Om at sælge kontra forære ting væk

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:17

adagio skrev:Hvis jeg skal af med noget der er under ca. 1000,- værd i brugthandel, og der er familiemedlemmer der vil have det, får de det gratis. I det konkrete tilfælde ville jeg altså forære den væk - uafhængigt af om jeg syntes svigerinden var nærig, det er lige så meget for min egen skyld at jeg ikke vil have penge for det.


Ja, for ikke at virke som hende, mener du? :gruble: Den har jeg også spekuleret over. For det er jo en principsag lige nu, det er jo ikke fordi jeg mangler de 200 kroner, som jeg eventuelt ville bede om for den.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:18

Det er også bare fordi jeg generelt finder dem lidt belastende.

:genert:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Chachacha » 20. feb 2016, 16:27

I min verden, ved relationer (familie og tætte venner eller bekendte jeg bare rigtig godt kan lide), er det altså "snup løs"-stilen. Hvis jeg oprigtigt er færdig med noget, og nogen af dem jeg holder af kan bruge det, synes jeg det er vildt fedt! Så slipper jeg for at sælge det eller smide det væk.

Jeg har så oplevet at nogen insisterer på at give noget for det, og så får de lov at give en kaffe/en middag alt efter hvor stor en ting, det drejer sig om.

Omvendt, hvis det var en person, jeg generelt fandt lidt irriterende/krævende, ville jeg ikke have lyst til at forære dem noget. Ikke på grund af pengene, men jeg orker ikke være flink mod sådan nogle typer hele tiden :genert:

Konklusionen må være: kan jeg lide vedkommende får de alting gratis, og kan jeg ikke, er det ud med $$$ medmindre jeg kan undgå dem :lol:
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Zombie » 20. feb 2016, 16:28

Men når der ikke er tradition for at forære ting væk, synes jeg at man skal spare sig den potentielle bitterhed, der kan opstå.

Hun lyder som typen, der kunne finde på at modtage pumpen gratis fra dig og selv sælge den videre når hun var færdig med den. Det ville du blive irriteret over - eller, jeg ville blive super nederen over det og tror, du kan have det på samme måde ud fra det du beskriver - men samtidig kan man jo ikke tillade sig at påtale det, hvis man selv har givet den bort gratis.

Undgå de tænders gnidsel og sælg den for en pris, du selv kan være ved. Hvis hun sælger den videre for det samme beløb eller endog mere, så er det nemmere for dig bare at sige pyt skidt.
8
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:33

Åhh Zombie det havde jeg ikke engang tænkt på - selvfølgelig sælger hun den da videre efterfølgende, selvom hun ville få den foræret!! Godt tænkt. ;)
Jeg tager altså et par hundrede for den for syns skyld. Jeg er jo ikke forpligtet til at forære den væk, blot fordi hun forstod det sådan i korrespondancen.

Præcis som Chachacha så rigtigt skriver - det kommer an på personen, og jeg har ikke lyst til at være i det gavmilde hjørne med hende.... :genert:
5
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf LadyFox » 20. feb 2016, 16:34

Hvis jeg sælger noget, så er det fordi jeg står og mangler penge, ellers giver jeg det væk hvis ikke det handler om noget voldsomt dyrt. Men det hænger sammen med at vi i både min familie og omgangskreds er rigtig gode til at forære ting væk på kryds og tværs, og i virkeligheden minder det mere om en avanceret byttehandel - så selvom jeg giver noget væk i denne måned er det ikke rigtig et tab, for jeg har sikkert for noget ind fra en anden front i sidste måned. Og sådan kan jeg ret godt lide det.
Jeg ved ikke om jeg ville være glad for at give ting væk gratis som jeg kunne have tjent lidt på, hvis jeg var den eneste der gjorde det. Men jeg synes ikke der er noget som helst galt i at at sælge noget, som man ikke selv skal bruge igen - og taget i betragtning at hun selv sælger ting videre til jer, uden at give nedslag i pris i forhold til hvad hun selv gav i sin tid, synes jeg det er mere end rimeligt du forventer hun selv er indstillet på at betale for hvad hun gerne vil have fra dig af.
0
...
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:39

LadyFox skrev:Hvis jeg sælger noget, så er det fordi jeg står og mangler penge, ellers giver jeg det væk hvis ikke det handler om noget voldsomt dyrt. Men det hænger sammen med at vi i både min familie og omgangskreds er rigtig gode til at forære ting væk på kryds og tværs, og i virkeligheden minder det mere om en avanceret byttehandel - så selvom jeg giver noget væk i denne måned er det ikke rigtig et tab, for jeg har sikkert for noget ind fra en anden front i sidste måned. Og sådan kan jeg ret godt lide det.
Jeg ved ikke om jeg ville være glad for at give ting væk gratis som jeg kunne have tjent lidt på, hvis jeg var den eneste der gjorde det. Men jeg synes ikke der er noget som helst galt i at at sælge noget, som man ikke selv skal bruge igen - og taget i betragtning at hun selv sælger ting videre til jer, uden at give nedslag i pris i forhold til hvad hun selv gav i sin tid, synes jeg det er mere end rimeligt du forventer hun selv er indstillet på at betale for hvad hun gerne vil have fra dig af.


