Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 09:22

Wizzze skrev:
Problemet er at meningsmålingsinstitutterne kontakter "likely voters" så det kan meget vel være at der er en stor gruppe der bare ikke bliver spurgt om deres mening. Så potentialet for et chok er der.

Hvad mange ikke husker er at vi har set en situation som denne her med Trump før. I 1964 kom en skør højrefløjs kandidat på banen i de rep. primærvalg, og hans kompromisløse holdningen fik mange til at flokkes om ham, så han endte med at blive partiets præsidentkandidat. Han hed Barry Goldwater, og er i dag den største joke i amerikansk politik, for ved valget mod Lyndon Johnson tabte han så stort, at Republikanerne reelt gav demokraterne frit slag i 4år, tid de brugte til de største sociale og politiske omvæltninger i nyere amerikansk historie, Medicare, Medicaid, Civil & Voters rights, Miljøbeskyttelse, Kunststøtte, første sorte ministre, første sorte højesteretsdommer osv. osv. Den såkaldte Great Society plan.
Men man skal også huske at 1964 valget havde en anden joker, nemlig mordet på Kennedy året før, men man kunne jo håbe på at Trump bliver en ny Goldwater.


Men hvor ved man så fra, at "unlikely voters" vil 1) deltage i præsidentvalget og 2) stemme på Trump?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2016, 09:46

Wizzze skrev:Hvad mange ikke husker er at vi har set en situation som denne her med Trump før. I 1964 kom en skør højrefløjs kandidat på banen i de rep. primærvalg, og hans kompromisløse holdningen fik mange til at flokkes om ham, så han endte med at blive partiets præsidentkandidat. Han hed Barry Goldwater, og er i dag den største joke i amerikansk politik, for ved valget mod Lyndon Johnson tabte han så stort, at Republikanerne reelt gav demokraterne frit slag i 4år, tid de brugte til de største sociale og politiske omvæltninger i nyere amerikansk historie, Medicare, Medicaid, Civil & Voters rights, Miljøbeskyttelse, Kunststøtte, første sorte ministre, første sorte højesteretsdommer osv. osv. Den såkaldte Great Society plan.
Men man skal også huske at 1964 valget havde en anden joker, nemlig mordet på Kennedy året før, men man kunne jo håbe på at Trump bliver en ny Goldwater.

Jeg kan næææsten huske Barry Goldwater (jeg var dog kun 10). Men jeg tror ikke, man kan sammenligne. BG var en "rigtig" klassisk højreorienteret, helt ude i enden af skalaen. Trump er jo "all over the place" på en klassisk højre/venstre-skala. Man kan jo også nævne hans kæmpesejre i både Alabama (en af de mest klassisk højreorienterede stater) og Massachusetts (en af de mest liberale).

Ikke at man kan sammenligne fuldstændigt - men stemningen minder lidt om 1973 med Glistrup her i landet ... med et fænomen, der slet ikke passer ind i det etablerede mønster, og som de etablerede politikere slet ikke havde set komme.

Jeg ved ikke, om dette var gode argumenter ... :gruble: Men jeg synes i hvert fald ikke man bare kan fortolke Trump som en ultra-højre-kandidat på den klassiske skala.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2016, 09:51

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:
Problemet er at meningsmålingsinstitutterne kontakter "likely voters" så det kan meget vel være at der er en stor gruppe der bare ikke bliver spurgt om deres mening. Så potentialet for et chok er der.

Hvad mange ikke husker er at vi har set en situation som denne her med Trump før. I 1964 kom en skør højrefløjs kandidat på banen i de rep. primærvalg, og hans kompromisløse holdningen fik mange til at flokkes om ham, så han endte med at blive partiets præsidentkandidat. Han hed Barry Goldwater, og er i dag den største joke i amerikansk politik, for ved valget mod Lyndon Johnson tabte han så stort, at Republikanerne reelt gav demokraterne frit slag i 4år, tid de brugte til de største sociale og politiske omvæltninger i nyere amerikansk historie, Medicare, Medicaid, Civil & Voters rights, Miljøbeskyttelse, Kunststøtte, første sorte ministre, første sorte højesteretsdommer osv. osv. Den såkaldte Great Society plan.
Men man skal også huske at 1964 valget havde en anden joker, nemlig mordet på Kennedy året før, men man kunne jo håbe på at Trump bliver en ny Goldwater.


Men hvor ved man så fra, at "unlikely voters" vil 1) deltage i præsidentvalget og 2) stemme på Trump?


