Hjelm eller ej

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Sophies-mor » 1. mar 2016, 12:47

Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:Der var mindst lige så meget bøvl og ævl og kævl, da det blev lovpligtigt at køre på knallert - med hjelm.
Så køber folk ikke flere knallerter... Der var såvidt jeg ved aldrig et fald i salget.


Til gengæld er det ikke lige så vigtigt at folk bliver ved at køre knallert som at de bliver ved at cykle.

Min pointe var også kun, at folk brokkede sig lige så meget - det medførte intet fald i transportformen. Og hvorfor pokker er så mange, så bange for hjelmhår? Så sæt det dog igen, når man er nået frem?
Tænker at det for mange efter de første 15 minutters brok ikke vil ændre det faktum, at de tager cyklen alligevel.

Personligt synes jeg, at "så holder folk op med at cykle" er afpresning af værste skuffe.
Lidt a la cykelrytterne som fylder hele vejen.


Det kan sagtens være, de vænner sig til det - men hver tabt cyklist er et tab, i modsætning til en mistet knallertkører.

Og hvorfor dog genere folk med hjelmen, hvis det ikke giver mere?

Det med, hvad der er folks bevæggrunde for ikke at køre med hjælp opfatter jeg som enormt nedladende. Hvorfor komme med sådan nogle småhånlige bemærkninger om hjelmhår? Det handler om, at man vil påføre dem noget, de overhovedet ikke ønsker uden særlig vægtig grund, noget som kan medføre færre cyklister, hvad ingen ønsker og som - ganske som adagio skriver - vil koste masser af penge og give et i forvejen presset politi flere opgaver.

En død person er en død person. Uanset hvad.
Den bemærkning, synes JEG er nedladende.

Og med hensyn til hjelmhår: Det er såmænd DEN begrundelse, jeg oftest hører. Især blandt kvinder.
Jeg har ikke hørt ret mange udtale sig om andet end udseendet - ej hjelmen er grim, den klasker mit hår, den matcher ikke min cykel ... og ja, også blandt mænd.

Jeg har IKKE hørt ret mange sige:
Jeg må hellere være en god rollemodel. Dem, jeg kender - og det er trods alt mange - der bruger hjelm, der har den i brug - de siger ingenting, de tager den på.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf kidkomb » 1. mar 2016, 12:51

Sophies-mor skrev:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:Der var mindst lige så meget bøvl og ævl og kævl, da det blev lovpligtigt at køre på knallert - med hjelm.
Så køber folk ikke flere knallerter... Der var såvidt jeg ved aldrig et fald i salget.


Til gengæld er det ikke lige så vigtigt at folk bliver ved at køre knallert som at de bliver ved at cykle.

Min pointe var også kun, at folk brokkede sig lige så meget - det medførte intet fald i transportformen. Og hvorfor pokker er så mange, så bange for hjelmhår? Så sæt det dog igen, når man er nået frem?
Tænker at det for mange efter de første 15 minutters brok ikke vil ændre det faktum, at de tager cyklen alligevel.

Personligt synes jeg, at "så holder folk op med at cykle" er afpresning af værste skuffe.
Lidt a la cykelrytterne som fylder hele vejen.


Det kan sagtens være, de vænner sig til det - men hver tabt cyklist er et tab, i modsætning til en mistet knallertkører.

Og hvorfor dog genere folk med hjelmen, hvis det ikke giver mere?

Det med, hvad der er folks bevæggrunde for ikke at køre med hjælp opfatter jeg som enormt nedladende. Hvorfor komme med sådan nogle småhånlige bemærkninger om hjelmhår? Det handler om, at man vil påføre dem noget, de overhovedet ikke ønsker uden særlig vægtig grund, noget som kan medføre færre cyklister, hvad ingen ønsker og som - ganske som adagio skriver - vil koste masser af penge og give et i forvejen presset politi flere opgaver.

En død person er en død person. Uanset hvad.
Den bemærkning, synes JEG er nedladende.

