Fucked op ledelse

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 16. feb 2016, 12:15

ooog så endte jeg med at sende en mail til ham, som nærmest blev en miniansøgning slash salgstale, hvis primære formål var at motivere ham til at ringe tilbage til mig og/eller inkludere mig i puljen af kandidater, hvis han har sådan en og er ved at lukke den. Totalt pushy, jeg blev bare så skide nervøs for, at stillingen allerede var røget/at der var lukket for ansøgninger. Og jeg vil helst ikke sende min ansgøning afsted før jeg har fået afklaret nogle spørgsmål vedrørende stillingsindholdet, som er formuleret meget overordnet. Fuck, det ligner bare slet ikke mig at være impulsiv på den måde.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 16. feb 2016, 12:17

Hehe, så svarede han. Min baggrund lyder spændende og han ringer mellem kl 14 og 15. :panik:
9
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 17. feb 2016, 11:22

Jeg er i gang med at skrive ansøgning. Det er til min første lederstilling, så jeg er lidt uvant med formuleringer og om de skal være anderledes end normalt. PÅ den ene side kan jeg give helt slip og skrive som om det er mig, der kommer til at have ansvar og skulle tage beslutninger (hvilket det er), men på den anden side skal jeg jo heller ikke lyde som en enegænger?
Uh, det er så irriterende at ansøgninger partout skal være så korte. Jeg synes fandeme det er svært at finde ud af hvor lidt der er nok og derudover bliver det meget "jeg"-fokuseret. Jeg synes sådan, jeg arbejder sådan, jeg kan det og det, jeg har fokus her og der, bla bla. Den er på 1 side nu, minus min hilsen og underskrift og jeg er så vilklet ind i den, at jeg ikke kan læse hvad jeg har skrevet.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf Wizzze » 17. feb 2016, 14:10

;)

Den gang da kroppen skabtes ville alle kropsdele være chef.

HJERNEN SAGDE:- Da det er mig, der kontrollerer alle dele og tænker for alle, skal jeg være chef.

BENENE SAGDE:- Da det er os, der bærer mennesket derhen, hvor det vil og udfører det, hjernen giver besked om, vil vi være chef.

Således fortsatte øjnene, hænderne, hjertet og lungerne - alle med påstand om at blive chef.

Til slut sagde røvhullet, at man skulle vælge ham som chef. Alle lo og syntes, at idéen var fuldstændig absurd - at få et røvhul til chef.

Røvhullet blev meget fornærmet, snørede sig sammen og nægtede overhovedet at fungere.

Som følge heraf fik hjernen feber, øjnene skelede, benene blev svage og hænderne hang slapt ned, ja, selv hjertet og lungerne havde svært ved fortsat at arbejde.
Til sidst bad alle hjernen om, trods alt, at lade røvhullet blive chef.

Sådan blev det. Alle de andre udretter nu arbejdet, mens røvhullet nu bare sidder og laver en masse lort.

MORALE: For at blive chef behøver man ikke at være et geni - blot et ganske almindeligt røvhul.

:-D
6
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 285
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 73
Likede indlæg: 837

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf Kasper » 17. feb 2016, 17:24

LaScrooge skrev:Jeg er i gang med at skrive ansøgning. Det er til min første lederstilling, så jeg er lidt uvant med formuleringer og om de skal være anderledes end normalt. PÅ den ene side kan jeg give helt slip og skrive som om det er mig, der kommer til at have ansvar og skulle tage beslutninger (hvilket det er), men på den anden side skal jeg jo heller ikke lyde som en enegænger?
Uh, det er så irriterende at ansøgninger partout skal være så korte. Jeg synes fandeme det er svært at finde ud af hvor lidt der er nok og derudover bliver det meget "jeg"-fokuseret. Jeg synes sådan, jeg arbejder sådan, jeg kan det og det, jeg har fokus her og der, bla bla. Den er på 1 side nu, minus min hilsen og underskrift og jeg er så vilklet ind i den, at jeg ikke kan læse hvad jeg har skrevet.


Jeg sidder i ansættelsesudvalget til en stilling, der er slået op i den enhed, hvor jeg arbejder - og har læst en del ansøgninger de sidste par uger. De fleste har holdt deres ansøgning på én side, men i mange tilfælde er CV'et på flere. Det fungerer ok, så længe det er overskueligt og relevant. Så det kunne du evt. overveje at gøre; uddybe de faglige ting i CV'et, og bruge pladsen i ansøgningen mere målrettet.

