Virksomheder på Facebook

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Virksomheder på Facebook

Indlægaf Danseprinsesse » 4. sep 2015, 16:39

Til jer andre selvstændige (jeg ved jo, der er nogen af jer):
Bruger I Facebook til jeres virksomhed? Hvad er jeres erfaringer - hvad fungerer, hvad skal man undgå? Bruger I andre sociale medier?

Til alle jer andre:
Hvad er god/dårlig stil, når det handler om virksomheder på Facebook?
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Pjeps » 4. sep 2015, 16:58

Jeg følger jo visse organisationer og virksomheder, det jeg synes er dårlig stil, er når der kommer rigtig mange opdateringer/reklame om dagen.

God stil er konkurrencer ( hvor man IKKE skal dele opslag), og når virksomheden inddrager fans/venner til at tage nogle beslutninger, så som " hvad skal xx hedde".

Nyheder og tilbud / rabatkoder er også god stil.
2
:ninja:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Delfin » 4. sep 2015, 17:59

Enig med Pjeps om god/dårlig stil. Kommer der for mange opslag, skjuler jeg firmaets opslag.
Det er ikke facebook, men det gælder også nyhedsmail. Jeg havde købt noget garn, hvilket resulterede i 1-2 mails om dagen. Dem gider jeg nok ikke købe hos næste gang :rulle:

Det er også god stil, hvis der svares på kommentarer.


ps. jeg vil i øvrigt gerne have et link. Var det ikek dig med den gule posthylde?
1
14 11 14
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Aima » 4. sep 2015, 18:00

Vi er, og jeg synes det har været en balancegang der sommetider har været lidt svær.

Vi opdaterer, hvis vi har events, vi gerne vil have spredt budskabet om, og vi prøver for det meste at lægge lidt tankevirksomhed bag og gøre det underholdende eller lækkert at se på, simpelthen for at gøre det likeable i bogstaveligt forstand. Jo flere likes og eventuelle delinger på vores opslag, des mere eksponering.

Vi er ret målgruppe-bevidste og prøver også at minde vores opslag efter, hvad vi tror, fanger vores målgruppes, unge 18-25 år, opmærksomhed.

Derudover lægger vi billeder op fra weekenderne og sommetider kører vi en konkurrence, oftest i forbindelse med et arrangement.

Ift. branche, beliggenhed, målgruppe mm. har vi relativt mange følgere (faktisk kan jeg ikke komme i tanke om en virksomhed der matcher os på ovenstående faktorer, der har lige så mange) og det synes jeg på en eller anden måde forpligter. Dét, vi lægger op, skal være relevant og med en passende frekvens, vi må jo heller ikke blive irriterende eller desperate, så vi risikerer at miste vores følgere. Den slags tror jeg også er vigtigt.

Og så holder jeg min private profil og min virksomhedsprofil adskilt. Jeg tror, jeg to gange på de seneste 5-6 år har delt noget disko-relateret privat, hvilket er et helt bevidst valg der igen handler om, at hverken virksomhed eller jeg selv må gå hen og blive et irritationsmoment for potentielle kunder i biksen.

Alt i alt er jeg slet ikke i tvivl om, at eksponering på sociale medier er en supergod mulighed, som man klart skal benytte sig af, faktisk uanset hvilken type forretning man driver. Det væsentlige er sådan set, at man er bevidst om at alt, man lægger op, er signalværdi i rå form og at den slags, i værste fald, også kan være negativ.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Danseprinsesse » 4. sep 2015, 20:10

Delfin skrev:Enig med Pjeps om god/dårlig stil. Kommer der for mange opslag, skjuler jeg firmaets opslag.
Det er ikke facebook, men det gælder også nyhedsmail. Jeg havde købt noget garn, hvilket resulterede i 1-2 mails om dagen. Dem gider jeg nok ikke købe hos næste gang :rulle:

Det er også god stil, hvis der svares på kommentarer.


ps. jeg vil i øvrigt gerne have et link. Var det ikek dig med den gule posthylde?


Jo, det er mig. :)

Vi er ikke helt færdige med shoppen endnu - men målet er at gå online i september, så smider jeg et link!
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Danseprinsesse » 4. sep 2015, 20:16

Og tak for en masse brugbart. Jeg har ikke brugt Facebook privat længe, så jeg skal lige sætte mig ind i, hvordan vi bruger det bedst.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Danseprinsesse » 4. sep 2015, 20:24

Aima skrev:Vi er, og jeg synes det har været en balancegang der sommetider har været lidt svær.

