Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf oOxXxOo » 19. feb 2016, 14:41

Jeg sidder her under mit tæppe med min pc, og mimre som en gal.
Jeg er vitterligt ikke særlig tit syg, men når jeg så er syg, plejer det som regel at være med høj feber, men denne gang har jeg kun lige ligger på 38 eller været subfebril. Igår havde jeg ondt alle steder og kunne ikke finde en passende stilling uden det gjorde ondt og da jeg gik i seng havde temperaturen sneget sig op på 38.
Da jeg vågnede i morges, var halsen værre, og jeg har haft sovet helt af helvedes til, nakke og hoved gjorde ondt og temperaturen sagde 37,9 - så jeg meldte mig syg. Jeg arbejde på sygehus, så tænkte det var smartest at blive hjemme, men nøj jeg har det det dårligt med det, især fordi jeg ikke har feber længere. :nerve:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf HappyPaww » 19. feb 2016, 14:56

Ballademager skrev:Jeg melder mig syg, hvis jeg er for ringe til at varetage mit arbejde, eller hvis jeg har noget, der smitter. Hvis jeg ikke helt er syg nok til at melde mig syg, så har jeg heldigvis muligheden for at arbejde hjemmefra.

Ser ofte kolleger, der møder halvsløje efter f.eks. omgangssyge, og jeg synes, det er fjollet at insistere på at komme på arbejde, hvis man potentielt kan sende hele kontoret i brædderne. Selvfølgelig skal man ikke blive hjemme længere end højst nødvendigt, men jeg tror ikke, at ret mange af mine kolleger gør det.

Lige præcis - det er faktisk virkelig ukollegialt at spille martyr og insistere på at komme på arbejde, mens man reelt burde blive hjemme. Og feber er ikke det afgørende - fx får jeg utrolig sjældent feber, men jeg kan samme godt være syg og smittefarlig alligevel.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf Fræksak » 19. feb 2016, 15:47

Jeg har det ad h. til med at sygemelde mig og føler altid lidt, at jeg snyder, når jeg gør det. Lidt ligesom jeg automatisk når at overveje, om jeg monstro har gjort noget mega ulovligt på det seneste, hver gang jeg ser en politibil :genert:.

Men jeg gør det (sygemelder mig, altså), når jeg føler, at jeg simpelthen ikke kan gøre mit arbejde ordentligt (høj feber, diarré el. lign) og/eller når jeg kan regne ud, at det vil genere alle andre på kontoret, at jeg er der (fx ved intens snot og hoste).
Jeg er syg 2-6 dage om året normalt.

Edit: jeg er i øvrigt så priviligeret at arbejde et sted, hvor vi i høj grad kan overtage hinandens arbejde, når nogen er væk, så derfor er der ikke så meget pres ved at være hjemme nogle dage. Samtidig er vi så mange i teamet, at der skal være ekstremt mandefald før nogen for alvor kan mærke, at man mangler. Det er skønt :).
Senest rettet af Fræksak 19. feb 2016, 15:51, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf Sangius » 19. feb 2016, 15:48

Jeg er lidt dårlig til at melde mig syg. Tog på arbejde på trods af ondt i hals og krop, og fik så også feber da jeg mødte op. Så måtte gå hjem efter frokost, da de vigtigste arbejdsopgaver var taget...
Vi er kun to i laboratoriet, så man kan hurtigt føle at man lader den anden i stikken, hvis man melder sig syg... :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf oOxXxOo » 19. feb 2016, 15:48

Rakel skrev:
HappyPaww skrev:
Ballademager skrev:Jeg melder mig syg, hvis jeg er for ringe til at varetage mit arbejde, eller hvis jeg har noget, der smitter. Hvis jeg ikke helt er syg nok til at melde mig syg, så har jeg heldigvis muligheden for at arbejde hjemmefra.

Ser ofte kolleger, der møder halvsløje efter f.eks. omgangssyge, og jeg synes, det er fjollet at insistere på at komme på arbejde, hvis man potentielt kan sende hele kontoret i brædderne. Selvfølgelig skal man ikke blive hjemme længere end højst nødvendigt, men jeg tror ikke, at ret mange af mine kolleger gør det.

