Hvad irriterer dig grænseløst?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 29. feb 2016, 12:44

Aima skrev:
Fru Sunshine skrev:
Lemonella skrev:
Kommodedyret skrev:
Fru Sunshine skrev:Lidt lige som det ikke kan være så svært at vide, hvornår man bruger "nogen" og "nogle" :fløjt:

Mig!

Haha :-D


Og mig. :blush:

Og dem, der skriver "der er nogle, der ved", når den korrekte form er "der er nogen, der ved" :fløjt:


Men hvornår er den korrekte form 'der er nogen, der ved'? Det kan jeg ikke greje. Som jeg har lært det, er den korrekte form i den der sætning netop 'der er nogle, der ved'. Hvis 'nogen' skulle være korrekt, skulle sætningen enten være et spørgsmål eller retorisk benægtende. 'Er der nogen, der ved?' eller 'der er ikke nogen, der ved'. Hvis hensigten er at formidle, at én (bestemt eller ubestemt) ved (noget), ville 'nogen' stadig ikke være korrekt, 'en' ville være korrekt i det tilfælde.
Jeg ved godt at 'nogen' sommetider bruges, når man refererer til sig selv eller et andet konkret menneske 'Nogen har spist for meget kage :fløjt: ', men det er mig bekendt ikke korrekt, det er bare talesprog.

Hvis jeg er i tvivl, plejer jeg at oversætte sætningen til engelsk. Any/some - nogen/nogle.

Udfra hvad jeg har lært, så handler nogen/nogle-spørgsmålet hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt, men om måden, sætningen er formuleret på.


Man bruger "nogen", når man kan skrive "nogen som helst".
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 12:56

Fru Sunshine skrev:Man bruger "nogen", når man kan skrive "nogen som helst".

Ja, det er jeg helt enig i. Hvilket også forklarer, at man næsten altid bruger det til spørgsmål og benægtelser, fordi man som regel spørger, eller benægter, om der er "nogen overhovedet" (mindst én) eller "slet ingen".

Men Aima havde dog også ret i, at denne regel ikke passede ret godt på det eksempel, du kom med, hvor det ville komme lidt an på, hvad man mente med sætningen.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aima » 29. feb 2016, 13:02

Fru Sunshine skrev:
Aima skrev:
Men hvornår er den korrekte form 'der er nogen, der ved'? Det kan jeg ikke greje. Som jeg har lært det, er den korrekte form i den der sætning netop 'der er nogle, der ved'. Hvis 'nogen' skulle være korrekt, skulle sætningen enten være et spørgsmål eller retorisk benægtende. 'Er der nogen, der ved?' eller 'der er ikke nogen, der ved'. Hvis hensigten er at formidle, at én (bestemt eller ubestemt) ved (noget), ville 'nogen' stadig ikke være korrekt, 'en' ville være korrekt i det tilfælde.
Jeg ved godt at 'nogen' sommetider bruges, når man refererer til sig selv eller et andet konkret menneske 'Nogen har spist for meget kage :fløjt: ', men det er mig bekendt ikke korrekt, det er bare talesprog.

Hvis jeg er i tvivl, plejer jeg at oversætte sætningen til engelsk. Any/some - nogen/nogle.

Udfra hvad jeg har lært, så handler nogen/nogle-spørgsmålet hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt, men om måden, sætningen er formuleret på.


Man bruger "nogen", når man kan skrive "nogen som helst".


Ja... Præcis? Og jeg undrede mig over, hvornår sætningen 'der er nogen, der ved' er korrekt. 'Der er nogen som helst, der ved' er ikke korrekt, men hvis sætningen derimod er i benægtende eller afkræftende form: 'der er ikke nogen som helst, der ved' er det korrekt.

Det handler hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt og 'der er nogen, der ved' er mig bekendt ikke korrekt i nogen som helst kontekst (så I, hvad jeg gjorde dér? :D)

Det var bare dét, der var min overbevisning og pointe, og tager jeg fejl, vil jeg meget gerne have det forklaret :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15614
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 13:05

Så har jeg lavet en grammatik tråd :)

viewtopic.php?f=5&t=2307
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 29. feb 2016, 13:17

Aima skrev:
Fru Sunshine skrev:
Aima skrev:
Men hvornår er den korrekte form 'der er nogen, der ved'? Det kan jeg ikke greje. Som jeg har lært det, er den korrekte form i den der sætning netop 'der er nogle, der ved'. Hvis 'nogen' skulle være korrekt, skulle sætningen enten være et spørgsmål eller retorisk benægtende. 'Er der nogen, der ved?' eller 'der er ikke nogen, der ved'. Hvis hensigten er at formidle, at én (bestemt eller ubestemt) ved (noget), ville 'nogen' stadig ikke være korrekt, 'en' ville være korrekt i det tilfælde.
Jeg ved godt at 'nogen' sommetider bruges, når man refererer til sig selv eller et andet konkret menneske 'Nogen har spist for meget kage :fløjt: ', men det er mig bekendt ikke korrekt, det er bare talesprog.

