Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf 2SHY » 3. mar 2016, 10:43

Gebyr for ikke ar dukke op synes jeg er helt i orden. Det er tid som en anden kunne have fået. Man gør det allerede ved f.eks tandlæge, privat fys, kiropraktor osv så hvorfor ikke ved lægen?
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Kattefjæs » 3. mar 2016, 11:07

Mani skrev:Jeg mener nærmere vi skulle tage et mindre beløb for at gå til lægen de første x antal gange - og ikke for kronikrer. Og så igen ville det afhold nogle helt fra at gå til læge - så det duer heller ikke.

Men jeg mener faktisk et gebyr for no-show uden afbud ville være mere end rimeligt.



Gebyr for no-show er jeg helt med på.

Min gamle læge lukkede sin praksis med udgangen af 2015. Inden da havde hun været nødt til at effektivisere på alle mulige måder, fx kunne man kun få en tid på 15 minutter uanset hvad der var galt, og man kunne alligevel vente tre uger på en tid. En af de sidste gange jeg var der, hang der en seddel i venteværelset hvor der stod at hun konstant oplevede udeblivelser og at de lange ventetider kunne barberes ned hvis bare folk ville aflyse deres aftaler i stedet for at blive væk.

En uge havde hun haft 25 udeblivelser. 25 udeblivelser á 15 minutter på én uge! Det er fandme absurd.

Hun havde aldrig en dag uden udeblivelser, og ofte adskillige om dagen. Tænk så mange penge og ressourcer der bliver spildt på den slags. Så værdsætter man ikke sit sundhedsvæsen nok.
3
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Torn » 3. mar 2016, 11:10

Jeg synes, det ville være fornuftigt at omlægge SU-ydelsen til et lån, der helt eller delvist kunne eftergives, hvis uddannelsen færdiggøres på normeret tid. Selvfølgeligt et yderst favorabelt lån. De penge, staten sparer ved omlægningen af SU skulle ubetinget gå til at styrke fagligheden på uddannelserne.
3
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Mani » 3. mar 2016, 11:35

Kattefjæs skrev:Gebyr for no-show er jeg helt med på.

Min gamle læge lukkede sin praksis med udgangen af 2015. Inden da havde hun været nødt til at effektivisere på alle mulige måder, fx kunne man kun få en tid på 15 minutter uanset hvad der var galt, og man kunne alligevel vente tre uger på en tid. En af de sidste gange jeg var der, hang der en seddel i venteværelset hvor der stod at hun konstant oplevede udeblivelser og at de lange ventetider kunne barberes ned hvis bare folk ville aflyse deres aftaler i stedet for at blive væk.

En uge havde hun haft 25 udeblivelser. 25 udeblivelser á 15 minutter på én uge! Det er fandme absurd.

Hun havde aldrig en dag uden udeblivelser, og ofte adskillige om dagen. Tænk så mange penge og ressourcer der bliver spildt på den slags. Så værdsætter man ikke sit sundhedsvæsen nok.

Skoletandplejen, mine drenge går ved, har et lignende stort skilt hængende + oplysning om hvad hver udeblivelse koster skatteborgerne.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf 2SHY » 3. mar 2016, 11:38

Egentlig er det ærgerligt at det hænger i venteværelserne. For der sidder jo dem der godt kan finde ud af af dukke op. Så skal man til at sende en besked om det sammen med regningen til dem der bliver væk
5
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Mani » 3. mar 2016, 11:47

2SHY skrev:Egentlig er det ærgerligt at det hænger i venteværelserne. For der sidder jo dem der godt kan finde ud af af dukke op. Så skal man til at sende en besked om det sammen med regningen til dem der bliver væk

Jeg tænker, i al fald med tilfældet hos skoletandplejen, at de hænger der, fordi de fleste trods alt dukker op der med deres børn før eller siden.

Samtidig har de i øvrigt også startet tiltag, hvor man får mail når tiden aftales og sms reminder dagen før.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf 2SHY » 3. mar 2016, 11:51

Mani skrev:
2SHY skrev:Egentlig er det ærgerligt at det hænger i venteværelserne. For der sidder jo dem der godt kan finde ud af af dukke op. Så skal man til at sende en besked om det sammen med regningen til dem der bliver væk

Jeg tænker, i al fald med tilfældet hos skoletandplejen, at de hænger der, fordi de fleste trods alt dukker op der med deres børn før eller siden.

Samtidig har de i øvrigt også startet tiltag, hvor man får mail når tiden aftales og sms reminder dagen før.

