Kraftedeme også kræft ...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 9. feb 2016, 20:12

Krølle skrev:http://Www.lavidanabila.dk har fysisk butik på Blegdamsvej - jeg har fået dem anbefalet men har ikke været der. Det ser dog fint og seriøst ud, og jeg synes, det lyder lækkert med muligheden for øjenbryn af rigtige hår i stedet for en løsning, der er tegnet på. Øjenbryn ville jeg have sværere ved at undvære end hovedhår.

Edit: pølsefingre og ipad er dårlig kombi :-(


Det er lige præcis dér jeg har bestilt tid til på torsdag :-) Hvem ved, måske får de overtalt mig til en paryk ...
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Guilded_Lily » 9. feb 2016, 20:19

Selvfølgelig er hårtab en grum bivirkning, og det er selvfølgelig noget, man skal være forberedt på, men du KAN også være heldig, at kemoen ikke har den kedelige effekt på dig. Min mor beholdt sin hårpragt efter begge kemoomgange ved/efter brystkræft. Den første gang var kræften så fremskreden, hun måtte have en mastektomi, anden gang blev knuden opdaget tidligt nok til, hun kunne "nøjes" med en brystbevarende operation.

Jeg håber, du er lige så heldig :kys:
1
Hop-sa-sa
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. sep 2015, 19:49
Kort karma: 11
Likede indlæg: 47

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Hop-sa-sa » 9. feb 2016, 20:24

For helvede, noget lort, Frandsen.

Jeg har ikke læst hele tråden igennem, men du beder om gode historier, og sådan en har jeg også i posen: Jeg har en god veninde, som i starten af 2015 mærkede en knude i sit bryst. Gik til lægen, og kom hurtigt derfra i pakkeforløb pga. mistanke om kræft, hvad det desværre også viste sig at være. Hun startede som du i neoadjuverende behandling. Hun valgte også selv at klippe sit hår af for at opretholde en form for kontrol midt i alt kaosset, og oplevede primært træthed som bivirkning til kemobehandlingen. Heldigvis blev det også hurtigt fastslået, at det ikke havde spredt sig til lymfekirtlerne.
I forsommeren fik hun fjernet det ene bryst, og efter yderligere undersøgelser blev hun erklæret kræftfri. Der var ikke behov for efterbehandling - det var lykkedes dem at fjerne det hele ved operationen.

Min veninde kæmper stadig med eftervirkningerne af at have været igennem et så massivt forløb, men hun fortæller mig, at det på mange måder også har været en øjenåbner i forhold til hele livet, værdier, prioriteringer - og ikke mindst i forhold til, hvor mange fantastiske og omsorgsfulde mennesker, hun har i sit liv, som træder til, når der går ild i hele lortet.
Jeg håber virkelig, at du som hun kan finde lidt styrke i et stærkt bagland, og at du bliver ved med at tale om de svære ting. Herinde og ude i "virkeligheden". Mange tanker herfra.
5
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 9. feb 2016, 20:27

Guilded_Lily skrev:Selvfølgelig er hårtab en grum bivirkning, og det er selvfølgelig noget, man skal være forberedt på, men du KAN også være heldig, at kemoen ikke har den kedelige effekt på dig. Min mor beholdt sin hårpragt efter begge kemoomgange ved/efter brystkræft. Den første gang var kræften så fremskreden, hun måtte have en mastektomi, anden gang blev knuden opdaget tidligt nok til, hun kunne "nøjes" med en brystbevarende operation.

Jeg håber, du er lige så heldig :kys:


Med lige præcis denne form for kemo er hårtab desværre 100 pct.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Thestral » 10. feb 2016, 05:47

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget men for nogle år tilbage var min mor igennem et kræft forløb hvor hun fik lavet en paryk der til forveksling lignede hendes rigtige hår. Man kunne vitterligt ikke se forskel. Hun fortalte dog at den var ret varm at have på så det er måske værd at have med i baghovedet.
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
d.d84
Indlæg: 83
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:06
Kort karma: 8
Likede indlæg: 82

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf d.d84 » 10. feb 2016, 13:52

Øv at det også skulle ramme dig Frandsen.
Men godt det ikke har spredt sig.
Du ønskes al held og lykke herfra.

Min svigermor fik paryk fra den butik på Blegdamsvej, den er så flot, man kan ikke se det er en paryk.
Parykdamen derinde klippede hendes hår af den dag hun hentede parykken.
0
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Whoosh » 10. feb 2016, 15:44

Sikke noget. :(
Det gør mig ondt at du skal gennem det.

Min familie var desværre også ramt for nogle år siden.
Kvinden blev idiot på tørklæderne, fordi de gerne ville rusje rundt.

Vi fandt "underhuer" i indvandrerbutikker, gå efter dem der sælger alle mulige kvindeting. De er ret hyggelige. :)

Der var forskellige modeller, nogle var bare en tynd hue (sommerfavorit), andre kunne bindes bag på. Alle mulige farver og med eller uden pynt eller blonder.
Fordelen ved dem var at se var meget faconsyet, og til en helt anden pris, og et større udvalg.

ShuruQ herinde ved sikkert hvad de hedder, så du har noget konkret at spørge efter.
3
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 12. feb 2016, 18:59

Jeg er i øvrigt begyndt at blogge om mit kræftforløb. Det er virkelig god terapi.

