Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Tigermanden
Permanent bortvist
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. sep 2015, 15:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Tigermanden » 4. sep 2015, 10:27

I denne tid er vi vidner til frygtelige menneskelige tragedier, når migranter omkommer på deres farefulde færd over Middelhavet. Det er mennesker, der flygter fra krig og nød, og dem skal vi efter min bedste overbevisning hjælpe alt det, vi kan. Hvordan tænker I, at vi som borgere i et rigt vestligt samfund alle kan gøre vores til, at de menneskers lidelser bliver lindret? Hvad mener I?
0
Tigermanden
Permanent bortvist
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. sep 2015, 15:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Tigermanden » 4. sep 2015, 10:52

Yvooonne skrev:Vi er i gang med emnet her: viewtopic.php?f=32&t=401


Ok, jeg synes nu ikke helt, det er det samme. Jeg synes, der er en noget negativ klang i det første indlæg. Og det er slet ikke det ærinde, jeg er ude i. Jeg synes, vi skal hjælpe de mennesker.
0
Tigermanden
Permanent bortvist
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. sep 2015, 15:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Tigermanden » 4. sep 2015, 10:56

:)
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf thomassneum » 4. sep 2015, 15:15

DU kan jo ikke rykke så meget, men mange bække små. Hjælp Røde Kors som indsamler f.eks. - Der er desperat brug for penge. Men pengene gør det ikke alene. Infrastruktur og langsigtede løsninger kan kun etableres igennem vores samarbejde over grænserne. DU kan jo støtte op om politiske tiltag som vil fremme integrationen, eller lægge hus til logerende. DK får jo ikke direkte bådflygtining ind på stranden, så hvad DU kan gøre sådan hands-on.. Det er vist svært at sige.
0
Med bov skal man mad lave, men...
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 06:28

Altså, TS og andre kan jo ikke gøre en dyt ved det konkrete problem nemlig at ufatteligt mange mennesker omkommer på havet. Uanset hvor mange penge, bamser, tæpper og Playstations vi velmenende samler ind i et naivt håb om at frelse verden så vil tusinder stadig lide druknedøden.

Svaret er derfor nej
0
Tigermanden
Permanent bortvist
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. sep 2015, 15:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Tigermanden » 5. sep 2015, 09:08

wh1971 skrev:Altså, TS og andre kan jo ikke gøre en dyt ved det konkrete problem nemlig at ufatteligt mange mennesker omkommer på havet. Uanset hvor mange penge, bamser, tæpper og Playstations vi velmenende samler ind i et naivt håb om at frelse verden så vil tusinder stadig lide druknedøden.

Svaret er derfor nej


Her er jeg altså slet ikke enig. Vi står her i vesten som den rige del af verden, og vi må altså kunne bruge vores rigsdom til noget i stedet for bare at lade stå til. Vi burde tage del i ansvaret for, at de mennesker kommer sikkert over Middelhavet. Indsæt dog flyruter, der bringer dem sikkert frem. Eller i det mindste færger over Middelhavet. Også vi har et ansvar for, hvad der sker i verden.
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Maupassant » 5. sep 2015, 09:15

Rakel skrev:Spørgsmålet er i høj grad, hvad den bedste hjælp er - og måske også derfor, at europæiske politikkere ikke formår at stå sammen. Jeg er mest forfærdet over, at EU blot ser på, at der er kaos og aftaler fx om registrering af ankomne ikke overholdes. EU virker totalt handlingslammet og dét er i mine øjne en falliterklæring i forhold til at løse de meget presserende flygtninge/migrantudfordringer, vi ser lige nu.


Sådan er EU jo. Jeg er mere forfærdet over at nogen nogensinde overhovedet har regnet med at lande som Ungarn, Grækenland og Slovakiet har tænkt sig at overholde regler hvis det ser ud til at være væsentligt ufordelagtigt for dem selv. De har ikke selv tænkt tanken et sekund lol.