Det ved man heller ikke, deraf den store usikkerhed ;)
Men der er rapporter om at man ved disse primærvalg har set folk, man aldrig har set før.
Men at stemme er ikke en let process i USA, man skal have fast adresse, og man skal registrere sig, med de "ulemper" det medfører. Det får mange til at falde fra, både fordi de flytter meget rundt efter hvor der er arbejde, og så er der "vi gider/orker ikke" argumentet, når det kommer til "besværet" med at stemme. Men nu får vi se.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2016, 09:59

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:Hvad mange ikke husker er at vi har set en situation som denne her med Trump før. I 1964 kom en skør højrefløjs kandidat på banen i de rep. primærvalg, og hans kompromisløse holdningen fik mange til at flokkes om ham, så han endte med at blive partiets præsidentkandidat. Han hed Barry Goldwater, og er i dag den største joke i amerikansk politik, for ved valget mod Lyndon Johnson tabte han så stort, at Republikanerne reelt gav demokraterne frit slag i 4år, tid de brugte til de største sociale og politiske omvæltninger i nyere amerikansk historie, Medicare, Medicaid, Civil & Voters rights, Miljøbeskyttelse, Kunststøtte, første sorte ministre, første sorte højesteretsdommer osv. osv. Den såkaldte Great Society plan.
Men man skal også huske at 1964 valget havde en anden joker, nemlig mordet på Kennedy året før, men man kunne jo håbe på at Trump bliver en ny Goldwater.

Jeg kan næææsten huske Barry Goldwater (jeg var dog kun 10). Men jeg tror ikke, man kan sammenligne. BG var en "rigtig" klassisk højreorienteret, helt ude i enden af skalaen. Trump er jo "all over the place" på en klassisk højre/venstre-skala. Man kan jo også nævne hans kæmpesejre i både Alabama (en af de mest klassisk højreorienterede stater) og Massachusetts (en af de mest liberale).

Ikke at man kan sammenligne fuldstændigt - men stemningen minder lidt om 1973 med Glistrup her i landet ... med et fænomen, der slet ikke passer ind i det etablerede mønster, og som de etablerede politikere slet ikke havde set komme.

Jeg ved ikke, om dette var gode argumenter ... :gruble: Men jeg synes i hvert fald ikke man bare kan fortolke Trump som en ultra-højre-kandidat på den klassiske skala.


Sammenligningen går mere på de "skøre" udmeldinger om mur, indvandring, fremmede, styr på Kina, osv. osv. Det var meget af samme slags "nemme" løsninger i en kompliceret verden som Goldwater også kom med. Selvfølgelig er Trump ikke Far Right, som Goldwater, men deres kampagner ligner lidt hinanden, i at de rider på populisme og ikke er med partiets gode vilje. Men det viste sig at populisme internt i rep. ikke kunne bæres over til populisme i den generelle befolkning, vil det bliver det samme i 2016?? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2016, 10:01

Wizzze skrev:[...]
Men at stemme er ikke en let process i USA, man skal have fast adresse, og man skal registrere sig, med de "ulemper" det medfører. Det får mange til at falde fra, både fordi de flytter meget rundt efter hvor der er arbejde, og så er der "vi gider/orker ikke" argumentet, når det kommer til "besværet" med at stemme. Men nu får vi se.

Plus det, at de jo ikke har så forfærdeligt meget at vælge imellem: centrum-højre og ekstrem-højre :)
I den forbindelse er det selvfølgelig interessant med Sanders denne gang.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2016, 10:03

Wizzze skrev:Sammenligningen går mere på de "skøre" udmeldinger om mur, indvandring, fremmede, styr på Kina, osv. osv. Det var meget af samme slags "nemme" løsninger i en kompliceret verden som Goldwater også kom med. Selvfølgelig er Trump ikke Far Right, som Goldwater, men deres kampagner ligner lidt hinanden, i at de rider på populisme og ikke er med partiets gode vilje. Men det viste sig at populisme internt i rep. ikke kunne bæres over til populisme i den generelle befolkning, vil det bliver det samme i 2016?? :gruble:

En sjov ting er, at nogle vælgere faktisk har givet udtryk for, at de vakler mellem Trump og Sanders!
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2016, 10:07

Cruz opfordrer ret eksplicit de andre til at trække sig ;)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 10:11

Wizzze skrev:Det ved man heller ikke, deraf den store usikkerhed ;)
Men der er rapporter om at man ved disse primærvalg har set folk, man aldrig har set før.
Men at stemme er ikke en let process i USA, man skal have fast adresse, og man skal registrere sig, med de "ulemper" det medfører. Det får mange til at falde fra, både fordi de flytter meget rundt efter hvor der er arbejde, og så er der "vi gider/orker ikke" argumentet, når det kommer til "besværet" med at stemme. Men nu får vi se.


