Skal jeg række hånden ud?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Mi55y » 22. feb 2016, 05:39

For en måneds tid siden havde jeg en tråd om min halvsøster, som var blevet meget såret og skuffet over, at jeg er ude og rejse den dag, hun holder 30 års fødselsdag. Jeg var af den tro, at jeg var inviteret til at fejre hende i forbindelse med en sommerhustur (som så gik i vasken, efter jeg havde bestilt ferie), og hun mente jeg burde kunne regne ud, at jeg også var ventet på selve dagen. Efter et par dage lod jeg hende vide, at jeg var der, når hun var klar til at tale om det, men hun svarede, at hun ikke forstod, at jeg pressede hende på den måde, og hun mente, at jeg ikke kunne forstå, hvor ondt det gjorde på hende. Det var lidt forhistorien...

Nu er det så en måned senere, og jeg har ikke hørt et ord fra hende. Så nu er spørgsmålet, om jeg skal række hånden ud? Min kæreste mener, at det er op til mig, og ellers må jeg nok acceptere, at vi ikke bliver gode venner igen. Jeg er bare lidt træt af, at skulle være den, der rækker hånden ud, når jeg stort set fik skæld-ud, da jeg sådan set ikke gjorde andet end at sige, at jeg var der, når hun var klar, men accepterede, at hun ikke kunne håndtere mig på det tidspunkt. Jeg føler jo lidt, at nu må den ligge på hendes banehalvdel, og at hun har været ret urimelig! Men, når jeg ikke har hørt noget fra hende i en måned, så begynder jeg jo også at tænke, at hun har tænkt sig at mugge over det her for altid, og at hun ikke "vil give sig", som hun sikkert ser det...

Så hvad skal jeg lige gøre her? Jeg har overvejet, at invitere til noget tøsehygge, og så invitere hende med for ligesom at vise, at jeg stadig tæller hende med i mit liv. Eller er det bedre at tage tyren ved hornene? Og hvordan får jeg gjort det, samtidig med at jeg ikke få lagt mig fladt i støvet? Og uden at optrappe konflikten?

Ja, jeg mangler lidt input. Jeg føler lidt, at jeg altid skal være den voksne/store - både overfor hende men også over for andre i mit liv, og jeg har det seneste års tid øvet mig i at sige fra. Men jeg er i tvivl om, om det her er den forkerte situation at stå fast på sit i? Det skal lige siges, at eftersom vi først har mødt hinanden som voksne, så har jeg mere et venindeforhold til hende, end at jeg ser og føler hende som en søster. Men klart, at jeg har set igennem flere ting med hende end med andre veninder, fordi hun netop er familie... Havde vi ikke været søstre, så havde vi nok ikke været særligt tætte veninder, da vi er meget forskellige.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Hunkat » 22. feb 2016, 06:00

Min første tanke er: næh.

Jeg gad personligt nok ikke, måske kunne jeg svinge mig op til en kort besked, noget i retning med at hun altid er velkommen men ikke mere end det. Jeg har ikke ret høje tanker folk som pludselig ikke vil tale til 'venner' over fjollede småting.
5
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Elvispop » 22. feb 2016, 06:10

Nej, nej og atter nej.

Du har det svært med hendes drama. Så ignorér hende...
En måned er ingenting.
Man behøver ikke at "kunne med" folk, fordi man er i familie.
2
Så tænd dog for helvede de baglygter
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Modesty Blame » 22. feb 2016, 06:51

Var det hende, der meldte fra på en festival, I havde planlagt? Jeg husker muligvis forkert, men altså...

Min storebrors kæreste har en niece - som betyder meget for hende - og hun har tilfældigvis fødselsdag samme dag som mig. Det betyder, at jeg altid er i "konkurrence" med hende, når det gælder fødselsdagsarrangementer. Og for at det ikke skal være løgn, er der præcist 20 års forskel, så vi har også runde fødselsdage samtidigt. Men der er man altså nogle gange nødt til at være lidt voksen, når ens nærmeste vælger noget andet - altså...jeg må nogle gange acceptere, at jeg ikke er den, der bliver valgt til. Sådan er livet nogle gange. Din søster er næppe 20 år yngre end dig, så efter min mening burde hun sige til sig selv, at voksne mennesker nogle gange ikke kan få både kage og slik på samme tid. Nogle gange må man nøjes med det ene.