Det, der gør det bedste indtryk på mig i ansøgningen, er at de ikke kun taler om sig selv, men viser, at de har gjort sig nogle tanker om virksomheden, hvordan de passer ind og bringer CV og erfaring i spil i forhold til jobbet. Skriv om idéer, tanker, visioner, osv. i forhold til job og virksomhed. Lav din research inden, selvfølgelig - og du må gerne tale dem lidt efter munden; folk kan som regel godt lide at blive bekræftet i det, de tror på og mener. Hvis ansøgningen kunne passe på et hvilket som helst job i samme boldgade, så skal den målrettes mere.

En god approach er at dele ansøgningen op i klare afsnit med klare overskrifter, hvor du f.eks. adresserer de 3-4 væsentligste områder fra jobopslaget og/eller din research. I dit tilfælde kunne det f.eks. være relevant at beskrive, hvordan du selv synes, en god leder skal være.

En anden ting, der også har virket positivt på mig, er, når vedkommendes personlighed skinner igennem ansøgningen. Så man får en fornemmelse for, hvordan vedkommende er, udover de formelle ting, der står i CV'et. Det skal ikke handle om, at du elsker hundehvalpe og Game of Thrones, og andre ting, der ikke handler om jobbet, men om din personlighed fra en faglig vinkel.

Det er skide svært at skrive sådan om sig selv, og det skal selvfølgelig ikke blive for gøglet. Men det er næsten lige så slemt, når det er stift og overdrevet formelt. Hvor meget eller lidt man kan tillade sig, afhænger selvfølgelig af det specifikke job og den specifikke virksomhed.
5
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 17. feb 2016, 20:11

Kasper skrev:
Jeg sidder i ansættelsesudvalget til en stilling, der er slået op i den enhed, hvor jeg arbejder - og har læst en del ansøgninger de sidste par uger. De fleste har holdt deres ansøgning på én side, men i mange tilfælde er CV'et på flere. Det fungerer ok, så længe det er overskueligt og relevant. Så det kunne du evt. overveje at gøre; uddybe de faglige ting i CV'et, og bruge pladsen i ansøgningen mere målrettet.

Det, der gør det bedste indtryk på mig i ansøgningen, er at de ikke kun taler om sig selv, men viser, at de har gjort sig nogle tanker om virksomheden, hvordan de passer ind og bringer CV og erfaring i spil i forhold til jobbet. Skriv om idéer, tanker, visioner, osv. i forhold til job og virksomhed. Lav din research inden, selvfølgelig - og du må gerne tale dem lidt efter munden; folk kan som regel godt lide at blive bekræftet i det, de tror på og mener. Hvis ansøgningen kunne passe på et hvilket som helst job i samme boldgade, så skal den målrettes mere.

En god approach er at dele ansøgningen op i klare afsnit med klare overskrifter, hvor du f.eks. adresserer de 3-4 væsentligste områder fra jobopslaget og/eller din research. I dit tilfælde kunne det f.eks. være relevant at beskrive, hvordan du selv synes, en god leder skal være.

En anden ting, der også har virket positivt på mig, er, når vedkommendes personlighed skinner igennem ansøgningen. Så man får en fornemmelse for, hvordan vedkommende er, udover de formelle ting, der står i CV'et. Det skal ikke handle om, at du elsker hundehvalpe og Game of Thrones, og andre ting, der ikke handler om jobbet, men om din personlighed fra en faglig vinkel.

Det er skide svært at skrive sådan om sig selv, og det skal selvfølgelig ikke blive for gøglet. Men det er næsten lige så slemt, når det er stift og overdrevet formelt. Hvor meget eller lidt man kan tillade sig, afhænger selvfølgelig af det specifikke job og den specifikke virksomhed.


Tak, Kasper, det er rigtig nice med tips fra én der sidder og læser mange ansøgninger. Om noget må dét give en idé om hvad der gør én træt og hvad der vækker interesse. Den mulighed burde flere jobsøgere have, det tror jeg virkelig kunne give bonus.

Jeg har skrevet min ansøgning og sendt den. Jeg skrev den meget i mit eget sprog, så at sige, og det gjorde jeg, fordi kontaktpersonen, som vil være min øverste leder, har skrevet om sig selv på LinkedIn på en måde, som sagde mig, at vi minder om hinanden. Jeg har forsøgt at vise hvordan min baggrund, min personlighed og mine værdier vil spille sammen med stillingen, og fokuseret ting ind, som han i telefonsamtalen gav udtryk for at de ville prioritere. Jeg spurgte bl.a. om kortsigtede og langsigtede succeskriterier for stillingen og om hvilke ambitioner virksomheden har for sig selv. Heldigvis harmonerer de ting med mit udviklingsniveau (som aspirerende leder) og mine egne værdier og jeg synes, det endte med at fungere godt i ansøgningen.