Hvis jeg er i tvivl, plejer jeg at oversætte sætningen til engelsk. Any/some - nogen/nogle.

Udfra hvad jeg har lært, så handler nogen/nogle-spørgsmålet hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt, men om måden, sætningen er formuleret på.


Man bruger "nogen", når man kan skrive "nogen som helst".


Ja... Præcis? Og jeg undrede mig over, hvornår sætningen 'der er nogen, der ved' er korrekt. 'Der er nogen som helst, der ved' er ikke korrekt, men hvis sætningen derimod er i benægtende eller afkræftende form: 'der er ikke nogen som helst, der ved' er det korrekt.

Det handler hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt og 'der er nogen, der ved' er mig bekendt ikke korrekt i nogen som helst kontekst (så I, hvad jeg gjorde dér? :D)

Det var bare dét, der var min overbevisning og pointe, og tager jeg fejl, vil jeg meget gerne have det forklaret :)


Vi lærte, at det var en fast vending. Og jeg forklarede det skidt.
Men nu har jeg altså forhørt mig hos mine dansklærerkolleger, der er enige i, at "der er nogle, der ved" er dårligt formuleret dansk.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 13:29

Fru Sunshine skrev:Vi lærte, at det var en fast vending. Og jeg forklarede det skidt.
Men nu har jeg altså forhørt mig hos mine dansklærerkolleger, der er enige i, at "der er nogle, der ved" er dårligt formuleret dansk.

Nej, det kan man altså ikke sige ... de to varianter betyder bare to forskellige ting:

    der er nogle, der ved = der er en vis gruppe, der ved det
    der er nogen, der ved = der er mindst én, der ved det

Begge dele er ok, det kommer an på, hvad man mener med sætningen.
Men skal vi ikke flytte det over i 2SHY's nye tråd? Ellers imødeser jeg en byge af indlæg om, at det er grænseløst irriterende, at nogle/nogen bliver ved med at kævles om de finere grammatiknuancer i denne tråd :fløjt:
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 29. feb 2016, 13:32

dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:Vi lærte, at det var en fast vending. Og jeg forklarede det skidt.
Men nu har jeg altså forhørt mig hos mine dansklærerkolleger, der er enige i, at "der er nogle, der ved" er dårligt formuleret dansk.

Nej, det kan man altså ikke sige ... de to varianter betyder bare to forskellige ting:

    der er nogle, der ved = der er en vis gruppe, der ved det
    der er nogen, der ved = der er mindst én, der ved det

Begge dele er ok, det kommer an på, hvad man mener med sætningen.
Men skal vi ikke flytte det over i 2SHY's nye tråd? Ellers imødeser jeg en byge af indlæg om, at det er grænseløst irriterende, at nogle/nogen bliver ved med at kævles om de finere grammatiknuancer i denne tråd :fløjt:

At nogen bliver ved - og den "nogen" bliver ikke mig.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aima » 29. feb 2016, 13:37

Fru Sunshine skrev:
Aima skrev:
Fru Sunshine skrev:
Aima skrev:
Men hvornår er den korrekte form 'der er nogen, der ved'? Det kan jeg ikke greje. Som jeg har lært det, er den korrekte form i den der sætning netop 'der er nogle, der ved'. Hvis 'nogen' skulle være korrekt, skulle sætningen enten være et spørgsmål eller retorisk benægtende. 'Er der nogen, der ved?' eller 'der er ikke nogen, der ved'. Hvis hensigten er at formidle, at én (bestemt eller ubestemt) ved (noget), ville 'nogen' stadig ikke være korrekt, 'en' ville være korrekt i det tilfælde.
Jeg ved godt at 'nogen' sommetider bruges, når man refererer til sig selv eller et andet konkret menneske 'Nogen har spist for meget kage :fløjt: ', men det er mig bekendt ikke korrekt, det er bare talesprog.

Hvis jeg er i tvivl, plejer jeg at oversætte sætningen til engelsk. Any/some - nogen/nogle.

Udfra hvad jeg har lært, så handler nogen/nogle-spørgsmålet hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt, men om måden, sætningen er formuleret på.


Man bruger "nogen", når man kan skrive "nogen som helst".


