Skal jeg række hånden ud?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf BlueBunny » 22. feb 2016, 18:10

Jeg synes I er stædige begge to. Og jeg forstår ikke hvorfor nogen af jer opfører sig tarveligt over for den anden.
Jeg kender ingen forhistorier. Læser at hun havde planlagt en sommerhus-fødselsdagstur, du bestiller en ferie, sommerhusturen går i vasken, hun er skuffet. Du er ligeglad?
Hvorfor ikke bare være lidt medfølende over at hun er ked af du ikke er med til at fejre hendes dag? Jeg havde sagt at det var jeg ked af, men jeg havde ikke lige tænkt over det på den måde. Om ikke du kan gøre det godt ved at I kan fejre hende en anden dag. Hvad går der af dig ved det?
Hun vil bare gerne fejre dagen med dig, i mine ører lyder det meget sødt, og jeg kan godt forstå hun er såret over du ikke føler lysten til det.

Jeg synes du skulle strække dig
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Viskelæder » 22. feb 2016, 18:15

BlueBunny skrev:Jeg synes I er stædige begge to. Og jeg forstår ikke hvorfor nogen af jer opfører sig tarveligt over for den anden.
Jeg kender ingen forhistorier. Læser at hun havde planlagt en sommerhus-fødselsdagstur, du bestiller en ferie, sommerhusturen går i vasken, hun er skuffet. Du er ligeglad?
Hvorfor ikke bare være lidt medfølende over at hun er ked af du ikke er med til at fejre hendes dag? Jeg havde sagt at det var jeg ked af, men jeg havde ikke lige tænkt over det på den måde. Om ikke du kan gøre det godt ved at I kan fejre hende en anden dag. Hvad går der af dig ved det?
Hun vil bare gerne fejre dagen med dig, i mine ører lyder det meget sødt, og jeg kan godt forstå hun er såret over du ikke føler lysten til det.

Jeg synes du skulle strække dig


TS er på ingen måde tarvelig. Som jeg husker det, blev hun inviteret til sommerhus-fødselsdagsturen, hvor hun jo naturligvis går ud fra, at søsterens fødselsdag skal fejres. Hun bestiller ferie, som er på søsterens rigtige fødselsdag, hvor hun jo naturligvis går ud fra, at søsteren ikke holder fødselsdag, fordi hun netop er inviteret til fejring på et andet tidspunkt. Søsteren går så helt i selvsving over det og bebrejder TS, at hun nærmest er et forfærdeligt menneske, og TS er meget empatisk og rummende i hendes forklaring til søsteren, men søsteren er slet ikke til at tale med.
5
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf BlueBunny » 22. feb 2016, 18:18

Viskelæder skrev:
BlueBunny skrev:Jeg synes I er stædige begge to. Og jeg forstår ikke hvorfor nogen af jer opfører sig tarveligt over for den anden.
Jeg kender ingen forhistorier. Læser at hun havde planlagt en sommerhus-fødselsdagstur, du bestiller en ferie, sommerhusturen går i vasken, hun er skuffet. Du er ligeglad?
Hvorfor ikke bare være lidt medfølende over at hun er ked af du ikke er med til at fejre hendes dag? Jeg havde sagt at det var jeg ked af, men jeg havde ikke lige tænkt over det på den måde. Om ikke du kan gøre det godt ved at I kan fejre hende en anden dag. Hvad går der af dig ved det?
Hun vil bare gerne fejre dagen med dig, i mine ører lyder det meget sødt, og jeg kan godt forstå hun er såret over du ikke føler lysten til det.

Jeg synes du skulle strække dig


TS er på ingen måde tarvelig. Som jeg husker det, blev hun inviteret til sommerhus-fødselsdagsturen, hvor hun jo naturligvis går ud fra, at søsterens fødselsdag skal fejres. Hun bestiller ferie, som er på søsterens rigtige fødselsdag, hvor hun jo naturligvis går ud fra, at søsteren ikke holder fødselsdag, fordi hun netop er inviteret til fejring på et andet tidspunkt. Søsteren går så helt i selvsving over det og bebrejder TS, at hun nærmest er et forfærdeligt menneske, og TS er meget empatisk og rummende i hendes forklaring til søsteren, men søsteren er slet ikke til at tale med.


Hvis jeg havde såret en anden, så ville jeg ikke bruge en masse krudt på at forklare at hun ikke burde føle sig såret. Så ville jeg naturligvis sige det ikke var min mening, og høre hvordan jeg kunne gøre det ok igen.

Edit: jeg skriver ikke TS er tarvelig. Jeg skriver hun er stædig, og at søsteren er det samme. Og at TS ikke viser særlig stor medfølelse for søsteren som er skuffet.
Senest rettet af BlueBunny 22. feb 2016, 18:21, rettet i alt 1 gang.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Viskelæder » 22. feb 2016, 18:20

BlueBunny skrev:
Hvis jeg havde såret en anden, så ville jeg ikke bruge en masse krudt på at forklare at hun ikke burde føle sig såret. Så ville jeg naturligvis sige det ikke var min mening, og høre hvordan jeg kunne gøre det ok igen.


