Vi ønsker os høns

StineA
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. feb 2016, 13:56
Kort karma: 0

Vi ønsker os høns

Indlægaf StineA » 28. feb 2016, 14:11

:) Hej alle
Jeg er ny her på debatten, og søger efter nogle, der har hønseerfaring.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få høns, og har så mange spørgsmål. Jeg bliver ikke klogere af at Google, der er mange modstridende erfaringer.
Jeg vil derfor høre, om I vil dele erfaringer?

Vi er en familie med 2 mindre børn og en dejlig have. Vi vil have hønsehus med gård, da vi ikke har lyst til, at de løber frit i haven. Både fordi vi har mange højbede fordelt i hele haven, og fordi vi ikke gider hønselort alle steder. Vi påtænker at have 4 høns.

Vi har set flere firmaer sælge nye huse med gårde for under 2000kr, og det tænker vi at købe, da det må være billigere end at bygge et pænt hus selv. Men er disse huse gode mok? Vi påtænker at udvide løbegården, når de nu ikke skal være i hele haven.

Vi bor i alm parcelhuskvarter, og vil gerne vælge høns, som ikke larmer for meget af hensyn til naboerne. Hvilke skal man vælge? Vi er interesserede i så mange æg som muligt.

Vi synes det kunne være sjovt at få kyllinger, så vi kan følge dem, men så får vi jo først æg til sensommeren. Kan vi købe to voksne høns og sætte sammen med to kyllinger fra start, uden de voksne hakker de små? Og hvor køber man i øvrigt høns? Vi bor ved Roskilde/Solrød.

Hvad gør I andre for at rotte og rævesikre? Jeg har læst mig frem til, at man skal grave løbegård 60 cm ned. Men det er da virkelig meget?? Er det nødvendigt?

Tak, hvis du stadig læser med. Mon der er nogle, der vil svare?

Stine
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Vi ønsker os høns

Indlægaf Anne Droid » 28. feb 2016, 14:14

Jeg kan anbefale dig at kigge i denne tråd: viewtopic.php?f=4&t=1923
1
Klimatosse
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Vi ønsker os høns

Indlægaf Sangius » 28. feb 2016, 14:19

Jeg kan ikke svare på det hele, men noget af det kan jeg da. :)

Ja, det er nødvendigt at grave min. 60 cm ned, eller have bund i hønsegården. Samt top, selvfølgelig. Ellers kan diverse rovdyr sagtens komme ind, sådan en ræv kan snildt grave sig under et hønsehus.
4 høns kan sagtens trives i en lille hønsegård, så længe de har en hus, siddepinde, strøelse og sådan.

Jeg ville ikke sætte kyllinger sammen med tilfældige høns. Jeg ville derimod vente til en høne blev skruk, og så købe nogle befrugtede æg på en tilfældig gård, og ligge under hende.
Men dette kræver selvfølgelig at I skal slagte høns - og haner. Det er ikke særlig svært at se forskel på hane og høner når de er kyllinger. Hvis I har hjertet til det, ville jeg anbefale jer at slagte hanerne allerede når de er helt små kyllinger, da de begynder at gale ret tidligt. En død hanekylling er guf for f.eks. en kat, hvis I har sådan en.

En god æglæggende høne ligger nok mellem 3-7 æg om ugen. Det gør de fleste racer, så vidt jeg ved.

I kunne gå efter dværghøns :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Kæledyr"