Hvad irriterer dig grænseløst?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Kommodedyret » 29. feb 2016, 09:29

Fru Sunshine skrev:Lidt lige som det ikke kan være så svært at vide, hvornår man bruger "nogen" og "nogle" :fløjt:

Mig!

Haha :-D
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Pixie88 » 29. feb 2016, 09:36

dgd2007 skrev:
kidkomb skrev:[...]
Jeg ved ikke hvorfor jeg har en så kæmpe beef med nutids'r. Men det har jeg *grrrrr*

Der er nogle, der ved, du er sådan ... og derfor for en sikkerheds skriver fx "at kondolerer". Så nogle er faktisk bange for dig :)
Men spøg til side, så kan jeg nu heller ikke forstå, at det kan være så svært. Men på den anden side har nogle i visse aldersgrupper (fx blandt dem på omkring 30) gået igennem folkeskolen næsten uden grammatik, men blot ud fra en teori om, at man lærte at stave ved at høre lydene. (Det blev kaldt "sproglig opmærksomhed"). Og hvis det er indfaldsvinklen, så kan jeg måske godt forstå det, for man kan jo stort set ikke høre forskel i udtalen på, om et ord ender på -re eller -rer.

Hvis der ikke er fx -re i forvejen, er det jo sjældent, nogen laver fejl i det. Ingen siger "jeg løbe" eller "at løber".

Det går lige op for mig, at jeg tror jeg var udsat for det du nævner. Jeg kan ikke huske at vi lærte særlig meget om fx endelser og komma. Det var først da jeg skiftede skole i 7. klasse, jeg kan huske vi havde om det og jeg var hel lost. Jeg er en kegle til endelser og komma :genert: Kan huske min lærer sagde vi skulle sætte komma, når vi følte der var en naturlig pause i sætningen, men det er også det :gruble:
For nogle måneder siden fandt jeg bl.a. alle mine gamle stile, og kunne konstatere at min lærer ikke rettede kommafejl :gruble:

Jeg fatter heller ikke nogen/nogle. Har aldrig fået en forklaring på det, hvor det gav mening.

Min dansklærer fra 1. til og med 6. klasse var ordblind, måske hun ikke selv kunne finde ud af det :lol:
2
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf kidkomb » 29. feb 2016, 09:42

Pixie88 skrev:Det går lige op for mig, at jeg tror jeg var udsat for det du nævner. Jeg kan ikke huske at vi lærte særlig meget om fx endelser og komma. Det var først da jeg skiftede skole i 7. klasse, jeg kan huske vi havde om det og jeg var hel lost. Jeg er en kegle til endelser og komma :genert: Kan huske min lærer sagde vi skulle sætte komma, når vi følte der var en naturlig pause i sætningen, men det er også det :gruble:
For nogle måneder siden fandt jeg bl.a. alle mine gamle stile, og kunne konstatere at min lærer ikke rettede kommafejl :gruble:

Jeg fatter heller ikke nogen/nogle. Har aldrig fået en forklaring på det, hvor det gav mening.

Min dansklærer fra 1. til og med 6. klasse var ordblind, måske hun ikke selv kunne finde ud af det :lol:

:8: Det lyder umiddelbart temmelig ihensigtsmæssigt.

Nogen er ental -nogeN = eNtal
Nogle er flertal - nogLe = fLertal
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Pixie88 » 29. feb 2016, 09:47

kidkomb skrev:
Pixie88 skrev:Det går lige op for mig, at jeg tror jeg var udsat for det du nævner. Jeg kan ikke huske at vi lærte særlig meget om fx endelser og komma. Det var først da jeg skiftede skole i 7. klasse, jeg kan huske vi havde om det og jeg var hel lost. Jeg er en kegle til endelser og komma :genert: Kan huske min lærer sagde vi skulle sætte komma, når vi følte der var en naturlig pause i sætningen, men det er også det :gruble:
For nogle måneder siden fandt jeg bl.a. alle mine gamle stile, og kunne konstatere at min lærer ikke rettede kommafejl :gruble:

Jeg fatter heller ikke nogen/nogle. Har aldrig fået en forklaring på det, hvor det gav mening.

Min dansklærer fra 1. til og med 6. klasse var ordblind, måske hun ikke selv kunne finde ud af det :lol:

:8: Det lyder umiddelbart temmelig ihensigtsmæssigt.

