Hvad skal man købe og hvor?

Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Lykke » 18. feb 2016, 16:47

Vi burde have købt lidt mere i str 56. Troede vi ville få noget i gave, men alle gav større str.

Vi skraldede en barnevogn til terrassen, og den har vi virkelig brugt meget.

Vi har købt næsten alt brugt. Både babyseng, barnevogn, puslebord og tremmeseng.
Jeg brugte også reshopper-appen og dba.

Jeg kan anbefale at købe tøjpakker på dba. Der er virkelig nogle lækre pakker imellem til en billig penge.

Føtex har lækre bodyer i økobomuld også billigt og tit på tilbud.

Vi brugte liften en del. Men hun voksede allerede ud af den da hun var 4 måneder.

Tilgængelig er vi vildt glade for sleebee bagen. Det samme som en voksi. Den har vi også købt brugt.
Vi har været glade for mærket Joha i uld. Vanter og babyhue. Vi bestiller tit fra babygear.dk da de har fri fragt.
0
DannyZuko
Indlæg: 427
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf DannyZuko » 18. feb 2016, 22:07

Vi lånte en Babybay, som barnet voksede ud af efter et par måneder, så den er jeg glad for at vi ikke brugte penge på. Nu har vi i stedet en tremmeseng med den ene side taget af, og det skulle vi jo bare have haft fra starten, evt. med babynest i. En god, tyk sengerand er vi glade for.

Mht. pusleløsning, så er jeg virkelig glad for at have en vandhane inden for rækkevidde. Babyer bliver hurtigt mobile nok til at møve sig ned fra et puslebord, og med vores løsning kan jeg stå foran bordet og afværge evt. styrt og samtidig nå vandhanen.
Puslegrej: jeg evner ikke at klippe babynegle, så en neglefil er god at have. Og Mesoft er dejligt bløde at tørre små, røde numser med. Vatrondeller og vatpinde er gode til navlen, inden den heler. Vi har en stak af Ikeas 2 kr. håndklæder til at skifte på, dem er vi også glade for. De ligger på et lidt større håndklæde, som så ikke skal skiftes så tit.

Tøj: drop bluser, de bliver ikke brugt i de små størrelser. Samme med smækbukser. Strømpebukser eller dragter/bukser med fødder i er et hit, da babyer har det med at smide sokkerne konstant. Overtøj har vi nærmest ikke brugt, på trods af oktoberbarn, da han bare har fået en dyne over sig i autostolen. I barnevognen har Duniduopose i uld været uundværlig, her bliver han bare puttet i almindeligt tøj + hue og vanter. Sleebee med dun blev han svedig og klam i.

Selv om du skal amme, så er lidt MME og en flaske rart at have i baghånden. Det har reddet os et par gange.
Ammeindlæg i stof er meget lækrere end engangs. Jeg bruger nogle billige fra eBay i bambus og har et vandtæt fra Imsevimse yderst, men mange sværger til uld.

Nu har vi været så heldige at arve en hel vognpark, men skulle jeg selv investere, ville jeg finde en brugt vogn med langt liggemål, som primært var til hjemmebrug. Til "ud af huset" i bil ville jeg finde en fiks klapvogn med tilhørende barnevognskasse, som man også kan bruge som lift. F.eks. Babyjogger eller Babyzen.
Jeg gider ikke at stå og samle en hel Oddervogn på parkeringspladsen for en hurtig tur i Netto; så er det nemmere med en hurtig klapvogn.

Vores 4 mdrs baby kan i øvrigt ikke skrues ned i liften mere, så på hurtige ture bliver han lagt i en klapvogn, hvor ryggen kan lægges ned.

Og så er der jo dem, som sværger til vikler/slynger og nærmest aldrig bruger vogne. Det fungerer ikke her, for man sover IKKE i viklen.
Senest rettet af DannyZuko 18. feb 2016, 22:21, rettet i alt 1 gang.
0
DannyZuko
Indlæg: 427
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf DannyZuko » 18. feb 2016, 22:17

Og jeg vil i øvrigt også slå et slag for Reshopper og DBA. Vi ejer nærmest kun brugte ting til babyen, og der er virkelig nogle gode kup at finde. Nye madrasser har jeg købt på en tysk hjemmeside, der var lidt at spare.

