Kvinderne forlader mændene

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Wizzze » 23. feb 2016, 06:21

De unge kvinder forlader provinsen og søger mod København og Aarhus, og lader de unge mænd blive tilbage, selv Aalborg oplever tendensen.

http://www.bt.dk/danmark/unge-kvinder-d ... r-byerne-0

Det er ikke kun Øster Bøvelse, eller "udkants Danmark" der rammes, det er byer som Skanderborg, Viborg, og som sagt Aalborg som oplever at de unge kvinder rejser, der er f.eks. nu 15% flere unge mænd i Skanderborg end unge kvinder. (Single kvinder, I ved nu hvor i skal søge hen :slem: )

Handler det kun om uddannelse, og forskelle i uddannelsesvalg? eller er der noget mere bag? :gruble:

Samtidig med at ovenstående nyhed kom frem, så kom nedenstående også
http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... idsledige/

I København, ender flere og flere nyuddannede akademikere som langtidsledige, noget man umiddelbart skulle tro, ville modvirke den første tendens? :gruble: Men efter at have fået den eftertragtede uddannelse, ser det ikke ud til at kvinderne har den store lyst / interesse i at søge tilbage mod provinsen? selvom der ikke er job til dem i storbyen :gruble:

Er det her også en af årsagerne til at der bliver flere og flere singler i den danske samfund? At kønnene simpelthen bor forskellige steder, og derfor ikke lige mødes? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Neenah » 23. feb 2016, 06:44

Der er sgu heller ikke nok jobs i provinsen :/
1
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2016, 06:53

Wizzze skrev:De unge kvinder forlader provinsen og søger mod København og Aarhus, og lader de unge mænd blive tilbage, selv Aalborg oplever tendensen.

http://www.bt.dk/danmark/unge-kvinder-d ... r-byerne-0

Det er ikke kun Øster Bøvelse, eller "udkants Danmark" der rammes, det er byer som Skanderborg, Viborg, og som sagt Aalborg som oplever at de unge kvinder rejser, der er f.eks. nu 15% flere unge mænd i Skanderborg end unge kvinder. (Single kvinder, I ved nu hvor i skal søge hen :slem: )

Handler det kun om uddannelse, og forskelle i uddannelsesvalg? eller er der noget mere bag? :gruble:

Samtidig med at ovenstående nyhed kom frem, så kom nedenstående også
http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... idsledige/

I København, ender flere og flere nyuddannede akademikere som langtidsledige, noget man umiddelbart skulle tro, ville modvirke den første tendens? :gruble: Men efter at have fået den eftertragtede uddannelse, ser det ikke ud til at kvinderne har den store lyst / interesse i at søge tilbage mod provinsen? selvom der ikke er job til dem i storbyen :gruble:

Er det her også en af årsagerne til at der bliver flere og flere singler i den danske samfund? At kønnene simpelthen bor forskellige steder, og derfor ikke lige mødes? :gruble:



Jeg orker ganske enkelt ikke provinsmentaliteten, og den møder man ved gud også i byer som Viborg og Skanderborg. Da jeg først havde forladt min barndomsby var jeg VÆK, ikke 10 vilde heste havde fået mig til at flytte tilbage til den igen.
Jeg startede med at flytte til Århus, men faldt hverken til i byen eller på studiet og derfor flyttede jeg tilbage til Fyn, men valgte som en selvfølgelighed at bosætte mig i Odense. Til stor overraskelse for folk i min hjemby. Da de hørte, at jeg skulle forlade Århus og begynde at læse i Odense var de da sikre på, at jeg så kom helt hjem igen, som i hjem til min barndomsby og mine forældre.
For dem havde det at bo i en storby været et nødvendigt onde, da min første uddannelse nu engang kun kunne læses i København og Århus, nu kunne jeg jo nemt på i barndomsbyen og pendle på uni.....

Samme mennesker var ved at gå i gulvet over, at jeg ikke fik kørekort på dagen hvor jeg fyldte 18, for bil og kørekort er simpelthen uundværligt og man er dybt sær, hvis man foretrækker at cykle.
Og VAR det nu også nødvendigt med sådan en fin universitetsuddannelse, mindre kunne vel gøre det...
Og cafeer, pyyyyh har du SET hvad kaffen koster sådan et sted?
Og restauranter - joooh Bones ka da li gå an...
Og har du HØRT hvad x og y har lavet, sladre sladre sladre

Nej, jeg magter det ganske enkelt ikke.

Men mange af de drenge jeg gik i skole med bor skam stadig i området, så jeg tror helt klart, at der er forskel på, hvor kønnene bosætter sig
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. feb 2016, 08:14

Når jeg læser om de der undersøgelser, tænker jeg altid på, om præmissen mon i virkeligheden er, at folk i dag (fejlagtigt) tror, at der engang eksisterede en paradisisk tilstand, hvor alt det med kærlighed og parforhold og ægteskab - og job for den sags skyld - bare gik op i en højere enhed?