Og med hensyn til hjelmhår: Det er såmænd DEN begrundelse, jeg oftest hører. Især blandt kvinder.
Jeg har ikke hørt ret mange udtale sig om andet end udseendet - ej hjelmen er grim, den klasker mit hår, den matcher ikke min cykel ... og ja, også blandt mænd.

Jeg har IKKE hørt ret mange sige:
Jeg må hellere være en god rollemodel. Dem, jeg kender - og det er trods alt mange - der bruger hjelm, der har den i brug - de siger ingenting, de tager den på.

Mon ikke der bliver ment hver tabt cyklist/knallerkører, som i de mennesker, der ville stoppe med at bruge pågældende transportmiddel?

Jeg bliver overophedet af hjelm om sommeren. Som i får hovedpine og jeg får det virkelig urart, når mit hovede bliver for varmt.
Og nej, det hjælper ikke ordentligt med de lufthuller osv der er. Det er vel også en slags begrundelse.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Sophies-mor » 1. mar 2016, 12:55

kidkomb skrev:
Sophies-mor skrev:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:Der var mindst lige så meget bøvl og ævl og kævl, da det blev lovpligtigt at køre på knallert - med hjelm.
Så køber folk ikke flere knallerter... Der var såvidt jeg ved aldrig et fald i salget.


Til gengæld er det ikke lige så vigtigt at folk bliver ved at køre knallert som at de bliver ved at cykle.

Min pointe var også kun, at folk brokkede sig lige så meget - det medførte intet fald i transportformen. Og hvorfor pokker er så mange, så bange for hjelmhår? Så sæt det dog igen, når man er nået frem?
Tænker at det for mange efter de første 15 minutters brok ikke vil ændre det faktum, at de tager cyklen alligevel.

Personligt synes jeg, at "så holder folk op med at cykle" er afpresning af værste skuffe.
Lidt a la cykelrytterne som fylder hele vejen.


Det kan sagtens være, de vænner sig til det - men hver tabt cyklist er et tab, i modsætning til en mistet knallertkører.

Og hvorfor dog genere folk med hjelmen, hvis det ikke giver mere?

Det med, hvad der er folks bevæggrunde for ikke at køre med hjælp opfatter jeg som enormt nedladende. Hvorfor komme med sådan nogle småhånlige bemærkninger om hjelmhår? Det handler om, at man vil påføre dem noget, de overhovedet ikke ønsker uden særlig vægtig grund, noget som kan medføre færre cyklister, hvad ingen ønsker og som - ganske som adagio skriver - vil koste masser af penge og give et i forvejen presset politi flere opgaver.

En død person er en død person. Uanset hvad.
Den bemærkning, synes JEG er nedladende.

Og med hensyn til hjelmhår: Det er såmænd DEN begrundelse, jeg oftest hører. Især blandt kvinder.
Jeg har ikke hørt ret mange udtale sig om andet end udseendet - ej hjelmen er grim, den klasker mit hår, den matcher ikke min cykel ... og ja, også blandt mænd.

Jeg har IKKE hørt ret mange sige:
Jeg må hellere være en god rollemodel. Dem, jeg kender - og det er trods alt mange - der bruger hjelm, der har den i brug - de siger ingenting, de tager den på.

Mon ikke der bliver ment hver tabt cyklist/knallerkører, som i de mennesker, der ville stoppe med at bruge pågældende transportmiddel?

Jeg bliver overophedet af hjelm om sommeren. Som i får hovedpine og jeg får det virkelig urart, når mit hovede bliver for varmt.
Og nej, det hjælper ikke ordentligt med de lufthuller osv der er. Det er vel også en slags begrundelse.

Kidcomb: Denne er ikke møntet på dig - men...
den slags begrundelser gør mig træt.
Jeg hører de samme argumenter for ikke at bruge sele, når man kører bil, - den generer mit kraveben, jeg får ondt i maven osv.
Og ja, det ER ikke særligt rart. Men hvis alternativet er en alvorlig hovedskade...?

Og kidcomb:
hvor langt cykler du, siden du får ondt i hovedet? Jeg synes jo, at ventilationen i en mc-hjelm er endnu mindre god end i en cykelhjelm (sidespring), men tænker, at går det ikke også hurtigt over igen?
Altså, når du får hjelmen af og får noget at drikke?