Vi opdaterer, hvis vi har events, vi gerne vil have spredt budskabet om, og vi prøver for det meste at lægge lidt tankevirksomhed bag og gøre det underholdende eller lækkert at se på, simpelthen for at gøre det likeable i bogstaveligt forstand. Jo flere likes og eventuelle delinger på vores opslag, des mere eksponering.

Vi er ret målgruppe-bevidste og prøver også at minde vores opslag efter, hvad vi tror, fanger vores målgruppes, unge 18-25 år, opmærksomhed.

Derudover lægger vi billeder op fra weekenderne og sommetider kører vi en konkurrence, oftest i forbindelse med et arrangement.

Ift. branche, beliggenhed, målgruppe mm. har vi relativt mange følgere (faktisk kan jeg ikke komme i tanke om en virksomhed der matcher os på ovenstående faktorer, der har lige så mange) og det synes jeg på en eller anden måde forpligter. Dét, vi lægger op, skal være relevant og med en passende frekvens, vi må jo heller ikke blive irriterende eller desperate, så vi risikerer at miste vores følgere. Den slags tror jeg også er vigtigt.

Og så holder jeg min private profil og min virksomhedsprofil adskilt. Jeg tror, jeg to gange på de seneste 5-6 år har delt noget disko-relateret privat, hvilket er et helt bevidst valg der igen handler om, at hverken virksomhed eller jeg selv må gå hen og blive et irritationsmoment for potentielle kunder i biksen.

Alt i alt er jeg slet ikke i tvivl om, at eksponering på sociale medier er en supergod mulighed, som man klart skal benytte sig af, faktisk uanset hvilken type forretning man driver. Det væsentlige er sådan set, at man er bevidst om at alt, man lægger op, er signalværdi i rå form og at den slags, i værste fald, også kan være negativ.


Vi er også meget bevidste om målgruppe og tænker det ind i vores generelle udtryk og har forsøgt at skabe noget genkendelighed i de forskellige typer medier, vi kommer til at bruge.

En virksomhedsside på Facebook skal oprettes af en personlig profil ikke? Har I ikke helt til at starte med delt jeres firmaside privat?
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Aima » 4. sep 2015, 20:39

Danseprinsesse skrev:
Aima skrev:Vi er, og jeg synes det har været en balancegang der sommetider har været lidt svær.

Vi opdaterer, hvis vi har events, vi gerne vil have spredt budskabet om, og vi prøver for det meste at lægge lidt tankevirksomhed bag og gøre det underholdende eller lækkert at se på, simpelthen for at gøre det likeable i bogstaveligt forstand. Jo flere likes og eventuelle delinger på vores opslag, des mere eksponering.

Vi er ret målgruppe-bevidste og prøver også at minde vores opslag efter, hvad vi tror, fanger vores målgruppes, unge 18-25 år, opmærksomhed.

Derudover lægger vi billeder op fra weekenderne og sommetider kører vi en konkurrence, oftest i forbindelse med et arrangement.

Ift. branche, beliggenhed, målgruppe mm. har vi relativt mange følgere (faktisk kan jeg ikke komme i tanke om en virksomhed der matcher os på ovenstående faktorer, der har lige så mange) og det synes jeg på en eller anden måde forpligter. Dét, vi lægger op, skal være relevant og med en passende frekvens, vi må jo heller ikke blive irriterende eller desperate, så vi risikerer at miste vores følgere. Den slags tror jeg også er vigtigt.

Og så holder jeg min private profil og min virksomhedsprofil adskilt. Jeg tror, jeg to gange på de seneste 5-6 år har delt noget disko-relateret privat, hvilket er et helt bevidst valg der igen handler om, at hverken virksomhed eller jeg selv må gå hen og blive et irritationsmoment for potentielle kunder i biksen.

Alt i alt er jeg slet ikke i tvivl om, at eksponering på sociale medier er en supergod mulighed, som man klart skal benytte sig af, faktisk uanset hvilken type forretning man driver. Det væsentlige er sådan set, at man er bevidst om at alt, man lægger op, er signalværdi i rå form og at den slags, i værste fald, også kan være negativ.


