Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Wizzze » 28. feb 2016, 19:45

Rockwoolfonden har lavet en stor ny undersøgelse af vores spisevaner, eller rettere omkring vores vaner når vi spiser.

Den viser bl.a. at familiemåltidet, med kernefamilien samlet om spisebordet, mens dagens oplevelser vendes, ikke er så udbredt som man skulle tro, meget ofte er den ene eller begge voksne fraværende / i gang med andre ting, og børnene spiser alene.

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... fte-alene/

Det er ikke kun børnefamilierne der har travlt med noget andet, når der spises. Det er en generel trend i befolkningen, at spisning sjældent er en hovedaktivitet i sig selv, men noget der foregår samtidig med noget andet. Man spiser f.eks. under transport, når man sidder foran tv eller computer osv.

http://politiken.dk/indland/ECE3089343/ ... eg-spiste/
http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... -i-sofaen/

Undersøgelsen viser også at de 3 daglige måltider efterhånden mere er de 2 daglige måltider. Frokosten er den de fleste springer over, men mange springer også morgenmaden eller aftensmaden over.

Billede

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... -om-dagen/

Kan I genkende jeres hverdag, fra undersøgelsen ? Hvordan/hvor spiser I jeres mad.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Wizzze » 28. feb 2016, 19:53

Vi kan godt genkende noget af det. Har vi lavet middag med flere retter, eller noget hvor vi har brugt en del tid i køkkenet, så sidder vi inde ved spisebordet med tv slukket. Men er det noget let, f.eks. når vi smovser brød og ost, eller de mere lette retter, så sker det ofte ved sofabordet foran TVét. Er man alene hjemme så det nok næsten 100% at mad indtages sammen med computeren eller TVét.
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Akehurst2 » 28. feb 2016, 20:14

Wizzze skrev:Vi kan godt genkende noget af det. Har vi lavet middag med flere retter, eller noget hvor vi har brugt en del tid i køkkenet, så sidder vi inde ved spisebordet med tv slukket. Men er det noget let, f.eks. når vi smovser brød og ost, eller de mere lette retter, så sker det ofte ved sofabordet foran TVét. Er man alene hjemme så det nok næsten 100% at mad indtages sammen med computeren eller TVét.


Det er det samme hos os :genert: Virkelig meget tv-dinner til daglig. Der spiser vi så også bare let, fordi vi begge får varm mad til frokost.

Jeg sidder ned og spiser morgenmad og læser avis imens, min mand står op og snacker lidt frugt og nødder.

Jeg er meget omhyggelig med at holde frokost, og der er heldigvis god kultur omkring det på mit arbejde, hvor hele kontoret går ned i samlet flok så vidt muligt. En stor forbedring fra tidligere arbejdspladser, hvor mange konsekvent sprang frokosten over eller til mød spiste ved computeren, hvilket jeg synes er en uskik. Det kvarter man sparer tjener man hurtigt ind ved at holde en ordentlig pause midt på dagen og spise, så man kan arbejde effektivt hele eftermiddagen, og det giver en dårlig kultur, hvis det nærmest bliver ildeset at holde sin frokostpause.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Spjaerten » 28. feb 2016, 20:26

Spiser morgenmad og frokost på job til daglig.

I weekenden er det oftest 1 måltid.

Aftensmad spises sjældent i sofaen. Kun ved snacks etc. (Eller det er en ny regel efter jeg har fået ny sofa :) )

Men har også køkken/spisestue/dagligstue i 1.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Studsgaard » 28. feb 2016, 20:27

Vi vil gerne at familien spiser sammen til aften.
Men ungerne syntes det er super hyggeligt/sjovt at få lov til at spise på et af børneværelserne med tv tændt.
Det får de ofte lov til en af weekend dagene hvis vi er hjemme. Så kan vi voksen enten holde "kæreste middag" eller vi også snupper vores mad med til tv'et i stuen.
Og så har vi gerne torsdag aften hvorunder er flere fritidsaktiviteter på fsk tid, så der er aftensmaden ofte noget let hurtig mad som man spiser når det passer.
Så i gennemsnit har vi nok fem fælles familiemiddage.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Pandesteg » 28. feb 2016, 20:31

I hverdagene: morgenmad på arbejdet foran skærmen, frokost i frokoststuen og aftensmad foran tv.