Next.co.uk har fint, billigt babytøj og gratis fragt.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf godtnavn » 18. feb 2016, 23:04

DannyZuko skrev:Vi lånte en Babybay, som barnet voksede ud af efter et par måneder, så den er jeg glad for at vi ikke brugte penge på. Nu har vi i stedet en tremmeseng med den ene side taget af, og det skulle vi jo bare have haft fra starten, evt. med babynest i. En god, tyk sengerand er vi glade for.


Nu spørg jeg lige fordi vi selv overvejer at købe den. Måske et dumt spørgsmål, men når sengen er 94 cm går der vel mere end et par måneder før barnet er for langt? Eller skal børn have meget plads under og over hoved når de sover? Det er virkelig ikke for at lyde dum, men forstår ikke at den skulle blive for lille allerede efter et par måneder :genert:
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf godtnavn » 18. feb 2016, 23:22

Men hvis det er smartere med en tremmeseng burde vi måske overveje det, dem jeg har set hvor siden kan tages af kan bare ikke indstilles frit i højden.. Der er alt for mange valg og jeg er ikke en gang gravid endnu :lol:
0
DannyZuko
Indlæg: 427
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf DannyZuko » 19. feb 2016, 06:26

godtnavn skrev:
DannyZuko skrev:Vi lånte en Babybay, som barnet voksede ud af efter et par måneder, så den er jeg glad for at vi ikke brugte penge på. Nu har vi i stedet en tremmeseng med den ene side taget af, og det skulle vi jo bare have haft fra starten, evt. med babynest i. En god, tyk sengerand er vi glade for.


Nu spørg jeg lige fordi vi selv overvejer at købe den. Måske et dumt spørgsmål, men når sengen er 94 cm går der vel mere end et par måneder før barnet er for langt? Eller skal børn have meget plads under og over hoved når de sover? Det er virkelig ikke for at lyde dum, men forstår ikke at den skulle blive for lille allerede efter et par måneder :genert:

Først og fremmest har vi en velvoksen baby, men vores seng var vist også noget kortere end 94 cm. Måske 80!? Der skal også være plads til dyne og sengerand. Han kan godt lide at brede sig, når han sover, og det kunne han altså ikke i den seng.

Kan man sende billeder som pb?
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Lilleluftballon » 19. feb 2016, 07:37

godtnavn skrev:Men hvis det er smartere med en tremmeseng burde vi måske overveje det, dem jeg har set hvor siden kan tages af kan bare ikke indstilles frit i højden.. Der er alt for mange valg og jeg er ikke en gang gravid endnu :lol:


Som jeg skrev, det kan klares med at bore 4 små huller, hvis sengen ikke passer i højden med mor og fars seng. Det kunne man i hvert fald med den vi købte (en IKEA model - købt brugt for 100 kr. Den er stadig i god stand nu, 2 år senere, og kommer også til at blive brugt til barn nr 2)
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf godtnavn » 19. feb 2016, 11:31

Så ender vi nok med tremmeseng også, så mangler jeg bare en smart måde at få den sat fast til vores, men hey, jeg er ikke gravid endnu, så vi har 9+ måneder til at finde en løsning :lol:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 25. feb 2016, 12:06

Jeg skal lige høre jer lidt mere om barnevogn.

Vi har fundet en brugt Emmaljunga barnevogn i rigtig god stand med liggemål på 97 cm. Den skal primært stå på terrassen til daglige lure + vi har den, hvis vi vil ned og gå i skoven eller sådan noget, der kræver store hjul. Vi har elevator, så det er ikke noget problem at få den op og ned, men det er ikke meningen, at den skal ret meget med på tur.

Derudover skal vi ud og købe en barnevogn/klapvogn/kombivogn.
Vores bil er ikke ret stor, så den skal ikke fylde for meget. Og generelt skal den være let og handy. Sådan noget med at stå og pille hjul af stellet og pakke det som tetris i bilen, det gider vi på ingen måde. Den skal også have drejelige forhjul. Det er sådan de allervigtigste punkter for os.

Vi har kigget på nogle af de modeller, hvor man kan klikke autostol eller barnevognskasse på (med liggemål omkring 80), men som egentlig er en klapvogn, hvor ryggen kan lægges helt ned.
Min veninde har åbenbart kun brugt en klapvogn (city elite) som ud-af-huset-vogn, hvor hun har brugt lift eller voksipose direkte ned i klapvognsdelen helt fra starten.
Jeg har det bare sådan lidt, at min nyfødte skal ligge i en barnevognskasse - fordi jeg tænker, det må skærme på en anden måde det første halve år. Når han bliver for lang til kassen, må vi så gå over til lift eller voksi i klapvognen. Men er det fjollet?
Og hvor længe bruger man en klapvogn - jeg synes det er svært at gennemskue, hvor længe man kan bruge klapvognen på nogle af de der kombivogne. Vi kunne sagtens være typerne på, at tage en 3-årig med til Berlin eller Paris - og der tænker jeg, at man stadig vil være glad for at kunne placere dem i en klapvogn?