Når man nu melder f.eks. Ungarn ind i EU, så ville det måske være en god ide at bruge fem minutter på at checke op på hvad de er for et land, i stedet for at konstruere sig en fantasiforestilling og så ligge og putte med den indtil man en dag finder ud af at ens fantasifoster var, well en fantasi.
1
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Maupassant » 5. sep 2015, 09:44

Rakel skrev:
Maupassant skrev:
Rakel skrev:Spørgsmålet er i høj grad, hvad den bedste hjælp er - og måske også derfor, at europæiske politikkere ikke formår at stå sammen. Jeg er mest forfærdet over, at EU blot ser på, at der er kaos og aftaler fx om registrering af ankomne ikke overholdes. EU virker totalt handlingslammet og dét er i mine øjne en falliterklæring i forhold til at løse de meget presserende flygtninge/migrantudfordringer, vi ser lige nu.


Sådan er EU jo. Jeg er mere forfærdet over at nogen nogensinde overhovedet har regnet med at lande som Ungarn, Grækenland og Slovakiet har tænkt sig at overholde regler hvis det ser ud til at være væsentligt ufordelagtigt for dem selv. De har ikke selv tænkt tanken et sekund lol.

Når man nu melder f.eks. Ungarn ind i EU, så ville det måske være en god ide at bruge fem minutter på at checke op på hvad de er for et land, i stedet for at konstruere sig en fantasiforestilling og så ligge og putte med den indtil man en dag finder ud af at ens fantasifoster var, well en fantasi.


Det er jo et af problemerne. Alt for meget er lagt over i en instans, der de senere år i høj grad er præget af de lande, der er kommet til - og som har andre holdninger end de lande, som oprindeligt konstruerede EUsamarbejde. Jeg tror desværre, at man politisk er forblændet af tanken om EUsamarbejdet i en grad, der overskygger, at man handler og man tør sætte en dagsorden og lade det få konsekvenser, hvis medlemslande sk* der højt og flot på de aftaler, som de selv har indgået.


Hvis nogen foreslår "vi har den og den plan for flygtninge, og det gir konsekvenser hvis man gør det og det" og Ungarn føler for at stemme nej, så kommer der ingen plan.

Så det med konsekvenserne for Ungarn, det kommer bare ikke til at ske.

Fra østlandenes side er er slet intet perspektiv eller mening i det her flygtningehalløj.

De kan bare kigge ud af vinduet, og så kan de se folk i deres eget land der har det lige så slemt.

De kan ikke en gang tage sig af deres egne borgere, så at de skal kunne tage sig af en masse flygtninge er bare utopi. De bliver stensikkert bare hjemløse, syrerne kan slå sig ned ved siden af sigøjnerne og leve af at samle skrald sammen på gaden.

De har ingen interesse eller ønske om at være med til det, fra deres synsvinkel er det noget som vi gider fordi vi er syge i hovedet, og det er da OK hvis vi selv vil fjolle rundt med underlige ting, men vi skal ikke forvente de vil være med i vores pjank og pjat.
1
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Maupassant » 5. sep 2015, 09:50

Rakel skrev:
Angelina skrev:
Rakel skrev:Spørgsmålet er i høj grad, hvad den bedste hjælp er - og måske også derfor, at europæiske politikkere ikke formår at stå sammen. Jeg er mest forfærdet over, at EU blot ser på, at der er kaos og aftaler fx om registrering af ankomne ikke overholdes. EU virker totalt handlingslammet og dét er i mine øjne en falliterklæring i forhold til at løse de meget presserende flygtninge/migrantudfordringer, vi ser lige nu.


Pånær Angela - jeg har fået en helt ny respekt for den kvinde... der dundertaler til handling, og insisterer på at vi skal hjælpe og handle rationelt, i stedet for at holde fast i latterligt forældede love. Det er lige før jeg overvejer at emigrere til tyskland for at kunne være stolt over landets leder (i stedet for at sidde her og krumme tæer over landets regering).


Helt enig - desværre er der også i Tyskland meget uro omkring situationen og der formår Merkel at hæve sig over den. Ingen tvivl om at hun gør en stor indsats for ar kalde til handling og løsninger på det, vi ser ske.