I weekenden: alle måltider indtages foran flimmerkassen medmindre vi har gæster.

Jep, jeg er proletar så det basker :pompom:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Karkluden » 28. feb 2016, 20:39

Vi spiser hovedparten af vores fællesmåltider i sofaen foran tv'et, hvor vi taler sammen i mens. Det er kun, hvis vi har gæster eller har lavet ekstra lækker mad, at vi spiser ved spisebordet.
Vi spiser ikke mere af at spise i sofaen (for vi portionsafmåler grundet livsstilsomlægning :lol:), og vi taler fint sammen i mens, men slapper godt af. Og vi skal alligevel have ny sofa i løbet af året, haha.

Det kan dog godt variere, hvad der er fællesmåltider. Morgenmad er sjældent, mens frokost og aftensmad er lidt på skift, fordi jeg arbejder i 3-holds-skift. Så fx spiser vi i morgen ikke aftensmad sammen, da jeg skal i aftenvagt, men så kan vi tilfældigvis nå at spise frokost sammen.

Vi holder begge ret kraftigt fast i at spise 3 måltider pr dag pga. vores livsstilsomlægning. Af og til bliver det til to måltider, men så er det, fordi vi har sovet meget længe.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf lulu-p » 28. feb 2016, 20:53

Morgenmad og aftensmad spiser vi altid sammen ved spisebordet. Alle ugens 7 dage...i weekenden kan teenageren dog godt komme noget senere end os andre. Vi prioriterer meget højt at spise sammen, og vi forældrer løber ikke frem og tilbage og laver alt muligt andet. På arbejde spiser jeg oftest i personalerummet med dem jeg sidder på kontor med.

Jeg troede faktisk at langt de fleste..i hvert fald børnefamilier...spiste de fleste måltider sammen.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Anilara » 28. feb 2016, 21:06

Jeg spiser ikke morgenmad. Men middag/frokost (er det ikke det samme?) spiser jeg altid. Dog meget forskelligt om det er på arbejde, på studiet eller hjemme.
Aftensmaden spiser min kæreste og jeg som oftest sammen, mens vi ser et afsnit af en serie. Sommetider dropper vi det, når vi har brug for at tale i stedet :)

Jeg synes jeg spiser varieret og sådan forholdsvist fornuftigt, og jeg føler også jeg taler meget med min kæreste i hverdagen. Maden behøver ikke være centrum for mig.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Wizzze » 28. feb 2016, 21:15

lulu-p skrev:Morgenmad og aftensmad spiser vi altid sammen ved spisebordet. Alle ugens 7 dage...i weekenden kan teenageren dog godt komme noget senere end os andre. Vi prioriterer meget højt at spise sammen, og vi forældrer løber ikke frem og tilbage og laver alt muligt andet. På arbejde spiser jeg oftest i personalerummet med dem jeg sidder på kontor med.

Jeg troede faktisk at langt de fleste..i hvert fald børnefamilier...spiste de fleste måltider sammen.


Det er der åenbart også mange, som selv tror de gør, men når man så følger dem, så er mor måske i gang med at smørre madpakken til næste dag, samtidig mens hun spiser og far sidder med arbejdsmailen, eller lign.

Det hvor alle sidder bænket rundt om bordet, og ikke laver andet end at spise og snakke, er ikke så meget normalen mere :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. feb 2016, 07:12

Morgenmad:
Hverdage: Børnene får serveret og spiser typisk i sofaen ved tv'et, indimellem ved spisebordet. Jeg spiser indimellem med dem, ellers når de er spist
Hverdage: manden spiser, de 2 små spiser evt. i sofaen, eller de får i børnehaven. De store laver selv. Jeg er kørt tidligt, og spiser på jobbet.
Weekends: Vi laver typisk en fælles morgenmad eller let brunch ved 9 tiden, hvor alle deltager, ved spisebordet.