Hvad har I haft/været glad for/ikke glade for. Kan I anbefale noget specifikt?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 25. feb 2016, 12:08

Danseprinsesse skrev:Jeg skal lige høre jer lidt mere om barnevogn.

Vi har fundet en brugt Emmaljunga barnevogn i rigtig god stand med liggemål på 97 cm. Den skal primært stå på terrassen til daglige lure + vi har den, hvis vi vil ned og gå i skoven eller sådan noget, der kræver store hjul. Vi har elevator, så det er ikke noget problem at få den op og ned, men det er ikke meningen, at den skal ret meget med på tur.

Derudover skal vi ud og købe en barnevogn/klapvogn/kombivogn.
Vores bil er ikke ret stor, så den skal ikke fylde for meget. Og generelt skal den være let og handy. Sådan noget med at stå og pille hjul af stellet og pakke det som tetris i bilen, det gider vi på ingen måde. Den skal også have drejelige forhjul. Det er sådan de allervigtigste punkter for os.

Vi har kigget på nogle af de modeller, hvor man kan klikke autostol eller barnevognskasse på (med liggemål omkring 80), men som egentlig er en klapvogn, hvor ryggen kan lægges helt ned.
Min veninde har åbenbart kun brugt en klapvogn (city elite) som ud-af-huset-vogn, hvor hun har brugt lift eller voksipose direkte ned i klapvognsdelen helt fra starten. Jeg kunne fornemme, at hun syntes, det var tåbeligt at købe noget med barnevognskasse.
Jeg har det bare sådan lidt, at min nyfødte skal ligge i en barnevognskasse - fordi jeg tænker, det må skærme på en anden måde det første halve år. Når han bliver for lang til kassen, må vi så gå over til lift eller voksi i klapvognen. Men er det fjollet?
Og hvor længe bruger man en klapvogn - jeg synes det er svært at gennemskue, hvor længe man kan bruge klapvognen på nogle af de der kombivogne. Vi kunne sagtens være typerne på, at tage en 3-årig med til Berlin eller Paris - og der tænker jeg, at man stadig vil være glad for at kunne placere dem i en klapvogn?

Hvad har I haft/været glade for/ikke glade for. Kan I anbefale noget specifikt?
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Lilleluftballon » 25. feb 2016, 12:40

Danseprinsesse skrev:Jeg skal lige høre jer lidt mere om barnevogn.

Vi har fundet en brugt Emmaljunga barnevogn i rigtig god stand med liggemål på 97 cm. Den skal primært stå på terrassen til daglige lure + vi har den, hvis vi vil ned og gå i skoven eller sådan noget, der kræver store hjul. Vi har elevator, så det er ikke noget problem at få den op og ned, men det er ikke meningen, at den skal ret meget med på tur.

Derudover skal vi ud og købe en barnevogn/klapvogn/kombivogn.
Vores bil er ikke ret stor, så den skal ikke fylde for meget. Og generelt skal den være let og handy. Sådan noget med at stå og pille hjul af stellet og pakke det som tetris i bilen, det gider vi på ingen måde. Den skal også have drejelige forhjul. Det er sådan de allervigtigste punkter for os.

Vi har kigget på nogle af de modeller, hvor man kan klikke autostol eller barnevognskasse på (med liggemål omkring 80), men som egentlig er en klapvogn, hvor ryggen kan lægges helt ned.
Min veninde har åbenbart kun brugt en klapvogn (city elite) som ud-af-huset-vogn, hvor hun har brugt lift eller voksipose direkte ned i klapvognsdelen helt fra starten.
Jeg har det bare sådan lidt, at min nyfødte skal ligge i en barnevognskasse - fordi jeg tænker, det må skærme på en anden måde det første halve år. Når han bliver for lang til kassen, må vi så gå over til lift eller voksi i klapvognen. Men er det fjollet?
Og hvor længe bruger man en klapvogn - jeg synes det er svært at gennemskue, hvor længe man kan bruge klapvognen på nogle af de der kombivogne. Vi kunne sagtens være typerne på, at tage en 3-årig med til Berlin eller Paris - og der tænker jeg, at man stadig vil være glad for at kunne placere dem i en klapvogn?

