60.000 børn, og 50% af dem er drenge, så er 50% piger?
altså 12000 drenge får ikke en højere uddannelse, og 8000 piger får ingen højere uddannelse.
Lige meget hvordan du vender og drejer forskellen mellem 24% og 16% , så kan det da aldrig blive 30.000 totalt per årgang.
Det kræver derimod kun 8% mindre, så er drengene på niveau med antal piger per årgang som får en højere uddannelse, som er 4000 drenge.
Hvordan får du 4000 drenge, til 30.000?
0
- kidkomb
- Indlæg: 16302
- Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
- Kort karma: 4455
- Geografisk sted: Ude med riven
- Likede indlæg: 47644
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Fordi vi har ødelagt jævne menneskers (flest mænd, bevares) mulighed for at uddanne sig ordentligt på trods af manglende karakterer eller færdigheder bogligt.
Det går over min forstand at det ikke blev forudset da vi igen skærpede kravene for feks håndværksuddannelser.
"Dumme Hans" kan sagtens blive en helt fantastisk murer. Og en del af de, der i gamle dage "kun" havde taget grunduddannelsen indenfor deres håndværk, de fandt modet til at læse videre på et senere tidspunkt. Så "dumme Hans" der bare kunne blive murerlærling, han kan snildt med tiden blive ingeniør. Hov, nej, ikke kan. Kunne! For det har vi fået ødelagt.
Det går over min forstand at det ikke blev forudset da vi igen skærpede kravene for feks håndværksuddannelser.
"Dumme Hans" kan sagtens blive en helt fantastisk murer. Og en del af de, der i gamle dage "kun" havde taget grunduddannelsen indenfor deres håndværk, de fandt modet til at læse videre på et senere tidspunkt. Så "dumme Hans" der bare kunne blive murerlærling, han kan snildt med tiden blive ingeniør. Hov, nej, ikke kan. Kunne! For det har vi fået ødelagt.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Der er (efter min opfattelse, Wizzze må selv rette til, men han plejer nu at være ret skarp til tal) aldrig nogen, der har påstået, at forskellen på 24 % og 16 % af en dansk årgang drenge hhv. piger er 30.000. Altså, hvis 24 % af 30.000 (jeg ved ikke, om det er 30.000, men for argumentets skyld) drenge ikke får en uddannelse, svarer det til 7200 drenge. Og hvis 16 % af 30.000 piger ikke får en uddannelse, er det 4800 piger. Hvis drengene skal op (ned) på pigernes niveau, skal 7200-4800=2400 flere drenge have en uddannelse om året, forudsat at der er lige mange drenge og piger. Nu er der jo i praksis ikke helt lige mange, og størrelsen på årgangene svinger også en del, så tallene er selvfølgelig kun eksempler.GuldPilen skrev:Nesnay skrev:Jeg læser Wizzzes oplæg, som at hvis drengene skulle være på samme niveau som pigerne, altså med kun 16 % uden en uddannelse som 30-årige, så skal 30.000 drenge pr. årgang have en uddannelse - altså ikke 30.000 mere end nu, men 30.000 totalt pr. årgangAnne Droid skrev:Wizzze skrev:Ifølge tv2 news, så får 24% af drengene i en årgang ikke en uddannelse inden de fylder 30år, dvs. de har kun folkeskolen.
Det tilsvarende tal for piger er 16%. Skal drengene indhente pigerne så skal 30.000 drenge pr årgang i gang med en ungdomsuddannelse eller erhvervsuddannelse, men det sker ikke, hvorfor?
Mangler folkeskolen fag/tilbud til de ikke boglige drenge, altså flere praktiske/håndværks timer?
Er det udvalget af tilbudte ungdoms-/erhvervsuddannelser der skal justeres?
Har verden bare udviklet sig, så man ikke kan undgå at være boglig for at kunne uddanne sig?
Eller er det bare for nemt for unge drenge at få noget ufaglært arbejde og dermed en indkomst af en art, så de ikke oplever problemet?
Samfundet vil blive mange milliarder rigere hvis drenge bare nåede op på siden af pigerne, til vores alles bedste.
Dine tal holder ikke. Der er ikke 30.000 drenge pr årgang uden uddannelse. Det er vel sådan cirka hvad der fødes af drenge pr årgang.
