Barsel og timer "on the side"

Brugeravatar
Xeen-ia
Indlæg: 115
Tilmeldt: 14. aug 2015, 09:17
Kort karma: 24
Likede indlæg: 265

Barsel og timer "on the side"

Indlægaf Xeen-ia » 18. feb 2016, 08:19

Jeg har fået tilbud om at komme ud og lave en præsentation af et IT-system jeg har arbejdet med i en del år, nu her mens jeg er på barsel. Aflønningen sker som en fysisk gave og min arbejdsgiver er orienteret og bakker i øvrigt op...so far, so good.

Men, præsentationen kan potentielt udvikle sig til nogle konsulenttimer, hvis firmaet skal have noget hjælp til opsætning/oversættelse af forretningskrav osv. - nu er det så bare spørgsmålet...må jeg overhovedet det mens jeg er på barsel?
Hvis jeg googler mig lidt frem, kan jeg se at det ikke umiddelbart kan ske uden fradrag i barselsdagpengene, men de første 34 uger får jeg fuld løn fra mit almindelige arbejde. Skal eventuelle konsulenttimer så modregnes i min løn?

Jeg er generelt meget loyal overfor mit job, men jeg vil meget nødigt involvere dem i eventuelle konsulenttimer "on the side" da der formodentlig så går et kæmpe forhandlingsapparat i gang og så falder det enten på gulvet eller også ser jeg aldrig en krone af det de "sælger" mig for - begge scenarier er desværre set før.

Hvis jeg ikke var på barsel ville der jo ikke være nogen ko på isen, men lige den krølle synes jeg gør reglerne meget uoverskuelige :wacko:
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Barsel og timer "on the side"

Indlægaf No_Link » 18. feb 2016, 14:19

Det adagio siger - og jeg ville simpelthen holde mig fra det, indtil jeg var færdig med barsel. Hvis du laver konsulenttimer for det andet firma, vil det alt andet lige blive dyrere for dit eget firma, fordi de får tilsvarende mindre refunderet. Man kan ikke holde barsel og arbejde - ligesom man ikke kan holde ferie og arbejde... eller være syg og arbejde. Det er enten eller. Alternativt skal du lave noget, hvor du stopper din barsel i den periode, du laver konsulenttimer, og så genoptager den - og det ville jeg ikke gøre, uden barselseksperter på sidelinjen.
1
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Barsel og timer "on the side"

Indlægaf milisa » 18. feb 2016, 16:04

I øvrigt, er du helt sikker på, at du må lave noget ved siden af uden at informere din arbejdsgiver? De to jobs lyder meget relateret, så du skal passe på, du ikke kommer i en eller anden interessekonflikt. Generelt ville jeg simpelthen ikke turde at have bijobs uden en godkendelse fra min arbejdsgiver. Jeg har så heller aldrig oplevet, at det var et problem.
1
Tally-ho
Brugeravatar
Xeen-ia
Indlæg: 115
Tilmeldt: 14. aug 2015, 09:17
Kort karma: 24
Likede indlæg: 265

Re: Barsel og timer "on the side"

Indlægaf Xeen-ia » 18. feb 2016, 20:21

Tak for svarene allesammen. Jeg stødte tilfældigt på en af vores personalefolk i dag som er godt inde i reglerne og fik snakket med hende om det.
Kort fortalt, så er der ikke noget til hinder for at jeg laver noget andet arbejde under min barsel, jeg skal bare have det clearet med min øverste chef først, da der er tale om en af vores samarbejdspartnere. Derudover skal jeg fortælle min nuværende arbejdsplads om hvor mange timer der eventuelt afregnes, da deres refusion bliver tilsvarende mindre. Fuldstændig ligesom jeg skal kompenseres af mit nuværende arbejde, hvis jeg bliver kaldt ind under min barsel for at udføre opgaver for dem selv (hvilket er markant mere sandsynligt kommer til at ske end konsulentarbejdet)
Min øverste chef er heldigvis positivt indstillet overfor ideen om at jeg "sælger mig selv" frem for at de gør det, skulle det ske at jeg får noget tilbudt, så det er super. Vi har indtil videre bare aftalt at jeg kontakter ham, hvis de skulle finde på at være ude med snøren, og så finder vi ud af mere detaljeret hvordan vi kringler den.
Under alle omstændigheder er jeg heller ikke selv interesseret i at tage ret mange timer, for jeg er jo sådan set på barsel af en årsag og jeg ved jo af gode grunde ikke endnu om lillebror bliver ligeså nemt et barn som storebror var. Så pt. glæder jeg mig bare til præsentationen og så tager vi bare eventuelle tilbud derefter, skulle der komme nogen.
2
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Barsel og timer "on the side"

Indlægaf milisa » 19. feb 2016, 19:17

Dejligt med klare linjer! :gogo:
0
Tally-ho

Tilbage til "Job"