Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. feb 2016, 15:05

Jeg undrer mig over, at man hos Jysk har en talsperson ansat, der for det første lyver, og for det andet åbenbart ikke er bekendt med, at virksomhedspraktik til flygtninge ikke kan eller skal sammenlignes med ordinære stillinger, i det flygtninge fx. skal have tid til at gå på sprogskole og pga. begrænsede sprogkundskaber ofte har brug for særlig støtte fra de øvrige ansatte og ledelsen.

Medmindre de pågældende flygtninge faktisk ikke bliver behandlet, som de har ret til, af Jysk, og i stedet alene fungerer som gratis arbejdskraft, ville det ikke være svært at afvise kritikken ved at præcisere ovenstående. Det havde slet ikke været nødvendigt at ævlebævle om danske ledige.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Slettet bruger » 17. feb 2016, 15:22

social-dumping.dk
1
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf fisken80 » 17. feb 2016, 15:27

Skumfidusen skrev:
Stars skrev:Jeg synes også, det er fint med virksomhedsparktik - både generelt og til flygtninge.

Men det skal være "ekstra hænder" - og det lyder det måske ikke helt til at være tilfældet her:

http://vafo.dk/article/20160216/ARTIKLER/160219316


Jeg ville ikke forvente at virksomhedspraktikanter i realiteten vil bidrage alverden. De skal indføres i rutiner og lære systemer og vil have brug for ret meget assistance i starten, så at tage flygtninge i virksomhedspraktik kan næsten ikke være noget der bidrager særlig meget til arbejdsstyrken. Og der efterspørges hele tiden at vi skal hjælpe flere flygtningen ind på arbejdsmarkedet.

Jysk skal selvfølgelig overholde gældende regler, men jeg vil ikke mene at det nødvendigvis er forkert at have 8-10 flygtninge i virksomhedspraktik i en arbejdsplads med over 200 ansatte og samtidig have svært ved at skaffe kvalificeret arbejdsplads.


Hvilket de overhovedet ikke har, hvis man læser lidt nærmere om sagen.

Jeg må sgu indrømme, at jeg bliver virkelig HARM på vegne af de arbejsløse danskere, der kæmper for at få et job ok forsørge sig selv igen.
Jeg synes det er fint, at vi hjælper flygtninge, men jeg synes ikke det skal ske på bekostning af, at arbejdsløse danskere ikke kan få et fast job og komme ud af offentlig forsørgelse.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Elvispop » 17. feb 2016, 16:02

Hvor er det dog grimt og usmagelig.....
At det først rammer medierne, fordi det er "de sleeeeemme" flygtninge som kommer og tager vores jobs og vores kvinder.
(Ja o.k. jeg tilføjede selv det sidste)

Hvor fanden er medierne henne, når dansk supermarked og coop, malker det lokale jobcentret for gratis arbejdskraft.
Der ryger "praktikanten" osse ud, når gratisperioden er slut. "Vi har desværre ikke råd til at ansætte dig".... Ugen efter starter en ny gratist fra jobcentret.
2
Så tænd dog for helvede de baglygter
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Firebird » 17. feb 2016, 16:49

Dether drejer sig ikke om flygtninge. Det drejer sig om at spille mindrebemidlede grupper ud imod hinanden, så dem på første sal får ro. Hvergang man spiller flygtningekortet får DF flere stemmer, som sikrer en borgerlig finanslov der overhovedet ikke tilgodeser de svageste i vores samfund. Det ved man godt hos venstre, og det er grunden til at man gør det.

Jeg er ikke sur på flygtningene selvom jeg er en arbejdsløs kontanthjælpsmodtager. Men jeg er sur på regeringens misbrug af svage befolkningsgrupper. Også er det iøvrigt næsten ligegyldigt om regeringen hedder v eller sr. Virksomhedspraktik bliver helt åbenlyst voldmisbrugt af arbejdsgiverne. Når der så en enkelt gang kommer en ansættelse ud af det, bliver det til en mediesolstrålehistorie. En ekeltsag. Enkeltsager er noget man er rigtig dygtig til venstre. Hvem husker ikke fattig Carina og dovne Robert. Så skulle der strammes, det kunne ikke være rigtigt. Og derfor blev det store flertal af arbejdsløse der reelt gerne ville have et arbejde, straffet for en enkelt idiot. Straffet pga en enkeltsag.