Så hvis der fødes ca. +/- nogle tusinde, og totalt 60.000 børn, og 50% af dem er drenge, så er 50% piger?
altså 12000 drenge får ikke en højere uddannelse, og 8000 piger får ingen højere uddannelse.
Lige meget hvordan du vender og drejer forskellen mellem 24% og 16% , så kan det da aldrig blive 30.000 totalt per årgang.
Det kræver derimod kun 8% mindre, så er drengene på niveau med antal piger per årgang som får en højere uddannelse, som er 4000 drenge.
Hvordan får du 4000 drenge, til 30.000?
Og mit argument var jo netop, at Wizzze næppe mente, at 30.000 FLERE drenge pr. årgang skulle have en uddannelse, men at 30.000 drenge (+/-) TOTALT pr. årgang skal have en uddannelse for at komme op på pigernes niveau. Hvis vi bliver i vores eksempel med en total på 30.000 drenge pr. årgang, ville 2400 flere drenge skulle have en uddannelse om året.
0
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Jeg gengav bare info fra nyhedsindslaget, jeg har ikke været inde på DST og tjekke tal selv.
Men lad os bare sige det er 30.000 drenge i alt, så udstår udfordringen stadig, hvordan får vi dem hævet til pigernes niveau, og nu vi er ved det, så er 16% af en årgang der ikke kommer videre efter folkeskolen, jo ikke et imponerende tal, har målsætningen i mange år ikke været ca. 95% videre, altså kun en manko på 5% ikke 16%
Men Billiebean har jo også en pointe, set med samfundsbriller er det et problem/udfordring, men set med den individuelle drengs øjne behøver det jo ikke være det, han kan meget vel være tilfreds med tilværelsen som ufaglært
Det kunne også være interessant at se på hvad der sker med de omtalte drenge efter de 30år, fortsætter de som ufaglærte, eller kaster de sig over en voksenuddannelse, eller noget andet kvalificerende? Det er jo ikke et ukendt fænomen at drenge først bliver "voksne" i en senere alder, så måske kommer ønske/behov fr uddannelse med mere modenhed og livserfaring?
Men lad os bare sige det er 30.000 drenge i alt, så udstår udfordringen stadig, hvordan får vi dem hævet til pigernes niveau, og nu vi er ved det, så er 16% af en årgang der ikke kommer videre efter folkeskolen, jo ikke et imponerende tal, har målsætningen i mange år ikke været ca. 95% videre, altså kun en manko på 5% ikke 16%
Men Billiebean har jo også en pointe, set med samfundsbriller er det et problem/udfordring, men set med den individuelle drengs øjne behøver det jo ikke være det, han kan meget vel være tilfreds med tilværelsen som ufaglært
Det kunne også være interessant at se på hvad der sker med de omtalte drenge efter de 30år, fortsætter de som ufaglærte, eller kaster de sig over en voksenuddannelse, eller noget andet kvalificerende? Det er jo ikke et ukendt fænomen at drenge først bliver "voksne" i en senere alder, så måske kommer ønske/behov fr uddannelse med mere modenhed og livserfaring?
0
Do as I say!
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Men hvordan er det præcis defineret?
Det er jo fks mest mænd der er iværksættere, der er nogle af dem der sikkert står til uden uddannelse der har firmaer selv, eller som har arbejdet sig op, det forekommer jo stadig selvom det ikke er så tit. Hvis du er lastbilchauffør har du heller ikke nødvendigvis en uddannelse.
Jeg synes ikke nødvendigvis det er et problem, ihvertfald ikke mere end at kvinder er langt mere bagud med at være iværksættere.
Målet må vel være at man får indløst det potentiale folk har til samfundets og deres eget bedste og selvom jeg bestemt synes vi skal prioritere uddannelse og viden, så skal det ikke være noget folk føler sig presset til, så er det vi ender med en masse med alenlange uddannelser der ikke kan få jobs,eller ender med at tage jobs fra andre med en uddannelse der er halvt så lang.
Jeg tror måske jeg synes man skulle blive bedre til at uddanne folk i hvad der er af muligheder. En slags lille uddannelses uddannelse på måske et halvt år hvor de bliver præsenteret for alle mulige ikke så kendte karrierer, chokolademager, landmåler, auktionarius eller hvad det nu måtte være, det tror jeg især de der ikke har forældre der selv har har så meget samfundsmæssig viden kunne have rigtig meget gavn af, og der er jo fks nogle af de meget specialiserede fag som modist hvor de har store problemer med at få nye elever, men der er jo stadig brug for hattemagere til teatre, film, museer, modeshows og i er lille omfang private.