Det har der næppe gjort. For det første er det begrænset, hvor langt tilbage man overhovedet kan undersøge den slags, hvorfor meget kommer til at bero på en fornemmelse af, at det nok var enklere og nemmere i gamle dage, og for det andet blev parforhold alene i en nær fortid meget ofte indgået på nogle præmisser, som de færreste vil være interesserede i i dag. Hvis de her unge kvinder og mænd partout SKULLE finde sig en ægtefælle, så ville de fleste også kunne gøre det uanset demografi. Jeg læste engang, at halvdelen af brudene i 50'erne skulle have været gravide på deres bryllupsdag, hvilket er en indikator på, at mange par ikke primært blev gift, fordi de så hinanden som sjæletvillinger, men fordi alternativet var værre.

Jeg føler mig ret overbevist om, at flertallet af de singler, der virkelig har det svært med at leve alene, i sidste ende vil finde en partner, som de måske ikke er vanvittigt forelskede i, men som de holder af og kan få hverdagen til at fungere sammen med, og at flere, end man lige går og tror, faktisk har en udmærket og meningsfuld hverdag "alene".
5
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2016, 11:25

Angelina skrev:
Wizzze skrev:De unge kvinder forlader provinsen og søger mod København og Aarhus, og lader de unge mænd blive tilbage, selv Aalborg oplever tendensen.

http://www.bt.dk/danmark/unge-kvinder-d ... r-byerne-0

Det er ikke kun Øster Bøvelse, eller "udkants Danmark" der rammes, det er byer som Skanderborg, Viborg, og som sagt Aalborg som oplever at de unge kvinder rejser, der er f.eks. nu 15% flere unge mænd i Skanderborg end unge kvinder. (Single kvinder, I ved nu hvor i skal søge hen :slem: )

Handler det kun om uddannelse, og forskelle i uddannelsesvalg? eller er der noget mere bag? :gruble:

Samtidig med at ovenstående nyhed kom frem, så kom nedenstående også
http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmar ... idsledige/

I København, ender flere og flere nyuddannede akademikere som langtidsledige, noget man umiddelbart skulle tro, ville modvirke den første tendens? :gruble: Men efter at have fået den eftertragtede uddannelse, ser det ikke ud til at kvinderne har den store lyst / interesse i at søge tilbage mod provinsen? selvom der ikke er job til dem i storbyen :gruble:

Er det her også en af årsagerne til at der bliver flere og flere singler i den danske samfund? At kønnene simpelthen bor forskellige steder, og derfor ikke lige mødes?
:gruble:


Jeg tror så mange mødes elektronisk i dag, at det ikke betyder det store hvor de bor.

Jeg må erkende jeg heller ikke forstår "flugten i mod storbyerne" - altså, Danmark er jo så lille, så uanset hvor du bor, så er der jo ikke ret langt hen til hverken det ene eller andet. Jeg holder f.eks meget af København, men jeg behøver jo ikke at bo der - det ta'r mig kun 1½ time at komme til kbh herfra, så jeg kan jo blot tage dertil når det passer mig.


Det er måske korrekt, hvis man har bil, men hvis man er afhængig af offentlig transport, så er der godt nok mange mange steder jeg ikke ville gide at bo.
Desuden er der også den omtalte mentalitetsforskel som er markant også selvom der kun er 20 kilometer mellem min barndomsby og Odense
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf JoyNips » 23. feb 2016, 11:52

Så... hvis jeg forlader min kæreste og flytter med min arbejdsplads, så kommer jeg bogstavelig talt til at vælte mig i mænd? :D
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Guldfisk » 23. feb 2016, 11:57

Jeg har mødt flere mænd end kvinder, der drømte om at eje eget hus. Måske den slags også har noget at sige?
Det er trods alt nemmere i Skanderborg end midt inde i Aarhus.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Wizzze » 23. feb 2016, 12:02

JoyNips skrev:Så... hvis jeg forlader min kæreste og flytter med min arbejdsplads, så kommer jeg bogstavelig talt til at vælte mig i mænd? :D


Noget i den stil, endda unge mænd :slem:
:D

Angie tror du ikke alligevel at afstand, selv relativ kort, betyder noget for om noget online dating bliver til et forhold?
Jeg ved godt at nogen får langdistanceforhold (over de der 30km) til at fungere, men de fleste jeg har hørt om over årene er alligevel endt med at falde på gulvet, og næsten altid fordi afstanden blev et problem :gruble:
0
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2016, 12:30

Angelina skrev:
fisken80 skrev:Det er måske korrekt, hvis man har bil, men hvis man er afhængig af offentlig transport, så er der godt nok mange mange steder jeg ikke ville gide at bo.
Desuden er der også den omtalte mentalitetsforskel som er markant også selvom der kun er 20 kilometer mellem min barndomsby og Odense


Altså, hvis jeg var afhængig af offentlig transport så ville Kbh være det eneste sted i landet jeg gad bo ... her i Odense er den offentlige transport jo så elendig at man har udstyret buschaufførerne med egne biler, så de kan komme ud til endestationerne :stoned: .. og jeg har ikke et indtryk af at det er meget bedre i hverken Århus eller Aalborg.