Og jeg får også hovedpine af hjelmen om sommeren, men dels bruger jeg den alligevel og dels, så får jeg også hovedpine uden hjelmen. Om sommeren.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40743

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2016, 12:57

Selvfølgelig mener jeg tabt som i holder op med at bruge det pågældende transportmiddel! Det var jo det, diskussionen handlede om.

Hvad sker der for at tro, at en debattør synes at dødsfald blandt knallertkørere er topdollar? Hvor kommer den tilgang dog fra?
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40743

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2016, 13:01

Skumfidusen skrev:
Og så synes jeg det er lidt unødvendigt at spekulere i hvorfor folk mener at hjelmen er til gene. Det har man lov til at mene som man vil. Det er fuldstændig legitimt at ønske at undlade noget, pga forfængelighed. Hvis det altså er grunden.


Præcis. Om det er forfængelighed, magelighed, nærighed, principper, almindelig ubehag eller "det gider jeg bare ikke", der er begrundelsen er da ligegyldigt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf kidkomb » 1. mar 2016, 13:01

Sophies-mor skrev:den slags begrundelser gør mig træt.
Jeg hører de samme argumenter for ikke at bruge sele, når man kører bil, - den generer mit kraveben, jeg får ondt i maven osv.
Og ja, det ER ikke særligt rart. Men hvis alternativet er en alvorlig hovedskade...?

Og kidcomb:
hvor langt cykler du, siden du får ondt i hovedet? Jeg synes jo, at ventilationen i en mc-hjelm er endnu mindre god end i en cykelhjelm (sidespring), men tænker, at går det ikke også hurtigt over igen?
Altså, når du får hjelmen af og får noget at drikke?

Og jeg får også hovedpine af hjelmen om sommeren, men dels bruger jeg den alligevel og dels, så får jeg også hovedpine uden hjelmen. Om sommeren.

Men een ting er et kraveben, en anden er altså hovedpine, når man skal orientere sig i trafikken. Ikke at det skal være en konkurrence om, hvem der har det hårdest.
I øvrigt finder jeg lovgivning om sikkerhedsseler på førerpladsen evigt ligegyldige. Jeg kan overhovedet ikke forstå, hvorfor det skal være lovpligtigt. Det skader ingen andre end en selv. Det er fint med lovgivning om passagerpladserne synes jeg dog.
Da jeg cyklede var det 17km hver vej til arbejde. Altså 34km om dagen. Og jeg forsøgte godt nok aldrig med cykelhjelm på dén distance, men ellers så nej, jeg synes faktisk ikke det går hurtigt over. Det gør min enormt træt og uoplagt og det går ikke når man skal på arbejde (eller cykle i trafikken)
Jeg kører heller ikke på mc. Nogensinde. Ikke på grund af hjelmen. Men paradoksalt nok finder jeg det tåbelig farligt at begive sig ud i.
-en gammel kæreste slog næsten sig selv ihjel på sådan een. Deraf aversionen tror jeg.
Hvis det er en meget varm dag på ski, så kan jeg også finde på at tage hjelmen af.
*rebel*
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Sophies-mor » 1. mar 2016, 13:03

Jeg tænker livreddende hjælpemiddel , du tænker i antal cyklister !
Ude af tråden...
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Sophies-mor » 1. mar 2016, 13:05

kidkomb skrev:
Sophies-mor skrev:den slags begrundelser gør mig træt.
Jeg hører de samme argumenter for ikke at bruge sele, når man kører bil, - den generer mit kraveben, jeg får ondt i maven osv.
Og ja, det ER ikke særligt rart. Men hvis alternativet er en alvorlig hovedskade...?

Og kidcomb:
hvor langt cykler du, siden du får ondt i hovedet? Jeg synes jo, at ventilationen i en mc-hjelm er endnu mindre god end i en cykelhjelm (sidespring), men tænker, at går det ikke også hurtigt over igen?
Altså, når du får hjelmen af og får noget at drikke?

