Hvad skal man købe og hvor?

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. feb 2016, 12:49

Hvad har man brug for til sin første baby (og hvor meget af det)? Fra barnevogn til bleer til tøj...

Det afhænger selvfølgelig meget af årstid, barn, præferencer og individuelle ønsker. Men hvad er godt at have til baby (og hvad er overflødigt)- og hvor har de det bedste udvalg/priser/service/etc.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. feb 2016, 13:14

Skumfidusen skrev:Mit bedste råd er - køb meget, meget mindre end I forventer at få brug for. Man får så nemt forkøbt sig i alt muligt, som er åååååh-så-smart i butikken, men som i sidste ende viser sig at være for 600 kroner ubrugeligt plastic.

Hvad der er de bedste butikker har jeg forlængst glemt, for min yngste er 10 nu, men sådan lidt generelle ting:
Tøj:
Køb lidt forskelligt i størrelse 56 og 62. De spilder ikke og slider ikke på det som små og vokser ret hurtigt ud af det. Desuden kan du være ret sikker på at familie og venner kommer med en del.

Diverse tilbehør:
Køb det, som du på ingen måde kan forestille dig at leve uden. Et hoved-hale-fad er ret nemt at erstatte med to skåle du har i forvejen. En blespand ser smart ud, men den kan basalt set ikke noget du ikke kan klare med en spand og nogle ekstra affaldsposer.

En barnevogn og en klapvogn er virkelig rare at have. Er der kun penge til en af delene, så overvej en kombivogn. Jeg ville nok vælge kun at have en barnevogn hvis der ikke var til begge dele. Det er fuldkommen vanvittig dyrt, men jeg ville nødig have undværet.

Bleer: De er reelt alle sammen fine nok. Aldis er glimrende og koster ikke alverden. Jeg har brugt fra Aldi, Lidl, Fakta + mærkevarerne i forskelligt omfang. Libero stank af tis på mine børn, så dem opgav jeg hurtigt, men ellers fungerede de alle sammen.

Stofbleer: Køb rigeligt. Du vil stort set aldrig møde en forældre der siger "stofbleer brugte vi stort set ikke". De er nyttige i alle mulige sammenhænge. Køb rigeligt og vask dem nogle gange; så er de blødest og suger bedst.

Autostol: Lej en. Med mindre der med sikkerhed snart skal flytte et barn mere ind, så kan det bedst svare sig. Autostole er dyre og kan lejes ret billigt.

Rigtig mange forældre går amok i indkøb af alt muligt, fordi der er så mange ting der ser enormt smarte og fikse ud og man bruger formuer på alt muligt. Det er nok en del af det der fede ritual hvor man går og venter og bygger rede, men 20.000 kroner forsvinder som dug for solen på en indkøbstur i Babysam, hvis man ikke hanker op i sig selv.


Tak Skum, det er vældig brugbart. :gogo:

Vi kan låne/arve rigtig mange ting fra familien - men det er stadig rart at have et overblik over, hvad vi skal tage imod/springe over.

Lige præcis barnevogn vil min kæreste enormt gerne ud og købe fra ny, så det skal vi kigge på.
Vi bor i lejlighed med en stor terrasse, så tanken er at finde en brugt barnevogn med stort liggemål, der kan stå nogenlunde fast på terrassen, bare til at sove i. Og så vil vi gerne have en lidt mindre barnevogn til at have med rundt - den skal være nem at få ind og ud af bilen og let at manøvre med. Men tænker det er sådan noget man næsten skal ud og prøve af i nogle butikker.
Kombivogn er det sådan en, der senere kan bruges som klapvogn, hvor man evt. kan "klikke" forskellige overdele på stellet?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. feb 2016, 13:17

Jeg har sådan en idé om, at jeg godt kunne tænke mig et eller andet til at bære barnet i derhjemme, så man har hænderne fri, selvom barnet har brug for at blive båret. Jeg ved godt, at det ikke er alle børn, der gider det - men vil gerne give det et forsøg.

Hvad er jeres erfaringer med det? Hvad findes der til at bære - og er noget af det mere eller mindre hensigtsmæssigt for barnet?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Bøtte » 17. feb 2016, 13:27

Der fandtes nogle gode lister på den gamle debat, måske kan de googles frem?