Hvad har I haft/været glad for/ikke glade for. Kan I anbefale noget specifikt?


Vi havde sådan en kombivogn, men da han var tre-fire måneder droppede jeg barnevogndelen og brugte kun klapvognsdelen med lift eller voksi. Jeg blev så træt af at der ikke kunne være en ordentlig lift i kassen, og liften (og senere voksipose) er bare så smart når man bor i byen eller kender folk der bor i byen. Når man er på besøg på 3. sal gad jeg i hvert fald ikke slæbe hele barnevognskassen op for at have en seng til baby, og den lift der kunne være i vores vogn var sådan en blød en, der ikke rigtigt var en lift. Og da det så blev koldere og voksiposen kom i brug var der ingen tvivl.
Vi havde en vogn fra teutonia. Den var fin nok, men skulle jeg vælge om ville det blive en babyjogger. Den ville jeg også have sidst, men min mand var utryg med de tre hjul... Så den her gang bliver det klapvogn, lift og voksi + kæmpe oddervogn til derhjemme.

Min knægt er kun to, men han bruger sin klapvogn meget. Dog ikke rigtigt til at sove i, han sover helst indenfor...
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 25. feb 2016, 13:02

Lilleluftballon skrev:
Danseprinsesse skrev:
Vi havde sådan en kombivogn, men da han var tre-fire måneder droppede jeg barnevogndelen og brugte kun klapvognsdelen med lift eller voksi. Jeg blev så træt af at der ikke kunne være en ordentlig lift i kassen, og liften (og senere voksipose) er bare så smart når man bor i byen eller kender folk der bor i byen. Når man er på besøg på 3. sal gad jeg i hvert fald ikke slæbe hele barnevognskassen op for at have en seng til baby, og den lift der kunne være i vores vogn var sådan en blød en, der ikke rigtigt var en lift. Og da det så blev koldere og voksiposen kom i brug var der ingen tvivl.
Vi havde en vogn fra teutonia. Den var fin nok, men skulle jeg vælge om ville det blive en babyjogger. Den ville jeg også have sidst, men min mand var utryg med de tre hjul... Så den her gang bliver det klapvogn, lift og voksi + kæmpe oddervogn til derhjemme.

Min knægt er kun to, men han bruger sin klapvogn meget. Dog ikke rigtigt til at sove i, han sover helst indenfor...


Hmm... Et eller andet sted vil det jo gøre det meget nemmere for os, hvis vi bare skal kigge efter en god klapvogn, der kan lægges helt ned i ryggen.
Vi bor ikke i en storby, og de fleste vi kender bor i hus - men derfor er det jo stadig rart ikke at skulle slæbe på mere end højst nødvendigt. Og det vil være rart at have en vogn, som man rent faktisk orker at tage med og klappe ud.
Jeg kan godt se pointen med at skulle slæbe på barnevognskassen - flere af dem vi har kigget på har nemlig ikke lift. Det kan man selvfølgelig købe, men det bliver lidt omstændigt og vil jo heller ikke gøre liggemålet i den lille kasse større.

Men det der tynde stof på klapvognene, skærmer det godt nok til en lang udendørs lur i regn/blæst/kulde?

Så vidt jeg har forstået kan man godt få nogle beslag, så man kan klikke en autostol på en babyjogger. Jeg synes, tanken er smart, men ved ikke helt, om det er sådan noget, man vil komme til at bruge to gange. Jeg skal passe på min ryg og mine hofter, så jeg tænker meget over ikke at komme til at bære mere end højst nødvendigt.

Min niece er lige fyldt 3, og sådan en størrelse ville jeg nødigt slæbe med i en storby uden noget at køre hende i. Nogle af dem vi har kigget på kan klare op til 15 kg, det er vel slet ikke nok så?
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Lilleluftballon » 25. feb 2016, 14:15

Danseprinsesse skrev:
Lilleluftballon skrev:
Danseprinsesse skrev:
Vi havde sådan en kombivogn, men da han var tre-fire måneder droppede jeg barnevogndelen og brugte kun klapvognsdelen med lift eller voksi. Jeg blev så træt af at der ikke kunne være en ordentlig lift i kassen, og liften (og senere voksipose) er bare så smart når man bor i byen eller kender folk der bor i byen. Når man er på besøg på 3. sal gad jeg i hvert fald ikke slæbe hele barnevognskassen op for at have en seng til baby, og den lift der kunne være i vores vogn var sådan en blød en, der ikke rigtigt var en lift. Og da det så blev koldere og voksiposen kom i brug var der ingen tvivl.
Vi havde en vogn fra teutonia. Den var fin nok, men skulle jeg vælge om ville det blive en babyjogger. Den ville jeg også have sidst, men min mand var utryg med de tre hjul... Så den her gang bliver det klapvogn, lift og voksi + kæmpe oddervogn til derhjemme.

