Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Ado » 21. feb 2016, 09:10

FruitFly skrev:
Ado skrev:Det er sateme sørgeligt.

Det er vel et spørgsmål om perspektiv. Personligt synes jeg ikke det er "sørgeligt", at vælgerne får lov til at bestemme. At de foretrækker Trump fatter jeg ikke, men det er nok mere en begrænsning hos mig end noget andet.

Nu mindes jeg heller ikke, at jeg har udtrykt det er sørgeligt amerikanerne får lov at vælge.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf FruitFly » 21. feb 2016, 09:36

Ado skrev:Nu mindes jeg heller ikke, at jeg har udtrykt det er sørgeligt amerikanerne får lov at vælge.

OK, så det der er sørgeligt er at de vælger noget andet end du ville have valgt?
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Ado » 21. feb 2016, 10:18

FruitFly skrev:
Ado skrev:Nu mindes jeg heller ikke, at jeg har udtrykt det er sørgeligt amerikanerne får lov at vælge.

OK, så det der er sørgeligt er at de vælger noget andet end du ville have valgt?

Ja, det er sørgeligt, at en mand med sådanne værdier (eller manglen på samme), kan høste så stor popularitet.
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 21. feb 2016, 10:40

quote="Ado"]
FruitFly skrev:
Ado skrev:Nu mindes jeg heller ikke, at jeg har udtrykt det er sørgeligt amerikanerne får lov at vælge.

OK, så det der er sørgeligt er at de vælger noget andet end du ville have valgt?

Ja, det er sørgeligt, at en mand med sådanne værdier (eller manglen på samme), kan høste så stor popularitet.[/quote]

Trump taler i stor grad til samme elementer som DF taler til herhjemme.
Etniske amerikanere / danskere med kortere uddannelser, der føler sig truet af udenlandsk arbejdskraft, og så de ældre, der husker en fortid som var bedre end de føler tilværelsen er nu. Og så dem der føler "systemet" har svigtet, eller fokuserer på noget forkert.

DF har ca. 1/5del af befolkningen med sig herhjemme, og Trump har ca. 1/5del af befolkningen (dem der stemmer ihvertfald) med sig derovre. Så er der lidt forskel i mediekultur og personlig fremtræden, men den underliggende tendens er meget den samme, og det er ikke kun i USA/DK, den ses, men i det meste af vesten / vestlig kultur.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Ado » 21. feb 2016, 10:45

Wizzze skrev:
Trump taler i stor grad til samme elementer som DF taler til herhjemme.
Etniske amerikanere / danskere med kortere uddannelser, der føler sig truet af udenlandsk arbejdskraft, og så de ældre, der husker en fortid som var bedre end de føler tilværelsen er nu. Og så dem der føler "systemet" har svigtet, eller fokuserer på noget forkert.

DF har ca. 1/5del af befolkningen med sig herhjemme, og Trump har ca. 1/5del af befolkningen (dem der stemmer ihvertfald) med sig derovre. Så er der lidt forskel i mediekultur og personlig fremtræden, men den underliggende tendens er meget den samme, og det er ikke kun i USA/DK, den ses, men i det meste af vesten / vestlig kultur.

Ja, det ved jeg godt. Jeg så et dokumentarprogram om manden, hvor der var fokus på hans tilhængere og deres udtalelser. Det var skræmmende uintelligent og dragede identiske paralleller til når DF'erne poster deres besynderlige facebook-delinger.
1
Donna Martin Graduates!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2016, 10:53

Han bliver ikke præsident, det tror jeg simpelthen ikke på.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. feb 2016, 11:04

Ado skrev:Ja, det er sørgeligt, at en mand med sådanne værdier (eller manglen på samme), kan høste så stor popularitet.


Lige præcis.
Især fordi vælgere, der stemmer på demagoger og populister, om disse så er højre- eller venstreorienterede, har det med at blive taget grusomt ved næsen.
Der er sjældent særlig meget, der kan klares med et quick fix, men hvis man som vælger er tilpas desperat og/eller uvidende, kan jeg godt forstå, at man hopper på limpinden. Det er i sig selv sørgeligt.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 21. feb 2016, 11:39

DetSorteCirkus skrev:
Ado skrev:Ja, det er sørgeligt, at en mand med sådanne værdier (eller manglen på samme), kan høste så stor popularitet.


Lige præcis.
Især fordi vælgere, der stemmer på demagoger og populister, om disse så er højre- eller venstreorienterede, har det med at blive taget grusomt ved næsen.
Der er sjældent særlig meget, der kan klares med et quick fix, men hvis man som vælger er tilpas desperat og/eller uvidende, kan jeg godt forstå, at man hopper på limpinden. Det er i sig selv sørgeligt.


You can fool some of the people some of the time ....
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2016, 15:10

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeps Trump vandt. Og Jeb Bush trækker sig.