Det sværeste synes jeg dog var at skrive som en potentiel leder og ikke blot som en ansat. Det er her jeg har risikoen for at drive ind i en mig-mig-mig-sådanviljeggøretingene-modus, som måske ikke virker så varm og, ja, favnende, men som meget fint afspejler hvordan min hjerne fungerer: analytisk, sagsorienteret, problemknusende. En fordel for mig og måske især i forhold til dét er, at det er en meget lille afdeling og at de ansatte ikke har et direkte ledelsesbehov - de er meget selvkørende og jeg vil mere skulle stramme lidt op på struktur og processer, inden jeg giver mig i kast med soloopgaver, der ligger ud over den daglige drift. Og hvis jeg bliver inviteret til samtale får jeg mulighed for at overbevise dem med mit vindende væsen også :-) Så det håber jeg, at jeg gør.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 19. feb 2016, 10:51

Jeg veeeeenter lige nu. Han skrev i går at de havde modtaget min ansøgning og at jeg nåede med i puljen, så nu ville de se på det og vende tilbage. Samtaler afholdes i den kommende uge. Jeg har ikke hør noget endnu og hvis jeg intet hører i dag så regner jeg med, at det er fordi de har fravalgt mig. Han sagde i telefonen at de havde overraskende mange relevante kandidater, så de sidder sikkert lige nu og overvejer en del ret forskellige typer og baggrunden. Der er få definerede mål for ansættelsen, så det kan gå mange veje. Her er jeg måske ikke forrest, fordi jeg ingen deciderede visioner har for det, ud over at få det hele til at glide mest effektivt og optimalt og så se hvad der er af potentiale derefter. Det er svært på forhånd at regne ud hvad der er muligt når først kapaciteten er optimalt udnyttet i forhold til den aktuelle efterspørgsel, for hvor meget overskydende kapacitet er der så? Gør man det godt i den branche betyder det bare, at man vækster på en måde, som betyder at man skal ansætte flere så man kan få en højere omsætning på kerneydelsen. Altså levere mere af det samme. Skal man have andre produkter, bliver det noget for sig.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 19. feb 2016, 11:12

Mad andre ord: jeg kender branchen og ved, hvad der er realistiske vækstmål og hvilke faldgruber der ligger i forbindelse med et ønske om at vokse og erobre markedsandele. Jeg kender den virkelighed vores kunder agerer i (på mere end én måde), jeg kender vores leverandørers behov og jeg ved, at der er et naturligt loft over hvor meget man kan gro uden at det samtidig risikerer at gå ud over kvaliteten og leverancedygtigheden. Det lød ikke som om de har ambitioner om verdensherredømme, men jeg ved også, at en person som fx min gamle chef grundet sit manglende kendskab til og forståelse af dels leverandører og produkt ikke havde den samme fornemmelse for, at tingene skal følges ad. Hun havde forventninger om at man kunne være den absolut største uden at det gav mange problemer. Det kan man ikke.
Og intet af det fik jeg udtrykt i min ansøgning! - nu overvejer jeg om jeg skal skrive en mail til ham om det :) Skal-skal ikke?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. feb 2016, 11:21

Håber du bliver kaldt til samtale! - krydsede fingre herfra :)

Jeg tænker det er for sent at tilføje, noter dig dine guldkorn på den mentale liste, når du - forhåbentligt, sidder til samtale snart!
Og ellers, så synes jeg du skal klappe dig selv på skulderen for faktisk at komme i bunken med de ansøgninger man tager i betragtning, det synes jeg sgu er ret godt gået når det (med mindre jeg har misforstået dig) er din første ansøgning til en lederstilling!
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 19. feb 2016, 12:03

DD_81 skrev:Håber du bliver kaldt til samtale! - krydsede fingre herfra :)

Jeg tænker det er for sent at tilføje, noter dig dine guldkorn på den mentale liste, når du - forhåbentligt, sidder til samtale snart!
Og ellers, så synes jeg du skal klappe dig selv på skulderen for faktisk at komme i bunken med de ansøgninger man tager i betragtning, det synes jeg sgu er ret godt gået når det (med mindre jeg har misforstået dig) er din første ansøgning til en lederstilling!


Tak! Og ja, det er første lederstilling. Det har indtil nu været meget lærerigt, faktisk. Jeg tror, jeg vil søge nogle flere :-D
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 29. feb 2016, 08:46

Jeg skal til samtale! Jeg var sikker på at de havde ansat en anden fordi jeg intet hørte, men de har været sygdomsramte og derfor er alting gået i stå med det. Så de vil gerne se mig til samtale når jeg vil/kan i denne uge. !

Så skal jeg bare overveje hvad de kan finde på at spørge om... Gad vide hvor langt jeg er fra baseret på min ansøgning? Jeg synes det blev en god ansøgning, plus/minus et par enkelte områder hvor den kunne have været stærkere.