Ja det er selvfølgelig rigtigt. Jeg tænkte nu lige så meget på ved læge/kiropraktor/fys/andet :) Min tandlæge kører også med reminder via SMS. Det er ret heldigt for nogle gange har de ændret tiden i forhold til hvad jeg havde booket til oprindeligt. Så ville man hurtigt kunne så der for sent selvom man jo egentlig var mødt op til det tidspunkt man først havde fået
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf kidkomb » 3. mar 2016, 11:56

Gebyr for udeblivelse uden afbud alle offentlige steder. Nu.
Det er vores alle sammens penge der kontinuerligt bliver spildt på den måde.
Øv, hvor bliver jeg sur!

Hov, det er jo ikke en upopulær holdning.
8
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Aesel82
Indlæg: 2654
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4285

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Aesel82 » 3. mar 2016, 12:20

Kattefjæs skrev:
Mani skrev:Jeg mener nærmere vi skulle tage et mindre beløb for at gå til lægen de første x antal gange - og ikke for kronikrer. Og så igen ville det afhold nogle helt fra at gå til læge - så det duer heller ikke.

Men jeg mener faktisk et gebyr for no-show uden afbud ville være mere end rimeligt.



Gebyr for no-show er jeg helt med på.

Min gamle læge lukkede sin praksis med udgangen af 2015. Inden da havde hun været nødt til at effektivisere på alle mulige måder, fx kunne man kun få en tid på 15 minutter uanset hvad der var galt, og man kunne alligevel vente tre uger på en tid. En af de sidste gange jeg var der, hang der en seddel i venteværelset hvor der stod at hun konstant oplevede udeblivelser og at de lange ventetider kunne barberes ned hvis bare folk ville aflyse deres aftaler i stedet for at blive væk.

En uge havde hun haft 25 udeblivelser. 25 udeblivelser á 15 minutter på én uge! Det er fandme absurd.

Hun havde aldrig en dag uden udeblivelser, og ofte adskillige om dagen. Tænk så mange penge og ressourcer der bliver spildt på den slags. Så værdsætter man ikke sit sundhedsvæsen nok.


Og det er også mange penge for lægen. Hun får vel kun penge fra sygesikringen for de patienter, hun tilser. Så hun bliver også selv ramt alvorligt på pengepungen.

Folk skulle simpelthen skamme sig (og betale et udeblivelsesgebyr!).
2
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Aima » 3. mar 2016, 12:32

Anilara skrev:Jeg mener man må få alle de aborter man vil, og hvis man som pårørende ikke kender baggrunden, bør man lade være med at se skævt til kvinden - også selvom det er abort nr. 10.

Jeg mener desuden vi bør betale et beløb hver gang vi er hos lægen, efter 3 besøg om året. Evt omkring 150kr.


Altså helt uden angreb, så kunne jeg virkelig godt tænke mig at høre din redegørelse for sidstnævnte holdning (eller en redegørelse fra en af dem, der har liket dit indlæg). Jeg kan simpelthen ikke på nogen måde se hverken det rimelige eller konstruktive i den idé. Min egen lægeudgift havde i dit hypotetiske forslag i 2015 lignet noget der hedder 500 kr. pr. gennemsnit om måneden hvilket i øvrigt er tilsvarende det beløb jeg har i medicinudgifter. Altså en ekstra udgift på omtrent 1000 kr. om måneden er, udover manglende arbejdsfortjeneste, den økonomiske pris jeg må betale for at være alvorlig sygdomsramt i Danmark, og jeg er jo endda priviligeret fordi jeg rent faktisk, i egenskab af min bibeholdte arbejdsdygtighed, har nogenlunde råd. Der findes mennesker, der ikke tiænærmelsvis ville have de muligheder og hvis sygeudgifter oveni ville være endnu højere. Skal de så kompenseres i højere overførelser fra det offentlige, så de rent faktisk har råd til at tage et vist ansvar og gå til lægen, eller hvad tænker du?

Jeg er med på, tråden er til upopulære holdninger, og jeg synes såmænd det er fjong nok, men jeg antager det er ok at spørge ind :)
14
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Anilara » 3. mar 2016, 14:47

Nå, jeg skulle nok uddybe lidt. Men så bliver holdningen mindre upopulær :) Jeg synes selvfølgelig ikke, at de som er hos lægen virkelig meget skal betale hver gang. Der forestiller jeg mig en ordning ligesom der er for de, der får meget medicin - at beløbet bliver mindre og til sidst forsvinder efter det har nået et samlet loft hvert år. Og når der så er et nyt år, starter det forfra. Desuden bør tilskud også være muligt at få, alt efter ens indtægt.
1
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf fisken80 » 3. mar 2016, 15:42

Anilara skrev:Nå, jeg skulle nok uddybe lidt. Men så bliver holdningen mindre upopulær :) Jeg synes selvfølgelig ikke, at de som er hos lægen virkelig meget skal betale hver gang. Der forestiller jeg mig en ordning ligesom der er for de, der får meget medicin - at beløbet bliver mindre og til sidst forsvinder efter det har nået et samlet loft hvert år. Og når der så er et nyt år, starter det forfra. Desuden bør tilskud også være muligt at få, alt efter ens indtægt.