Og jeg får også hovedpine af hjelmen om sommeren, men dels bruger jeg den alligevel og dels, så får jeg også hovedpine uden hjelmen. Om sommeren.

Men een ting er et kraveben, en anden er altså hovedpine, når man skal orientere sig i trafikken. Ikke at det skal være en konkurrence om, hvem der har det hårdest.
I øvrigt finder jeg lovgivning om sikkerhedsseler på førerpladsen evigt ligegyldige. Jeg kan overhovedet ikke forstå, hvorfor det skal være lovpligtigt. Det skader ingen andre end en selv. Det er fint med lovgivning om passagerpladserne synes jeg dog.
Da jeg cyklede var det 17km hver vej til arbejde. Altså 34km om dagen. Og jeg forsøgte godt nok aldrig med cykelhjelm på dén distance, men ellers så nej, jeg synes faktisk ikke det går hurtigt over. Det gør min enormt træt og uoplagt og det går ikke når man skal på arbejde (eller cykle i trafikken)
Jeg kører heller ikke på mc. Nogensinde. Ikke på grund af hjelmen. Men paradoksalt nok finder jeg det tåbelig farligt at begive sig ud i.
-en gammel kæreste slog næsten sig selv ihjel på sådan een. Deraf aversionen tror jeg.
Hvis det er en meget varm dag på ski, så kan jeg også finde på at tage hjelmen af.
*rebel*

Tak for uddybning :)
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46287

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf LadyFox » 1. mar 2016, 13:06

Sophies-mor skrev:
kidkomb skrev:
Sophies-mor skrev:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:
Akehurst2 skrev:
Sophies-mor skrev:Der var mindst lige så meget bøvl og ævl og kævl, da det blev lovpligtigt at køre på knallert - med hjelm.
Så køber folk ikke flere knallerter... Der var såvidt jeg ved aldrig et fald i salget.


Til gengæld er det ikke lige så vigtigt at folk bliver ved at køre knallert som at de bliver ved at cykle.

Min pointe var også kun, at folk brokkede sig lige så meget - det medførte intet fald i transportformen. Og hvorfor pokker er så mange, så bange for hjelmhår? Så sæt det dog igen, når man er nået frem?
Tænker at det for mange efter de første 15 minutters brok ikke vil ændre det faktum, at de tager cyklen alligevel.

Personligt synes jeg, at "så holder folk op med at cykle" er afpresning af værste skuffe.
Lidt a la cykelrytterne som fylder hele vejen.


Det kan sagtens være, de vænner sig til det - men hver tabt cyklist er et tab, i modsætning til en mistet knallertkører.

Og hvorfor dog genere folk med hjelmen, hvis det ikke giver mere?

Det med, hvad der er folks bevæggrunde for ikke at køre med hjælp opfatter jeg som enormt nedladende. Hvorfor komme med sådan nogle småhånlige bemærkninger om hjelmhår? Det handler om, at man vil påføre dem noget, de overhovedet ikke ønsker uden særlig vægtig grund, noget som kan medføre færre cyklister, hvad ingen ønsker og som - ganske som adagio skriver - vil koste masser af penge og give et i forvejen presset politi flere opgaver.

En død person er en død person. Uanset hvad.
Den bemærkning, synes JEG er nedladende.

Og med hensyn til hjelmhår: Det er såmænd DEN begrundelse, jeg oftest hører. Især blandt kvinder.
Jeg har ikke hørt ret mange udtale sig om andet end udseendet - ej hjelmen er grim, den klasker mit hår, den matcher ikke min cykel ... og ja, også blandt mænd.

Jeg har IKKE hørt ret mange sige:
Jeg må hellere være en god rollemodel. Dem, jeg kender - og det er trods alt mange - der bruger hjelm, der har den i brug - de siger ingenting, de tager den på.

Mon ikke der bliver ment hver tabt cyklist/knallerkører, som i de mennesker, der ville stoppe med at bruge pågældende transportmiddel?