Lige præcis - det er faktisk virkelig ukollegialt at spille martyr og insistere på at komme på arbejde, mens man reelt burde blive hjemme. Og feber er ikke det afgørende - fx får jeg utrolig sjældent feber, men jeg kan samme godt være syg og smittefarlig alligevel.


Det behøver ikke handle om at spille martyr, men om at vide, at kollegerne står med lorten - rent ud sagt.
Flere af 'mine' afdelinger har bare i denne uge kørt på 4-5 ansatte og ikke 6-7 stykker, som der skal være.
Der er ingen penge til vikarer/afløsere og i øvrigt har bureauerne hellere ikke kunne sende nogle her i uge 7.

Min program har flere dage været 250-300% besat med borgerrelaterede opgaver. Skrivebordsarbejdet må vente (til forvaltningens irritation).

Lederne har rask væk haft vinterferie og jeg har måttet priotere bedst muligt, men flere ansatte har hverken fået spisepauser eller kunnet gå hjem til tiden.

Det ved de, der er syge godt og jeg har også sendt et par stykker hjem. I øvrigt er vores kommunale sygepolitik ret opsøgende og bestemt (der skal ikke meget fravær til før der holdes samtale/r), så jeg/vi har rigtig mange samtaler at planlægge med de kommende uger (der også tager tid!).

Arbejdspladser er forskellige, men nogle steder kommer folk ikke småsyge på job for at spille martyr. Ikke hos os.


Og med det du siger, der tror jeg egentlig du i høj grad rammer en del af det der skyldes min dårlige samvittighed. Fordi jeg VED at mine kollegaer
står selv. Vi er så så "heldige" at vi har lukket her i vinterferien, men vi har stadig åbent for ambulante og operationsforberedelser, hvilket gør at der selvsagt ikke er nær så mange patienter som vanligt, men det gør jo også at vi kun er 2 eller 3 på arbejde i denne uge.
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf oOxXxOo » 19. feb 2016, 15:53

Fræksak skrev:Jeg har det ad h. til med at sygemelde mig og føler altid lidt, at jeg snyder, når jeg gør det. Lidt ligesom jeg automatisk når at overveje, om jeg monstro har gjort noget mega ulovligt på det seneste, hver gang jeg ser en politibil :genert:.

Men jeg gør det (sygemelder mig, altså), når jeg føler, at jeg simpelthen ikke kan gøre mit arbejde ordentligt (høj feber, diarré el. lign) og/eller når jeg kan regne ud, at det vil genere alle andre på kontoret, at jeg er der (fx ved intens snot og hoste).
Jeg er syg 2-6 dage om året normalt.


Jeg har det på præcis samme måde som dig! Det er frygteligt.
Men har simpelthen skønnet, at jeg, hvis jeg tog afsted i dag, risikerende at smitte patienter der står over for at skulle til operation, hvilket i værste tilfælde kunne ende med en aflysning, hvis de blev tilpas syge.

(og alligevel kan jeg sidde og tænke at ovenstående bare er en dårlig undskyldning jeg kommer med, og jeg burde være taget på arbejde i stedet :nerve: :gisp: )
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf Flora » 19. feb 2016, 15:54

Man kan jo ikke gøre andet end at vurdere hvordan man har det om morgenen og så sygemelde sig eller tage på arbejde ud fra det. At man så får det bedre i løbet af dagen gør jo ikke sygemeldingen forkert, for hvordan skulle man have vidst det? Man kunne ligeså godt være taget på arbejde og have fået det dårligere.

Jeg tænker egentlig at den der med at kollegerne så står med arbejdet selv, det må jo være et ledelsesproblem. Der skal være plads til at folk bliver syge uden at det hele vælter og er der det ikke, er det altså ikke op til den enkelte medarbejder at komme på arbejde når de er syge. Så jeg synes man skal melde sig syg med god samvittighed hvis man føler sig sløj om morgenen.