Så nej, lad hende syde lidt. Du har altså ikke gjort noget galt. Din kærestes holdning kommer sikkert af, at han har set dig forsøge at vende vrangen ud på dig selv for at hjælpe alle i din familie gang på gang. Nu skal du hjælpe dig selv i stedet.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Mi55y » 22. feb 2016, 06:56

Modesty Blame skrev:Var det hende, der meldte fra på en festival, I havde planlagt? Jeg husker muligvis forkert, men altså...

Min storebrors kæreste har en niece - som betyder meget for hende - og hun har tilfældigvis fødselsdag samme dag som mig. Det betyder, at jeg altid er i "konkurrence" med hende, når det gælder fødselsdagsarrangementer. Og for at det ikke skal være løgn, er der præcist 20 års forskel, så vi har også runde fødselsdage samtidigt. Men der er man altså nogle gange nødt til at være lidt voksen, når ens nærmeste vælger noget andet - altså...jeg må nogle gange acceptere, at jeg ikke er den, der bliver valgt til. Sådan er livet nogle gange. Din søster er næppe 20 år yngre end dig, så efter min mening burde hun sige til sig selv, at voksne mennesker nogle gange ikke kan få både kage og slik på samme tid. Nogle gange må man nøjes med det ene.

Så nej, lad hende syde lidt. Du har altså ikke gjort noget galt. Din kærestes holdning kommer sikkert af, at han har set dig forsøge at vende vrangen ud på dig selv for at hjælpe alle i din familie gang på gang. Nu skal du hjælpe dig selv i stedet.


Nej, det var ikke hende med festivalen.

Mht. min kæreste, så kompliceres det lidt af, at jeg har mødt ham igennem hende, da de begge er del af en stor vennegruppe, som jeg er kommet ind i via min søster. Og vi har lidt på fornemmelsen, at det i virkeligheden er her skoen trykker - at hun ikke er helt så OK med vores forhold, som hun har givet udtryk for. Jeg har været sammen med min kæreste i 4-5 måneder nu.

Men jeg er glad for at høre, at jeg ikke er helt galt på den, når jeg har mest lyst til at stå fast! Jeg er bare rigtig dårlig til at have sådan en konflikt lurende i baggrunden... Min kæreste, min søster og jeg har planlagt at vi skal på festival sammen til sommer, hvor vi skal overnatte hos min kærestes veninde. Min kæreste og jeg blev så lige for nyligt tilbudt et lift derned, men der er kun plads til to - og jeg ved jo ikke, om min søster stadig vil tage med os eller ej. Og hvis jeg spørger, så skulle det ikke undre mig, at hun tager det som yderligere pres eller en optrapning.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Fru Sunshine » 22. feb 2016, 07:18

Lad hende sejle.
Ingen kan være tjent med drama hele tiden, og hun finder jo hele tiden på noget nyt. Er det ikke en ko, så er det en vejrmølle - et eller andet, der fremstiller dig som en, der nedprioriterer sin søster frem for sin kæreste.