Ja jeg fandt et kort over neonazistisk vold i Tyskland.

http://www.sueddeutsche.de/politik/gewa ... -1.2625987

Die Übergriffe häufen sich dramatisch. Das Bundesinnenministerium zählte 202 Angriffe auf Flüchtlingsheime allein für das erste Halbjahr 2015. Das waren so viele wie im gesamten Jahr 2014. Im Juli und August sind Dutzende hinzugekommen. Damit ist es in diesem Jahr fast täglich zu einen Übergriff auf Asyl- und Flüchtlingsunterkünfte gekommen. Für 173 der statistisch erfassten Taten wurde laut Bundeskriminalamt (BKA) eine rechte Motivation festgestellt.

Oversættelse: Vild forøgelse i neonazi vold fra 2014 til 2015.
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Maupassant » 5. sep 2015, 09:56

Rakel skrev:
Maupassant skrev:
Rakel skrev:
Maupassant skrev:
Rakel skrev:Spørgsmålet er i høj grad, hvad den bedste hjælp er - og måske også derfor, at europæiske politikkere ikke formår at stå sammen. Jeg er mest forfærdet over, at EU blot ser på, at der er kaos og aftaler fx om registrering af ankomne ikke overholdes. EU virker totalt handlingslammet og dét er i mine øjne en falliterklæring i forhold til at løse de meget presserende flygtninge/migrantudfordringer, vi ser lige nu.


Sådan er EU jo. Jeg er mere forfærdet over at nogen nogensinde overhovedet har regnet med at lande som Ungarn, Grækenland og Slovakiet har tænkt sig at overholde regler hvis det ser ud til at være væsentligt ufordelagtigt for dem selv. De har ikke selv tænkt tanken et sekund lol.

Når man nu melder f.eks. Ungarn ind i EU, så ville det måske være en god ide at bruge fem minutter på at checke op på hvad de er for et land, i stedet for at konstruere sig en fantasiforestilling og så ligge og putte med den indtil man en dag finder ud af at ens fantasifoster var, well en fantasi.


Det er jo et af problemerne. Alt for meget er lagt over i en instans, der de senere år i høj grad er præget af de lande, der er kommet til - og som har andre holdninger end de lande, som oprindeligt konstruerede EUsamarbejde. Jeg tror desværre, at man politisk er forblændet af tanken om EUsamarbejdet i en grad, der overskygger, at man handler og man tør sætte en dagsorden og lade det få konsekvenser, hvis medlemslande sk* der højt og flot på de aftaler, som de selv har indgået.


Hvis nogen foreslår "vi har den og den plan for flygtninge, og det gir konsekvenser hvis man gør det og det" og Ungarn føler for at stemme nej, så kommer der ingen plan.

Så det med konsekvenserne for Ungarn, det kommer bare ikke til at ske.

Fra østlandenes side er er slet intet perspektiv eller mening i det her flygtningehalløj.

De kan bare kigge ud af vinduet, og så kan de se folk i deres eget land der har det lige så slemt.

De kan ikke en gang tage sig af deres egne borgere, så at de skal kunne tage sig af en masse flygtninge er bare utopi. De bliver stensikkert bare hjemløse, syrerne kan slå sig ned ved siden af sigøjnerne og leve af at samle skrald sammen på gaden.

De har ingen interesse eller ønske om at være med til det, fra deres synsvinkel er det noget som vi gider fordi vi er syge i hovedet, og det er da OK hvis vi selv vil fjolle rundt med underlige ting, men vi skal ikke forvente de vil være med i vores pjank og pjat.



Det er sådan set okay med mig, men så er det bare ud af det samarbejde, der er til deres fordel på så mange måder og som en del lande har higet efter at være en del af. Man kan ikke få både og.


Nå men det bliver der heller ikke noget af, for de kan også stemme imod at de skal smides ud.

EU er lavet sådan at man ikke bare kan køre lande over uden videre.