Vi er også meget bevidste om målgruppe og tænker det ind i vores generelle udtryk og har forsøgt at skabe noget genkendelighed i de forskellige typer medier, vi kommer til at bruge.

En virksomhedsside på Facebook skal oprettes af en personlig profil ikke? Har I ikke helt til at starte med delt jeres firmaside privat?


Faktisk ikke direkte. Jeg lavede siden en sen aften en uges tid inden vi åbnede, og næste morgen havde den 200 følgere, eller sådan noget. Jeg havde jo selv syntes om den, og så havde nogle af mine venner set det, liket og så kørte det egentligt bare. Men that beside, ville jeg overhovedet ikke betænke mig på at dele siden privat i opstartsfasen i dit tilfælde.

Der er jo også noget troværdighed i at have en personlig relation, og det ville jeg klart udnytte. Klart! Jeg ville, fra min private profil, informere om, at vi havde åbnet denne shop og at folk var velkomne til at kigge forbi. Jeg ville derudover, i jeres sted, gøre opmærksom på det, hvis I kører noget åbningstilbud eller sådan, og så et link til siden. I starten er det helt naturligt og passende, synes jeg. Jeg ville også dele mere end én gang :)

Det er mere det der med, når virksomheden nærmest fusionerer med ens privatperson, altså helt generelt, jeg har mine betænkeligheder ved. Folk bliver ikke facebookvenner med mig for at følge med i, hvad der sker i min butik, hvis de har lyst til det, jamen så følger de vel den, tænker jeg, så jeg vil helst ikke trække det nedover hovedet på nogen der i udgangspunktet ikke selv har valgt det, ikke kun af moralske årsager, men fordi, jeg tænker, det i værste fald kan påvirke deres syn på min forretning, hvis den, måske endda ubevidst, associeres med noget der er sådan lidt halv-irriterende.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Aima » 4. sep 2015, 20:47

I dit tilfælde, ville jeg lave en konkurrence til at sparke det hele igang. En eller anden ting, I satser på, bliver en bestseller. Noget, der rammer bredt. Nu kender jeg jo ikke jeres udvalg, men tænk i Kähler-baner, det behøver ikke nødvendigvis være svært at få fat i, det skal bare ramme bredt nok. Jeg har set konkurrencer på den sølvstribede Kählervase, der havde fået flere tusinde likes, selvom enhver bare kan smutte i Imerco og købe den for 2-300 kr. Molecule-parfumen er også et eksempel på et produkt der opfattes attraktivt nok til at folk vil deltage. Det handler om at finde et produkt der rammer nogenlunde det samme i folk.

(Husk at sætte jer ind i annoncereglerne).
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Danseprinsesse » 4. sep 2015, 21:24

Dine overvejelser giver god mening Aima. Vi vil selvfølgelig rigtig gerne bruge det potentiale, Facebook har, men er på ingen måde intetesseret i at blive associeret med noget der virker irriterende eller desperat.

Men ja, konkurrencer er netop noget af det vi har talt om i dag - og udvalgt produkter til.
0
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Peanutbutt » 4. sep 2015, 21:32

Jeg er meget enig i det der er blevet sagt. Dog vil jeg lige nævne, at der jo findes en hel del målgrupper, som ikke kunne finde på at deltage i f.eks. en konkurrence på Facebook, måske fordi vennerne kan se, at man har skrevet en kommentar eller givet et like eller fordi, man bare ikke deltager i konkurrencer.
I københavner-termer kan sådan en målgruppe være dem, der helst handler ind i Torvehallerne, Mad & Vin eller Irma, som altid køber økologisk og som aldrig kunne drømme om at gå i Palads for at se en film (medmindre det er med børnene), men helst vælger Grand.

Så, hvis det man sælger er til sådanne målgrupper, vil sådan en konkurrence give nogle 'forkerte' og skæve likes til siden.

Og generelt vil konkurrencer jo tiltrække en masse folk, der bare gerne vil vinde ting - anything, og som måske ikke er interesserede i produkterne, når de selv skal betale. Derfor kan man sige, at konkurrencer kan give kvantitets-likes, men ikke kvalitets-likes.
Kvalitet opnår man ved kontinuerligt at være relevant med godt indhold og være opdateret. Så kommer likesene lige så stille. Men det vil være likes, som også er reelt interesserede i produkterne.