Jeg gad ikke.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Thestral » 22. feb 2016, 07:38

Jeg gad ikke arbejde i det. Det er for meget drama for mig og i min verden har du ikke gjort noget galt.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 12177

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf achillaxedprune » 22. feb 2016, 07:46

Jeg ville nok række hånden ud... Skrive hende en SMS a la "Hey søster. Det går mig altså på, at vi skal have det sådan her med hinanden... Kan vi ikke mødes over en kop kaffe / en øl og få talt om det? Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at det er gået i hårdknude, og jeg vil egentlig gerne prøve at løse det... Håber jeg også du vil. Mvh Mi55y"

Og så tage den helt ærligt og reelt - hvad er det egentlig problemet er og få renset luftet. Og hvor man mødes ude og ikke hjemme hos en. Det ville jeg vælge! Men sådan noget fnidder går mig også virkelig meget på, og hvis det er familie, så vil jeg strække mig rigtig langt. Også for min egen skyld... Jeg finder altid lettelse i, at jeg har gjort alt hvad jeg kan - lykkedes det alligevel ikke, så er det en ro for mig at vide, at jeg ikke kunne have gjort mere. Så holder det op med at gå mig på på samme måde.
7
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Mi55y » 22. feb 2016, 08:01

achillaxedprune skrev:Jeg ville nok række hånden ud... Skrive hende en SMS a la "Hey søster. Det går mig altså på, at vi skal have det sådan her med hinanden... Kan vi ikke mødes over en kop kaffe / en øl og få talt om det? Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at det er gået i hårdknude, og jeg vil egentlig gerne prøve at løse det... Håber jeg også du vil. Mvh Mi55y"

Og så tage den helt ærligt og reelt - hvad er det egentlig problemet er og få renset luftet. Og hvor man mødes ude og ikke hjemme hos en. Det ville jeg vælge! Men sådan noget fnidder går mig også virkelig meget på, og hvis det er familie, så vil jeg strække mig rigtig langt. Også for min egen skyld... Jeg finder altid lettelse i, at jeg har gjort alt hvad jeg kan - lykkedes det alligevel ikke, så er det en ro for mig at vide, at jeg ikke kunne have gjort mere. Så holder det op med at gå mig på på samme måde.


Problemet er, at det sidste der blev sagt i sagen er, at hun ikke tror mig, når jeg siger, at der er tale om en misforståelse - hun mener, at det er en dårlig undskyldning, nu hvor hun blev ked af det, og at jeg har planlagt noget andet på den dato velvidende, at hun ville holde stor fødselsdagsfest men bare været ligeglad. Så det kan jo ikke rigtig løses, når hun er af den mening... Jeg har gjort RIGTIG meget for at anerkende hendes følelser omkring det her og beklaget situationen, men jeg vil af gode grunde ikke give hende ret i, at jeg taler usandt.

Og det er derfor jeg har rigtig svært ved, HVIS jeg skulle række hånden ud, hvordan jeg så skulle gøre det uden implicit at give hende ret i, at hun har opfattet situationen korrekt.
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf JackieO » 22. feb 2016, 08:57

Hvor må det være anstrengende at være hende, hvis hun kan gå og surmule, være ked af det og skuffet over den samme ting så længe.

Om ikke andet synes jeg for hendes skyld du burde holde fast og lade være med at kontakte hende, før hun får lidt perspektiv på tingene. Selv om man kan blive skuffet, når folk ikke kan komme til et arrangement man har inviteret til, virker det voldsomt at det fylder så meget hos hende. Man kan da ikke forvente, at ALLE man inviterer, har mulighed for at komme. Folk lever jo deres eget liv og laver planer og aftaler og sidder ikke bare hjemme og venter på, om de skulle blive inviteret til noget.
2
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Viskelæder » 22. feb 2016, 09:05

Hun var virkelig uretfærdig mod dig og havde en fuldstændig langt ude logik, der gjorde dig til den onde uanset hvad. Jeg synes ikke, du skal bukke dig eller forsøge at løse den konflikt, for hendes tænkning bærer præg af, at I ikke kan løse den, som du ønsker - som to fornuftige voksne mennesker, der taler det ud og finder et kompromis - men at det kun kan løses ved, at du "indrømmer", du har været en lort, og hun kan bade i det.
6
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 12177

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf achillaxedprune » 22. feb 2016, 14:58

Mi55y skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg ville nok række hånden ud... Skrive hende en SMS a la "Hey søster. Det går mig altså på, at vi skal have det sådan her med hinanden... Kan vi ikke mødes over en kop kaffe / en øl og få talt om det? Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at det er gået i hårdknude, og jeg vil egentlig gerne prøve at løse det... Håber jeg også du vil. Mvh Mi55y"

