Kvinderne forlader mændene

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Fru Sunshine » 24. feb 2016, 16:01

fisken80 skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvad er "provinsmentalitet"?


Det jeg beskriver i mit indlæg.

Det der med at cykle og at tage en uddannelse?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf billiebean » 24. feb 2016, 16:06

Folk flytter for arbejde, uddannelse og kærlighed. Der er ikke mere arbejde i provinsen til akademikere end i byerne. Og der er ikke på samme måde tradition for at absætte akademikere i provinsen. Uddannelse er det, der får pigerne til at flytte fra provinsen i første omgang. Og kærlighed trækker kun I det omfang man kan se muligheder for fx arbejde hvor den anden bor.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 24. feb 2016, 16:23

Fru Sunshine skrev:
fisken80 skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvad er "provinsmentalitet"?


Det jeg beskriver i mit indlæg.

Det der med at cykle og at tage en uddannelse?


Og gå på cafe og betale overpris for kaffen, at gå på restaurant (fraregnet Bones, den kan lige gå an). Ja, det. Og så den evindelige sladder om naboen, genboen, skolens pedel og hende den løse på tråden "der har fået mere tissemand end der er vandrør i byen - ja jeg sir det bare"....

Jeg magter det ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Fru Sunshine » 24. feb 2016, 18:02

fisken80 skrev:
Fru Sunshine skrev:
fisken80 skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvad er "provinsmentalitet"?


Det jeg beskriver i mit indlæg.

Det der med at cykle og at tage en uddannelse?


Og gå på cafe og betale overpris for kaffen, at gå på restaurant (fraregnet Bones, den kan lige gå an). Ja, det. Og så den evindelige sladder om naboen, genboen, skolens pedel og hende den løse på tråden "der har fået mere tissemand end der er vandrør i byen - ja jeg sir det bare"....

Jeg magter det ikke.

Hmm... altså, jeg påstår ikke, at det ikke sker, men jeg er født og opvokset i provinsen - endda i udkantsdanmark, og jeg har aldrig oplevet det.
Og jeg kender ikke mange, der gider hvetken Bones eller Jensen's.

Men det lyder godt nok træls.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Slettet bruger » 24. feb 2016, 18:21

Jeg er også fra "provinsen", kan godt genkende de ting, men mødte det slet ikke på den måde.

F.eks. tog jeg heller ikke kørekort som 18årig da alle var igang med det, men der var ingen der sagde noget til det som sådan.

Cafe og restaurent kan jeg slet ikke huske var et issue.

Sladder er det samme overalt :)

Syns man bliver mål og vejet lige så meget land/by. Det er bare nogen forskellige ting der trækker op og ned, for de folk der går op i den slags.

Say du brugte en knallert med en grøn mælkekasse af plastik som dit befordringsmiddel på Østerbro, det ville heller ikke falde i god jord.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 25. feb 2016, 10:19

Altså inde på et andet debatsted er jeg stødt på flere med præcis den mentalitet jeg beskriver, og mere til. Og jeg har i den grad også mødt den i det virkelige liv.

Det er muligt, at mange ville tænke deres, hvis en beboer på Østerbro kørte rundt på en knallert med en grøn mælkekasse på, og flere ville sikkert også snakke om det over middagsbordet, men det ville så også være dét.
Hvis du opfører dig anderledes i en mindre by i provinsen så skal du se løjer...

Og sladder er overhovedet ikke det samme alle steder, eller jo, det er muligt der sladres alle steder, men konsekvensen af sladderen er meget forskellig.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Firebird » 25. feb 2016, 10:55

Altså. Jeg kan godt følge hvad Fisken skriver. Sidste år, før jeg havde fået bil, gik jeg 2 gange op og ned igennem Pladderpadelandsby for at lukke mine høns ud og ind. Hvis jeg tog nogensteder hen og fik Udo til at passe dem, kunne jeg være helt sikker på at jeg skulle forklare hvor jeg havde været. Der bliver holdt øje med en i en landsby.

Køber du 6 bajere mere end to gange på en uge, kan du være helt sikker på at få alko stemplet inden søndag.

Kommer man gående med en, for dem, ukendt dame, så går sladderen. Hvem er hun? Hvor kommer hun fra? Snakkede de dansk eller tysk sammen?