Men enig med Aima i, at en konkurrence kan være et godt udgangspunkt :) Og at man skal sætte sig ind i Dansk Markedsføringslov.
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Kasper » 6. sep 2015, 14:52

Jeg arbejder selv med Facebook-kommunikation til dagligt i en kulturenhed i København. Det vigtigste er, at man ikke ser Facebook (og andre sociale medier), som man har været vant til at se de mere traditionelle kommunikationskanaler. Man skal ikke tænke kynisk reklame og PR som det primære, men mere, om opslagene i sig selv er interessante og bidrager med noget værdifuldt for modtageren. Med andre ord: What's in it for them?

Selvfølgelig skal man også dele nogle af de mere direkte ting som arrangementer og gode tilbud, men det handler primært om at dele sjove/finurlige/interessante ting fra den hverdag og faglighed, som foregår i og omkring virksomheden; simpelthen at få skabt en god fortælling omkring sit brand, uden at signalere "KØB KØB KØB!!!1!". Hvor nemt og oplagt det er, kommer selvfølgelig an på branchen.

Et godt startpunkt er faktisk at behandle virksomhedens profil som man ville behandle sin egen profil - bare med et lidt anderledes udgangspunkt. Gerne med masser af personlighed og charme. Eller, som vores egen social media ekspert siger: "Tonen skal være personlig, men ikke privat".

Som selvstændig med en webshop (?) kunne det f.eks. være interessant at dele noget behind-the-scenes-agtigt; en god historie bag et produkt eller om en leverandør/samarbejdspartner, dele tips og tricks fra sin ekspertviden, komme med forslag til hvordan et produkt kan bruges på en lækker/sjov/interessant måde, etc.
3
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Code71 » 6. sep 2015, 16:37

Danseprinsesse skrev:Og tak for en masse brugbart. Jeg har ikke brugt Facebook privat længe, så jeg skal lige sætte mig ind i, hvordan vi bruger det bedst.


Husk Re-marketing. Det giver en forhøjelse af konverteringsraten med 20-30%

Undlad modsat at poste penge i social ads. Det giver en masse visninger, men ellers intet. Skal du markedsføre siden, så brug newfeed ads. De er lidt dyrere, men til gengæld bliver social kliks/visninger ikke talt med (dvs de er i realiteten gratis)
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Peanutbutt » 6. sep 2015, 17:12

Og husk at teste - teste former for indhold (videoer, billeder, sjove posts, informationsposts, konkurrencer) og tidspunkter (ofte klarer posts sig bedre i slutningen af arbejdsugen og ofte om morgenen, lige efter frokost og lige før fyraften).

Hvad er det for indhold der for folk til at dele, hvad er det for indhold der giver likes og hvad er det for indhold, der giver trafik til jeres hjemmeside? Er der en bestemt type produkter, som oftere giver salg?

Der er ingen regler der gælder for alle, og det vil være enormt forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der giver de bedste resultater.

Det kan også være smart, at sætte sig ind i Facebook algoritme. Det er den der afgør, hvem der ser hvilke posts. Algoritmen ændrer sig hele tiden, men den kan f.eks. 'straffe' sider, der har købt sig til mange likes eller sider, der holder mange konkurrencer, som involverer en masse deling.

For mange mennesker er Facebook desuden en del af deres intimsfære - det er dér, de deler billeder af børnene, dér de ønsker venner og familie tillykke med fødselsdagen og dér, de fortæller og hører om livets op- og nedture. Derfor bør en virksomhed, som Kasper også skriver, være personlig og hyggelig og med posts der passer ind i nyhedsstrømmen. Folk elsker generelt flotte billeder, sjove videoer, søde børn og dyr, personlige historier/at møde personerne bag og sæsonbestemte posts (det kan IKKE blive julet nok til jul).
0
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Virksomheder på Facebook

Indlægaf Pixie88 » 6. sep 2015, 18:22

Jeg har ikke nogen virksomhed, men vil gerne give de andre ret i det med at gøre siden personlig og varm, er noget der virker. Gerne med nogle bag-om billeder, som der også blev nævnt.

Jeg er sådan en der nemt bliver fanget af adds, og jeg elsker simpelthen adds for en ny butik med teasers for hvilke produkter de sælger og hvad man ellers kan se frem til :lun:
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!

Tilbage til "Livets forhold"