Nogen er ental -nogeN = eNtal
Nogle er flertal - nogLe = fLertal

Som voksen har jeg også selv tænkt at det var komplet vanvittigt. Men hun var en fantastisk klasselærer, så jeg kan godt leve med at jeg ikke kan sætte et komma :-D

Tak for forklaringen - lige nu giver den mening, men i morgen har jeg glemt det :genert: måske jeg skulle få det tatoveret et sted på kroppen :-D
2
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 09:50

Det er lidt ligesom syNes = Nutid og synTes er datid. Jeg husker på det ved at tænke N for Nu
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 09:54

Der gik altså også fuck up i kommaerne da der kom det nye komma som ingen kunne finde ud af. Der opgav jeg altså med kommaerne. Det var faktisk først da der skulle skrives bachelorprojekt jeg fik styr på det igen

At jeg så nærmest aldrig bruger det når jeg skriver på nettet... Det er så noget helt andet :genert: Det er nok mere dovenskab
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Pixie88 » 29. feb 2016, 10:01

2SHY skrev:Det er lidt ligesom syNes = Nutid og synTes er datid. Jeg husker på det ved at tænke N for Nu

Syntes/synes har jeg aldrig haft problemer med, fordi jeg kan høre forskellen. Kan jeg ikke høre stavemåden kan jeg ikke altid stave det. Måden vi lærte at stave "pludselig" var ved at min lærer udtalte det bløde d helt overdrevent så vi hørte ordet som det staves - så det er bare sådan jeg gør, når jeg skal stave noget. Medmindre jeg har set ordet og kan huske hvordan det staves.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1727
Kontakt:

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Dime » 29. feb 2016, 10:05

Nogen siger nogle.
Nogle siger nogen.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 10:06

Pixie88 skrev:
2SHY skrev:Det er lidt ligesom syNes = Nutid og synTes er datid. Jeg husker på det ved at tænke N for Nu

Syntes/synes har jeg aldrig haft problemer med, fordi jeg kan høre forskellen. Kan jeg ikke høre stavemåden kan jeg ikke altid stave det. Måden vi lærte at stave "pludselig" var ved at min lærer udtalte det bløde d helt overdrevent så vi hørte ordet som det staves - så det er bare sådan jeg gør, når jeg skal stave noget. Medmindre jeg har set ordet og kan huske hvordan det staves.

Der er mange der roder rundt i det og helt konsekvent ender med altid at bruge den ene eller anden

Jeg tror jeg er blevet for glemsom til at huske hvordan vi lærte at stave :gammel:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 29. feb 2016, 10:30

Lemonella skrev:
Kommodedyret skrev:
Fru Sunshine skrev:Lidt lige som det ikke kan være så svært at vide, hvornår man bruger "nogen" og "nogle" :fløjt:

Mig!

Haha :-D


Og mig. :blush:

Og dem, der skriver "der er nogle, der ved", når den korrekte form er "der er nogen, der ved" :fløjt:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Kommodedyret » 29. feb 2016, 10:41

Fru Sunshine skrev:
Lemonella skrev:
Kommodedyret skrev:
Fru Sunshine skrev:Lidt lige som det ikke kan være så svært at vide, hvornår man bruger "nogen" og "nogle" :fløjt:

Mig!

Haha :-D


Og mig. :blush:

Og dem, der skriver "der er nogle, der ved", når den korrekte form er "der er nogen, der ved" :fløjt:

Nå. Altså. Hmmmm.

Sagen er at jeg godt kan finde ud af den simple distinktion ml ental og flertal.
Men sagen er også, at jeg har for vane at rode mig ud i NOGLE lange komplicerede sætninger med eksempler og whatnot. Dog kan jeg på stående fod ikke lige illustrere præcis hvad jeg mener. :gruble:

Måske skulle vi lave en kursus-tråd hvor man kan henvende sig for/med hjælp og vejledning til de små grammatiske issues vi går og tumler med. Så kan I lærertyper også rigtig træde i karakter og finde spanskrøret og den støvede tavlesvamp frem :-D
4
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Studsgaard » 29. feb 2016, 11:42

Lemonella skrev:
Kommodedyret skrev:
Fru Sunshine skrev:Lidt lige som det ikke kan være så svært at vide, hvornår man bruger "nogen" og "nogle" :fløjt:

Mig!