Jeg bliver overophedet af hjelm om sommeren. Som i får hovedpine og jeg får det virkelig urart, når mit hovede bliver for varmt.
Og nej, det hjælper ikke ordentligt med de lufthuller osv der er. Det er vel også en slags begrundelse.

Kidcomb: Denne er ikke møntet på dig - men...
den slags begrundelser gør mig træt.
Jeg hører de samme argumenter for ikke at bruge sele, når man kører bil, - den generer mit kraveben, jeg får ondt i maven osv.
Og ja, det ER ikke særligt rart. Men hvis alternativet er en alvorlig hovedskade...?

Og kidcomb:
hvor langt cykler du, siden du får ondt i hovedet? Jeg synes jo, at ventilationen i en mc-hjelm er endnu mindre god end i en cykelhjelm (sidespring), men tænker, at går det ikke også hurtigt over igen?
Altså, når du får hjelmen af og får noget at drikke?

Og jeg får også hovedpine af hjelmen om sommeren, men dels bruger jeg den alligevel og dels, så får jeg også hovedpine uden hjelmen. Om sommeren.

Hvis vi lige antager at langt de fleste voksne cykelister er normalt fungerende, mon så ikke de har gjort op med sig selv om de synes det er en risiko der er værd at løbe?
1
...
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40743

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2016, 13:11

Sophies-mor skrev:Jeg tænker livreddende hjælpemiddel , du tænker i antal cyklister !
Ude af tråden...


Ja, for det var antal cyklister (og knallertkørere) vi diskuterede. Jeg svarede netop på dit indlæg om at det ikke medførte fald i antallet af knallertkørere, så hvordan du har fået det tolket til at jeg synes, det er helt fint, hvis knallertkørere dør, er mig en gåde.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46287

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf LadyFox » 1. mar 2016, 13:26

Skumfidusen skrev:
LadyFox skrev:Hvis vi lige antager at langt de fleste voksne cykelister er normalt fungerende, mon så ikke de har gjort op med sig selv om de synes det er en risiko der er værd at løbe?


Og det er jo heller ikke det reelle alternativ. Det er jo ikke sådan at hvis man cykler uden hjelm, så får man helt sikkert en hovedskade. Og hvis man cykler med, så får man helt sikkert ikke. Argumentet om at alternativet til hjelm er hjerneskade er forkert. Der er nogen der antager at risikoen for skader er meget mindre hvis man er involveret i et uheld og har hjelm på, men den slags antagelser kræver altså noget dokumentation, før man generer en masse mennesker med at lave lovgivning. I bedste fald er det oven i købet nogle virkelig kostbare skader at forebygge og det er ud fra de mest optimistiske antagelser.

Det er jeg enig i. Men der er en risiko, det er der jo altid når man færdes i trafikken uanset hvilken type transport man benytter - og kan man lige sig selv at tage med i overvejelserne inden man beslutter sig for hvordan man vil begå sig i trafikken. Og der mener jeg altså at voksne mennesker må være gamle nok til selv og vurdere om konsekvens og risiko hænger sammen for dem.

Som sagt cykler jeg med cykelhjelm lige pt, og det er dels fordi jeg ikke får det ubehageligt af at have den på - og dels fordi jeg vurdere at jeg cykler steder hvor jeg vurdere at der er øget risiko for at noget går galt, boede jeg et sted hvor jeg følte der var mere sikkert - så ville jeg godt kunne finde på at droppe cykelhjelmen i hvert fald hvis jeg begyndte at døje med hovedpine. Jeg mener slet ikke risikoen for at en cykeltur ender fatalt er særlig stor, og derfor synes jeg det må være et personligt valg, men risikoen er der stadig, og den må man jo så tage stilling til når man beslutter om cykelhjelm er noget for én.
1
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Delfin » 1. mar 2016, 15:23

Jeg siger det rent ud. Jeg gider simpelthen ikke have den på. Jeg har altid hadet af have noget på hovedet, og jeg går heller ikke med hue, medmindre der er minus 8-10 grader og opefter, alternativt meget høj chillfaktor.