Ja, helt enig og gode overvejelser - men hun lægger op til, at hun "overtager" den. Og gaahhh, det irriterer mig, for det er sværere at "svare igen" på, at man sgu egentlig gerne vil have noget for sine ting. :wacko:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf LadyFox » 20. feb 2016, 16:46

Evapeva skrev:
LadyFox skrev:Hvis jeg sælger noget, så er det fordi jeg står og mangler penge, ellers giver jeg det væk hvis ikke det handler om noget voldsomt dyrt. Men det hænger sammen med at vi i både min familie og omgangskreds er rigtig gode til at forære ting væk på kryds og tværs, og i virkeligheden minder det mere om en avanceret byttehandel - så selvom jeg giver noget væk i denne måned er det ikke rigtig et tab, for jeg har sikkert for noget ind fra en anden front i sidste måned. Og sådan kan jeg ret godt lide det.
Jeg ved ikke om jeg ville være glad for at give ting væk gratis som jeg kunne have tjent lidt på, hvis jeg var den eneste der gjorde det. Men jeg synes ikke der er noget som helst galt i at at sælge noget, som man ikke selv skal bruge igen - og taget i betragtning at hun selv sælger ting videre til jer, uden at give nedslag i pris i forhold til hvad hun selv gav i sin tid, synes jeg det er mere end rimeligt du forventer hun selv er indstillet på at betale for hvad hun gerne vil have fra dig af.


Ja, helt enig og gode overvejelser - men hun lægger op til, at hun "overtager" den. Og gaahhh, det irriterer mig, for det er sværere at "svare igen" på, at man sgu egentlig gerne vil have noget for sine ting. :wacko:

Jeg synes bare du burde få lagt kortene på bordet - og sige at du altså gerne vil have lidt for den, så det er ude af verden. Og så kan det godt være at hunbliver lidt fornærmet, men det tror jeg alligevel ikke at du kan undgå nu hvis hun har sat næsen op efter at få den gratis, men mon ikke at hun kommer over det?
1
...
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:47

Jeg har lige skrevet sådan her:

"Hej T
Nu vi snakkede om brystpumpen, fik det mig til at tænke på, at vi egentlig har flere ting liggende - brystpumpen inkl. - som jeg havde tænkt på først at tilbyde jer, og alternativt sælge på dba.dk., men så fik jeg ikke lige taget billeder og bla bla.... Du ved.
Det drejer sig om brystpumpen, en ErgoBaby bæresele og en slyngevugge (links til hele molevitten undervejs).
Hvis der er noget, der er interessant, så kan I jo overtage det, I lige synes til "familiepriser", hvis det skulle være noget...?"

Det er gjort lidt på klumpe-dumpe-Eva-måden. Altså bagvendt.
Men så fik jeg lissom nævnt brystpumpen påny som en vare, jeg regner med at få noget for, ikke? :genert:
5
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:50

Hun har svaret:

"Hvor fint! Altså vi kan lige se på tingene i morgen, vi har ikke nogle af de her ting hvertfald :D"

Selvom det her er en af de virkelig små ting i livet, skal jeg nok vende tilbage med en update efter i morgen!
13
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Mus84 » 20. feb 2016, 18:55

Det lyder da som om det løser sig. Men vil da også gerne høre update i morgen.
Kan godt forstå dilemmaet. Jeg er nok typen der oftest ender med at give det væk, gider ikke besværet for småpenge. Hvis det er større ting kunne jeg dog godt finde på at sælge. Det eneste jeg har solgt at vores er en autostol, resten er givet væk.
Står faktisk lidt i det samme, har lige foræret alt vores tøj og sko fra de første år væk. Der er en del lidt dyrere tøj imellem, men hvis det skulle sælges enkeltvis ville det måske give 20-30 kr pr styk og så skulle det sendes osv. Det er foræret til en veninde. Det spiller nok også ind at veninden bestemt ikke selv er nærrig og sikkert ville have gjort det samme.
I dit tilfælde ville jeg også have noget for tingene, dels er det store ting af en vis værdi og dels er det bare træls hvis det bliver taget for givet at det er en foræring. Synes du har "reddet" den på en fin måde.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 19:19

FruDulle skrev:Jeg er meget spændt på update så gør endelig det :D


Hehe fedt. :D Gad godt at have røntgen-syn, så jeg ku' se dit grønne kort til dette indlæg - altså om det mocker mig eller blot er fra en med-spændt. :lol:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf vibbsen » 20. feb 2016, 19:29

Altså jeg er is-tisse kold....Jeg giver ikke noget der har en værdi af 600 kroner væk. Og hvis modtager misforstår mig, eller jeg har udtrykt mig forkert i første omgang, så er jeg ikke bange for at rette op på det.

Så jeg ville ikke være bleg for at komme med en tilføjelse til samtalen der hed "Den der brystpumpe, bare lige for at der ikke er nogen misforståelser, så vil jeg gerne have 300 kroner for den .Er du stadig interesseret ?"
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf vibbsen » 20. feb 2016, 19:34

Jeg er iøvrigt på ingen måde fedtet når det gælder småting.... Jeg havde en kollega som ikke havde særlig mange penge. Hendes datter passede tøj som min var vokset ud af. Hun fik det hele. Gratis. Og der var virkelig meget tøj. Og en del af det var stort set ikke brugt.
Det eneste hun nogensinde har betalt for var en næsten ubrugt flyverdragt som jeg tog 200 kroner for. Og ud fra hastigheden hvormed hun knaldede beløbet afsted på mobilepay, så tror jeg hun synes hun gjorde en god handel :D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4928
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7921

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Nicolait » 21. feb 2016, 13:14

Hvis det sådan er min nærmeste familie, så plejer de bare at få tingene, hvis jeg ikke selv skal bruge det længere.
Jeg bryder mig ikke rigtig om, at tage imod penge fra min familie for ting, jeg ikke længere bruger.
Et eller andet sted så har de også gjort andre ting for mig, som de ikke har fået betaling for. Så det går vel lige op.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Livets forhold"