Jeg må indrømme, at jeg ikke giver så meget for sådan noget med, at nogle har set noget, da det ofte er medieskabte historier, og jeg generelt ikke har tiltro til reporteres evner indenfor samfundsvidenskabelige analyser.
Baseret på det foreløbigt tilgængelige materiale fremstår Trumps succes for mig som en intern republikansk tendens og et ditto opgør, og når meningsmålingerne, med alle de forbehold, der skal tages i den forbindelse, samtidig viser en markant demokratisk føring, peger det pt. i retning af en nedsmeltning for republikanerne, hvor spørgsmålet primært må blive, hvor stor den bliver.

Hvad der så senere vil vise sig at ske, må jeg forholde mig til til den tid.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Lurende Peber » 2. mar 2016, 11:06

dgd2007 skrev:En sjov ting er, at nogle vælgere faktisk har givet udtryk for, at de vakler mellem Trump og Sanders!
Det er vel fordi, mange er trætte af det samme ævl år efter år og ønsker noget nyt.
USAs svar på at stemme Alternativet ;)
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2016, 11:32

Rent Goldwater-mæssigt kom jeg for øvrigt til at tænke på, at det godt kan tænkes, det at Rep. stillede med en højreekstremist, medvirkede til at Sydstaterne gik over til dem. Tidligere havde de højreekstremistiske/racistiske osv. folk i Syden stemt demokratisk (formentlig af tradition fra Borgerkrigens tid). Der har Demokraterne jo ikke en chance nu til dags. :)

Rød = Republikansk; Blå = Demokratisk; Gul (1968) = George Wallace, højreekstremist som først havde forsøgt at blive Demokratisk kandidat.
Kort fra 270towin.com
Billede

Billede

Billede
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 12:45

Ham der Cruz er da godt nok også creepy :tie:
Hans holdninger er én ting, men derudover har han en mystisk udstråling, synes jeg.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2016, 12:48

DetSorteCirkus skrev:Ham der Cruz er da godt nok også creepy :tie:
Hans holdninger er én ting, men derudover har han en mystisk udstråling, synes jeg.

Helt sikkert.
Trump har jo nogle gode beskrivelser af de andre republikanere ... "he's a nasty guy, nasty guy. Nobody likes him" :)
Hans replublikanske senatskolleger kan faktisk heller ikke.
Senest rettet af dgd2007 2. mar 2016, 13:03, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 12:52

dgd2007 skrev:Helt sikkert.
Trump har jo nogle gode beskrivelser af de andre republikanere ... "he's a nasty guy, nasty guy. Nobdoy likes him" :)
Hans replublikanske senatskolleger kan faktisk heller ikke.


Nej, det hørte jeg også lige.
Hvis det ikke var for Tump*, ville Cruz helt sikkert være valgets freak.

* Dén tastefejl lader jeg bare stå :D
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 3. mar 2016, 02:59

Nu har nogle af "mainstream" republikanerne samlet en masse penge ind til negative kampagner mod Trump, og forskellige senatorer har været fremme og sige, at de ikke vil stemme på ham til november. Den sidste republikanske præsidentkandidat, Mitt Romney, vil holde en anti-Trump tale i torsdag ...
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 3. mar 2016, 06:29

DetSorteCirkus skrev:
dgd2007 skrev:Helt sikkert.
Trump har jo nogle gode beskrivelser af de andre republikanere ... "he's a nasty guy, nasty guy. Nobdoy likes him" :)
Hans replublikanske senatskolleger kan faktisk heller ikke.


Nej, det hørte jeg også lige.
Hvis det ikke var for Tump*, ville Cruz helt sikkert være valgets freak.

* Dén tastefejl lader jeg bare stå :D
DetSorteCirkus skrev:Ham der Cruz er da godt nok også creepy :tie:
Hans holdninger er én ting, men derudover har han en mystisk udstråling, synes jeg.


http://edition.cnn.com/2016/02/26/polit ... uz-dinner/

Lindsey Graham er nærmest så ærke republikansk og bibelelskende som de kommer, og hans kommentar omkring Cruz dækker meget godt republikanernes holdning til Cruz, de hader ham. Men alligevel var han/de ude i går og tale Cruz op, fordi de de hader og frygter Trump endnu mere :stoned:
Det republikanske parti er i fuldstændig vildrede, de aner ikke hvordan de skal stoppe Trump, så selv Cruz er de nu villige til at leve med, han er trods alt politiker. Nu har de så også hevet Romney frem igen, deres kandidat fra sidst, som nu skal rundt på tur og tale mod Trump i de stater der endnu ikke har holdt primærvalg endnu. Tal om panik før lukketid.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"