Kagle, kagle, kagle. Og kvinderne har ikke en skid chance for at bevæge sig. Jah, hun kyssede med ham der. Hende der? Hun har fået mere pik end der er vandrør i byen. (Hun var sammen med en)

Jeg kan godt forstå at kvinderne skrider i selv samme øjeblik de har muligheden for det.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 25. feb 2016, 18:30

Firebird skrev:Altså. Jeg kan godt følge hvad Fisken skriver. Sidste år, før jeg havde fået bil, gik jeg 2 gange op og ned igennem Pladderpadelandsby for at lukke mine høns ud og ind. Hvis jeg tog nogensteder hen og fik Udo til at passe dem, kunne jeg være helt sikker på at jeg skulle forklare hvor jeg havde været. Der bliver holdt øje med en i en landsby.

Køber du 6 bajere mere end to gange på en uge, kan du være helt sikker på at få alko stemplet inden søndag.

Kommer man gående med en, for dem, ukendt dame, så går sladderen. Hvem er hun? Hvor kommer hun fra? Snakkede de dansk eller tysk sammen?

Kagle, kagle, kagle. Og kvinderne har ikke en skid chance for at bevæge sig. Jah, hun kyssede med ham der. Hende der? Hun har fået mere pik end der er vandrør i byen. (Hun var sammen med en)

Jeg kan godt forstå at kvinderne skrider i selv samme øjeblik de har muligheden for det.


Netop. Min mor blev enke for knap fire år siden. Knap to år efter min fars død var hun til byfest og tillod sig at danse og more sig. Næste dag gik snakken og hun fik flere spidse bemærkninger med på vejen fra folk.
Hun er så ligeglad og elsker at bo hvor hun gør, og det er fint, jeg ville bare under ingen omstændigheder kunne holde det ud.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Modesty Blame » 25. feb 2016, 20:00

Jeg bor i Aarhus, og det fortsætter jeg nok med af hensyn til mit job. Men jeg ville i virkeligheden gerne tættere på min familie i provinsen. Det er bare upraktisk, fordi det er umuligt at komme til Aarhus med bilen om morgenen, og det er næppe helt nemt at komme med offentlig transport heller. Men altså, jeg møder hverken lavtuddannede, højtuddannede eller slet ikke uddannede mænd.
0
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Firebird » 25. feb 2016, 20:24

adagio skrev:
Firebird skrev:Altså. Jeg kan godt følge hvad Fisken skriver. Sidste år, før jeg havde fået bil, gik jeg 2 gange op og ned igennem Pladderpadelandsby for at lukke mine høns ud og ind. Hvis jeg tog nogensteder hen og fik Udo til at passe dem, kunne jeg være helt sikker på at jeg skulle forklare hvor jeg havde været. Der bliver holdt øje med en i en landsby.

Køber du 6 bajere mere end to gange på en uge, kan du være helt sikker på at få alko stemplet inden søndag.

Kommer man gående med en, for dem, ukendt dame, så går sladderen. Hvem er hun? Hvor kommer hun fra? Snakkede de dansk eller tysk sammen?

Kagle, kagle, kagle. Og kvinderne har ikke en skid chance for at bevæge sig. Jah, hun kyssede med ham der. Hende der? Hun har fået mere pik end der er vandrør i byen. (Hun var sammen med en)

Jeg kan godt forstå at kvinderne skrider i selv samme øjeblik de har muligheden for det.


Men Skanderborg og Viborg er vel ikke Pladderpadelandsby?


Det kommer an på hvor følsom man er som kvinde. Jeg kender en kvinde der ikke kunne holde Roskilde ud. Enough said. ;)
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Anilara » 26. feb 2016, 01:22

Altså.. Jeg er opvokset på en gård, og senere en landsby. Endnu senere flyttede jeg hjemmefra til en middelstor by i Sønderjylland, og senere endnu til Esbjerg og så København.
Esbjerg var en MEGET værre sladreby end nogen, af de andre steder jeg har boet. Men jeg er overbevist om, at det kun er min subjektive holdning.
København er måske mindre sladder, men er også mindre nærhed og kendskab til de lokale. Det er helt forståeligt hvis man ikke bryder sig om, at de omkringboende kender en, men det har altså også nogle fordele som jeg synes mange her i Kbh overser og ikke helt kender værdien af. Jeg savner sgu at kende min opgang, og vide de holder øje, når jeg er ude at rejse osv.

