Skoleelever gør toiletter rent

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52482

Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2016, 18:40

På en skole i Kerteminde har man indført, at eleverne skal være med til at holde toiletterne rene. Toiletterne bliver selvfølgelig gjort grundigt rent af professionelle rengøringsfolk hver morgen, men i løbet af dagen er det altså eleverne selv:

http://www.tv2fyn.dk/artikel/skoleboern ... a-vaeggene

Ordningen er indført, fordi mange elever i en trivselsundersøgelse skrev, at de ikke gik på toilettet en hel dag, fordi toiletterne hurtigt blev meget ulækre.

På tv2-Fyns facebook-side går bølgerne højt i debatten, men hvad mener I om ordningen?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LadyFox » 23. feb 2016, 18:48

Altså hvis eleverne er tilfredse med at skulle have en "toiletmakker" med ved hvert toiletbesøg så er det vel fint. Jeg ville dog ikke selv bryde mig om systemet, og jeg ville heller ikke gide være den i klassen der skulle følge alle mine klassekammerater på toilettet og tjekke toilettet efter deres brug.
0
...
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52482

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2016, 18:50

Marott skrev:Jeg synes, at det er fint. På vores skole skal de på skift hjælpe til med at rydde op efter dagen, sætte stole op, feje, tømme skraldespande og bære dem ud. At hjælpe til med, at toilettet er pænt, det kommer alle til gavn.


Jeg er helt enig. Jeg tror i øvrigt også, at det vil gøre toiletterne mindre ulækre, fordi eleverne véd, at de selv skal gøre rent. Jeg tror man er mindre tilbøjlig til at smøre lort på væggen (og ja, det skete på min skole da jeg var barn :wacko: ), hvis man risikerer selv at skulle fjerne noget lignende næste dag.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25708

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Delfin » 23. feb 2016, 18:54

Jeg kan måske bekymre mig lidt om hygiejnen, hvis de ikke lærer, hvordan man gør det rigtigt med hensyn til handsker og håndvask bagefter.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Pølsemix » 23. feb 2016, 18:57

Fint nok at de skal gøre rent, men "toiletmakker"-delen er da ækel, den tjans havde jeg nægtet at udføre som barn/teenager og gladeligt taget en eftersidning for. :puke:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LadyFox » 23. feb 2016, 19:03

Angelina skrev:Jeg synes skolebørn skal holde op med at være så hysteriske - altså de er ikke mere ulækre end da jeg var barn, og der kunne vi alle sammen gå på toilettet ... også det ude i gården, der var p*sse koldt.

Jeg synes ikke ungerne skal bruge skoletiden på at gøre rent - men det er en bedre løsning end at de ikke går på toilettet ... men jeg synes det er mere relevant at gøre noget ved hysteriet.


Som jeg husker min folkeskoles toiletter så var hygiejnen mere hen af et festivaltoilet, end af et almindelig klamt offentligt toilet.. Det var fandme klamt. Hvis den skoles toiletter er hen af dem der var på min skole, så forstår jeg godt hvis eleverne ikke gik frivilligt derud.
4
...
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Bimmerdyret » 23. feb 2016, 21:14

Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere
2
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52482

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf fisken80 » 24. feb 2016, 06:48

Angelina skrev:Jeg synes skolebørn skal holde op med at være så hysteriske - altså de er ikke mere ulækre end da jeg var barn, og der kunne vi alle sammen gå på toilettet ... også det ude i gården, der var p*sse koldt.

Jeg synes ikke ungerne skal bruge skoletiden på at gøre rent - men det er en bedre løsning end at de ikke går på toilettet ... men jeg synes det er mere relevant at gøre noget ved hysteriet.


