Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 07:30

Stars skrev:Jeg havde jo en ide om, at de faste udgifter var mellem 9-11.000 - så jeg lagde ud med en fast overførsel på 10.000, som jeg så kunne regulere lidt op eller ned, hvis gættet var skævt.

Og mit oprindelige formål med budgetkontoen var egentlig bare, at det var nemmere at holde øje med, at de faste udgifter blev betalt, når jeg ikke skulle lede efter dem mellem alle dankortkøbene, men stod pænt på en konto for sig selv.


Det fremgår jo ret så tydeligt og enkelt på BS-oversigten hvad der bliver betalt.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. sep 2015, 07:50

wh1971 skrev:
Stars skrev:Jeg havde jo en ide om, at de faste udgifter var mellem 9-11.000 - så jeg lagde ud med en fast overførsel på 10.000, som jeg så kunne regulere lidt op eller ned, hvis gættet var skævt.

Og mit oprindelige formål med budgetkontoen var egentlig bare, at det var nemmere at holde øje med, at de faste udgifter blev betalt, når jeg ikke skulle lede efter dem mellem alle dankortkøbene, men stod pænt på en konto for sig selv.


Det fremgår jo ret så tydeligt og enkelt på BS-oversigten hvad der bliver betalt.



Nu fremgik det af indlægget af Stars var blevet alene og skulle lavet en budget konto ud fra dette, så er der jo nogle poster der ændrer sig, så man ikke kan kalkuler ed tidligere betalinger og trækninger.

Vores budget er da lavet helt fra scratch da vi flyttede, fordi tallene har ændret sig markant, lavere husleje, lavere ejendomsskab, større udgifter til varme, mere til brændstof m.m.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Stars » 5. sep 2015, 10:02

wh1971 skrev:
Stars skrev:Jeg havde jo en ide om, at de faste udgifter var mellem 9-11.000 - så jeg lagde ud med en fast overførsel på 10.000, som jeg så kunne regulere lidt op eller ned, hvis gættet var skævt.

Og mit oprindelige formål med budgetkontoen var egentlig bare, at det var nemmere at holde øje med, at de faste udgifter blev betalt, når jeg ikke skulle lede efter dem mellem alle dankortkøbene, men stod pænt på en konto for sig selv.


Det fremgår jo ret så tydeligt og enkelt på BS-oversigten hvad der bliver betalt.


Nej - BS-oversigten viser planlagte betalinger. Jeg havde på det tidspunkt behov for at se, de rent faktisk også blev betalt.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 10:34

Stars skrev:Nej - BS-oversigten viser planlagte betalinger. Jeg havde på det tidspunkt behov for at se, de rent faktisk også blev betalt.


Øh??? De posteringer der står på BS-oversigten bliver ALTID betalt medmindre du aktivt afviser en betaling. Jeg har aldrig nogensinde oplevet, at en betaling på oversigten ikke blev betalt.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Stars » 5. sep 2015, 11:13

wh1971 skrev:
Stars skrev:Nej - BS-oversigten viser planlagte betalinger. Jeg havde på det tidspunkt behov for at se, de rent faktisk også blev betalt.


Øh??? De posteringer der står på BS-oversigten bliver ALTID betalt medmindre du aktivt afviser en betaling. Jeg har aldrig nogensinde oplevet, at en betaling på oversigten ikke blev betalt.


... Eller der ikke er penge nok på kontoen :wacko:

Jeg mindes ikke at have påstået, det var et rationelt behov, jeg havde :wink3:
Men lad mig sige det på denne måde: Hvis du skulle have fælles økonomi med min eks-mand, ville du være klar til at slå ham ihjel efter 10 dage - jeg havde fælles økonomi med ham i 10 år.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Flora » 5. sep 2015, 11:28

Jeg bruger mit husholdningsbudget på øh.......husholdning :genert:

Nå, men der lader til at være forskellige definitioner af husholdning her i tråden, så nu bliver det bare budget generelt.. Jeg har en budgetkonto hvor jeg overfører hver måned 1/12 af mine samlede årlige faste udgifter. Resten står på min lønkonto og er ikke skarpt opdelt i bestemte puljer. Prøver dog at holde mad og andre dagligdagsting på et par tusind om måneden, selvom jeg ikke altid er så god til at holde det :blush:
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 12:10

Stars skrev:... Eller der ikke er penge nok på kontoen :wacko:

Jeg mindes ikke at have påstået, det var et rationelt behov, jeg havde :wink3:
Men lad mig sige det på denne måde: Hvis du skulle have fælles økonomi med min eks-mand, ville du være klar til at slå ham ihjel efter 10 dage - jeg havde fælles økonomi med ham i 10 år.