Jeg overvejede det lidt, da jeg i en længere periode cyklede i indre Kbh i morgentrafikken, men det blev aldrig til alvor. Jeg prøvede nogle stykker i butikker, men der var ikke nogen, som fandt nåde for mit sarte hoved. Jeg er ikke nogen vildt hurtig cyklist, og bortset fra den periode, cykler jeg fortrinsvis steder, hvor man skal kigge langt efter selskab på cykelstierne.

Har siddet og tænkt tilbage, og jeg kan med min bedste vilje ikke huske, at jeg nogensinde er væltet på cyklen i mit voksenliv. Vi taler altså gennem 40-50 år år, men selvfølgelig findes der den der lille risiko, som der findes med alle andre ting i livet. Jeg kan få smadret hovedet, hvis en bil kører ind i mig, men jeg kan også komme til skade på så mange andre måder. Det er farligt at leve, og vi laver alle risikovurderinger hele tiden.
Ja vel er det da undskyldninger, men det er mit liv og mit valg, og de fungerer for mig, og jeg tør godt give andre voksne mennesker ansvaret for at tage lave deres personlige risikovurdering.

Nogle sammenligner med de lovpligtige knallerthjelme.
Jeg kører med hjelm på scooteren, fordi jeg skal. Men jeg vurderer også risikoen højere pga den højere fart, og pga man placerer sig anderledes i trafikken. Hjelmen sidder heldigvis også bedre på hovedet, selvom den er tung. Jeg har i øvrigt heller ikke en integralhjelm, selvom den er sikrere end den åbne, men jeg kan simpelthen ikke være lukket så meget inde, så der har jeg også taget en vurdering af ulemper og risici. Man kan heller ikke direkte sammenligne varmen fra en cykelhjelm med varmen fra en knallerthjelm. Den bliver ikke vildt varm om sommeren, da man sidder stille og hastigheden i sig selv er luftkølende.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf Fru Sunshine » 1. mar 2016, 15:30

Delfin skrev:Jeg siger det rent ud. Jeg gider simpelthen ikke have den på. Jeg har altid hadet af have noget på hovedet, og jeg går heller ikke med hue, medmindre der er minus 8-10 grader og opefter, alternativt meget høj chillfaktor.

Jeg overvejede det lidt, da jeg i en længere periode cyklede i indre Kbh i morgentrafikken, men det blev aldrig til alvor. Jeg prøvede nogle stykker i butikker, men der var ikke nogen, som fandt nåde for mit sarte hoved. Jeg er ikke nogen vildt hurtig cyklist, og bortset fra den periode, cykler jeg fortrinsvis steder, hvor man skal kigge langt efter selskab på cykelstierne.

Har siddet og tænkt tilbage, og jeg kan med min bedste vilje ikke huske, at jeg nogensinde er væltet på cyklen i mit voksenliv. Vi taler altså gennem 40-50 år år, men selvfølgelig findes der den der lille risiko, som der findes med alle andre ting i livet. Jeg kan få smadret hovedet, hvis en bil kører ind i mig, men jeg kan også komme til skade på så mange andre måder. Det er farligt at leve, og vi laver alle risikovurderinger hele tiden.
Ja vel er det da undskyldninger, men det er mit liv og mit valg, og de fungerer for mig, og jeg tør godt give andre voksne mennesker ansvaret for at tage lave deres personlige risikovurdering.

Nogle sammenligner med de lovpligtige knallerthjelme.
Jeg kører med hjelm på scooteren, fordi jeg skal. Men jeg vurderer også risikoen højere pga den højere fart, og pga man placerer sig anderledes i trafikken. Hjelmen sidder heldigvis også bedre på hovedet, selvom den er tung. Jeg har i øvrigt heller ikke en integralhjelm, selvom den er sikrere end den åbne, men jeg kan simpelthen ikke være lukket så meget inde, så der har jeg også taget en vurdering af ulemper og risici. Man kan heller ikke direkte sammenligne varmen fra en cykelhjelm med varmen fra en knallerthjelm. Den bliver ikke vildt varm om sommeren, da man sidder stille og hastigheden i sig selv er luftkølende.

Jeg synes faktisk, at en styrthjelm er mere behagelig end en cykelhjelm. De er bedre i polstringen.