Det afhænger virkelig meget af hvad man foretrækker.
Til vores nyfødte havde vi:
Vugge
Barnevogn med lift
2 dyner
3 sæt sengetøj
Stofbleer (farvede/mønstrede til amning/putte og hvide til puslebordet)
Håndklæder
Store vat rondeller til bleskift
Blespand
Bleer
Autostol og base
Tæppe til barnevognen

6 heldragter
2 par bukser
6 l/æ bodyer
4 k/æ bodyer
1 køredragt/flyverdragt i uld

S blev født en måned før termin og derfor havde vi ikke ret meget tøj i 50 og hun blev født lige op til en masse helligdage så vi fik ikke købt ret meget mere, så den første måned vaskede jeg virkelig ofte. Det kan ikke anbefales. Heldigvis var hun dog ikke en der gylpede konstant. Tænker at 2 par bukser, 2 heldragter mere og nogle flere bodyer havde været nok.

Jeg husker ikke hvor meget vi havde i 56, men det var i hvert fald for meget :D Jeg havde fx indkøbt en kæmpe stak strømpebukser og l/æ bodyer, fordi jeg havde termin i januar, så tænkte hun skulle have meget tøj på. Ingen havde fortalt mig at nogle babyer altså er ret varme i sig selv :D
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Bøtte » 17. feb 2016, 13:30

Der findes mange bæredimser og mange damer herinde er eksperter i dem, så der skal nok komme nogle svar du kan bruge senere. :gogo:

En babyalarm synes jeg i øvrigt var ganske uundværlig. :)
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Bøtte » 17. feb 2016, 13:31

Mht. til at leje Autostol fik vi at vide at der ingen garanti var for at de ikke havde være med i ulykker. De bliver er selvfølgelig tjekket i gennem, men der kan være usynlige skader.
Vi turde ikke tage chancen, men mon ikke at I kan låne en, hvis jeres venner har børn.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Bøtte » 17. feb 2016, 13:33

Vil man både have barnevogn og klapvogn kan man jo vente med at købe klapvogn, den får man tidligst brugt for efter 6-8 måneder.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Karkluden » 17. feb 2016, 13:34

Mht at bære: lad være at købe babybjörn og lignende seler, hvor de hænger i skridtet. Det er så megakodylt usundt for ryg, bækken og kønsdele. Udover at det må være temmelig ubehageligt.
Jeg ville købe en slynge/vikle eller en ergobaby, hvis det skal være en bæresele-agtig ting. De er meget sundere og mere skånsomme, og i nogle af dem kan barnet også vikles så det ligger hos jer, men I har hænderne fri, og kan gå frit omkring.

på dette link: http://www.slynge-net.dk/ er der udmærkede guides, der vejleder ift. slynger, vikler og ergonomiske bæreseler.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Bøtte » 17. feb 2016, 13:36

Skumfidusen skrev:
Bøtte skrev:Der findes mange bæredimser og mange damer herinde er eksperter i dem, så der skal nok komme nogle svar du kan bruge senere. :gogo:

En babyalarm synes jeg i øvrigt var ganske uundværlig. :)


Alarmen var praktisk, ja. Den havde jeg også nytte af, men jeg boede også i et stort hus dengang.

Brugte I vuggen? Hos mig, som pigerne altid i liften, så vuggens eneste funktion var at liften stod i den.


Egentlig var det ikke en vugge, men en babyseng mindre end tremmesengen. Vi brugte den hver nat de første 6 måneder. Den kunne lige netop klemmes ind i vores soveværelse, vi kunne ikke have tremmesengen derinde, så for os var den brugbar. Men det er min gamle seng, så den var naturligvis gratis bortset fra en klat maling og en ny madras.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. feb 2016, 14:19

Bøtte skrev:Mht. til at leje Autostol fik vi at vide at der ingen garanti var for at de ikke havde være med i ulykker. De bliver er selvfølgelig tjekket i gennem, men der kan være usynlige skader.
Vi turde ikke tage chancen, men mon ikke at I kan låne en, hvis jeres venner har børn.