Min knægt er kun to, men han bruger sin klapvogn meget. Dog ikke rigtigt til at sove i, han sover helst indenfor...


Hmm... Et eller andet sted vil det jo gøre det meget nemmere for os, hvis vi bare skal kigge efter en god klapvogn, der kan lægges helt ned i ryggen.
Vi bor ikke i en storby, og de fleste vi kender bor i hus - men derfor er det jo stadig rart ikke at skulle slæbe på mere end højst nødvendigt. Og det vil være rart at have en vogn, som man rent faktisk orker at tage med og klappe ud.
Jeg kan godt se pointen med at skulle slæbe på barnevognskassen - flere af dem vi har kigget på har nemlig ikke lift. Det kan man selvfølgelig købe, men det bliver lidt omstændigt og vil jo heller ikke gøre liggemålet i den lille kasse større.

Men det der tynde stof på klapvognene, skærmer det godt nok til en lang udendørs lur i regn/blæst/kulde?

Så vidt jeg har forstået kan man godt få nogle beslag, så man kan klikke en autostol på en babyjogger. Jeg synes, tanken er smart, men ved ikke helt, om det er sådan noget, man vil komme til at bruge to gange. Jeg skal passe på min ryg og mine hofter, så jeg tænker meget over ikke at komme til at bære mere end højst nødvendigt.

Min niece er lige fyldt 3, og sådan en størrelse ville jeg nødigt slæbe med i en storby uden noget at køre hende i. Nogle af dem vi har kigget på kan klare op til 15 kg, det er vel slet ikke nok så?


De fleste klapvogne er jo altså af god kvalitet og derfor ret tykke i stoffet. Bunden er naturligvis lidt tyndere end en barnevogn. Men med en voksipose i, ja, så vil jeg mene at der ikke er de store udfordringer. Men det er jo et temperamentsspørgsmål.
Det med autostolen tror jeg ikke vi ville få brugt. Når de er helt små anbefaler man jo ikke at bruge autostolen så meget alligevel, pga deres rygge. Og hvis det endeligt er, at man er henne og købe ind og poden sover godt autostolen, står en autostol altså fint i en indkøbsvogn...
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Danseprinsesse » 25. feb 2016, 14:49

Lilleluftballon skrev:
De fleste klapvogne er jo altså af god kvalitet og derfor ret tykke i stoffet. Bunden er naturligvis lidt tyndere end en barnevogn. Men med en voksipose i, ja, så vil jeg mene at der ikke er de store udfordringer. Men det er jo et temperamentsspørgsmål.
Det med autostolen tror jeg ikke vi ville få brugt. Når de er helt små anbefaler man jo ikke at bruge autostolen så meget alligevel, pga deres rygge. Og hvis det endeligt er, at man er henne og købe ind og poden sover godt autostolen, står en autostol altså fint i en indkøbsvogn...


Det lyder godt. :)

Jeg har kigget på City Elite og tror efterhånden, det er den bedste løsning for os. Det var helt rart at få det afklaret. Vi skal lige ud og se den i virkeligheden og prøve den i vores bil.

Kan man stille en hvilken som helst lift/sovepose i, eller skal de kunne spændes fast for at de er sikkert at stille baby i den til en lur?

Det er mest til småture, hvor der ikke er en indkøbsvogn, men hvor man forlader bilen 5-10 minutter. Men de der adaptere koster ikke så meget, så det kan vi jo vurdere om er nødvendigt efter baby er kommet.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hvad skal man købe og hvor?

Indlægaf Lilleluftballon » 25. feb 2016, 16:35

Hmm, ved ikke hvordan selerne er i sådan en baby jogger. Vi har bare brugt selen fra klapvognen i voksi. Ellers kan man måske montere en barnevognsele deri...? Når baby ligger i lift er de jo så små at de sjældent har brug for sele. Den lift vi havde sad lidt i spænd i klapvogn en, men om det altid er sagen ved jeg ikke...
0

Tilbage til "Graviditet"