Og så tage den helt ærligt og reelt - hvad er det egentlig problemet er og få renset luftet. Og hvor man mødes ude og ikke hjemme hos en. Det ville jeg vælge! Men sådan noget fnidder går mig også virkelig meget på, og hvis det er familie, så vil jeg strække mig rigtig langt. Også for min egen skyld... Jeg finder altid lettelse i, at jeg har gjort alt hvad jeg kan - lykkedes det alligevel ikke, så er det en ro for mig at vide, at jeg ikke kunne have gjort mere. Så holder det op med at gå mig på på samme måde.


Problemet er, at det sidste der blev sagt i sagen er, at hun ikke tror mig, når jeg siger, at der er tale om en misforståelse - hun mener, at det er en dårlig undskyldning, nu hvor hun blev ked af det, og at jeg har planlagt noget andet på den dato velvidende, at hun ville holde stor fødselsdagsfest men bare været ligeglad. Så det kan jo ikke rigtig løses, når hun er af den mening... Jeg har gjort RIGTIG meget for at anerkende hendes følelser omkring det her og beklaget situationen, men jeg vil af gode grunde ikke give hende ret i, at jeg taler usandt.

Og det er derfor jeg har rigtig svært ved, HVIS jeg skulle række hånden ud, hvordan jeg så skulle gøre det uden implicit at give hende ret i, at hun har opfattet situationen korrekt.


Men du giver også udtryk for, at du tror der kan ligge andet til grund for konflikten: nemlig, at du er begyndt at være kæreste med din kæreste.
Det kunne være noget du meldte ærligt ud, og åbnede op for at tale om?

Men hvis du mener, at du ikke kan gøre andet og mere udover at undskylde, og du ikke vil undskylde, ja, så er den vel ikke længere... Så er den lukket indtil hun eventuelt henvender sig.. Og mon ikke hun gør? Det skulle da væ underligt, hvis I aldrig talte sammen igen pga. den episode.
... :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf kidkomb » 22. feb 2016, 15:18

Jeg synes du skal invitere til tøsehygge og invitere hende med. Så er hun selv helt klar over, at bolden er hos hende.
Måske synes hun at bolden er hos dig og så sker der jo slet ingenting.

Hvis vi nu antager, at hun rent faktisk ER blevet så ked af det, som hun siger, så går der vel ingen skår af nogen, at forklare, igen, at det under ingen omstændigheder var andet end en misforståelse.
-jeg kan altså godt se, hvor hun kommer fra i den sag. DEN sag isoleret. Alt det udenom set aside.

Så altså, inviter hende sammen med nogle andre. Jeg tror det vil være den hurtigste måde at komme nærmere hinanden igen.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Dragen
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. aug 2015, 10:38
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Dragen » 22. feb 2016, 17:47

Jeg synes du skal tænke over hvordan du vil have det hvis du aldrig ser hende igen. Afhængig af svaret på det, skal du række hånden frem eller lade være.
4
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf avdotja » 22. feb 2016, 18:05

Det er svært at sige, men grundlæggende kommer det vel an på hvor vigtig din søster er for dig. Havde jeg en alvorlig konflikt med min søster, håber jeg at jeg ville være i stand til at række ud, selv om om hun var "den dumme". Ikke at jeg ville undskylde for noget jeg ikke havde gjort, men at tage initiativ og få signaleret at hun er langt vigtigere end konflikten (evt bare ved at blive ved med at invitere hende og dermed signalere at vores skærmydsler var småtterier i det store billede); det er hun bestemt værd. Der er overraskende mange familieforhold der falder fra hinanden pga små ting, selv blandt fornuftige mennesker, når der går stædighed og "jeg har ret"-attitude i den; den risiko ville jeg ikke turde tage med min søster.
0

Tilbage til "Livets forhold"