Det har hun heller ikke brugt krudt på. Hun skrev, efter min hukommelse, til søsteren, at hun var rigtig ked af, hun havde misforstået det, men søsteren svarede, at hun nu ikke kunne rumme at være sammen med hende og sådan noget. Mega dramaqueen.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf BlueBunny » 22. feb 2016, 18:24

Viskelæder skrev:
BlueBunny skrev:
Hvis jeg havde såret en anden, så ville jeg ikke bruge en masse krudt på at forklare at hun ikke burde føle sig såret. Så ville jeg naturligvis sige det ikke var min mening, og høre hvordan jeg kunne gøre det ok igen.


Det har hun heller ikke brugt krudt på. Hun skrev, efter min hukommelse, til søsteren, at hun var rigtig ked af, hun havde misforstået det, men søsteren svarede, at hun nu ikke kunne rumme at være sammen med hende og sådan noget. Mega dramaqueen.


Ok, tja, så tænker jeg TS må tænker hvad søsteren i bund og grund betyder for hende. Alle forhold kan trænge til en pause. Selv havde min bror og jeg en pause på et par år (primært pga hans ekskone som fordrejede tingene mellem os). I dag har vi fundet hinanden igen - heldigvis :)
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Mi55y » 22. feb 2016, 19:16

BlueBunny skrev:Jeg synes I er stædige begge to. Og jeg forstår ikke hvorfor nogen af jer opfører sig tarveligt over for den anden.
Jeg kender ingen forhistorier. Læser at hun havde planlagt en sommerhus-fødselsdagstur, du bestiller en ferie, sommerhusturen går i vasken, hun er skuffet. Du er ligeglad?
Hvorfor ikke bare være lidt medfølende over at hun er ked af du ikke er med til at fejre hendes dag? Jeg havde sagt at det var jeg ked af, men jeg havde ikke lige tænkt over det på den måde. Om ikke du kan gøre det godt ved at I kan fejre hende en anden dag. Hvad går der af dig ved det?
Hun vil bare gerne fejre dagen med dig, i mine ører lyder det meget sødt, og jeg kan godt forstå hun er såret over du ikke føler lysten til det.

Jeg synes du skulle strække dig


Jeg har selvfølgelig helt fra start og gentagne gange herefter givet udtryk for, at jeg er rigtig ked af situationen, at hun er blevet såret, og at det aldrig var min mening.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Sophies-mor » 22. feb 2016, 19:20

Jeg ville afvente og bare passe mig selv ...
Drama queen'eri gider jeg ikke. Og det virker som om, at TS's søster dyrker det i så voldsom grad, at TS lider under det.

Nogle gange er blod altså ikke tykkere end vand.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf kidkomb » 22. feb 2016, 19:23

Sophies-mor skrev:Jeg ville afvente og bare passe mig selv ...
Drama queen'eri gider jeg ikke. Og det virker som om, at TS's søster dyrker det i så voldsom grad, at TS lider under det.

Nogle gange er blod altså ikke tykkere end vand.

Helt enig, blod er ikke tykkere end vand. Det kan jeg skrive under på op til flere gange.

Men nogle gange er det bare lettere at være det store, overbærende menneske.
Det kan komme an på, hvor meget relationerne er viklet ind i hinanden. Nogle gange har man bare ikke den mulighed ikke at se vedkommende.
Og nogle gange, den har jeg brugt med succes, kan det føles som en sejr, at kunne være den overbærende. Dét kan sagtens føles som om man "har vundet" (Hvis det er en kamel. Så har man tæmmet den. Ikke slugt den.)
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. feb 2016, 19:29

Du har bestemt ingen forpligtelse til det, men hvis du selv gerne vil, synes jeg, at du skal gøre det. Dog ikke ved "tilfældigt" at invitere din søster til noget og lade hende selv tolke på det, for det løser ikke de generelle problemer, der er i jeres forhold. Du risikerer, at hun tror, at du lægger dig fladt ned, og på den måde giver du hende en grund til at fortsætte som hidtil.

Det må efter min mening være et minimumskrav, at en genoptagelse af kontakten skal starte med en samtale uden hysteri og selvmedlidenhed. Altså, det er selvfølgelig ikke det, du skal sige til din søster, men hvis dit ønske om at få renset luften netop bliver mødt med jammer, gør du nok klogest i at betragte det som en afslag; simpelthen et tegn på, at din søster ikke magter at tale stille og roligt om tingene.
4
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Mi55y » 23. feb 2016, 05:47

No1 skrev:Jeg synes godt, at du kan tage en snak med hende uden, at du dermed giver hende ret i, at du har gjort det med vilje. Jeg ville personligt gerne have svar paa, hvorfor hun VAELGER at gaa ud fra, at du har daarlige intentioner. Har I en forhistorie, hvor du har nedprioriteret hende? Hvis ikke, saa har du et eller andet sted ogsaa krav paa at faa at vide, hvorfor du overhovedet skulle goere noget i ond mening, og hvor hun faar det fra?