Så ja, uden bil = indre Kbh :lol: - men jeg kan faktisk have ret meget bil for hvad det ville koste mig at bo i noget tilsvarende i Kbh som det vi bor i nu.


Jeg har nu klaret mig uden bil i Odense i næsten 10 år uden nogen problemer. Det er jo netop endnu en af fordelene ved de større byer, at det er rigtig let at cykle rundt til alt.
Og selv når jeg ikke kunne cykle synes jeg ikke den offentlige transport til f.eks. uni var dårlig på nogen måde.

Men altså så snart man taler ud af byen så er det en ganske anden snak.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Slettet bruger » 23. feb 2016, 12:49

Sagde jo for 3 år siden på jubii at det gik den vej :)

Uddannelsesgabet mellem kønnene vokser og vokser. Det starter allerede i gymnasiet og bliver så endnu værre opad. (Minus på professor-niveau, hvor mændene sidder på det meste.)

Højtuddannede flytter til byerne, ergo flytter flere kvinder til byerne.

Højuuddannede kvinder gifter sig statistisk set ret sjældent med lavtuddannede mænd (og det til trods for at din Ph D-moster er gift med en håndværker!), ergo har kvinderne svært ved at finde egnede giftepartnere, både pga uddannelse og også pga geografien. Så de forbliver single.

De lavtuddannede mænd løser deres kvindemangelproblem vha. thaikvinder, hvilket boomer for tiden.

Alt det her kan nemt slås op i statistikker, men folk nægter at se det i øjnene pga. kognitiv dissonans. Af en eller anden grund passer den her dynamik ikke ind i verdensbilledet, og derfor skal det fornægtes og forties.

RODårsagen er at vores uddannelsesproblem af ukendte årsager har svært ved at "ramme" drenge, så vi taber drengene allerede i de høje klassetrin i folkeskolen.

Det kan der imidlertid ikke gøres noget ved, fordi den gældende tidsånd bryder ud i et forbitret raseri hvis man nævner strukturelle problemer der er til negativ fordel for hankønsvøsener :)

Anyway sker der jo eller ikke det store ved at landdistrukterne befolkes af lavtuddannede mænd m. thaikone og byerne af Sex-And-The-City kvinder. Det er lidt spøjst, men alt bryder jo ikke sammen pga. det.
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf JoyNips » 23. feb 2016, 12:53

Wizzze skrev:
JoyNips skrev:Så... hvis jeg forlader min kæreste og flytter med min arbejdsplads, så kommer jeg bogstavelig talt til at vælte mig i mænd? :D


Noget i den stil, endda unge mænd :slem:
:D



Well... Hence mit indlæg i jobjagter-tråden, så håber jeg egentlig, at jeg kan beholde ham den gamle og blive i Kbh.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf englishchannel » 23. feb 2016, 14:10

Det handler ikke halvt så meget om geografi og uddannelsesniveau (selvom der klart er sammenfald i disse faktorer), men om en forskel i mentalitet, værdier og prioriteter.

Da jeg boede i provinsen havde jeg meget svært ved at finde mænd som jeg havde noget til fælles med. Deres fremtidsdrømme var typisk noget med at købe hus med have ikke for langt fra deres forældre, blive gift og få børn inden de fyldte 30. Det var meget traditionsbundet og familieorienteret uden særlig interesse for at prøve nye ting eller tænke nye tanker. Det var hver lørdag i Bilka og hver sommerferie på campingplads. Det er selvfølgelig fint at have det sådan, men det var ikke et liv, jeg kunne se mig selv i. Omvendt kunne de her mænd så heller ikke se det appellerende i den livsstil, jeg drømte om.

Uanset at vi dengang boede klods op ad hinanden, var vi bare et dårligt match, og sådan tror jeg generelt at det er mellem de to grupper. Folk flytter raskvæk for kærligheden, men selvfølgelig gider man da ikke at være sammen med en person som man ikke har noget til fælles med, og som drømmer om et liv, der ikke siger en noget. Jeg kan slet ikke se problemet i, at folk nu har muligheden for at vælge dårlige matches fra frem for at være tvunget til at leve i forhold, der ikke er tilfredsstillende.
3
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Kommodedyret » 23. feb 2016, 14:32

Jeg har altid undret mig over at Skanderborg ikke er mere populær som pendlerby når der ikke er længere til Århus. (Og andre byer, den ligger jo skide godt på tognettet).
Måske skyldes det at den offentlige trafik i selve Skanderborg er rådden.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Fru Sunshine » 24. feb 2016, 15:43

Hvad er "provinsmentalitet"?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 24. feb 2016, 15:52

Fru Sunshine skrev:Hvad er "provinsmentalitet"?


Det jeg beskriver i mit indlæg.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"