Rådighedsbeløb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Modesty Blame » 19. feb 2016, 06:17

Alt, alt for lidt. Svarende til 5-7.000 kr. pr. måned. Ej, og det passer sgu heller ikke, det er lidt mere, og så er der den der bil, som koster det hvide ud af øjnene, og som jeg ikke har brug for...
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Sukisaki » 19. feb 2016, 07:44

Jeg er godt nok overrasket over hvor store rådighedsbeløb folk har. Mange af dem er større end hele min løn!
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Wizzze » 19. feb 2016, 08:09

Det er jo typisk et spørgsmål om prioriteringer, nogen vælger at bruge meget på bil og bolig, og så have mindre til mad, tøj og fornøjelser. Mens andre prioriterer at bruge penge på mad, tøj og fornøjelser, og så bo billigere.

Det er trods alt de færreste der har råd til både luksusvillaen og fast bord på Nimb eller nyeste sæson på bøjlerne.

Da jeg var single, skiftede jeg f.eks. bil ca. hvert 3. år, nu efter jeg har fået dame på, har jeg ikke fået ny bil i 9år! Prioriteringen er skiftet.
(hvilket sort hul, bil eller kvinde, der er størst, skal jeg så undlade at kommentere på :devil: )
1
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2016, 08:23

Jeg har sådan ca. 10.000 til mig selv, når der er betalt til fællesbudgettet, madkontoen, min egen budgetkonto og opsparingen.

Jeg har hverken børn eller bil, og det sparer jo en hel del penge.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Wizzze » 19. feb 2016, 08:47

Akehurst2 skrev:Jeg har sådan ca. 10.000 til mig selv, når der er betalt til fællesbudgettet, madkontoen, min egen budgetkonto og opsparingen.

Jeg har hverken børn eller bil, og det sparer jo en hel del penge.


Til gengæld har du fødder, og modsat hvad man skulle tro, så er de dyrere i drift end en bil, eller det er ihvertfald hvad jeg har erfaret :lol:
1
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2016, 09:00

Wizzze skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg har sådan ca. 10.000 til mig selv, når der er betalt til fællesbudgettet, madkontoen, min egen budgetkonto og opsparingen.

Jeg har hverken børn eller bil, og det sparer jo en hel del penge.


Til gengæld har du fødder, og modsat hvad man skulle tro, så er de dyrere i drift end en bil, eller det er ihvertfald hvad jeg har erfaret :lol:


Hahaha - det er rigtigt. You can't win :-D
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf girl_beat » 19. feb 2016, 09:34

Wizzze skrev:Det er jo typisk et spørgsmål om prioriteringer, nogen vælger at bruge meget på bil og bolig, og så have mindre til mad, tøj og fornøjelser. Mens andre prioriterer at bruge penge på mad, tøj og fornøjelser, og så bo billigere.

Det er trods alt de færreste der har råd til både luksusvillaen og fast bord på Nimb eller nyeste sæson på bøjlerne.

Da jeg var single, skiftede jeg f.eks. bil ca. hvert 3. år, nu efter jeg har fået dame på, har jeg ikke fået ny bil i 9år! Prioriteringen er skiftet.
(hvilket sort hul, bil eller kvinde, der er størst, skal jeg så undlade at kommentere på :devil: )


Præcis. Vi har prioriteret dyr bolig og bil, men sparer så på en masse af 'det løse'. Hvis vi boede i en møgbillig 2-vær lejlighed ville jeg seriøst ikke ane, hvad vi skulle bruge alle de penge på hver måned. Det ville simpelthen være fråds at klatte dem væk :genert:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Wizzze » 19. feb 2016, 09:46

girl_beat skrev:
Wizzze skrev:Det er jo typisk et spørgsmål om prioriteringer, nogen vælger at bruge meget på bil og bolig, og så have mindre til mad, tøj og fornøjelser. Mens andre prioriterer at bruge penge på mad, tøj og fornøjelser, og så bo billigere.

Det er trods alt de færreste der har råd til både luksusvillaen og fast bord på Nimb eller nyeste sæson på bøjlerne.

Da jeg var single, skiftede jeg f.eks. bil ca. hvert 3. år, nu efter jeg har fået dame på, har jeg ikke fået ny bil i 9år! Prioriteringen er skiftet.
(hvilket sort hul, bil eller kvinde, der er størst, skal jeg så undlade at kommentere på :devil: )


Præcis. Vi har prioriteret dyr bolig og bil, men sparer så på en masse af 'det løse'. Hvis vi boede i en møgbillig 2-vær lejlighed ville jeg seriøst ikke ane, hvad vi skulle bruge alle de penge på hver måned. Det ville simpelthen være fråds at klatte dem væk :genert:


:wave: Medlem af Fråds og klatte væk brigaden her :tie:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf girl_beat » 19. feb 2016, 09:53

Wizzze skrev:
girl_beat skrev:
Wizzze skrev:Det er jo typisk et spørgsmål om prioriteringer, nogen vælger at bruge meget på bil og bolig, og så have mindre til mad, tøj og fornøjelser. Mens andre prioriterer at bruge penge på mad, tøj og fornøjelser, og så bo billigere.

Det er trods alt de færreste der har råd til både luksusvillaen og fast bord på Nimb eller nyeste sæson på bøjlerne.