Ja... Præcis? Og jeg undrede mig over, hvornår sætningen 'der er nogen, der ved' er korrekt. 'Der er nogen som helst, der ved' er ikke korrekt, men hvis sætningen derimod er i benægtende eller afkræftende form: 'der er ikke nogen som helst, der ved' er det korrekt.

Det handler hverken om ental/flertal eller bestemt/ubestemt og 'der er nogen, der ved' er mig bekendt ikke korrekt i nogen som helst kontekst (så I, hvad jeg gjorde dér? :D)

Det var bare dét, der var min overbevisning og pointe, og tager jeg fejl, vil jeg meget gerne have det forklaret :)


Vi lærte, at det var en fast vending. Og jeg forklarede det skidt.
Men nu har jeg altså forhørt mig hos mine dansklærerkolleger, der er enige i, at "der er nogle, der ved" er dårligt formuleret dansk.


Om 'der er nogle, der ved' er dårligt formuleret dansk, har vel for det første intet med den potentielle, korrekte brug af sætningen at gøre, og det er vel den, vi snakker om her. Jeg har i hvert fald udelukkende forholdt mig til ordenes objektive berettigelse. Dernæst kan man vel næppe kategorisere noget som 'dårligt formuleret dansk', medmindre det enten er ukorrekt eller sat i en konkret kontekst man kan tage stilling til. 'Der er nogle, der ved' er måske noget sprogbiks i den ene formulering, men ganske velplaceret i den anden, tænker jeg :)

Men anyway, det er heller ikke fordi jeg har brug for at fluekneppe herfra og til månen, personligt er jeg i virkeligheden bedøvende ligeglad med, og følelsesmæssigt upåvirket af, om folk kager rundt i nogle/nogen, synes/syntes, fucker med nutids-r, ikke kan sondre i sin og hendes/hans eller konsekvent staver te med h i midten. Jeg undrede mig bare over de der forklaringer og eksempler med ental/flertal og bestemt/ubestemt som argumenter :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Pixie88 » 29. feb 2016, 14:29

Den store sofa er voldsomt provo. Når jeg sidder i den, er der absolut ingen dækning på min telefon. Rykker jeg over i den lille som står lige ved siden af, så er der masser dækning.
Men der er jo ingen der gider ligge i en lille sofa, når der er en stor en man kan slænge sig i!!!

Hvad der er endnu mere provo er at min kæreste har dækning på telefonen, når han sidder i den store sofa. Vi har samme udbyder! Altså må det være sofaen der har et problem med mig. Den lort :sur:
4
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Persnikedy » 2. mar 2016, 00:41

At min lillesøster på ingen måde er voksen omkring andres ting.

Til min fødselsdag fik hun lov til at kigge mine smykker igennem. Imens hun sad med mit smykkeskrin tabte hun et par småting men fik lige mindet hende om at hun skulle passe på.
Nu har jeg så lige skullet lægge nogle nye smykker i skrinet og det rodede. Der lå løse øreringe i bunden af skrinet, ting var taget ud af poser/æsker, og alt lå generalt hulter til bulter så skrinet ikke kunne lukkes.

Hun er altså voksen selvom hun her kunne lyde som en 8årig, og meget forsigtig omkring hendes egne ting. Hun kunne fandme godt begynde at gøre det samme med mine.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf kidkomb » 3. mar 2016, 14:05

Hold.Nu.Kæft! Dét billede giver mig roterende sankt Veits dans!
Det er så hjernedødt at sprede falsk propaganda på den måde. Folk bliver kun dummere af at se på det bræk, IKKE klogere, eller mere empatiske eller hvad f***** I nu tror I opnår ved at sende løgnhistorier rundt på den måde.

Det billede er taget i 1991 og viser Jugolavere, der har kapret et italiensk skib og tvunget kaptajnen til at sejle dem til Italien.
Få.Nu.Styr.På.Jeres.Facts!

Billede
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Badesandalen » 3. mar 2016, 14:50

Mine hænder. De sprækker selvom jeg smører dem konstant, de er enormt kolde og de fumler med alt.
0
Aviva
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:30
Kort karma: 49
Likede indlæg: 616

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aviva » 3. mar 2016, 15:23

At det er blevet så koldt igen.. vil have forår nu tak!
2
GO ISRAEL

R.I.P Jina Mahsa Amini
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Daphne » 3. mar 2016, 16:08

Mine øjenlåg twitcher :ticks:
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6586

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sophaya » 3. mar 2016, 16:25

Min motorik. Har lige væltet en halv liter cola ud over natbord + soveværelsesgulv. Spade
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Generelt"