Det er jo fks mest mænd der er iværksættere, der er nogle af dem der sikkert står til uden uddannelse der har firmaer selv, eller som har arbejdet sig op, det forekommer jo stadig selvom det ikke er så tit. Hvis du er lastbilchauffør har du heller ikke nødvendigvis en uddannelse.
Jeg synes ikke nødvendigvis det er et problem, ihvertfald ikke mere end at kvinder er langt mere bagud med at være iværksættere.
Målet må vel være at man får indløst det potentiale folk har til samfundets og deres eget bedste og selvom jeg bestemt synes vi skal prioritere uddannelse og viden, så skal det ikke være noget folk føler sig presset til, så er det vi ender med en masse med alenlange uddannelser der ikke kan få jobs,eller ender med at tage jobs fra andre med en uddannelse der er halvt så lang.
Jeg tror måske jeg synes man skulle blive bedre til at uddanne folk i hvad der er af muligheder. En slags lille uddannelses uddannelse på måske et halvt år hvor de bliver præsenteret for alle mulige ikke så kendte karrierer, chokolademager, landmåler, auktionarius eller hvad det nu måtte være, det tror jeg især de der ikke har forældre der selv har har så meget samfundsmæssig viden kunne have rigtig meget gavn af, og der er jo fks nogle af de meget specialiserede fag som modist hvor de har store problemer med at få nye elever, men der er jo stadig brug for hattemagere til teatre, film, museer, modeshows og i er lille omfang private.
0
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Wizzze skrev:Jeg gengav bare info fra nyhedsindslaget, jeg har ikke været inde på DST og tjekke tal selv.
Jeg søgte på google og fik DST info den vej, så de 60.000 var snit.
Jeg må have fået kaffen galt, når jeg skrev 8 og 12.000 Det kan jeg da godt se, og ved ikke hvor det kom fra.
Men vi endte samme sted og enige, de 2400 lyder helt rimeligt, og så er der de nye argumenter, hvor folk bliver iværksættere, som ikke følger med og mange får succes med denne praksis. Så det er vist ikke fair for nogen køn her, at se ned på disse og smide dem i bås, bare fordi deres baggrund er autodidakt, mere end det er en lang uddannelse. Og det er der nogle som bare synes er negativt fordi uddannelsen ikke bakker dem op.
edit: Der står TV2 News men ingen artikel findes?
0
- Misantropen
- Indlæg: 17482
- Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
- Kort karma: 1092
- Likede indlæg: 21926
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Kan det ikke også spille ind at mange enten ikke kan komme ind på den uddannelse de drømmer om eller at det fag, de ønsker at arbejde indenfor, er præget af høj arbejdsløshed?
Jeg kan også forestille mig at mange nyder at have friheden til at kunne skifte job og få erfaring før de vælger uddannelse. Måske især de uddannelser der kræver et godt netværk for at få en elev-/læreplads.
I dag er det jo lidt for livet at tage en uddannelse, og med alle de uddannelser der er i dag tror jeg mange føler de skal vælge rigtigt første gang.
Jeg kan også forestille mig at mange nyder at have friheden til at kunne skifte job og få erfaring før de vælger uddannelse. Måske især de uddannelser der kræver et godt netværk for at få en elev-/læreplads.
I dag er det jo lidt for livet at tage en uddannelse, og med alle de uddannelser der er i dag tror jeg mange føler de skal vælge rigtigt første gang.
0
- Lurende Peber
- Indlæg: 3110
- Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
- Kort karma: 487
- Geografisk sted: Langt ude
- Likede indlæg: 6091
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Jeg har en dreng i familien, som ikke kan med skoler.
Folkeskolen gik lige med megen specialhjælp. (Der er vist noget ADD indover)
Og han fik endelig en læreplads. Efter at grundforløbet blev bestået i andet forsøg.
Praktik gik fint, men efter at have dumpet skoleforløb 1 to gange, mistede han pladsen
Livet som ufaglært vikar var ikke fedt.