Da jeg var single, skiftede jeg f.eks. bil ca. hvert 3. år, nu efter jeg har fået dame på, har jeg ikke fået ny bil i 9år! Prioriteringen er skiftet.
(hvilket sort hul, bil eller kvinde, der er størst, skal jeg så undlade at kommentere på :devil: )


Præcis. Vi har prioriteret dyr bolig og bil, men sparer så på en masse af 'det løse'. Hvis vi boede i en møgbillig 2-vær lejlighed ville jeg seriøst ikke ane, hvad vi skulle bruge alle de penge på hver måned. Det ville simpelthen være fråds at klatte dem væk :genert:


:wave: Medlem af Fråds og klatte væk brigaden her :tie:


Jamen, det har samfundet jo også glæde af :D Bevares, vi elsker også restaurantbesøg og rejser og lækre ting, men jeg har nået ét eller andet mætningspunkt ift. forbrugerræset, så nu opprioriterer vi de faste udgifter og dermed også opsparingen i mursten :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf lulu-p » 19. feb 2016, 10:04

Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2016, 10:11

lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?


Mit rådighedsbeløb omfatter det, jeg kan skrue på (og, ja - jeg kan selvfølgelig skrue på det hele, men altså i princippet).

De vil sige, at udgifter til bolig, husholdning, mad, a-kasse og fagforening, velgørenhed, foreningsmedlemsskaber og aviser samt en overførsel til opsparing er det, der er mine faste udgifter, hvor mit rådighedsbeløb så skal dække transport (som dog altovervejende er cykel og derfor ikke en større fast udgift som bil og benzin er det), fritidsinteresser, gaver, tøj, personlig pleje, rejser, restaurant og anden fornøjelse.

Det er ikke helt i tråd med bankernes måde at opgøre det, hvor mad skal dækkes af rådighedsbeløbet og transport af de faste udgifter.
0
Brugeravatar
DollsLiveForever
Indlæg: 113
Tilmeldt: 3. sep 2015, 20:57
Kort karma: 13
Likede indlæg: 102

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf DollsLiveForever » 19. feb 2016, 10:17

Sukisaki skrev:Jeg er godt nok overrasket over hvor store rådighedsbeløb folk har. Mange af dem er større end hele min løn!



Det vil vel også give en stor forskel om man regner pr person eller pr hustand. Og nogle regner kun regninger som faste udgifter og nogle tager mad og opsparing til diverse med som faste udgifter.

Jeg har i øjeblikket 12000 efter faste udgifter i form af regninger er betalt. Af disse sparer jeg op til ferie køber mad, tøj og fis og ballade.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf lulu-p » 19. feb 2016, 10:24

Akehurst2 skrev:
lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?


Mit rådighedsbeløb omfatter det, jeg kan skrue på (og, ja - jeg kan selvfølgelig skrue på det hele, men altså i princippet).

De vil sige, at udgifter til bolig, husholdning, mad, a-kasse og fagforening, velgørenhed, foreningsmedlemsskaber og aviser samt en overførsel til opsparing er det, der er mine faste udgifter, hvor mit rådighedsbeløb så skal dække transport (som dog altovervejende er cykel og derfor ikke en større fast udgift som bil og benzin er det), fritidsinteresser, gaver, tøj, personlig pleje, rejser, restaurant og anden fornøjelse.

Det er ikke helt i tråd med bankernes måde at opgøre det, hvor mad skal dækkes af rådighedsbeløbet og transport af de faste udgifter.


Jeg tænker det afhænger af familietype, hvor meget man kan skrue på de "faste" udgifter. Vi er 5 i familien og ofte har børnene en veninde med til aftensmaden. Vi kan skrue på madbudgettet, men vi kommer aldrig til at skrue det så langt ned, at vi ikke behøver at tænke det ind under faste udgifter. Det vil være en stor udgift uanset. Det samme med transportudgifter. Jeg er ret fleksibel, men min mand er låst til 2-3 geografiske placeringer i DK. Lige nu arbejder han på den der er tættest på vores bopæl, men transportudgifter slipper vi nok aldrig for.

Den udgift vi for alvor kunne skrue på er boligudgiften. VI kunne flytte til noget mindre og dårligere beliggende. Så betaler vi bare med livskvalitet, og det har jeg så ganske bestemt ikke råd til.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Wizzze » 19. feb 2016, 10:54

lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?


Det er nemlig det, folk har meget forskellige opfattelser af hvad de opfatter som rådighedsbeløb.

Spørger man bankerne, så er de ret enige om at løn efter skat minus faste (lån, forsikringer osv.) er rådighedsbeløbet, som skal dække, opsparing, mad, tøj, rejser, gaver, fornøjelser osv.

Men mange idag tænker at mad, opsparing, gaver, rejser osv. som noget fast, og har derfor overførsler til det, inden de ender med et rådighedsbeløb, som så kun skal dække, tøj, sjov og fornøjelser.

Som med så meget andet personlig økonomi, er det ene ikke mere rigtigt end det andet, hvad der passer de enkelte husholdninger er det rigtige. Men ja, det gør sammenligning meget svært.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf MyGirl » 19. feb 2016, 10:55

Nu skrev TS oprindeligt, "penge der er tilbage til mad, tøj.. osv..." i startindlægget, så gik automatisk ud fra, at madposten indgik i rådighedsbeløbet. Men naturligvis er det forskelligt, hvordan folk opgør det.

Hos os lægger vi hver måned 7.000 af på madkontoen til mad og husholdning, beholder selv til benzin + ca. 2000 kr. hver på vores lønkonti til "fjol", og resten ryger på budgetkontoen, og bliver dermed til opsparing. (Medmindre nogen engang imellem bruger for mange penge, og låner lidt :genert: )

Så hvis vores rådighedsbeløb opgøres til, hvad vi har til os selv hver måned - eller bestræber os på at have - er det ca. 2.000 hver.
0

Tilbage til "Livets forhold"