Der er forretningen og dens konkurrenter jeg kan sætte mig ind i. Det har jeg allerede. Jeg kender som sagt markedet og produktet og kan forenes med de værdier virksomheden umiddelbart dyrker.
Og så er der de ledelsesmæssige spørgsmål. Hvorfor vil jeg gerne være leder, hvordan vil jeg lede, hvordan vil jeg tackle problemer af den ene og den anden art, hvad kan jeg tilbyde? - den slags
Så er der spørgsmål der går på hvorfor jeg blev opsagt i min gamle stilling. Jeg skal jo helst ikke tale dårligt om min gamle chef. Hvad vil jeg gerne formidle om vores uenighed?
9
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. feb 2016, 09:05

FEDT og tillykke! det er sgu godt gået!

Mht opsigelsen, self. er det dit ord der står alene, men jeg tænker at du godt kan være ærlig og fortælle det grundlæggende af situationen.
Den har jo også sin indflydelse på den måde DU gerne vil være leder på, og det handlede jo om regulær dårlig ledelse og medarbejdernes indflydelse, og at drage fordel af deres kompetancer.

At man som mennesker klincher, og kemien ikke rigtig er der, det ved vi jo alle sker.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 29. feb 2016, 10:44

DD_81 skrev:FEDT og tillykke! det er sgu godt gået!

Mht opsigelsen, self. er det dit ord der står alene, men jeg tænker at du godt kan være ærlig og fortælle det grundlæggende af situationen.
Den har jo også sin indflydelse på den måde DU gerne vil være leder på, og det handlede jo om regulær dårlig ledelse og medarbejdernes indflydelse, og at drage fordel af deres kompetancer.

At man som mennesker klincher, og kemien ikke rigtig er der, det ved vi jo alle sker.


Taak! :D

Jeg er enig i det hele. Problemet som jeg tror det er, er at det er svært at fortælle den historie på en måde, så det ikke lyder som om jeg sviner min gamle chef. Det er helt rigtigt som du skriver at det informerer mine forestillinger om at være leder, men hvordan får jeg sagt på hvilke måder uden at det reflekterer negativt tilbage på hende? Lige nu er jeg fuldstændigt i blindgyde om det.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. feb 2016, 10:47

LaScrooge skrev:
DD_81 skrev:FEDT og tillykke! det er sgu godt gået!

Mht opsigelsen, self. er det dit ord der står alene, men jeg tænker at du godt kan være ærlig og fortælle det grundlæggende af situationen.
Den har jo også sin indflydelse på den måde DU gerne vil være leder på, og det handlede jo om regulær dårlig ledelse og medarbejdernes indflydelse, og at drage fordel af deres kompetancer.

At man som mennesker klincher, og kemien ikke rigtig er der, det ved vi jo alle sker.


Taak! :D

Jeg er enig i det hele. Problemet som jeg tror det er, er at det er svært at fortælle den historie på en måde, så det ikke lyder som om jeg sviner min gamle chef. Det er helt rigtigt som du skriver at det informerer mine forestillinger om at være leder, men hvordan får jeg sagt på hvilke måder uden at det reflekterer negativt tilbage på hende? Lige nu er jeg fuldstændigt i blindgyde om det.



Det handler måske om sat sige netop det, noget ala;

Jeg er ikke ude på, og har ikke lyst til at hænge min tidligere leder ud, det handlede om vores gensidige kemi, og uenigheder der opstod deraf.
Jeg har været i kontakt med TR og HR, med henblik på at løse problematikkerne, men firmaet valgte at afskedige mig. - Det jeg har været igennem har bevirket...

Og så måske noget med at du har kæmpet for at levere det de ønskede, og en høj faglighed som du var stolt af og kunne stå inde for, og at du har været opmærksom på at samarbejde og efterkomme ønsker, at du har ønsket at optimere og højne, men at der for alle opstår en grænse for hvornår og hvorlænge man kan gå på kompromis med sig selv, når den dårlige kemi sætter dagsordenen for sagsbehandlinge.
6
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Fucked op ledelse

Indlægaf LaScrooge » 1. mar 2016, 13:29

Min gamle chef har nu 2 gange sendt en refusionsopkrævning til Københavns Kommune hvor hun oplyser at jeg er sygemeldt og hun derfor skal have refunderet dele af lønnen. Jeg bliver ved med at skrive at jeg er raskmeldt og derfor ikke kan bekræfte de oplysninger hun sender. Her senest har hun ment, at hun skulle have refundeet fra 13. februar til 29. februar, fordi jeg har været sygemeldt. Det har jeg bare ikke. Jeg var raskmeldt fra d. 8. februar, hvilket jeg har skrevet til hendes i en mail OG oplyst til den samtale hvor jeg blev fyret. Så jeg fatter ikke hvorfor hun bliver ved. Og KAN hun seriøst bare blive ved med det? Det er sygt irriterende.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"