Rådighedsbeløb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. feb 2016, 11:09

Wizzze skrev:
girl_beat skrev:
Wizzze skrev:Det er jo typisk et spørgsmål om prioriteringer, nogen vælger at bruge meget på bil og bolig, og så have mindre til mad, tøj og fornøjelser. Mens andre prioriterer at bruge penge på mad, tøj og fornøjelser, og så bo billigere.

Det er trods alt de færreste der har råd til både luksusvillaen og fast bord på Nimb eller nyeste sæson på bøjlerne.

Da jeg var single, skiftede jeg f.eks. bil ca. hvert 3. år, nu efter jeg har fået dame på, har jeg ikke fået ny bil i 9år! Prioriteringen er skiftet.
(hvilket sort hul, bil eller kvinde, der er størst, skal jeg så undlade at kommentere på :devil: )


Præcis. Vi har prioriteret dyr bolig og bil, men sparer så på en masse af 'det løse'. Hvis vi boede i en møgbillig 2-vær lejlighed ville jeg seriøst ikke ane, hvad vi skulle bruge alle de penge på hver måned. Det ville simpelthen være fråds at klatte dem væk :genert:


:wave: Medlem af Fråds og klatte væk brigaden her :tie:


Nogen skal jo holde hjulene igang :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf fisken80 » 19. feb 2016, 11:28

lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?


Mad er for mig (og bankerne) en del af rådighedsbeløbet. Ganske enkelt fordi det er et beløb man uden problemer kan skrue op og ned for afhængig af lyst og økonomi den pågældende måned. Faste udgifter er udgifter, der ikke varierer bortset fra en enkelt justering årligt, hvor noget måske stiger lidt.

Benzin mener jeg bør være en del af de faste udgifter, hvis man har et fast behov for at pendle i sin bil på arbejde. Så kan man ikke justere i forbruget, det er en helt fast udgift. Det behov har vi f.eks. ikke og derfor er udgiften til benzin noget vi tager fra vores rådighedsbeløb. Har vi en måned, hvor vi ikke har så mange penge eller bare gerne vil spare lidt ekstra, jamen så kan vi undlade at bruge bilen så meget og på den måde spare benzin.

Det er i øvrigt også den måde bankerne udregner rådighedsbeløb på.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf fisken80 » 19. feb 2016, 11:31

Og nej, selvfølgelig kan man ikke undgå at skulle bruge penge på mad, men de fleste mener jeg nu med lidt omtanke godt kan skrue ned for madposten, hvis det virkelig er nødvendigt og derfor ser jeg på det som en variabel udgift.
På samme måde kan mange jo også skrue op. Det gør jeg f.eks. hvis vi i en måned får gæster og dermed skal bruge penge på at bespise selskabet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2016, 11:34

lulu-p skrev:Jeg tænker det afhænger af familietype, hvor meget man kan skrue på de "faste" udgifter. Vi er 5 i familien og ofte har børnene en veninde med til aftensmaden. Vi kan skrue på madbudgettet, men vi kommer aldrig til at skrue det så langt ned, at vi ikke behøver at tænke det ind under faste udgifter. Det vil være en stor udgift uanset. Det samme med transportudgifter. Jeg er ret fleksibel, men min mand er låst til 2-3 geografiske placeringer i DK. Lige nu arbejder han på den der er tættest på vores bopæl, men transportudgifter slipper vi nok aldrig for.

Den udgift vi for alvor kunne skrue på er boligudgiften. VI kunne flytte til noget mindre og dårligere beliggende. Så betaler vi bare med livskvalitet, og det har jeg så ganske bestemt ikke råd til.


Det er det jeg mener med, at man jo i princippet kan skrue på nærmest alle udgifter - men virkeligheden er en anden.

