Siger du # Neger# ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf BlueBunny » 16. feb 2016, 21:26

Bimmerdyret skrev:Kom iøvrigt lige til at tænke på Melodi Grand Prix og Heick.
Annettes søn havde fået en seddel med hjem med en skideballe, fordi ungen havde brugt ordet "Eskimo" i en skoleopgave.
Skolen havde forklaret at det opfattede man som nedsættende og Annette gav så naturligvis sin unge en parental røffel.

Det "morsomme" er, at der er mange der bliver kaldt inuitter, der opfatter DET som nedsættende, og faktisk helst vil kaldes for eskimoer.
Så kan man så spørge sig selv om, den dobbelt-røffel nu egentlig var på sin plads.


Jeg læste godt om den episode. Jeg vidste ikke eskimo nu også var forbudt. Gad vide om eskimo-is så får nyt navn? altså ligesom det ikke hedder neger-bolle.

Neger er for mig en arketype på en meget mørk person. En eskimo er en af grønlandsk afstamning som bærer en (sælskinds-)anorak, evt med harpun og kajak, og bor i iglo.

Jeg bruger ikke ordet neger længere da jeg har forstået det virker stødende. Jeg synes så det er en udfordring at finde et neutralt ord der ikke også virker påtaget eller stødende. Hvis jeg ser en kulsort mand, evt i meget farverig beklædning, så kan jeg godt tænke "neger". Feks i stil med filmen "Coming til America" med Eddie Murphy.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf landsbytossen » 16. feb 2016, 21:51

Jeg bruger hverken sort om en neger eller gul om en asiat.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf landsbytossen » 16. feb 2016, 22:00

I øvrigt er nogle af afrikansk afstamning vist ikke mere sort end mange andre med ikke afrikansk afstamning.

Og hvad med aboriginere. Skal de også kaldes sorte ? Ja, jeg ved godt, at aboriginere også er af afrikansk afstamning langt tilbage i tiden.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24471

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Moxy-lady » 16. feb 2016, 22:13

Jeg siger afrikaner/af afrikansk afstamning hvis det er relevant. Synes ikke godt om ordet neger eller sort. Synes ikke at det fungerer så godt på dansk, omtaler jo heller ikke mig selv som hvid.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Bimmerdyret » 16. feb 2016, 22:25

landsbytossen skrev:I øvrigt er nogle af afrikansk afstamning vist ikke mere sort end mange andre med ikke afrikansk afstamning.


Michael Jackson :fløjt:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Slettet bruger » 16. feb 2016, 22:28

ExCoastal skrev:Nej, det er vist mange år siden, at jeg har brugt det ord. Jeg tillægger det egentlig ikke noget racistisk, men jeg opfatter det som værende gammeldags. Det samme kan siges om ordet "negro" på engelsk, det er heller ikke et racistisk ord, men bruges stort set ikke mere.

Til gengæld bliver jeg irriteret over ordet "African-American", det skriger langt væk af politisk korrekthed efter min mening. Så på engelsk bruger jeg kun ordet "black", det er simpelt og ligetil.


Ja og ordet er jo bare dårligt designet, fordi det ikke rammer de folk som det ord (black) det skal erstatte. Det har ikke samme denotation som det hedder.

Der er både ikke-blacks der kommer til at falde ind under afro-american (en hvid boer fra Sydafrika eller en Ægypter der tager til USA).

Samt blacks der ikke falder under ordet - f.eks. en sort der er fra UK, eller sågar fra Afrika.

Det virker ret bizart man ikke har et fælles ord for to gutter fra USAS hhv Gambia der ser helt ens ud.

Hele ideen med sproget er jo at man har de ord man har brug for i de praktiske. Man kan faktisk kun beskrive en gambianers udseende ved at sige "he looks just like an Afro-American" ;) Fordi hvis man bare kalder ham afrikaner, så kunne han også være boer eller ægypter.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Slettet bruger » 16. feb 2016, 22:29

Måske er tanken bag ordet at det skal blive så vanskeligt at snakke om hudfarve at folk helt dropper det?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf dgd2007 » 16. feb 2016, 23:21

landsbytossen skrev:I øvrigt er nogle af afrikansk afstamning vist ikke mere sort end mange andre med ikke afrikansk afstamning.

Og hvad med aboriginere. Skal de også kaldes sorte ? Ja, jeg ved godt, at aboriginere også er af afrikansk afstamning langt tilbage i tiden.

Ifølge mit 1976-79 leksikon hedder det en australneger :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf dgd2007 » 16. feb 2016, 23:21

eks-Maupassant skrev:Ja og ordet er jo bare dårligt designet, fordi det ikke rammer de folk som det ord (black) det skal erstatte. Det har ikke samme denotation som det hedder.