Frokost:
Weekends: varierer imellem at vi smører ved køkkenbordet, eller tager rester, og spiser når vi hver især er sultne eller synes. Til at der dækkes på bordet til en stor fælles frokost med lidt lunt og lækkert. Det er nok 50-50 om vi gør det ene eller andet. Har vi gæster er det altid en rigtig frokost der serveres.
Hverdage: Ungerne spiser frokost i hhv børnehave og skole.
Der foregår måltider fælles, i børnehaven sidder de alle eller gruppevis, og mad serveres for dem.
I skolerne har de 20 min afsat til spisning, som foregår i klasses, med læreren tilstede.
Manden og jeg spiser på job, er jeg hjemme eller har fridag med barn, så spiser vi frokost ved køkkenbordet eller i sofaen.

Aftensmad:
Indtages typisk ved spisebord og med fokus på spisesituationen og samværet. Ingen flimmerkasse eller elektroniske gadgets er IKKE tilladt, med mindre noget af fælles interesse skal vises, undersøges etc. Vi sidder der somregel alle der er hjemme, med mindre et barn er helt på tværs, det gider jeg ikke bruge energi på, og lade stemning styre af, så accepteres barnets fravalg. De lune og dejlige aftener er det oftest på terrassen vi spiser.

Indimellem - og bevidst, vælger vi at sidde i sofaen, fordi ungerne synes det er mega hyggeligt. Det er dog typisk mad der er nemt at håndtere, såsom pizza. Og typisk kombineret med en god film på tv, eller et spændene program vi alle gider se.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Persnikedy » 29. feb 2016, 12:26

Jeg bor i en et værelses så her er det altid ved sofa bordet imens man sidder i sengen.
Er jeg alene er det med tvet tændt/computeren tændt også ses der et eller andet program, har jeg gæster så er tvet slukket og den står på hyggesnak.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf JoyNips » 29. feb 2016, 12:42

Morgenmad: spiser jeg ikke. Jeg drikker kaffe på arbejdet ved min plads. Hvis jeg i weekenden har været ved bageren og hente brød, spiser vi ved spisebordet.

Frokost: i kantinen.

Aftensmad: er som regel to rugbrødsmadder indtaget foran tv'et eller ved køkkenbordet. hvis vi spiser "rigtig" aftensmad foregår det ved spisebordet, men vi er sjældent hjemme samtidig eller så tidligt, at vi kan nå at lave aftensmad.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23095

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf Mani » 29. feb 2016, 13:12

Hverdag:
Morgenmad: Børn & 1 voksen spiser ved spisebordet - voksen nr. 2 spiser på job
Frokost: Skole/arbejde
Aftensmad: Ved spisebordet - af og til ikke os alle pga. møder/klassearrangementer etc.

Weekend:
Lørdag: Manden spiser tiiiidligt pga. sit løb - ungerne og jeg ved 9-10 tiden ved spisebordet - frokost ved 13-14 tiden ved spisebordet, hvis vi ikke er ude. Aftensmad ved spisebordet eller ude :)
Søndag: Brunch og aftensmad ved spisebordet eller ude.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Hvordan / hvor spiser I jeres mad?

Indlægaf godtnavn » 29. feb 2016, 16:21

Jeg spiser stort set altid morgenmad i sengen når jeg skal afsted tidligere end kæresten. Dog er vi begyndt på at spise morgenmad sammen i køkkenet (vi har spisebord der) nu hvor vi står samtidig op, det er ret hyggeligt. Aftensmaden spiser vi 5-7 gange om ugen i køkkenet, af og til mens den laves fordi det er hyggeligt. De resterende dage bliver det spist foran fjernsynet. Vi har i en lang periode sidste år været for dårlige til at sidde sammen og spsie uden fjernsyn, så det har vi fokus på og synes vi gør det ganske godt.

Når jeg spiser alene er det oftest foran fjernsynet, dvs alle frokoster pt bliver i sofaen. Dog er jeg ret god til at glemme frokost, men vores morgenmad er sen, så når jeg er sulten igen er det for tæt på aftensmad og vil derfor ikke spise da jeg ikke vil være sulten før aftensmaden.
0

Tilbage til "Livets forhold"