For ja, man skal jo spise og bo og frem og tilbage fra arbejde og have tøj på - og man kan selvfølgelig godt minimere udgifterne til dem, men undgå dem kan man jo ikke. Ligesom man i teorien kan droppe personlig hygiejne ud over tandbørste og en sæbe og lade være med at give folk gaver og kun gå på nettet på biblioteket, men altså - det gør man jo ikke.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Modesty Blame » 19. feb 2016, 15:13

fisken80 skrev:
lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?


Mad er for mig (og bankerne) en del af rådighedsbeløbet. Ganske enkelt fordi det er et beløb man uden problemer kan skrue op og ned for afhængig af lyst og økonomi den pågældende måned. Faste udgifter er udgifter, der ikke varierer bortset fra en enkelt justering årligt, hvor noget måske stiger lidt.

Benzin mener jeg bør være en del af de faste udgifter, hvis man har et fast behov for at pendle i sin bil på arbejde. Så kan man ikke justere i forbruget, det er en helt fast udgift. Det behov har vi f.eks. ikke og derfor er udgiften til benzin noget vi tager fra vores rådighedsbeløb. Har vi en måned, hvor vi ikke har så mange penge eller bare gerne vil spare lidt ekstra, jamen så kan vi undlade at bruge bilen så meget og på den måde spare benzin.

Det er i øvrigt også den måde bankerne udregner rådighedsbeløb på.

Det er også sådan, jeg regner på tingene. Billån, ejerafgift og forsikring er faste udgifter, men benzinen er variabel, fordi jeg faktisk kan lade bilen stå hver dag. Men det tal jeg skrev før, er faktisk ret lavt sat. Og i virkeligheden er mit rådighedsbeløb tættere på 9.000 kr. end på 7.000 kr.
Jeg aner ikke, hvad jeg bruger pengene på - men det er i bund og grund på absolut ingenting...og så ferier og bilen.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Panton » 19. feb 2016, 15:59

Jeg synes her er vildt mange pænt rige kapitalistsvin :deer:


:devil2:



P *fattig som en kirkerotte*
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Hurrze » 19. feb 2016, 16:07

lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?


Altså jeg ved f.eks ikke hvor meget jeg bruger på mad, da jeg også i forhold til mad skal spare så meget så muligt... Men mit rådighedsbeløb er vidst også det mindste i tråden ud fra hvad jeg kan læse mig til; 1600 kr som også skal dække mad, fornøjelser, tandlæge/frisør, tøj osv.
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Hurrze » 19. feb 2016, 16:15

Mine faste udgifter dækker: husleje, vand, varme, fællesvaskeri (via min udlejer), el, forsikringer, mobilabbonement og medicin (fast ordning og fast beløb). Tv og internet betaler min far. Alt udover det er rådighedsbeløb....
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Modesty Blame » 19. feb 2016, 16:17

Panton skrev:Jeg synes her er vildt mange pænt rige kapitalistsvin :deer:


:devil2:



P *fattig som en kirkerotte*

Hvis jeg er inkluderet...jeg har faktisk været fattig i de første 34 år af mit liv, og jeg lejer et værelse ud, fordi jeg er et gerrigt svin.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Filipai » 19. feb 2016, 16:24

Synes godt nok også folk har mange penge :D Jeg har ingen, men føler mig alligevel rig. Nok fordi jeg modsat mange i min omgangskreds har egen lejlighed og ny bil, trods min titel som studerende.

Glæder mig nu stadig til juni i år hvor kæresten bliver færdiguddannet ingeniør og juni næste år, hvor jeg får en kandidat oven i min diplomingeniør titel. Så kan det kun gå fremad. I wanna be one of the rich people!
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Karkluden » 19. feb 2016, 17:51

lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?

Vores rådighedsbeløb er inkl husholdning/mad, mens transport ligger i faste udgifter.
Vi ser det sådan, fordi vores rådighedsbeløb dækker over "udgifter, der kan skrues ned om nødvendigt". Vi kunne godt bruge mindre på husholdning (omend jeg synes 3200 til alt for to personer ikke er ublu), vi kunne undlade byture, cafebesøg, gaver osv. Hvis vi skulle.