Nu kommer det moderne kontanthjælpsloft. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor napper vi en tusse fra jer så i har en motivation til at søge arbejde. Iøvrigt skal vi også betale for flygtningene. For det første er det fuldstændigt fastslået at trækket på tusind kroner hos kontanthjælpmodtagerne "kun" får 600 i arbejde. For det andet, er det en pririotet at tage pengene fra de svageste grupper. Gjorde man ikke det, ville regeringen få problemer med LA som skiger op om topskattelettelser.

Så man vælger altså i stilhed, at lade de svageste grupper betale for flygtningestrømmen, samtidig med at man kommuniker ud at det er flygtningenes skyld at velfærdsstaten er under pres. Det er jo bare ikke sandt. Det er et valg man træffer hos venstre for at blive ved magten. Ved at give til dem der i forvejen har rigeligt, sikrer man sit palarmentariske grundlag, og samtidigt fisker man stemmer til DF som sikrer regeringens overlevelse. Kan i se symbiosen?

Virksomhedspraktik skal afskaffes. Aktivering skal afskaffes. Tilskud til virksomheder skal afskaffes. Foghs direkte i arbejde reform fra 2003 skal afskaffes. Kortvarige kompetancegivende kurser skal fritages fra økonomiske rammer under styring. Alt arbejde er noget værd. Betal tariffen eller lad det ligge.
6
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf fisken80 » 17. feb 2016, 17:41

Elvispop skrev:Hvor er det dog grimt og usmagelig.....
At det først rammer medierne, fordi det er "de sleeeeemme" flygtninge som kommer og tager vores jobs og vores kvinder.
(Ja o.k. jeg tilføjede selv det sidste)

Hvor fanden er medierne henne, når dansk supermarked og coop, malker det lokale jobcentret for gratis arbejdskraft.
Der ryger "praktikanten" osse ud, når gratisperioden er slut. "Vi har desværre ikke råd til at ansætte dig".... Ugen efter starter en ny gratist fra jobcentret.


Det har nu været fremme mange gange, og det er lige det samme svineri.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Pølsemix » 17. feb 2016, 20:49

Virksomhedspraktik, løntilskud og dets lige aktivering er til grin når de samme job hele tiden bliver udfyldt med nye ledige, så snart den foregående ikke kan blive der på de vilkår mere.
Tilgengæld er det dog fint at nedsætte overførselsindkomsterne, da det giver et incitament til at tage et job. Selvfølgelig ville det også være glædeligt hvis skatten på arbejde blev sat ned.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Fru Sunshine » 18. feb 2016, 05:39

Men hvor er det lige de der jobs, man åbenbart bare kan tage, skal komme fra?
Især med tanke på virksomhedspraktikkarussellen, der bare skifter den gratis arbejdskraft hver 4. uge, selv om det er ret tydeligt, at der kunne have været skabt stillinger.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Precaseptica » 18. feb 2016, 07:23

Code71 skrev:
Skumfidusen skrev:Så - Jysk hjælper flygtninge med at få en fod ind på arbejdsmarkedet?


Ja det er jo ren anarki. Lad os landsforvise jysk


Som isoleret tilfælde kan det både fremme integrationen og hjælpe på de problemer der er med flygtninge. Det kan også gøre direkte det modsatte, hvis det bliver til en gratis-periode-karrusel, hvor man lader flygtningene gå for sig selv på arbejdspladsen så længe de laver hvad de skal.

Men hvis det spreder sig kan det undergrave det danske arbejdsmarked med uoplyst arbejdskraft, der ikke kender deres rettigheder og ved hvornår de skal bede om betaling for deres job. Det løndumper på det groveste samtidigt med at det forværrer ledigheden generelt. Vi bliver flere om buddet for den betalte arbejdskraft og virksomhederne ser en øget pulje af ekstra billige løsninger.

Der er så absolut intet anarkistisk ved situationen.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf dykkersild » 18. feb 2016, 08:00

Jeg kunne egentlig godt tænke mig, at se TS på banen igen - for oplægget havde intet med udnyttelse af gratis arbejdskraft via virksomhedspraktik at gøre - oplægget var: Hvad er din mening om at et dansk firma ansætter ufaglærte flygtninge frem for faglærte danske arbejdsløse.