Nu har han haft samme job over et år, men frygten for arbejdsløshed og dårlige småjobs lurer....
Så ikke alle beslutter selv at undvære uddannelse.
Folkeskolen gik lige med megen specialhjælp. (Der er vist noget ADD indover)
Og han fik endelig en læreplads. Efter at grundforløbet blev bestået i andet forsøg.
Praktik gik fint, men efter at have dumpet skoleforløb 1 to gange, mistede han pladsen
Livet som ufaglært vikar var ikke fedt.
Nu har han haft samme job over et år, men frygten for arbejdsløshed og dårlige småjobs lurer....
Så ikke alle beslutter selv at undvære uddannelse.
6
Registreret Gammel Gris
Re: mange drenge kommer ikke videre fra folkeskolen - hvorfor?
Altså man kan jo ikke diskutere det her emne uden at blive meget stereotyp og eftersom 76% af alle drenge i en årgang, rent faktisk får en uddannelse, så er det klart at hvad end man skriver som potentiel medvirkende faktor, ikke vil dække flertallet af drengene.
Jeg kan kun sige, at jeg synes ikke folkeskolen - ud fra min erfaring med en enkelt dreng - har stimuleret ham til at have et særlig stort ønske om at fortsætte i det regi, der hedder traditionel undervisning - i hvert fald ikke er hvor han er ved at være færdig med folkeskolen. Enten vil han gerne fordybe sig for meget, eller også vil han slet ikke. Rammerne er for løse eller alt for guidede kreativt, hvor det mest af alt handler om at læse lærerens tanker for at få den bedst mulige karakter.
Jeg synes det er svært at sætte en rammende beskrivelse eller præcis stikke fingeren ned i hvad det er, der er problemet, men min søn, som ellers er overordentlig godt begavet og sindssygt nysgerrig på mange ting og har 4 gange så meget viden om alt mellem himmel og jord end gennemsnittet for sin alder - han er ikke særlig motiveret for at gå i skole.
Omvendt er min hyper sociale og gruppearbejdselskende datter langt langt bedre til at navigere i de komplekse/kreativitetssøgende rammer. Hun stortrives med den undervisningsform der findes i folkeskolen, hvor min søn ville have langt bedre af den sorte skole, hvor rammerne var faste. Han går til præst og sådan noget som at sidde og lære fadervor uden ad, det synes han faktisk (man undres) er mega fedt.
Igen min erfaring er jo ingen måde dækkende for alle børn, men mit indtryk er helt klart at pigerne har en konkurrencefordel i skolen. Men min søn som er langt mindre påvirkelig overfor hvad andre tænker om ham, har da helt sikkert større chance for at blive iværksætter - det er jeg ikke i tvivl om.
Jeg kan kun sige, at jeg synes ikke folkeskolen - ud fra min erfaring med en enkelt dreng - har stimuleret ham til at have et særlig stort ønske om at fortsætte i det regi, der hedder traditionel undervisning - i hvert fald ikke er hvor han er ved at være færdig med folkeskolen. Enten vil han gerne fordybe sig for meget, eller også vil han slet ikke. Rammerne er for løse eller alt for guidede kreativt, hvor det mest af alt handler om at læse lærerens tanker for at få den bedst mulige karakter.
Jeg synes det er svært at sætte en rammende beskrivelse eller præcis stikke fingeren ned i hvad det er, der er problemet, men min søn, som ellers er overordentlig godt begavet og sindssygt nysgerrig på mange ting og har 4 gange så meget viden om alt mellem himmel og jord end gennemsnittet for sin alder - han er ikke særlig motiveret for at gå i skole.
Omvendt er min hyper sociale og gruppearbejdselskende datter langt langt bedre til at navigere i de komplekse/kreativitetssøgende rammer. Hun stortrives med den undervisningsform der findes i folkeskolen, hvor min søn ville have langt bedre af den sorte skole, hvor rammerne var faste. Han går til præst og sådan noget som at sidde og lære fadervor uden ad, det synes han faktisk (man undres) er mega fedt.
Igen min erfaring er jo ingen måde dækkende for alle børn, men mit indtryk er helt klart at pigerne har en konkurrencefordel i skolen. Men min søn som er langt mindre påvirkelig overfor hvad andre tænker om ham, har da helt sikkert større chance for at blive iværksætter - det er jeg ikke i tvivl om.
4