Og så er jeg enig i resten, bortset fra fra det med at gå med hue.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46287

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf LadyFox » 1. mar 2016, 16:39

Delfin skrev:Jeg siger det rent ud. Jeg gider simpelthen ikke have den på. Jeg har altid hadet af have noget på hovedet, og jeg går heller ikke med hue, medmindre der er minus 8-10 grader og opefter, alternativt meget høj chillfaktor.

Jeg overvejede det lidt, da jeg i en længere periode cyklede i indre Kbh i morgentrafikken, men det blev aldrig til alvor. Jeg prøvede nogle stykker i butikker, men der var ikke nogen, som fandt nåde for mit sarte hoved. Jeg er ikke nogen vildt hurtig cyklist, og bortset fra den periode, cykler jeg fortrinsvis steder, hvor man skal kigge langt efter selskab på cykelstierne.

Har siddet og tænkt tilbage, og jeg kan med min bedste vilje ikke huske, at jeg nogensinde er væltet på cyklen i mit voksenliv. Vi taler altså gennem 40-50 år år, men selvfølgelig findes der den der lille risiko, som der findes med alle andre ting i livet. Jeg kan få smadret hovedet, hvis en bil kører ind i mig, men jeg kan også komme til skade på så mange andre måder. Det er farligt at leve, og vi laver alle risikovurderinger hele tiden.
Ja vel er det da undskyldninger, men det er mit liv og mit valg, og de fungerer for mig, og jeg tør godt give andre voksne mennesker ansvaret for at tage lave deres personlige risikovurdering.

Nogle sammenligner med de lovpligtige knallerthjelme.
Jeg kører med hjelm på scooteren, fordi jeg skal. Men jeg vurderer også risikoen højere pga den højere fart, og pga man placerer sig anderledes i trafikken. Hjelmen sidder heldigvis også bedre på hovedet, selvom den er tung. Jeg har i øvrigt heller ikke en integralhjelm, selvom den er sikrere end den åbne, men jeg kan simpelthen ikke være lukket så meget inde, så der har jeg også taget en vurdering af ulemper og risici. Man kan heller ikke direkte sammenligne varmen fra en cykelhjelm med varmen fra en knallerthjelm. Den bliver ikke vildt varm om sommeren, da man sidder stille og hastigheden i sig selv er luftkølende.

Min oplevelse af knallerthjelme kontra cykelhjelme er den samme som din, jeg synes at knallerthjelm jeg havde før min sidste knallert skulle på pension var langt mere behagelig end min cykelhjelm er - og min knallerthjelm var endda en lukket model - udelukkende fordi den lukkede hjelm var billigst.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46287

Re: Hjelm eller ej

Indlægaf LadyFox » 1. mar 2016, 17:54

adagio skrev:
LadyFox skrev:Min oplevelse af knallerthjelme kontra cykelhjelme er den samme som din, jeg synes at knallerthjelm jeg havde før min sidste knallert skulle på pension var langt mere behagelig end min cykelhjelm er - og min knallerthjelm var endda en lukket model - udelukkende fordi den lukkede hjelm var billigst.


Så er det vel bare at tage knallerthjelm på når du cykler. Jeg er sikker på den beskytter bedre end cykelhjelmen, og så kan du klandre alle dem der bare kører med cykelhjelm for ikke at tage sikkerheden alvorligt.

Jeg kørte motorcykel i nogle år, og der skal man jo også køre med hjelm. Det var lidt en skam, jeg ville gerne have kørt en tur med solbriller og vind i håret, men det var jeg alligevel for lovlydigt til at prøve.

Det er jeg så alligevel for forfængelig til - det virker fjollet. Og så er cykelhjelmen alligevel lidt lettere at slæbe rundt på ens sådan et monstrum af en hjelm. Jeg indrømmer blankt at jeg er tilpas lidt lovlydig til jeg tit kørte uden min knallerthjelm hvis den var upraktisk at have med, eller jeg kun skulle kort - jeg kan også godt lide vind i håret :D
0
...

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"