Ja ok - så er jeg med :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Wizzze » 5. sep 2015, 12:33

Flora skrev:Jeg bruger mit husholdningsbudget på øh.......husholdning :genert:

Nå, men der lader til at være forskellige definitioner af husholdning her i tråden, så nu bliver det bare budget generelt.. Jeg har en budgetkonto hvor jeg overfører hver måned 1/12 af mine samlede årlige faste udgifter. Resten står på min lønkonto og er ikke skarpt opdelt i bestemte puljer. Prøver dog at holde mad og andre dagligdagsting på et par tusind om måneden, selvom jeg ikke altid er så god til at holde det :blush:


Jeg tror de fleste har et budget, som dækker de faste udgifter der skal betales omkring den første i måneden. Derfor synes jeg det var mere interessant at spørge til husholdningsbudgettet / madpengene, fordi jeg tror der er færre der helt har styr på dem? Nogen laver et meget detaljeret budget for husholdningen, nogen laver kuverter og nogen (de fleste af os, mistænker jeg) har bare et beløb vi prøver at holde os indenfor. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre hvad folk gør ude omkring.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Flora » 5. sep 2015, 12:46

Wizzze skrev:
Flora skrev:Jeg bruger mit husholdningsbudget på øh.......husholdning :genert:

Nå, men der lader til at være forskellige definitioner af husholdning her i tråden, så nu bliver det bare budget generelt.. Jeg har en budgetkonto hvor jeg overfører hver måned 1/12 af mine samlede årlige faste udgifter. Resten står på min lønkonto og er ikke skarpt opdelt i bestemte puljer. Prøver dog at holde mad og andre dagligdagsting på et par tusind om måneden, selvom jeg ikke altid er så god til at holde det :blush:


Jeg tror de fleste har et budget, som dækker de faste udgifter der skal betales omkring den første i måneden. Derfor synes jeg det var mere interessant at spørge til husholdningsbudgettet / madpengene, fordi jeg tror der er færre der helt har styr på dem? Nogen laver et meget detaljeret budget for husholdningen, nogen laver kuverter og nogen (de fleste af os, mistænker jeg) har bare et beløb vi prøver at holde os indenfor. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre hvad folk gør ude omkring.


Ja, jeg forstår godt hvad du mener. Synes bare overskriften var lidt sjovt formuleret ;) Og så begyndte folk at rode rundt i faste udgifter udover mad.. (som i min verden ikke er husholdning).

Men jeg falder helt klart i den sidste kategori du nævner. Et beløb jeg forsøger at holde mig på, uden at det er sådan helt fast :)
0
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Garfield » 7. sep 2015, 12:28

Flora skrev:
Wizzze skrev:Jeg tror de fleste har et budget, som dækker de faste udgifter der skal betales omkring den første i måneden. Derfor synes jeg det var mere interessant at spørge til husholdningsbudgettet / madpengene, fordi jeg tror der er færre der helt har styr på dem? Nogen laver et meget detaljeret budget for husholdningen, nogen laver kuverter og nogen (de fleste af os, mistænker jeg) har bare et beløb vi prøver at holde os indenfor. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre hvad folk gør ude omkring.


Ja, jeg forstår godt hvad du mener. Synes bare overskriften var lidt sjovt formuleret ;) Og så begyndte folk at rode rundt i faste udgifter udover mad.. (som i min verden ikke er husholdning).

Men jeg falder helt klart i den sidste kategori du nævner. Et beløb jeg forsøger at holde mig på, uden at det er sådan helt fast :)


Samme her.

Jeg fører en ret detaljeret oversigt over mit forbrug, hvor der også bliver lagt penge af hver måned i et hav af kategorier. Da min økonomi dog i det store hele er ret fornuftig holder jeg mig ikke stringent indenfor de opsatte rammer.

Når et år er omme har jeg så en oversigt for hele året, der fortæller mig, hvad jeg i snit har brugt per måned i de forskellige kategorier og så indretter jeg næste års budget efter det.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Aquadorable » 11. sep 2015, 06:05

Vi har fællesøkonomi. Vores indkomster bliver puljet, og så får vi hver især et beløb til fornøjelser, tøj osv. Resten går til hhv. budget-, mad- og opsparingskonti.

Det fungerer upåklageligt, og jeg er glad for, at vi har så godt et overblik over økonomien, som vi nu engang har.

Jeg har i øvrigt selv både en budget- og en rådighedskonto, hvor jeg så bare bruger budgetkontoen som min egen personlige opsparing til fx julegaver.
1
K - 12.06.18 :love:

Tilbage til "Privatøkonomi"