Lige med autostol er jeg også lidt sart, det tør jeg ikke købe brugt af fremmede.
Vi har faktisk allerede fået en, og både min bror og søster har en, som deres barn vokser ud af til sommer, så jeg tror vi får autostole nok. :)
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. feb 2016, 14:27

Der er en familievugge i både min og min kærestes familie. Min veninde har også tilbudt, at vi kan låne deres hængevugge.
Men vi har faktisk talt om, at vi helst vil have en seng, hvor siden kan tages af, så den kan stå op af vores seng i starten. Tænker det vil være rart, at man kan nå baby uden at rejse sig om natten.
Jeg ved ikke lige, hvad der findes af den slags, og hvordan det passer med højden på vores seng.

Jeg syede babynest til både min nevø og niece i sommers - en af dem kan vi overtage, hvis vi vil have baby liggende i vores seng.
Og så regner jeg bestemt med, at vi skal have en lift. Det kan man vel ikke undvære, eller?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Bøtte » 17. feb 2016, 15:27

Jeg synes også luften var uundværlig. Og var lidt træt af det, da hun voksede ud af den. Den er virkelig nem at have med overalt. Vi brugte den også i stuen i løbet af dagen.
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Lilleluftballon » 17. feb 2016, 15:54

Vi brugte:

Lift
Barnevogn (kombivogn, gik ret hurtigt over til bare at have liften i klapvognen)
voksipose til vinteren
Autostol
Pusleplads med lidt bleer og skumklude
Stofbleer - vi havde for mange dog;)
Strækvikle, og da han voksede ud af den, mei tai. Elskede begge dele højt.
Lidt tøj (min dreng gylpede heller ikke, og så bruger de virkeligt ikke meget tøj) - jeg var glad for heldragter i starten, men det er vist en smagssag.
Slyngevugge (den var helt uundværlig for os, vi lavede den selv, da vi fandt ud af at vores dreng faldt i søvn af kun det)
Tremmeseng, der stod op af vores seng i starten.
Brystpumpe og sutteflasker - men det er altså kun hvis amningen bøvler at det er nødvendigt.

Jeg køber altid babyudstyr brugt Med få undtagelser. Syntes simpelthen man bruger det for kort tid til at andet giver mening. Og vent nu bare med at købe alt "måske" udstyret til baby er født og i ved hvad det er for en...
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf godtnavn » 17. feb 2016, 15:57

Danseprinsesse skrev:Der er en familievugge i både min og min kærestes familie. Min veninde har også tilbudt, at vi kan låne deres hængevugge.
Men vi har faktisk talt om, at vi helst vil have en seng, hvor siden kan tages af, så den kan stå op af vores seng i starten. Tænker det vil være rart, at man kan nå baby uden at rejse sig om natten.
Jeg ved ikke lige, hvad der findes af den slags, og hvordan det passer med højden på vores seng.

Jeg syede babynest til både min nevø og niece i sommers - en af dem kan vi overtage, hvis vi vil have baby liggende i vores seng.
Og så regner jeg bestemt med, at vi skal have en lift. Det kan man vel ikke undvære, eller?


Det lyder som en babybay du vil have, den kan indstilles trinløst i højden. De kan ofte findes billigt brugt på dba :)
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Lilleluftballon » 17. feb 2016, 16:04

godtnavn skrev:
Danseprinsesse skrev:Der er en familievugge i både min og min kærestes familie. Min veninde har også tilbudt, at vi kan låne deres hængevugge.
Men vi har faktisk talt om, at vi helst vil have en seng, hvor siden kan tages af, så den kan stå op af vores seng i starten. Tænker det vil være rart, at man kan nå baby uden at rejse sig om natten.
Jeg ved ikke lige, hvad der findes af den slags, og hvordan det passer med højden på vores seng.

Jeg syede babynest til både min nevø og niece i sommers - en af dem kan vi overtage, hvis vi vil have baby liggende i vores seng.
Og så regner jeg bestemt med, at vi skal have en lift. Det kan man vel ikke undvære, eller?


Det lyder som en babybay du vil have, den kan indstilles trinløst i højden. De kan ofte findes billigt brugt på dba :)


Man kan også bare købe en tremmeseng af typen hvor siden kan tages af. Og så indstille bunden til sengen (evt skal der lige bores 4 huller, men det tager 10min max). Så skal man ikke have to senge...
1

Tilbage til "Graviditet"