INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Wizzze » 19. feb 2016, 20:26

Inspireret af tråden om hvornår man sygemelder sig, så er jeg nysgerrig på hvornår I kontakter en læge / lægevagt??

Jeg er typen der sluger et par ipren og bare venter under dynen til dårligdommen går over. Skal nærmest mangle kropsdele eller have blodet pumpende ud af åbent sår, før jeg ringer til lægen :rulle: Hvilket jeg mistænker er ret gennemsnitlig opførsel for mænd i starten af 40erne :gruble:

Sygdom skal have varet længe, ihvertfald 5-6 dage før jeg overvejer at ringe og få tid hos doktormanden.

Hvad med jer?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Sophies-mor » 19. feb 2016, 20:30

Når jeg er i tvivl eller meget dårlig. Jeg er sjældent i tvivl.
Eller, hvis det er noget, lægen skal vide, så der kan vurderes om det er behandlingskrævende.

Eks. ringede jeg, da jeg havde mavekramper i hele maven, dog værst i højre side og kastede op i lårtykke stråler. Det var så "bare" galdesten, så jeg fik et skud morfin, lægen blev siddende og vurderede til mig, til det var sikkert at køre (for hende) og jeg sov så ...
Ellers kun hvis det er vedr. datteren.

dvs. jeg ringer ved længerevarende dårlig almentilstand, hoste osv.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Daine » 19. feb 2016, 20:35

Så sjældent som overhovedet muligt. Jeg bryder mig virkelig ikke om læger :genert:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Studsgaard » 19. feb 2016, 20:40

Jeg er hurtigere til at ringe hvis det er børnene, da jeg jo ikke ved hvor ondt eller dårlige de har det.

Angående mig selv ringer jeg først hvis jeg har mistanke om noget er mere end alm virus. Eksempelvis hvis ondt i halsen føles/lugter/smager som om det er blevet til halsbetændelse.

Angående mine unger så er feber ikke nok til jeg ringer,da de hurtigt kan få meget høj feber, så alm sløvhed og feber ringer jeg ikke ved.
Men meget høj (ca 40) og længerevarende sygdom og at de giver udtryk for smerter.

Med mine unger (specielt den ene) har vi ofte være forbi lægevagt/skadestuen med brækkede arme/hånd og flækket øjenlåg heldigvis har det også flere gange være "falsk alarm" men de har alligevel slået sig så meget de skulle røngtenfotograferes

Alt i alt syntes jeg ofte vi er i kontakt med læger i en eller anden form. Men ikke så meget pga alm influensa sygdom.
Senest rettet af Studsgaard 19. feb 2016, 20:41, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Kommodedyret » 19. feb 2016, 20:41

Det er jo nærmest umuligt at komme til. Man opgiver på forhånd.

Der er ventetid i flere uger, og halvdelen af gangene bliver man alligevel glemt eller aflyst.

Lorte læger. Eller måske har jeg bare været uheldig. Håber jeg da.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf HappyPaww » 19. feb 2016, 20:47

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været til læge sidst med noget sygdomsrelateret... Det er alligevel altid bare en virus.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Spjaerten » 19. feb 2016, 20:56

Jeg komme der kun når jeg virkelig skal.
Kan ikke huske hvornår jeg sidst var der.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf LadyFox » 19. feb 2016, 21:04

Når jeg indser at jeg ikke bliver rask af mig selv - hvor længe der går før jeg indser det afhænger af hvor tæt på døden jeg føler mig.
1
...
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Lurende Peber » 19. feb 2016, 21:36

Når jeg forventer at få noget brugbart ud af kontakten. Som regel henvisning til speciallæge.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf OberstNasig » 19. feb 2016, 23:19

Det kommer helt an på symptomerne, varigheden af dem og hyppigheden. Der kan gå år imellem, at jeg bruger min læge. Til gengæld bruger jeg min sund fornuft. Hvis der er nogle symptomer, som reelt kan være tegn på noget alvorligt, går jeg hellere til læge een gang for meget end en gang for lit.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. feb 2016, 23:42

Wizzze skrev: Hvilket jeg mistænker er ret gennemsnitlig opførsel for mænd i starten af 40erne :gruble:


så har jeg været en mand i 40'erne det meste af mit liv :D

I mit voksenliv har jeg været til læge 2-3 gange, ud over obligatoriske graviditets- og post-fødsels tjek.
Sidste gang var med "lombagoen", og egentligt blot med det ønske at få udskrevet nogle mere hæftige drugs, så jeg kunne komme på benene. Endte med en gang ganske effektiv akkupunktur, og nogle stærkere smertestillende.

Jeg er sjældent syg, og jeg har aldrig nogensinde haft en infektionssygdom - med mindre man tæller øjenbetændelse med der ;)
Havde jeg det for vane, så havde jeg da nok kontaktet lægen efter 3-4 dage med tiltagende symptomer :gruble: Men når det med største sansynlighed er en virus jeg har raget til mig, ja så må det - når det sker, tage den tid det tager, og hjulpet lidt på vej af noget håndkøb.

Mine børn er jeg heller ikke pylrede med, feber skal ha varet 3 dage +, og uden synlige indikationer på hvorfor den er der, førend jeg opsøger læge. Da de vi har helt små, dog hurtigere, og for netop at undersøge om der var en infektion til grund. Men jeg kunne f.x. aldrig finde på at slæbe dem forbi lægen for at få konstateret at det altså ER skoldkopper de har osv.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Sangius » 20. feb 2016, 06:46

Jeg ringer hvis jeg ved, at jeg har behov for medicin akut. F.eks. når jeg har blærebetændelse. Der ringer jeg altid med det samme, og kommer altid ind med det samme, og får penicillin.
To gange nyrebetændelse er rigeligt for mig... O.O

Ellers har jeg aldrig ringet... Heller ikke for feber, halsbetændelser osv. Det er alligevel altid virus, bedømmer jeg det til. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf lulu-p » 20. feb 2016, 07:18

Graviditet og livmoderhalsskrab. Som skrevet i anden tråd- jeg bliver meget sjældent syg (7-9-13)
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf JoyNips » 20. feb 2016, 08:08

Jeg har aldrig ringet akut til læge eller skadestue ved egen sygdom. Skal jeg bestille tid til noget gør jeg det helst online, det er umuligt at komme igennem på tlf.

Men jeg har haft vagtlæge til min ex, som vågnede op en nat med et anfald af nyresten.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Pityt » 20. feb 2016, 11:25

Jeg går til læge når jeg vurderer, at det er nødvendigt. I de sidste par år har det været oftere end før i tiden på grund af aldersbetingede skavanker :fløjt:
Sidste weekend havde jeg (for første gang i mange år) kontakt med vagtlægen, da jeg var mere end en anelse bekymret over nogle voldsomme mavekramper, kvalme og feber.
0
What's done in the dark will be brought to the light

Tilbage til "Helbred"