Jeg flytter ikke tilbage til en landsby, men jeg kan godt se mig selv flytte til en middelstor by igen, a la Vejle eller Sønderborg f.eks.. Dog først om nogle år, når jeg tror jeg er blevet mæt af København.

Nåh ja, jeg flyttede i øvrigt til København, fordi politiskolen ligger herovre, og fordi jeg ville langt væk fra en ekskæreste samtidig :) Jeg elsker fordelene ved København, men jeg elsker også fordelene ved Sønderjylland. At folk i provinsen generelt skulle gå op i Bones, cafépriser mv., ser jeg som en påstand på niveau med, at byboere går op i mærkevarer, økologi og "de rigtige steder" at gå i byen. Det er at snobbe nedad og opad, og begge dele er Gudskelov ikke noget jeg føler er udbredt i de kredse jeg har boet. Det er ret stereotypisk.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 26. feb 2016, 06:45

Anilara skrev:Altså.. Jeg er opvokset på en gård, og senere en landsby. Endnu senere flyttede jeg hjemmefra til en middelstor by i Sønderjylland, og senere endnu til Esbjerg og så København.
Esbjerg var en MEGET værre sladreby end nogen, af de andre steder jeg har boet. Men jeg er overbevist om, at det kun er min subjektive holdning.
København er måske mindre sladder, men er også mindre nærhed og kendskab til de lokale. Det er helt forståeligt hvis man ikke bryder sig om, at de omkringboende kender en, men det har altså også nogle fordele som jeg synes mange her i Kbh overser og ikke helt kender værdien af. Jeg savner sgu at kende min opgang, og vide de holder øje, når jeg er ude at rejse osv.

Jeg flytter ikke tilbage til en landsby, men jeg kan godt se mig selv flytte til en middelstor by igen, a la Vejle eller Sønderborg f.eks.. Dog først om nogle år, når jeg tror jeg er blevet mæt af København.

Nåh ja, jeg flyttede i øvrigt til København, fordi politiskolen ligger herovre, og fordi jeg ville langt væk fra en ekskæreste samtidig :) Jeg elsker fordelene ved København, men jeg elsker også fordelene ved Sønderjylland. At folk i provinsen generelt skulle gå op i Bones, cafépriser mv., ser jeg som en påstand på niveau med, at byboere går op i mærkevarer, økologi og "de rigtige steder" at gå i byen. Det er at snobbe nedad og opad, og begge dele er Gudskelov ikke noget jeg føler er udbredt i de kredse jeg har boet. Det er ret stereotypisk.


Men jeg synes ikke det er en værdi for mig, at jeg bliver holdt øje med. Jeg foretrækker anonymiteten og at folk ikke kender mig og ikke interesserer sig for mig.

Og selvfølgelig findes der også folk uden for de store byer, der gerne går på cafe og gode restauranter, men der hvor jeg er vokset op er det helt klart et meget lille mindretal og når jeg ser på min familie og deres omgangskreds i Sønderjylland er det samme billede.
Så jeg synes så afgjort det er en klar tendens og ikke bare en påstand.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf fisken80 » 26. feb 2016, 06:49

adagio skrev:
Firebird skrev:Altså. Jeg kan godt følge hvad Fisken skriver. Sidste år, før jeg havde fået bil, gik jeg 2 gange op og ned igennem Pladderpadelandsby for at lukke mine høns ud og ind. Hvis jeg tog nogensteder hen og fik Udo til at passe dem, kunne jeg være helt sikker på at jeg skulle forklare hvor jeg havde været. Der bliver holdt øje med en i en landsby.

Køber du 6 bajere mere end to gange på en uge, kan du være helt sikker på at få alko stemplet inden søndag.

Kommer man gående med en, for dem, ukendt dame, så går sladderen. Hvem er hun? Hvor kommer hun fra? Snakkede de dansk eller tysk sammen?