Ikke nok med at Jeb Bush trækker sig, så blev Rubio også nummer 2 foran Cruz, og det i en religiøs sydstat. Rubio er nu kompromis kandidaten, og bliver interessant at følge på super tuesday. I teorien burde han trække stemmerne som ville være gået til Bush, og nok også en del fra Kasich, hvis han forbliver i processen. Det skulle give Rubio mere end Trump, som ret konsekvent ligger på ca. 1/3 af de republikanske stemmer.
Men går nogle af de frie stemmer til Trump, så bliver det spændende. Men vi bliver klogere om en uge tid.

Hos Demokraterne, vandt Hillary men kun lige, og det i en stat hvor Latino stemmerne burde have sikret hende en en stor sejr :gruble: Det her bliver en lang kampagne, og Bernie for masser af omtale måske bliver det positivt for at ændre lidt i tankegangen hos amerikanerne :gruble: Jeg tror stadig ikke han kan vinde (hverken nomineringen eller præsidentposten).


Ja New York Times mente også det nu var et opgør mellem Rubio for "traditionalisterne2 og Trump for "oprørerne".

Og man har så samme dynamik for demokraterne mellem Clinton/Sanders.

Det ser ud til at det bliver en tæt affære mellem Trump og Rubio.

De nævnte dog en fordel ved at Jeb Bush trækker sig ud, det er at han åbenbart har været magnet for en masse donorer og støtter, der så formentlig vil give deres penge til Rubio i stedet får. Så han får en masse ekstre kampagnedollars at gøre godt med.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2016, 15:17

Ado skrev:
Wizzze skrev:
Trump taler i stor grad til samme elementer som DF taler til herhjemme.
Etniske amerikanere / danskere med kortere uddannelser, der føler sig truet af udenlandsk arbejdskraft, og så de ældre, der husker en fortid som var bedre end de føler tilværelsen er nu. Og så dem der føler "systemet" har svigtet, eller fokuserer på noget forkert.

DF har ca. 1/5del af befolkningen med sig herhjemme, og Trump har ca. 1/5del af befolkningen (dem der stemmer ihvertfald) med sig derovre. Så er der lidt forskel i mediekultur og personlig fremtræden, men den underliggende tendens er meget den samme, og det er ikke kun i USA/DK, den ses, men i det meste af vesten / vestlig kultur.

Ja, det ved jeg godt. Jeg så et dokumentarprogram om manden, hvor der var fokus på hans tilhængere og deres udtalelser. Det var skræmmende uintelligent og dragede identiske paralleller til når DF'erne poster deres besynderlige facebook-delinger.


Altså det er jo nemt at vinkle det så det virker tåbeligt.

Jeg tjekkede Kashich ud som skulle være moderat.

Iflg. wiki har han så arbejdet for Lehmann brothers :) Jeg kan godt forstå man stemmer på hvem som helst anden, hvis de andre politikere har arbejdet for Lehmann brothers og støttet Irakkrigen osv. Alle de fejltagelser se begik i USA i 0'erne.

Samtidigt har vi et alment problem i vesten med at politikerne har vendt de lavtuddannede ryggen. Man kan jo ikke rigtigt forvente de bare er tilfredse og glade når de får det sværere og sværere, de skal både arbejde i Wallmart og McDo nu for at få tingene til at hænge sammen (det sku være normalt med 2 jobs, fordi lønningerne er så lave), og så får de bare at vide at de skal tørre øjnene og omstille sig til den pulserende globaloiserede kreative fremtid.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 21. feb 2016, 16:03

Det er jo selvfølgelig svært at forestille sig, at alt ville blive helt fantastisk, hvis Trump blev præsident ... sådan som han selv hævder.

Men det er dog interessant, at han har fået sat ord på en hel del af de emner, som højrefløjen ellers har forsøgt at tie ihjel. At Irak-krigen var en katastrofe og det, der for alvor skabte kaos i Mellemsøten. At det på længere sigt er en katastrofe for et land, når store firmaer flytter i skattely eller sender produktionsarbejdspladserne til Kina. Osv., osv.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2016, 16:03

Åh gud, et billede :)

Billede
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 21. feb 2016, 16:32

eks-Maupassant skrev:
Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeps Trump vandt. Og Jeb Bush trækker sig.


Ikke nok med at Jeb Bush trækker sig, så blev Rubio også nummer 2 foran Cruz, og det i en religiøs sydstat. Rubio er nu kompromis kandidaten, og bliver interessant at følge på super tuesday. I teorien burde han trække stemmerne som ville være gået til Bush, og nok også en del fra Kasich, hvis han forbliver i processen. Det skulle give Rubio mere end Trump, som ret konsekvent ligger på ca. 1/3 af de republikanske stemmer.
Men går nogle af de frie stemmer til Trump, så bliver det spændende. Men vi bliver klogere om en uge tid.

Hos Demokraterne, vandt Hillary men kun lige, og det i en stat hvor Latino stemmerne burde have sikret hende en en stor sejr :gruble: Det her bliver en lang kampagne, og Bernie for masser af omtale måske bliver det positivt for at ændre lidt i tankegangen hos amerikanerne :gruble: Jeg tror stadig ikke han kan vinde (hverken nomineringen eller præsidentposten).