Der er både ikke-blacks der kommer til at falde ind under afro-american (en hvid boer fra Sydafrika eller en Ægypter der tager til USA).

Samt blacks der ikke falder under ordet - f.eks. en sort der er fra UK, eller sågar fra Afrika.

Det virker ret bizart man ikke har et fælles ord for to gutter fra USAS hhv Gambia der ser helt ens ud.

Hele ideen med sproget er jo at man har de ord man har brug for i de praktiske. Man kan faktisk kun beskrive en gambianers udseende ved at sige "he looks just like an Afro-American" ;) Fordi hvis man bare kalder ham afrikaner, så kunne han også være boer eller ægypter.

En afro-afrikaner? :gruble:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25731

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Delfin » 16. feb 2016, 23:34

ExCoastal skrev:Nej, det er vist mange år siden, at jeg har brugt det ord. Jeg tillægger det egentlig ikke noget racistisk, men jeg opfatter det som værende gammeldags. Det samme kan siges om ordet "negro" på engelsk, det er heller ikke et racistisk ord, men bruges stort set ikke mere.

Til gengæld bliver jeg irriteret over ordet "African-American", det skriger langt væk af politisk korrekthed efter min mening. Så på engelsk bruger jeg kun ordet "black", det er simpelt og ligetil.


Black fungerer sært nok også for mig på engelsk, hvorimod sort har en meget negativ klang for mig på dansk. Som jeg beskrev det tidligere i tråden, blev det brugt som skældsord i et område, jeg boede i engang. Afro-dansker lyder også tåbeligt. Jeg kan ikke finde et fornuftigt ord, medmindre jeg ved, at personen er tilflytter fra Afrika.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25731

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Delfin » 16. feb 2016, 23:36

I Afrika blev jeg og min datter i øvrigt kaldt white woman og yellow pidkin.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Slettet bruger » 16. feb 2016, 23:48

Jeg hed også hvid i Afrika.

Og der brugte man jo slet ikke sort eller neger, fordi informationen var værdiløs. "Ja Eduardo er ham den sorte fyr du ved nok" "God damn, alle i det her land er jo sorte! - Hvad farve trøje havde han på!", mens hvide var hvide fordi det ku bruges til noget kommunikationsmæssigt.
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf BlueBunny » 17. feb 2016, 02:15

eks-Maupassant skrev:Måske er tanken bag ordet at det skal blive så vanskeligt at snakke om hudfarve at folk helt dropper det?


Det er da fjollet.
Der har aldrig været noget galt i at identificere andre ved at omtale deres hårfarve. Mærkeligt at hudfarve skal være tabu.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf Slettet bruger » 17. feb 2016, 02:52

BlueBunny skrev:
eks-Maupassant skrev:Måske er tanken bag ordet at det skal blive så vanskeligt at snakke om hudfarve at folk helt dropper det?


Det er da fjollet.
Der har aldrig været noget galt i at identificere andre ved at omtale deres hårfarve. Mærkeligt at hudfarve skal være tabu.


Tja, det bliver det jo heller ikke. Men det må vel næsten være det de politisk korrekte forsøger at opnå med udtrykket "afro-american".
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf ExCoastal » 17. feb 2016, 07:18

BlueBunny skrev:
eks-Maupassant skrev:Måske er tanken bag ordet at det skal blive så vanskeligt at snakke om hudfarve at folk helt dropper det?


Det er da fjollet.
Der har aldrig været noget galt i at identificere andre ved at omtale deres hårfarve. Mærkeligt at hudfarve skal være tabu.


I den perfekte verden burde vi kunne snakke om hudfarve ligesom vi snakker hårfarve, det ville sgu være herligt.

Mine børn har indtil for nogle år siden brugt ordet brun, hvilket jo er ret så korrekt. Men jeg hader, at de begge er blevet meget opmærksomme på deres hudfarve via andre børn. Min steddatter er sort, min søn er blandet sort/hvid,men han ligner mest mig. Der har været nogle spørgsmål, som har været svære at svare på.

USA er stadig meget raceadskilt, så man får nogle knubs hen af vejen, når man er gift med en sort kvinde. Jeg husker tydeligt at være i byen med nogle hvide amerikanske kolleger. Jeg får øje på en ret køn sort kvinde, og bliver sådan lidt....hey,hende der vil jeg godt lære lidt nærmere at kende. Så får man et underligt blik nej, det tør du da ikke. Okay, hun endte med at blive min kone :) Mor til min brune søn. Jeg er siden blevet gift igen. Med en anden sort kvinde.

Min pointe er, at det har mange hvide amerikanere svært ved at håndtere. Er jeg helt hoppet over i den anden lejr? Svaret er naturligvis nej. Jeg har det største crush på en dansk og meget hvid kvinde herinde. Jo....hun ved det godt :)
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"