Haha :-D


Og mig. :blush:


Vi kan danne en klub. :lol:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 11:55

Det er da en fin ide med en "dansklærer"-tråd i sprogforummet :)
Det er selvfølgelig en skam, at det bliver forbundet med spanskrør og anden S/M. Det med at mestre de finere nuancer i sproget burde set som skønhed og ultimativ kunst ...

Min egen taktik vedr. nogen/nogle er lidt speget, fordi jeg udtaler begge dele som "nohn" :genert:
Men på skrift er jeg ret strikt:
    nogen - når det betyder "nogen overhovedet", "mindst én", "en eller anden" i modsætning til ingen. Derfor næsten altid "nogen" i spørgsmål og benægtelser: Er der nogen? Der er ikke nogen. Nogen har lækket regeringspapirerne.
    nogle - når det betyder "nogle stykker". Nogle stemmer på partiet pga. miljøpoiltikken, andre pga. noget andet.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aima » 29. feb 2016, 12:09

Fru Sunshine skrev:
Lemonella skrev:
Kommodedyret skrev:
Fru Sunshine skrev:Lidt lige som det ikke kan være så svært at vide, hvornår man bruger "nogen" og "nogle" :fløjt:

Mig!

Haha :-D


Og mig. :blush:

Og dem, der skriver "der er nogle, der ved", når den korrekte form er "der er nogen, der ved" :fløjt:


Men hvornår er den korrekte form 'der er nogen, der ved'? Det kan jeg ikke greje. Som jeg har lært det, er den korrekte form i den der sætning netop 'der er nogle, der ved'. Hvis 'nogen' skulle være korrekt, skulle sætningen enten være et spørgsmål eller retorisk benægtende. 'Er der nogen, der ved?' eller 'der er ikke nogen, der ved'. Hvis hensigten er at formidle, at én (bestemt eller ubestemt) ved (noget), ville 'nogen' stadig ikke være korrekt, 'en' ville være korrekt i det tilfælde.
Jeg ved godt at 'nogen' sommetider bruges, når man refererer til sig selv eller et andet konkret menneske 'Nogen har spist for meget kage :fløjt: ', men det er mig bekendt ikke korrekt, det er bare talesprog.

Hvis jeg er i tvivl, plejer jeg at oversætte sætningen til engelsk. Any/some - nogen/nogle.

Udfra hvad jeg har lært, så handler nogen/nogle-spørgsmålet hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt, men om måden, sætningen er formuleret på.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 12:16

Aima skrev:Men hvornår er den korrekte form 'der er nogen, der ved'? Det kan jeg ikke greje. Som jeg har lært det, er den korrekte form i den der sætning netop 'der er nogle, der ved'. Hvis 'nogen' skulle være korrekt, skulle sætningen enten være et spørgsmål eller retorisk benægtende. 'Er der nogen, der ved?' eller 'der er ikke nogen, der ved'. Hvis hensigten er at formidle, at én (bestemt eller ubestemt) ved (noget), ville 'nogen' stadig ikke være korrekt, 'en' ville være korrekt i det tilfælde.
Jeg ved godt at 'nogen' sommetider bruges, når man refererer til sig selv eller et andet konkret menneske 'Nogen har spist for meget kage :fløjt: ', men det er mig bekendt ikke korrekt, det er bare talesprog.

Hvis jeg er i tvivl, plejer jeg at oversætte sætningen til engelsk. Any/some - nogen/nogle.

Udfra hvad jeg har lært, så handler nogen/nogle-spørgsmålet hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt, men om måden, sætningen er formuleret på.

Jeg er helt enig med dig. Jeg var også lige ved at protestere mod eksemplet med "nogen/nogle, der ved". Jeg holdt mig kun i skindet, fordi det er lidt af en tangent her i tråden. Jeg vil også opfatte "der er nogen, der ved" som hentydning til en bestemt person (evt. en selv). "Der er nogle, der ved" er fuldstændig okay i betydningen "der er nogle stykker/flere, der ved".

Jeg er også enig i, at der er noget overlap med any=nogen og some=nogle.
Is anybody out there? (nogen)
Some say love it is a flower (nogle)
0

Tilbage til "Generelt"