Hvis jeg sorterer det sådan, at rådighedsbeløbet kun betyder "ting vi ikke har som faste udgifter på budgettet", så har vi 2700 kr i rådighedsbeløb. For vi afsætter også penge til gaver og tandlæge hver måned fx.

Hos os er faste udgifter: husleje inkl vand, varme, el, tøjvask, tv, internet, netflix, mobil x 2, fitness x 2, afbetaling på lån, lidt opsparing, 2 x medicin, fodterapi, tandlæge, gaver (jul og fødselsdag, vi lægger til side året rundt), 2 x buskort, medlemskab af en sportsklub og diabetesforeningen, 1 x akasse (da min kæreste er studerende og det er gratis), 2 x fagforening, kontaktlinser, lottoklub, penge afsat til transport til min familie samt århus-besøg hver måned. Og så husholdningspengene.

Så hvis jeg sorterer gaver osv fra, fordi du reelt har ret i, det er en fast udgift for os, så har vi 2700-2800 i alt til lommepenge + vi sparer ekstra op end det fast afsatte. Vi kører su-budgettet videre, og sparer alt op jeg tjener over su + su-lån.
til gengæld er der så også taget højde for ALT udover tøj, byture og lignende sjov.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf OberstNasig » 19. feb 2016, 22:44

Mellem 10.000 og 13.5000 kroner, men jeg har heller ikke de store udgifter. Ingen børn, ingen bil, intet hus.

Nu er jeg sågar blevet så fornuftig, at jeg sætter ind på en opsparing hver måned.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf godtnavn » 20. feb 2016, 21:42

FruDulle skrev:Jeg er så en af dem som havde læst forkert på oplægget og trukket mad og husholdning fra.
Når alt er betalt her så har vi cirka 50.000 tilbage. De bliver så fordelt til forskellige konti: En kostkonto som dækker mad/husholdning/benzin/dagpleje og så er der de andre som er ferie, opsparing, hver vores privatkonto til lommepenge og barnets konto, samt en buffer.


Hvis du kan har trukket mad/husholdning fra i dit tidligere indlæg betyder det så at I bruger i 29.000 kr/mnd på mad/husholdning? Det er alligevel vildt.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Code71 » 21. feb 2016, 06:44

Jeg mener selv at jeg har 12.500. Men det er fordi jeg har valgt at afvikle huslånet over 10 år i stedet for 20, som banken ellers "regnede" med at jeg ville. Så jeg indbetaler 10.000 på banklånet pr måned. Men strengt taget er det jo en egen beslutning og derfor ville andre nok betegne det som rådighedsbeløb. Herudover kommer min opsparing
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf godtnavn » 21. feb 2016, 13:04

FruDulle skrev:
godtnavn skrev:
FruDulle skrev:Jeg er så en af dem som havde læst forkert på oplægget og trukket mad og husholdning fra.
Når alt er betalt her så har vi cirka 50.000 tilbage. De bliver så fordelt til forskellige konti: En kostkonto som dækker mad/husholdning/benzin/dagpleje og så er der de andre som er ferie, opsparing, hver vores privatkonto til lommepenge og barnets konto, samt en buffer.


Hvis du kan har trukket mad/husholdning fra i dit tidligere indlæg betyder det så at I bruger i 29.000 kr/mnd på mad/husholdning? Det er alligevel vildt.

Næ men glemte en buffer vi har på ca 20 lige for tiden ;) jeg havde i første omgang taget det rådighedsbeløb vi har som vi bruger til lommepenge og opsparring. Den buffer er, desværre, midlertidig.


Det giver bedre mening, tænkte I spiste på luksusrestauranter hver dag :D Det ville nu heller ikke have været skidt :lol:
0

Tilbage til "Livets forhold"