At administrere det du foreslår vil være dyrere end det system vi har nu, hvor det er gratis for alle.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Anilara » 3. mar 2016, 16:16

fisken80 skrev:
Anilara skrev:Nå, jeg skulle nok uddybe lidt. Men så bliver holdningen mindre upopulær :) Jeg synes selvfølgelig ikke, at de som er hos lægen virkelig meget skal betale hver gang. Der forestiller jeg mig en ordning ligesom der er for de, der får meget medicin - at beløbet bliver mindre og til sidst forsvinder efter det har nået et samlet loft hvert år. Og når der så er et nyt år, starter det forfra. Desuden bør tilskud også være muligt at få, alt efter ens indtægt.


At administrere det du foreslår vil være dyrere end det system vi har nu, hvor det er gratis for alle.

Det er der uenighed om :) Der har før været beregninger som viste, at det ikke ville - tværtimod. Men jeg vil da gerne erkende at jeg ikke evnerne til selv at regne på det jeg mener. Men det har jeg heller ikke ment man behøver, i denne tråd. Ikke alle mine holdninger er nødvendigvis gennemtænkte og udregnede. :)
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 3. mar 2016, 17:14

Aima skrev:
Anilara skrev:Jeg mener man må få alle de aborter man vil, og hvis man som pårørende ikke kender baggrunden, bør man lade være med at se skævt til kvinden - også selvom det er abort nr. 10.

Jeg mener desuden vi bør betale et beløb hver gang vi er hos lægen, efter 3 besøg om året. Evt omkring 150kr.


Altså helt uden angreb, så kunne jeg virkelig godt tænke mig at høre din redegørelse for sidstnævnte holdning (eller en redegørelse fra en af dem, der har liket dit indlæg). Jeg kan simpelthen ikke på nogen måde se hverken det rimelige eller konstruktive i den idé. Min egen lægeudgift havde i dit hypotetiske forslag i 2015 lignet noget der hedder 500 kr. pr. gennemsnit om måneden hvilket i øvrigt er tilsvarende det beløb jeg har i medicinudgifter. Altså en ekstra udgift på omtrent 1000 kr. om måneden er, udover manglende arbejdsfortjeneste, den økonomiske pris jeg må betale for at være alvorlig sygdomsramt i Danmark, og jeg er jo endda priviligeret fordi jeg rent faktisk, i egenskab af min bibeholdte arbejdsdygtighed, har nogenlunde råd. Der findes mennesker, der ikke tiænærmelsvis ville have de muligheder og hvis sygeudgifter oveni ville være endnu højere. Skal de så kompenseres i højere overførelser fra det offentlige, så de rent faktisk har råd til at tage et vist ansvar og gå til lægen, eller hvad tænker du?

Jeg er med på, tråden er til upopulære holdninger, og jeg synes såmænd det er fjong nok, men jeg antager det er ok at spørge ind :)

Hvis man nu befinder sig i Norge, så koster det et beløb at gå til sin praktiserende læge (jeg kan ikke huske, hvor meget det er, men det var i hvert fald nok til, at jeg måbede lidt). Til gengæld har man et loft på, hvor meget man kan komme af med på et år. Jeg tror grænsen lå på 2000,-, så havde man brug for læge ud over det beløb, skulle man ikke betale noget.

Jeg er ikke tilhænger af måden, men det er måske noget i den retning, der tales om :gruble:
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Aima » 3. mar 2016, 17:54

^ Tak for svar, begge. Jeg tænker umiddelbart, at man ved egenbetaling hos alment praktiserende læge, risikerer at tabe nogle i svinget og derved øge den endelige udgift markant. Jeg tror simpelthen, en del vil være fristet til at nedprioritere lægebesøg og i værste fald kan konsekvensen jo så blive, at alvorlige sygdomme ikke bliver opdaget og behandlet i tide. Jeg tror langt fra alle har den fornødne dømmekraft, når der blandes penge ind i det. Som perspektiv har jeg også set eksempler på mennesker der havde munden fuld af rådne tænder, men som prioriterede cigaretter og junk over tandlægebesøg, det må være deres eget ansvar, kan man sige, men det ansvar er måske bare ikke så åbenlyst at være bevidst om, hvis man hænger lidt i bremsen på nogle basale ressourcer, tænker jeg. Og det gør en del jo, desværre.

Men som sagt er det bare lige mine umiddelbare tanker, jeg er slet ikke oplyst nok om fordele og ulemper til at kunne tage ordentligt stilling.
8
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Livets forhold"