Hvis de ligner toiletterne på min gamle folkeskole er det ikke hysteri. Der var helt bogstaveligt lort op af væggene af og til.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52482

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf fisken80 » 24. feb 2016, 06:49

Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Nu skal de jo kun gøre de toiletter rene, der er knyttet til deres klasse, så vi snakker IKKE flere hundrede brugere. Og toiletterne gøres grundigt og korrekt rent hver morgen af professionelle rengøringsfolk, så mere farligt er det da vist helle ikke...
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33981

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf JoyNips » 24. feb 2016, 07:06

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår toiletmakker-konceptet. Betyder det, at hvis man går på toilettet, så har man en kammerat med, der skal tjekke om man har grisset?
Jeg ville aldrig have fået lavet stort i skoletiden på den måde! Jeg er i forvejen ret sart omkring det og det tog lang tid, før jeg kunne lave stort hjemme hos min kæreste eller med ham i min lejlighed.

Men udover dét element, som jeg finder sindssygt grænseoverskridende, så synes jeg, ideen er god. Jeg tror i øvrigt også, at mange børn flytter hjemmefra uden at have lært at gøre rent, så jeg synes faktisk, det er en fin ting, at de lærer det i skolen.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Whoosh » 24. feb 2016, 07:19

0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 09:50

adagio skrev:Jeg synes det er uhensigtsmæssigt at fællesskabet skal bøde for at der åbenbart er nogle der ikke kan finde ud af at holde toiletterne rene. Og så synes jeg det virker nedværdigende at man skal have en makker med på toilet for at sikre at det gøres ordentligt. Jeg kommer da også nogle gange på arbejde ud til et toilet hvor nogen ikke har fattet hvad børsten er til eller at tis skal inden for kummen. Hvordan mon det ville blive modtaget hvis jeg foreslog makkerordning på arbejde?


Det kan være, at dem, der så pisser ved siden af uden at gøre rent efter sig, ville ændre deres klamme adfærd?

Jeg synes ideen er god nok, omend jeg ikke er vild med makkerordningen. Det er absolut ikke en fed rolle at skulle have overfor en klassekammerat. Så synes jeg hellere, at der skulle være en voksen, som kunne tjekke toilettet når barnet var færdigt, og række det de nødvendige remedier til rengøring hvis det havde ramt ved siden af eller tørret bussemænd af på væggene. Så rensede man kun sit eget skidt, og ikke andres, og man blev ikke ydmyget overfor en klassekammerat hvis man havde haft svært ved at ramme kummen.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21919

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Purple Haze » 24. feb 2016, 10:21

Synes makker-systemet lyder til at være ret hæsligt.

Men ser ikke noget problem i at børnene lærer at gøre rent. Hvorfor dog ikke? Det er også en del af livet - og mindst lige så vigtigt som fx. madlavning.
Nu ved jeg ikke om man stadig har de samme fag i skole som da jeg gik der (højst tvivlsomt) - men her ville 'rengøring' da være noget langt flere kunne bruge til noget fremadrettet, end en del af de fag vi havde.
Sløjd & formning falder mig umiddelbart ind.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. feb 2016, 10:23

For mig er det umuligt at udtale mig generelt om modellen, da al pædagogisk arbejde jo bliver lavet med udgangspunkt i en konkret elevgruppe.
Derfor kan det både være verdens bedste ide og verdens dårligste.
Jeg håber, at lærerne på den pågældende skole har haft med i deres overvejelser, om hvorvidt de elever, der plejer at svine meget, kan have andre årsager til det end den gamle traver "dårlig opdragelse" og lige så om det virkelig kun er hygiejnen, der får nogle børn til at holde sig i stedet for at gå på toilettet.

Jeg kan desuden sige, at det næppe ville have fungeret på de skoler, hvor jeg har arbejdet, da vi voksne ikke ville have haft tiden til at facilitere en sådan indsats og fx. tjekke op på, om børnenes personlige hygiejne efter rengøringen var i orden.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. feb 2016, 10:34

Rent principielt mener jeg i øvrigt ikke, at det er skolens opgave at lære elever simpel husholdning.

Jeg er med på, at det i tilfælde, hvor en elev kommer fra en særlig udsat baggrund, kan blive nødvendigt at deltage i den almene opdragelse, men ellers bør det efter min mening være op til forældrene at lære barnet at gå på toilettet og om nødvendigt gøre det rent bagefter.
1

Tilbage til "Livets forhold"