I øvrigt, hvis man går på arbejde når man er syg, risikerer man at man bliver endnu mere syg og ender med at være mere fraværende fra arbejdspladsen end hvis man havde taget en enkel sygedag til at starte med. Og så har jo altså for alvor ikke gjort sine kolleger en tjeneste ved at tage afsted.
4
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf Lurende Peber » 19. feb 2016, 15:55

Melder mig syg, hvis jeg er syg. Der er en masse opgaver, der står og venter på mig lige nu, hvor den eneste overlappende kollega er på ferie, men det nytter ikke noget, at hvis jeg for det første slipper levende fra de pludselige og voldsomme hosteanfald på motorvejen, vil jeg kun risikere at sende flere kollegaer i gulvet. Laver en smule over mail, men koncentrationen er mildt sagt elendig.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf Karkluden » 19. feb 2016, 16:08

Jeg er sygeplejerske, og arbejder som fast afløser/vikar på fuld tid i et halvt års tid, og jeg melder mig syg, hvis jeg ikke ser mig i stand til at varetage mit job forsvarligt eller hvis jeg udgør en stor smitterisiko.
Fx meldte jeg mig syg én dag i sidste uge, da jeg have noget maveinfluenza med meget opkast. Der vurderede jeg, at jeg dels ville være en voldsom smittefare (og hospitaler er sjældent glad for at få den slags inden for døren), og dels at mine mange opkastninger og manglende evne til at holde væske og mad nede gjorde mig uarbejdsdygtig på et lukket psykiatrisk afsnit med potentielt farlige patienter. Der skal man kunne reagere hurtigt. Jeg kunne ikke engang drikke vand :lol:

Men fx melder jeg mig ikke syg med feber.. Jeg er et 2-årigt barn indeni og kan få feber bare fordi jeg er træt. Feber er ikke lig med sygdom for mig. Det samme gælder allergi. Jeg er "snottet" slut marts-april-maj og start juni. Og joeh, jeg er da lidt træt nogle dage og det er træls, og jeg føler mig skidt tilpas noget af tiden, men jeg kan jo for fanden ikke blive hjemme i samlet set 3 måneder :lol:

Til gengæld tøver jeg så ikke ved fx maveinfluenza eller lignende sygdom. Jeg er dog ofte god til at ramme, at sygdom ligger i ferier/samlede fridage. Så venlig er jeg.

Jeg får i øvrigt dårlig samvittighed. Især da jeg måtte melde mig syg i torsdags. Når man er kaldt ind som vikar, brænder lokummet tit i forvejen, men jeg KUNNE jo decideret ikke gå på job. Hvad skulle jeg gøre? Kaste op hvert 10. minut mens jeg var der.. Det går jo ikke. Havde jeg haft hovedpine/lidt feber/lignende var jeg taget afsted.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf Karkluden » 19. feb 2016, 16:10

Og i øvrigt holdt jeg op med at kaste op henover natten (skulle have været på nattevagt), men altså det kunne jeg jo ikke vide kl 21. At jeg ville holde op med at kaste op kl 2 og hvad skulle de også bruge det til, når vagten var 23-07.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf Filipai » 19. feb 2016, 16:12

Vi kører alle martyr stilen på mit ene job, hvilket resulterer i at vi gerne alle er syge. Det er simpelthen fordi der ikke er nogle der kan dække vagterne, og fordi chefen bliver møghamrende sur. Jeg brækkede mig 3 gange mens jeg var på job og skulle alligevel høre for at jeg tillod mig at gå hjem.


Mit andet job, som er det jeg har flest timer på, der styrer jeg selv min tid fuldstændigt, så hvis jeg er syg, arbejder jeg bare lidt mere en anden dag, da jeg er timelønnet.