Det er altsaa maerkeligt at tillaegge sin soester saa mange daarlige motiver. Shit happens, og det maa man vaere i stand til at tilgive. Det er i hvert fald ude af proportioner at skabe sig saadan. Self. er det trist at du ikke kan komme med, men de fleste mennesker ville vaere skuffede og saa komme sig over det.


Nej, så vidt jeg ved, så har jeg aldrig nedprioriteret hende. Vi har set hinanden en gang hver 2-3 uge, og så er vi taget sammen på festivaller de sidste 3 år. Men jeg ved selvfølgelig ikke, om det kan spille ind, at jeg har et meget tættere forhold til de søskende, jeg er vokset op med, hvor jeg først har mødt hende som voksen - og hun er vokset op som enebarn.

Pt. er jeg ret skuffet over, at hun netop tillægger mig de dårlige intentioner - og jeg har meget svært ved at sætte mig ind i, at hun tager det hele så tungt, som hun gør. Men konflikten går mig også på, fordi vi kommer i de samme kredse og netop har planer sammen til sommer sammen med en masse andre. Jeg må lige tænke over, hvordan jeg kan kontakte hende og slå fast, at jeg stadig er, hvor jeg var for en måned siden, få afklaret hvad det hele går ud på dog uden at angribe... Det er ikke helt nemt.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Mi55y » 23. feb 2016, 08:28

Nu har jeg forsøgt mig med at få noget skrevet ned, som ligesom dækker det hele ind fra min side og opfordrer til forsoning og et møde. Jeg er lidt i tvivl om, om det er for tidligt at tage afsnit 3 med, og om det skal vente til et evt. møde. På den anden side, synes jeg også, at det er vigtigt at få med, at jeg ikke er OK med den beskyldning - hvis nu hun vælger ikke at ville mødes. Jeg synes også, at jeg får sagt mellem linjerne, at hvis ikke hun vil mødes, så er det jo nok det - jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at gøre mere i det tilfælde. Hvad synes I?

Hej søs

Jeg ved godt, at du har bedt om tid, men nu er der gået mere end en måned uden kontakt. Jeg føler lidt, at risikoen for, at vi ikke bliver gode venner igen, forøges jo længere tid, der går. Måske er vi bare forskellige på dette punkt, men jeg har det bedst med at få talt ud om tingene og har svært ved at se, hvordan mere tid skulle kunne bringe os tættere på en forsoning.

Jeg kan helt ærligt sige, at jeg var af den overbevisning, at jeg var inviteret til at fejre din 30-års fødselsdag i sommerhus og havde sat den weekend af og havde også bedt *min kæreste* sætte den af til din fødselsdag. Og jeg kan også helt ærligt sige, at jeg er ked af hele situationen. Det er rigtig ærgerligt, at jeg ikke havde forstået på dig, at der ville blive holdt en stor fest på din fødselsdag, og jeg er rigtig ked af, at du er blevet så såret over, at jeg ikke kan komme. Men jeg har på ingen måde valgt, som jeg har gjort, med intentionen om at fravælge dig til fordel for noget andet. Jeg troede, som skrevet, at jeg var inviteret til at fejre dig en anden dag – hvilket jeg selvfølgelig stadig rigtig gerne vil.

Det sagt så føler jeg også et behov for en afklaring omkring, at jeg skulle tale usandt omkring ovenstående. Jeg mener ikke, at jeg på noget tidspunkt i løbet af vores forhold har givet dig grund til at tro, at jeg ikke ville være ærlig over for dig. Jeg bliver både påvirket af og skuffet over at få at vide, at det er den hensigt, du tillægger mig.

Jeg håber, at du ser denne henvendelse som det, det er; en fremstrukket hånd, og ikke en måde at lægge pres på dig. Hvis du har lyst, vil jeg rigtig gerne mødes og snakke ud om det, men jeg må indrømme, at jeg ikke er interesseret i endnu en lang messenger-samtale. Du er selvfølgelig velkommen til at svare på denne besked, men derudover vil jeg helst fremover tage den ansigt til ansigt.

Kærlig hilsen din storesøster
20
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. feb 2016, 08:35

BRAVO! :clap:
3
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Viskelæder » 23. feb 2016, 09:20

Super flot brev.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Fru Sunshine » 23. feb 2016, 10:57

Godt brev.

(Hvis jeg må være en lille smule dansklærer: det hedder en "fremstrakt hånd")
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Skal jeg række hånden ud?

Indlægaf Mi55y » 23. feb 2016, 11:34

Så er der sendt en mail afsted!

Min kæreste har på vores begges vegne spurgt i en FB-gruppe, hvor hun (og ikke jeg) også er medlem, om der er nogle, der vil med i biffen på lørdag. Så jeg tilføjede, at jeg håbede, at hun kom med, og at vi i så fald evt. kunne mødes inden.

Så nu er det bare at vente og se...
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Livets forhold"