Ja New York Times mente også det nu var et opgør mellem Rubio for "traditionalisterne2 og Trump for "oprørerne".

Og man har så samme dynamik for demokraterne mellem Clinton/Sanders.

Det ser ud til at det bliver en tæt affære mellem Trump og Rubio.

De nævnte dog en fordel ved at Jeb Bush trækker sig ud, det er at han åbenbart har været magnet for en masse donorer og støtter, der så formentlig vil give deres penge til Rubio i stedet får. Så han får en masse ekstre kampagnedollars at gøre godt med.


Det der gør primary løbet lidt mere spændende i år er også, at der køres efter et nyt system.
Det hele handler jo om at samle delegerede, der er i alt 2472 delegerede alt slås om, dvs. at ham som løber med nomineringen skal samle mindst 1237 delegerede for at få flertal.
Tidligere år har det været sådan i mange stater, at vandt man primærvalget i den stat, så fik man også alle de delegerede, såkaldt winner takes all. Det har man lavet om i år, fordi stater der holdt deres primærvalg sent, følte de ikke havde en stemme, når kandidaten havde fået nok delegerede til at vinde. Derfor begyndte mange stater at overveje, at flytte deres primærvalg frem i tid. Men 50 stater, der alle ville holde tidlige primærvalg, frygtede man ville ende i kaos.
Derfor er reglerne lavet om, så man kun må holde "winner takes all" valg efter 15. marts, og man har begrænset mængden af winner takes all delegerede til 400. Så man kan ikke bare nøjes med at vinde nogle få store stater tidligt, og så få nomineringen. Man skal ud i alle de små samfund og hente sine stemmer. Eneste undtagelse fra reglen var SC, som vi lige har overstået. De havde en modereret Winner takes all regel, hvor hvis man klarede sig godt i alle valgkredse indenfor staten, så fik man en blok delegerede oven i, noget der skete for Trump, så han fik faktisk 44 ud af de 50 delegerede i SC, selvom hans rene stemmetal kun skulle have givet ham omkring 20 delegerede.
Da Cruz f.eks. vandt i Iowa, så var det jo fint han kunne kalde sig vinder, men han fik kun 1 delegeret mere end både Trump og Rubio, så derfor betød hans sejr reelt ikke noget i den store sammenhæng. Mens den sejr Trump fik i SC også har bragt ham langt foran i tal regnskabet.
Nu kan man reelt godt ende med en kandidat der vinder nomineringen uden at have vundet et eneste valg, hvis bare han er blevet nummer 2 eller 3 i alle valg, mens nogle forskellige skiftes til at vinde de enkelte stater. Det sker så nok ikke nu så mange har trukket sig, men det var en bekymring tidligere.
Men hvis Rubio, Cruz og Trump, bliver ved og de skiftes lidt til at vinde, så kan vi ende med en situation hvor ingen af de 3 har de nødvendige 1237 delegerede til at vinde direkte, og så starter indfighten rigtigt, for så vil man prøve at stjæle/købe/overtale delegerede til at skifte side, it ain´t gonna be pretty :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 21. feb 2016, 16:51

Wizzze skrev:[...]
Nu kan man reelt godt ende med en kandidat der vinder nomineringen uden at have vundet et eneste valg, hvis bare han er blevet nummer 2 eller 3 i alle valg, mens nogle forskellige skiftes til at vinde de enkelte stater.
[...]

Vel ikke, når de går over til Winner takes all? Så får man vel netop ikke noget for anden- og tredjepladser? :gruble:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 21. feb 2016, 17:16

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:[...]
Nu kan man reelt godt ende med en kandidat der vinder nomineringen uden at have vundet et eneste valg, hvis bare han er blevet nummer 2 eller 3 i alle valg, mens nogle forskellige skiftes til at vinde de enkelte stater.
[...]

Vel ikke, når de går over til Winner takes all? Så får man vel netop ikke noget for anden- og tredjepladser? :gruble:


Men der er kun 400 delegerede tilbage til rene winner takes all valgene. Så i teorien kan man godt ende i et sådant scenarie. Men det er teori, jeg tror snart vi ender i et trevejsopgør mellem Trump, Rubio og Cruz, jeg forventer at Kasich og Carson trækker sig meget snart, og så bliver det spændende om ender med 3 nogenlunde lige store kandidater, eller om Rubio kan samle alle de frafaldnes vælgere omkring sig, eller nogle også går til Trump og Cruz.
Vi skal bare huske ikke kun at stirre os blinde på vinderne. med mindre det er den samme hele tiden, selvfølgelig :D

Men vi er meget klogere efter super tuesday, hvor Alabama, Arkansas, Colorado, Georgia, Massachusetts, Minnesota, Oklahoma, Tennessee, Texas, Vermont & Virginia holder primærvalg, bemærk det store antal sydstater, det kan reelt betyde at vi står med Cruz i front onsdag morgen :8:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"