Kagle, kagle, kagle. Og kvinderne har ikke en skid chance for at bevæge sig. Jah, hun kyssede med ham der. Hende der? Hun har fået mere pik end der er vandrør i byen. (Hun var sammen med en)

Jeg kan godt forstå at kvinderne skrider i selv samme øjeblik de har muligheden for det.


Men Skanderborg og Viborg er vel ikke Pladderpadelandsby?


Nej, og jeg har ikke boet i byer af den størrelse. Men jeg nævnte en debattør fra et andet forum og han boede i Herning, og hans mentalitet og ligeledes hans naboers mentalitet var præcis den jeg har beskrevet. Jeg glemmer aldrig en post fra ham, hvor han beskrev, hvordan han og naboerne var vildt forargede over en tilflytter i kvarteret, fordi vedkommende ikke var interesseret i at lave sociale ting med dem og i det hele taget opførte sig anderledes end de selv gjorde. Jeg var rystet og det bekræftede mig endnu engang i, at jeg ALDRIG skal bo i en provinsby igen - stor eller lille.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Anilara » 26. feb 2016, 07:31

fisken80 skrev:
Anilara skrev:Altså.. Jeg er opvokset på en gård, og senere en landsby. Endnu senere flyttede jeg hjemmefra til en middelstor by i Sønderjylland, og senere endnu til Esbjerg og så København.
Esbjerg var en MEGET værre sladreby end nogen, af de andre steder jeg har boet. Men jeg er overbevist om, at det kun er min subjektive holdning.
København er måske mindre sladder, men er også mindre nærhed og kendskab til de lokale. Det er helt forståeligt hvis man ikke bryder sig om, at de omkringboende kender en, men det har altså også nogle fordele som jeg synes mange her i Kbh overser og ikke helt kender værdien af. Jeg savner sgu at kende min opgang, og vide de holder øje, når jeg er ude at rejse osv.

Jeg flytter ikke tilbage til en landsby, men jeg kan godt se mig selv flytte til en middelstor by igen, a la Vejle eller Sønderborg f.eks.. Dog først om nogle år, når jeg tror jeg er blevet mæt af København.

Nåh ja, jeg flyttede i øvrigt til København, fordi politiskolen ligger herovre, og fordi jeg ville langt væk fra en ekskæreste samtidig :) Jeg elsker fordelene ved København, men jeg elsker også fordelene ved Sønderjylland. At folk i provinsen generelt skulle gå op i Bones, cafépriser mv., ser jeg som en påstand på niveau med, at byboere går op i mærkevarer, økologi og "de rigtige steder" at gå i byen. Det er at snobbe nedad og opad, og begge dele er Gudskelov ikke noget jeg føler er udbredt i de kredse jeg har boet. Det er ret stereotypisk.


Men jeg synes ikke det er en værdi for mig, at jeg bliver holdt øje med. Jeg foretrækker anonymiteten og at folk ikke kender mig og ikke interesserer sig for mig.

Og selvfølgelig findes der også folk uden for de store byer, der gerne går på cafe og gode restauranter, men der hvor jeg er vokset op er det helt klart et meget lille mindretal og når jeg ser på min familie og deres omgangskreds i Sønderjylland er det samme billede.
Så jeg synes så afgjort det er en klar tendens og ikke bare en påstand.

Men jeg kan jo sige det samme - at jeg ikke ser det som en tendens. :) Det er jo bare hver vores subjektive vurdering og oplevelser - Jeg tror da helt sikkert på, at du har oplevet det. Men jeg har ikke. Ikke som andet end at jeg også har oplevet mange alkoholikere i Kbh, men det er ikke mit generelle billede af byens billede.
Og jeg anerkender også i mit indlæg, at selvfølgelig er der nogle, som foretrækker at være private og ikke har samme behov som jeg.
Jeg tror, at der hvor man føler sig tilpas, ser man klart nok også flere fordele. Der hvor man ikke føler sig tilpas, ser man flere ulemper. Selvfølgelig fordi der også ér flere ulemper for en, men måske oplever man også det man ikke kan lide, stærkere. Ligesom jeg nok oplever de samme ting svagere.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kvinderne forlader mændene

Indlægaf Fru Sunshine » 26. feb 2016, 21:11

Jeg synes måske også, det er lige lovlig meget at tillægge alle andre steder end København samme mentalitet.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"