Alle er velkomne til at læse med :D Jeg har senest skrevet om mit besøg hos paryk-damerne.

www.kraftedeme.bloggersdelight.dk

... Og nu tænker jeg, om jeg allerede har skrevet det herinde? Fuck, jeg har kemohjerne!
8
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Æble » 12. feb 2016, 20:11

Har lige læst din blog. Fuck hvor er det unfair. Fuck hvor er det bare lortet. Synes du er sej. Sender masser af styrkende tanker.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Tibbler » 12. feb 2016, 20:30

Puha - Jeg læste lige dit blogindlæg om dagen, hvor I fortalte pigerne om kræften. Det er simpelthen så barskt at skulle gå igennem.

Når jeg tænker på, hvor påvirket jeg bliver af at læse om din historie; moderhjertet i mig græder; frygten for at det skulle ske for mig og mine børn. Så kan jeg slet ikke sætte mig ind i, hvor stor frygten og smerten må være, når man rent faktisk står i situationen.
Det gør mig virkelig ondt for dig og din familie :kram:

Glad for at læse, at du har haft et par bedre dage....
0
Vappepigen
Indlæg: 269
Tilmeldt: 3. jan 2016, 14:13
Kort karma: 75
Likede indlæg: 947

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Vappepigen » 13. feb 2016, 10:10

Marioneta skrev:Jeg har også først set din tråd nu. Hvor er jeg ked af at høre at du skal døje med den sygdom.

Min eks-svigermor fik her2-negativ brystkræft i 2008. Hun fik også epirubicin (den røde) og cyclofosfamid (den gennemsigtige) samt muligvis docetaxel, som fik hendes negle til at falde af. Kunne også være paclitaxel. Vi laver begge dele til brystkræftpatienter (arbejder med fremstilling af kemoterapi).

Der er forskellig behandling til her2-negativ og her2-positiv brystkræft. Forskellen på de to kræftformer er at der sidder en masse her2-receptorer på her2-positive kræftceller, som er med til at få kræftcellerne til at vokse. Herceptin, som Vappepigen får, går ind og sætter sig på receptorerne og blokerer deres effekt. Perjeta, Kadcyla og vinorelbine gives også ved her2-positiv brystkræft.

Jeg håber at du er gået fri for de værste bivirkninger efter din kur.


Puha godt de har udviklet herseptin :ad!:
0
Følg mig på instagram jannibvj
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Frandsen » 19. feb 2016, 12:38

Kan lige opdatere lidt ... Jeg fik fjernet en lymfeknude i armhulen i sidste uge (for at tjekke, om der var spredning til lymfekirtlerne). Den var clean!

Så dejligt med endnu en positiv besked :)

Pt. tyder det altså på, at kræften 'kun' sidder lokalt i brystet.

Status her to uger efter kemo er, at jeg føler mig helt som mig selv. Det er helt underligt at vide, at man er syg uden at føle sig det mindste syg. Mit hår er heller ikke røget af endnu, så udadtil ligner jeg bare en alm. nybagt mor.

Jeg sørger for at nyde disse gode dage. Så vidt jeg kan læse mig til, skal der nok komme rigtig tunge dage, hvor bivirkningerne trækker tænder ud.
19
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. feb 2016, 13:04

hvor er jeg glad for at læse at der ikke er spredning til lymferne, så har du jo heldigvis det mindre at kæmpe med.
Og ligeså er det skønt at læse at du har gode dage, hvor du føler dig som dig selv! Er sikker på de er rigtig gode at have på overskudskontoen.

Jeg har en kollega der også havde en lokal brystkræft uden spredning, som dog fik fjernet knuden hurtigt, i en brystbevarende operation.
Men hun kom også i kemobehandling, forebyggende. Og der gik faktisk længere tid end standarden førend hun oplevede bivirkningerne ved kemoen, såsom hårtab. Og hendes negle gik også fri - selvom det var i risiko for at ryge.
Hun formåede langt ind i forløbet at have kræfter til at arbejde 16-20 timer ugentligt, men så kom der et knæk, hvor hun både fysisk og psykisk var træt og brugt, det værste siger hun var faktisk trætheden, eller udmattelsen.
Jeg tror på at det et godt og stærkt kort at have på hånden, at kroppen grundlæggende er sund og rask!


Og hvis jeg må ha lov at være praktisk gris også, det er ikke sikkert i har tænkt det ind jo.
Men de fleste pensionsopsparinger giver muligheden for en engangs udbetaling i forbindelse med kritisk sygdom, det kunne måske være rart for jer at der i denne periode stod en god slat kontanter på kontoen, til en barnepige, rengøringshjælp, gode oplevelser og hvad i ellers kunne have af behov.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf ExCoastal » 20. feb 2016, 08:17

Mange tanker herfra. Det er hårdt, det ved jeg.

Men vi kan godt have lidt gode historier her også. Både min mor og min ældste lillesøster har haft brystkræft. De blev begge opereret, fik kemo og det går rigtig godt. Min søster fik dog konstateret kræft i lymfeknuderne, men det ser ikke ud til at have spredt sig. Hun er lige blevet færdig med kemo, og det ser lovende ud.

:ae:
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Krølle » 20. feb 2016, 09:06

Hvor er det skønt at læse, Frandsen. Jeg krydser sådan fingre for, at din gode fysiske form og almentilstand inden sygdommen kommer til at bære dig nemmere igennem :kys:

For øvrigt har DD ret. Du kunne meget vej have en kritisk sygdom dækning gennem enten dit arbejde, jeres forsikringer eller din pension. Det er ofte i omegnen af 100.000+.
1

Tilbage til "Livets forhold"