Rygestoptråd

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 29. feb 2016, 16:09

Arhmen fuck nu AF hvor er det irriterende at skrive fra ipad. Beklager tastefejl - jeg er for doven til at redigere.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LaScrooge » 1. mar 2016, 09:21

Krølle skrev:Jeg skal altså ikke lokke nogen i fordærv på nogen som helst måde, men jeg tror, man skal tage det seriøst, når statistikker siger, at rygestop har størst chance for at holde, når folk stopper, imens de har overskud på den mentale konto.

Dermed ikke sagt, at man ikke skal holde op, når der er det mindste problem, for det liver lynhurtigt en vej belagt med dårligeundskyldninger, men det ER altså et benhårdt projekt at holde op.

Så,længe man er bevidst om ene mekanismer, ville jeg være temmelig kold overfor rygestop, hvis jeg reelt troede, det påvirkede min chance for at få et job. Tror du det, vil jeg være den første til at sige "RYG for helvede - indtil samtalen er oversået, that is!", men det er også kun fordi jeg ved, du er bevidst om, hvorvidt det er et reelt problem eller "bare" en undskyldning.

Giver det mening?


Det giver mening og jeg er meget enig. Mest af alt fordi rygestoppet trods alt kan genoptages/påbegyndes når som helst. MEN det har heldigvis ikke været nødvendigt at bryde det indtil videre. Jeg har klaret min første dag og har endda hængt ud med min veninde som ryger. Jeg har dog næsten ikke sovet i nat; jeg var sindssygt rastløs i lemmerne og havde tankemylder. Oplevede I også det?

Jeg har ondt af mig selv lige nu. Min kæreste fyrede en negativ svada af inden han tog på arbejde i morges og jeg har absolut ingen tålmodighed med noget eller nogen. Men jeg ved jo samtidig, at det ikke gør noget bedre at ryge. Så er det bare status quo.

Lige nu er jeg træt, irritabel og nervøs.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 1. mar 2016, 10:40

LaScrooge skrev:
Krølle skrev:Jeg skal altså ikke lokke nogen i fordærv på nogen som helst måde, men jeg tror, man skal tage det seriøst, når statistikker siger, at rygestop har størst chance for at holde, når folk stopper, imens de har overskud på den mentale konto.

Dermed ikke sagt, at man ikke skal holde op, når der er det mindste problem, for det liver lynhurtigt en vej belagt med dårligeundskyldninger, men det ER altså et benhårdt projekt at holde op.

Så,længe man er bevidst om ene mekanismer, ville jeg være temmelig kold overfor rygestop, hvis jeg reelt troede, det påvirkede min chance for at få et job. Tror du det, vil jeg være den første til at sige "RYG for helvede - indtil samtalen er oversået, that is!", men det er også kun fordi jeg ved, du er bevidst om, hvorvidt det er et reelt problem eller "bare" en undskyldning.

Giver det mening?


Det giver mening og jeg er meget enig. Mest af alt fordi rygestoppet trods alt kan genoptages/påbegyndes når som helst. MEN det har heldigvis ikke været nødvendigt at bryde det indtil videre. Jeg har klaret min første dag og har endda hængt ud med min veninde som ryger. Jeg har dog næsten ikke sovet i nat; jeg var sindssygt rastløs i lemmerne og havde tankemylder. Oplevede I også det?

Jeg har ondt af mig selv lige nu. Min kæreste fyrede en negativ svada af inden han tog på arbejde i morges og jeg har absolut ingen tålmodighed med noget eller nogen. Men jeg ved jo samtidig, at det ikke gør noget bedre at ryge. Så er det bare status quo.

Lige nu er jeg træt, irritabel og nervøs.


Mht nattesøvnen så sov jeg også sindssygt uroligt den første uge. Jeg svedte også helt vildt. Søvnen er blevet bedre, men jeg vågner stadig og har nogle syge svedeanfald i ny og næ... Ret ubehageligt. Tankemylder har jeg vist ikke haft. Tålmodigheden vendte så småt tilbage efter et par uger :D
Du er sej, du er kommet igennem første dag og det BLIVER lettere dag for dag, I promise!! :ae:

Jeg skal købe min "tillykke du har været røgfri i en måned i dag"-gave i dag - skal i Magasin og shoppe parfumer efter arbejde :love:
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LaScrooge » 1. mar 2016, 10:48

Pandesteg skrev:
Mht nattesøvnen så sov jeg også sindssygt uroligt den første uge. Jeg svedte også helt vildt. Søvnen er blevet bedre, men jeg vågner stadig og har nogle syge svedeanfald i ny og næ... Ret ubehageligt. Tankemylder har jeg vist ikke haft. Tålmodigheden vendte så småt tilbage efter et par uger :D
Du er sej, du er kommet igennem første dag og det BLIVER lettere dag for dag, I promise!! :ae:

Jeg skal købe min "tillykke du har været røgfri i en måned i dag"-gave i dag - skal i Magasin og shoppe parfumer efter arbejde :love:



Uuuh lækkert, hvad skal du have?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 1. mar 2016, 11:36

LaScrooge skrev:
Pandesteg skrev:
Mht nattesøvnen så sov jeg også sindssygt uroligt den første uge. Jeg svedte også helt vildt. Søvnen er blevet bedre, men jeg vågner stadig og har nogle syge svedeanfald i ny og næ... Ret ubehageligt. Tankemylder har jeg vist ikke haft. Tålmodigheden vendte så småt tilbage efter et par uger :D
Du er sej, du er kommet igennem første dag og det BLIVER lettere dag for dag, I promise!! :ae:

Jeg skal købe min "tillykke du har været røgfri i en måned i dag"-gave i dag - skal i Magasin og shoppe parfumer efter arbejde :love:



Uuuh lækkert, hvad skal du have?


En af de nye Clean-parfumer fra deres underbrand "Clean Reserve". Skal i hvert fald have den der hedder Sueded Oud og så måskeeeee én mere. :genert: Har nemlig et gavekort og jeg køber så godt som aldrig parfumer til mig selv, så nu skal det være!
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 3. mar 2016, 09:42

Hvor er du sej, Scrooge! Hvordan går det nu, hvor der er gået et par dage?

Jeg kan fysisk mærke, at mine luftveje bliver renere og stemmen klarere. Snart vil jeg igen kunne skråle med på radioen i bilen uden at rulle vinduerne helt op for at undgå klager fra andre trafikanter :-D For mig er det så godt at have en meget mærkbar forbedring, som jeg nærmest registrerer dagligt. Det gør det umuligt at lade som om, at "det da heller ikke betydet noget, om jeg ryger....." :stoned:

Rygetrangen rammer for øvrigt efterånden kun i forbindelse med vin, så der er håb forude på den konto. Af andre årsager skærer jeg alkohol væk i et stykke tid fra medio marts, så derfra bliver det forhåbentlig en (endnu) mindre udfordring, og når jeg en dag drikker vino igen, er koblingen til cigaretter forhåbentlig helt væk :pompom:
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 3. mar 2016, 09:49

Nå ja, gave: jeg har købt ny sofa! Det slår ligesom gulerødder en smule :lol:

Næste uge står på vild frisørtur, hvis ellers jeg får taget mig sammen til at bruge tiden på det. Jeg har alle voksne dage været ret sippet omkring mit lange mørke hår og har ikke haft farve i nærheden af det i 15 år, men nu er jeg i humør til at droppe det og gå all in på evt ideer fra frisøren.

...at det jeg kalder crazy så nok vil være temmelig kedeligt for andre, er så en anden ting - her vil blond lang page være for vildt! :panik:
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 3. mar 2016, 10:03

Her går det også godt. Har ingen rygetrang what so ever, væmmes faktisk ved tanken. Har virkelig mærket kæmpe forbedring i min kondition, bl.a. er mine løbetider blevet så meget hurtigere, at jeg i starten troede at GPS'en måtte have målt forkert :D Også til HIT-træning er min udholdenhed bare en helt anden end den har været. Og så er det nice at træne i træningstøj, der ikke lugter af røg :badr:

Eneste minus er, at jeg har taget ca. 2 kg på siden starten af januar. Det er dog også i den periode jeg har styrketrænet ret intensivt og hårdt, så det er ikke sikkert, at det er fatty-kilo. Men det er stadig irriterende at se tallet på vægten gå op :sur: Og jeg snacker stadig for meget om aftenen, så der er helt klart plads til forbedring.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8913
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18041

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Mi55y » 3. mar 2016, 10:30

Uuuh ja, konditionen husker jeg også mærkbart fra mit sidste rygestop. Jeg kan dog pt. hverken cykle eller løbe pga. knæproblemer, så har ikke rigtig lagt mærke til det denne gang - på trods af at jeg dagligt slæber mig op på 2. sal. Kunne være jeg en af dagene lige skulle nuppe en tur gennem mit kickboxing-hjemmetræningsprogram og se, om der er forskel...

Jeg havde også taget et par kilo på, og det hjalp heller ikke med en forlænget weekend til Kbh med masser af restaurantmad og alkohol. Men så var jeg jo syg en 3 dage henover sidste weekend, så nu er jeg tilbage på ryger-vægten. Overvejer at begynde at hækle for at holde hænderne beskæftiget, når jeg er hjemme.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LaScrooge » 3. mar 2016, 10:45

Krølle skrev:Hvor er du sej, Scrooge! Hvordan går det nu, hvor der er gået et par dage?