Og flygtningesamarbejdet er jo på ingen måde til deres fordel.

Hvad får Rumænien ud af at vi i nord godt kan lide at tage en masse flygtninge ind? Ingenting jo.
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Maupassant » 5. sep 2015, 10:21

Det er jo fordi UK selv vil selv vil stemme sig ud? Ellers er der noget jeg ikke har fulgt med i.

Der er jo mange østlande med i EU, 9 får jeg det til ved en hurtig optælning.

Tror ikke lige der er nogen der har tænkt sig at smide 9 lande ud af EU pga flygtningespørgsmålet. Det er mere et spørgmål om anti-flygtninge landene efterhånden ikke har flertal.
0
Tigermanden
Permanent bortvist
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. sep 2015, 15:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Tigermanden » 5. sep 2015, 12:11

Rakel skrev:
Tigermanden skrev:
wh1971 skrev:Altså, TS og andre kan jo ikke gøre en dyt ved det konkrete problem nemlig at ufatteligt mange mennesker omkommer på havet. Uanset hvor mange penge, bamser, tæpper og Playstations vi velmenende samler ind i et naivt håb om at frelse verden så vil tusinder stadig lide druknedøden.

Svaret er derfor nej


Her er jeg altså slet ikke enig. Vi står her i vesten som den rige del af verden, og vi må altså kunne bruge vores rigsdom til noget i stedet for bare at lade stå til. Vi burde tage del i ansvaret for, at de mennesker kommer sikkert over Middelhavet. Indsæt dog flyruter, der bringer dem sikkert frem. Eller i det mindste færger over Middelhavet. Også vi har et ansvar for, hvad der sker i verden.



Er ansvar i verdenen nødvendigvis at lave flyruter til Europa eller færger over Middelhavet?

Og rækker pengene overhovedet til at tage slle ind med ønske om det via færge og fly? det trods vestens rigdom.



Ja, det mener jeg faktisk - i al sin enkelhed. Det er vores ansvar - det er os, der har resurserne - Simpelthen!
0
Tigermanden
Permanent bortvist
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. sep 2015, 15:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Tigermanden » 5. sep 2015, 14:14

Rakel skrev:
Tigermanden skrev:
Rakel skrev:
Tigermanden skrev:
wh1971 skrev:Altså, TS og andre kan jo ikke gøre en dyt ved det konkrete problem nemlig at ufatteligt mange mennesker omkommer på havet. Uanset hvor mange penge, bamser, tæpper og Playstations vi velmenende samler ind i et naivt håb om at frelse verden så vil tusinder stadig lide druknedøden.

Svaret er derfor nej


Her er jeg altså slet ikke enig. Vi står her i vesten som den rige del af verden, og vi må altså kunne bruge vores rigsdom til noget i stedet for bare at lade stå til. Vi burde tage del i ansvaret for, at de mennesker kommer sikkert over Middelhavet. Indsæt dog flyruter, der bringer dem sikkert frem. Eller i det mindste færger over Middelhavet. Også vi har et ansvar for, hvad der sker i verden.



Er ansvar i verdenen nødvendigvis at lave flyruter til Europa eller færger over Middelhavet?

Og rækker pengene overhovedet til at tage slle ind med ønske om det via færge og fly? det trods vestens rigdom.



Ja, det mener jeg faktisk - i al sin enkelhed. Det er vores ansvar - det er os, der har resurserne - Simpelthen!


Du arbejde simpelthen ud fra tesen, at Danmark (og Europa) har ubegrænsede ressourcer og forholder dig ikke til andet? Godt så.


Vi har i hvert fald meget mere end de har i de fattige lande. Mange af deres ulykker skyldes os, og derfor bør vi handle. Det handler simpelthen om medmenneskelighed og anstændighed.
0
Tigermanden
Permanent bortvist
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. sep 2015, 15:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Kan vi ikke hjælpe de mange bådflygtninge?

Indlægaf Tigermanden » 5. sep 2015, 14:18

Nå okay - jeg mener, det handler om medmenneskelighed.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"