Mit "rigtige" job er vel at være studerende, og der bliver jeg gerne væk uden at trække en mine, hvis jeg kan mærke jeg er ved at blive syg, da jeg ikke selv gider at mine medstuderende smitter. Og jeg får alligevel ikke noget ud af forlæsninger hvis jeg hænger med hovedet, så er det bedre selv at læse op
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf kidkomb » 19. feb 2016, 17:39

oOxXxOo skrev:Jeg sidder her under mit tæppe med min pc, og mimre som en gal.
Jeg er vitterligt ikke særlig tit syg, men når jeg så er syg, plejer det som regel at være med høj feber, men denne gang har jeg kun lige ligger på 38 eller været subfebril. Igår havde jeg ondt alle steder og kunne ikke finde en passende stilling uden det gjorde ondt og da jeg gik i seng havde temperaturen sneget sig op på 38.
Da jeg vågnede i morges, var halsen værre, og jeg har haft sovet helt af helvedes til, nakke og hoved gjorde ondt og temperaturen sagde 37,9 - så jeg meldte mig syg. Jeg arbejde på sygehus, så tænkte det var smartest at blive hjemme, men nøj jeg har det det dårligt med det, især fordi jeg ikke har feber længere. :nerve:

Nå, jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan.
Jeg har lige skrevet i "Hvad har påvirket din dag negativt?" -tråden.
Hvad sker der for syge smerter, men ingen feber :forvirret2:

God bedring TS, imorgen er vi helt vildt raske, kan du mærke det?

Jeg kan ikke melde mig syg, jeg har i forvejen ligget med noget discusprolaps-lignende og vi er ikke godt bemandet.
Så hvis du skal handle møbler imorgen, så bliv hjemme.
Hvilket mit råd er på alle lørdage: Så bliv dog hjemme! Der er altid et ton mennesker og de står i kø og de er trætte og sure og vil bare gerne hjem.
-bliv hjemme. -Vi har for filan åbent fra 10-21 hver dag, for din egen skyld, gør det en tirsdag eller onsdag eller når der er Vild Med Dans.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf kokkenok » 19. feb 2016, 19:20

Jeg havde engang et fysisk krævende og temmeligt halvfarligt job med vedligehold at jernbane - Der meldte jeg mig syg, hvis jeg var blot det mindste ør i hovedet - Man skal bare være nogenlunde frisk, når der på ens arbejdsplads kører 60 tons+ ting forbi en med 180 km/t, med 2 meters afstand eller i visse tilfælde, på de skinner man arbejdede på.

Rent generelt vil dog hellere tage fri et par dage og få godt med søvn og fange mine sygdomme i opløbet, end jeg vil gå og være halvsløj i et par uger og derfor ikke være produktiv.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3442

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf malou_43 » 19. feb 2016, 19:52

Jeg melder mig sjældent syg, også selvom jeg er det. Det er herredumt ja, men jeg skal virkelig være syg for at blive hjemme. Jeg har haft to sammenhængende sygedage på næsten 3 år. Jeg havde migræneanfald med opkast - så var nødsaget til at blive hjemme. Mine ferier bruger jeg som regel dog på en smule sygdom, hvor krop og sind "giver slip" :/

På mit arbejde hersker der en skidt kultur om lige præcis sygdom. Vi har faktisk reelt ingen sygedage. Vi støtter egentlig hinanden i, at vi burde gå hjem ved sygdom - men vi er så få på job nu, at man får forfærdelig dårlig samvittighed ved at melde sig selv - selvom vi igen er enige om ikke at have det.

Min chef er aldrig syg og mottoet er "to pandodiler på i røven, og vi er kørende igen" - det er sagt med et glimt i øjet :) Det påvirker selvfølgelig folk.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvordan har I det med at sygemelde jer og hvornår gør I det?

Indlægaf JoyNips » 19. feb 2016, 19:54

Jeg melder mig syg, hvis jeg er for dårlig til at ride min hest. Mine forældre var ret strenge da jeg var barn: hvis jeg kunne tage ud til ponyen, var jeg ikke syg nok til at blive hjemme fra skole. Det koncept bruger jeg stadig idag. Så når jeg er syg, er der ikke antydningen af pjæk.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Helbred"