Jeg kan fysisk mærke, at mine luftveje bliver renere og stemmen klarere. Snart vil jeg igen kunne skråle med på radioen i bilen uden at rulle vinduerne helt op for at undgå klager fra andre trafikanter :-D For mig er det så godt at have en meget mærkbar forbedring, som jeg nærmest registrerer dagligt. Det gør det umuligt at lade som om, at "det da heller ikke betydet noget, om jeg ryger....." :stoned:

Rygetrangen rammer for øvrigt efterånden kun i forbindelse med vin, så der er håb forude på den konto. Af andre årsager skærer jeg alkohol væk i et stykke tid fra medio marts, så derfra bliver det forhåbentlig en (endnu) mindre udfordring, og når jeg en dag drikker vino igen, er koblingen til cigaretter forhåbentlig helt væk :pompom:



Jomen, det går, tak :-D Jeg mangler det, men jeg har faktisk ikke svært ved at lade være. Ikke rigtig. Jeg ærgrer mig mere, hvis I forstår? Det er en aktivitet jeg er vant til, sideløbende med alle de andre aktiviteter, og jeg kan sagtens længes. Men indtil nu har jeg lavet alt jeg ellers har lavet - bortset fra at drikke alkohol i venners lag - og jeg har klaret det uden at krepere. Og det bekymrer mig. Er vi ude i en Admiral Ackbar? Jeg håber det ikke.

Abstinensmæssigt, så har jeg rygetrang ind imellem og ellers mere sådan en hungerfølelse i svælget - kan I genkende det? En slags sugende, sulten smerte? Jeg forestiller mig, at det er næsten sådan det føles at være en hungrig vampyr :-D
Og så er jeg meget træt? Altså , jeg sover sindssygt godt i forhold til hvad jeg plejer, dybere og mere afslappet og har nemmere ved at falde i søvn, men jeg sover bare meget mere end jeg plejer, også. Måske henter jeg ind på søvnunderskud?

Har i øvrigt - heldigvis og ikke endnu - oplevet noget til Giftgasserne fra det Indre Rum :-D

Min præmie er et par Toga Pulla-støvler i glat læder, men den får jeg først når jeg får et nyt job, for hvis jeg skal vente alene på at have tjent pengene ind ved ikke at ryge, går der 2,5 måned og jeg har fortjent dem lææænge før :-p


Det er rigtig fedt at det bliver ved med at være forbedringer at spore, selv efter 1 måned. Det må virkelig hjælpe til at holde motivationen oppe, tænker jeg? For nu hvor jeg ikke ryger 20 smøger om dagen og mærker hvor nederen det er, er jeg ikke helt sikker på hvorfor det er fedt ikke at ryge.. Det var en nydelsesfyldt ting for mig, for det meste i hvert fald.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 3. mar 2016, 10:48

Hækling lyder som en god ide :)

Elevatoren var helt åndssvag på Riget den anden dag, så jeg snuppede trappen til 9. sal i løb - benene syrede til før lungerne blev udfordrede :8:
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 3. mar 2016, 11:29

Fra en 20/dag til en anden kan jeg sige: det kommer! ...men det er eddermaneme stadig et mentalt projekt at få ændret gamle tankemønstre og opfattelsen af rygning som værende lækkert og luksusagtigt til nederen, stinkende og ulækkert.

Det er dog ikke mærkeligt, at det tager tid at ændre 15 års tankemønstre, og det hjælper desuden betragteligt, når nan begynder at kunne lugte HVOR klamt det lugter.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Pandesteg » 3. mar 2016, 11:44

De andre gange jeg er stoppet med at ryge er jeg aldrig kommet til det punkt, hvor jeg rent faktisk har fattet, hvorfor det var fedt ikke at ryge - der har jeg bare savnet og sørget helt vildt.
Dér hvor jeg er nu er dér, hvor jeg faktisk ikke rigtig tænker på rygning medmindre jeg ser denne tråd eller f.eks. går forbi en på gaden, der ryger. Og der tænker jeg, at jeg nu en måned efter mit rygestop ikke heeeelt længere kan komme i tanke om, hvorfor det egentlig var så fedt at ryge.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Rygestoptråd

Indlægaf Krølle » 3. mar 2016, 12:11

Præcis!

Jeg er aldrig nået til at stoppe (udover en gang - i 2 år) - når jeg ikke selv forstod, hvorfor det var ufedt at ryge, gav det ingen mening. Jeg vidste jo godt, at jeg ikke var klar, og at det næppe ville holde mere end måske et år.

Stadig fjollet at gå i den anden grøft og blive ved med at storryge men fred være med det. Det har været fint så længe det varede.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Rygestoptråd

Indlægaf LaScrooge » 3. mar 2016, 12:52

Jeg har længe været meget motiveret for at stoppe, hadet det helt vildt og hvad det gjorde ved mig. Men nu, nu savner jeg det. Irriterende. Jeg håber at jeg lige som jer når til et punkt hvor det bliver ligegyldigt. Og så skal jeg måske bare huske på hvor nederen det er at ryge på den måde jeg gjorde tidligere og hvor umuligt det er for mig at styre kun at ryge en smule.
1
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"