Ikke at vi ikke kan debattere den - i min verden - alt for nemme virksomhedspraktik som udnyttes i højeste grad - mest af alt i den offentlige.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Code71 » 18. feb 2016, 08:28

Jeg synes det er ret vildt at folk er så negative overfor virksomhedspraktik. Jeg arbejder i en mellemstor virksomhed. Vi har gennem de sidste 3 år haft 8 praktikanter i alt lige fra 3 måneder og til 6 måneder

Fælles for dem ALLEsammen er at de efter endt praktik er blevet fuldtidsansat i virksomheden helt på lige fod med alle andre
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Stars » 18. feb 2016, 08:44

Code71 skrev:Jeg synes det er ret vildt at folk er så negative overfor virksomhedspraktik. Jeg arbejder i en mellemstor virksomhed. Vi har gennem de sidste 3 år haft 8 praktikanter i alt lige fra 3 måneder og til 6 måneder

Fælles for dem ALLEsammen er at de efter endt praktik er blevet fuldtidsansat i virksomheden helt på lige fod med alle andre


Det kommer jo især an på folks personlige oplevelser.
For der ER mange - både private og offentlige - virksomheder, som udnytter praktik/løntilskud til at få billig arbejdskraft til opgaver, der SKAL løses.
Hos os har vi også primært ansat løntilskud/praktik- folk, når der har været et ledigt ordinært job, for de er jo inde i arbejdsfunktionerne og har vist deres arbejdsvilje/motivation.
Det ændrer bare ikke ved, at en del store supermarkedskæder glædeligt bruger praktik/løntilskud til arbejde, de ellers måtte ansætte folk til på ordinære vilkår. Ikke nødvendigvis 1:1, men kan man spare en 15-20 timers ansat væk ved at have en 30-37 timers praktikant, gør de gerne det.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf dykkersild » 18. feb 2016, 08:47

Code71 skrev:Jeg synes det er ret vildt at folk er så negative overfor virksomhedspraktik. Jeg arbejder i en mellemstor virksomhed. Vi har gennem de sidste 3 år haft 8 praktikanter i alt lige fra 3 måneder og til 6 måneder

Fælles for dem ALLEsammen er at de efter endt praktik er blevet fuldtidsansat i virksomheden helt på lige fod med alle andre


Vi har også selv ansat to efter end praktik - men udnyttelsen i det offentlige gør, at jeg så heller så hele ordningen taget op til revidering.

Jeg kender en der har været fire forskellige steder i det offentlige af 1/2 års varighed - efter to år så yt med dig. De sagde lige ud, at der skulle andre til i praktikken. Næstved kommune ved jeg, har kørt vej og grønt arbejde på den konto i mange år.

Anyway oplægget var dem contra os - og det var det, jeg oprindeligt svarede på.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Ado » 18. feb 2016, 13:44

Code71 skrev:Jeg synes det er ret vildt at folk er så negative overfor virksomhedspraktik. Jeg arbejder i en mellemstor virksomhed. Vi har gennem de sidste 3 år haft 8 praktikanter i alt lige fra 3 måneder og til 6 måneder

Fælles for dem ALLEsammen er at de efter endt praktik er blevet fuldtidsansat i virksomheden helt på lige fod med alle andre


Og jeg har arbejdet i en virksomhed, hvor virksomhedspraktik blev set som "Hey! Gratis arbejdskraft!" De søgte forlængelse på forlængelse hos jobcentret. Og når den ikke gik længere, henvendte de sig til kommunen og bad om en ny praktikant.
Praktikanten blev anset som en del at teamet. Og der var ingen tvivl om, at det var ilde set, når vedkommende var syg eller havde en dårlig dag og derfor ikke kunne yde det arbejde, der var planlagt til personen.


Det foregår så mange steder. Og det er svinsk ud over det sædvanlige.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Dyne-Larsen siger nej til at ansætte danske ledige: Ansætter gratis flygtninge i stedet

Indlægaf Tux » 18. feb 2016, 13:49

Ado skrev:
Code71 skrev:Jeg synes det er ret vildt at folk er så negative overfor virksomhedspraktik. Jeg arbejder i en mellemstor virksomhed. Vi har gennem de sidste 3 år haft 8 praktikanter i alt lige fra 3 måneder og til 6 måneder

Fælles for dem ALLEsammen er at de efter endt praktik er blevet fuldtidsansat i virksomheden helt på lige fod med alle andre


Og jeg har arbejdet i en virksomhed, hvor virksomhedspraktik blev set som "Hey! Gratis arbejdskraft!" De søgte forlængelse på forlængelse hos jobcentret. Og når den ikke gik længere, henvendte de sig til kommunen og bad om en ny praktikant.
Praktikanten blev anset som en del at teamet. Og der var ingen tvivl om, at det var ilde set, når vedkommende var syg eller havde en dårlig dag og derfor ikke kunne yde det arbejde, der var planlagt til personen.


Det foregår så mange steder. Og det er svinsk ud over det sædvanlige.


Lyder som et sted med et super arbejdsmiljø :s
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"